Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Vi har 3 hästar varav en är skodd och två är oskodda. Dom två som inte har skor går mycket bra på alla underlag, den ena av dom, 9 år, har aldrig varit skodd, den andra, 12 år, bara en kort period. Nu är det ju så att naturen har ordnat det så bra för hästarna (både vilda och tama) att dom kan anpassa sig till olika förhållanden som t ex att hovarna växer mer när dom slits mer vid ridning på sand, grus och asfalt.

Tyvärr kan vi bara konstatera att hovslagarutbildningen hittills gett dom blivande hovslagarna mycket begränsade kunskaper i hur en hov fungerar och hur den ska verkas när järnskor inte ska användas. Dom lär sig att verka hoven för att järnskon ska få en plan anläggningsyta, (den plana anläggningsytan är inte plan så länge, efter en mycket kort tid har hovväggen vuxit och hela hästens vikt vilar på hovväggarna, eftersom sulan inte längre har kontakt med skon). Största delen av deras utbildning består av smide och anpassning av järnskor.

Även blivande veterinärer får väldigt lite kunskap om hovar, bara 2 dagar av denna långa utbildning! Både jag och min sambo har gått fyra kurser för att få så bra kunskaper som möjligt om hovens funktion och hur hovar ska verkas för barfotagång. Vår veterinär är imponerad av dom kunskaper dessa kurser har gett oss och kontaktar oss när han har frågor gällande hovar.

Så dom kurser som finns i naturlig barfotaverkning (Strasser ingår inte i dessa eftersom deras metod inte utgår från hovens naturliga form och verkas efter fasta mallar och vinklar) ger mycket bättre kunskaper i detta ämne än både hovslagar- och veterinärutbildningen.

Fast där undrar jag om du har rätt?

För jag har hittat två utbildade hovslagare som har barfotaverkat precis som jag lärt mig på "vildhästverkningskurser", och de menar att det är självklart att man gör annorlunda och är förvånade när jag berättar hur andra utbildade hovisar gjort.
Dessa två menar att detta har de fått lära sig på utbildningen, så jag skulle tippa på att de hovisar som inte gör skillnad på verkningarna, bara är lata.. eller nått.

Jag har gått en helgkurs i barfotaverkning(ej AANHCP dock), läst böcker och på internet om det, vari på ett par föreläsningar med OL samt diskuterat här på buke och live med hovslagare.
Den hovslagare jag har idag tycker att jag sköter mina barfotahästar perfekt och att jag har bra kunskaper om hur hoven "ska" se ut. På mina hästar iaf.
Men jag skulle aldrig ge mig på att verka andras hästar, helgkurserna är till för att man ska förstå lite bättre, och kunna underhålla verkningen mellan besöken från utbildat folk.
De som far runt och kallar sig barfotaverkare har nog för det mesta mycket mer än en helgutbildning i bakfickan.

Billigare???
Jag betalar 600:-/ verkning av en barfotaverkare! :eek: Hovslagaren tog 250 ...

Vad får man för verkning för 250:-???

Jag tar 500:-/inkl moms och då är det en vanlig "sketen" traditionell verkning som utförs. Helt utifrån vad eleverna på hovslagarutbildningarna får lära sig.

Ja, då får man en klippning med hovtången det som sticker ut lite, och sedan kör de raspen tvärs över alltihop och så är det klart. :crazy:

Man ser på bilder du lagt ut att du lägger ner en hel del jobb på dina verkningar, då kan man ta mer betalt också.

Dom lär sig att verka hoven för att järnskon ska få en plan anläggningsyta, (den plana anläggningsytan är inte plan så länge, efter en mycket kort tid har hovväggen vuxit och hela hästens vikt vilar på hovväggarna, eftersom sulan inte längre har kontakt med skon). Största delen av deras utbildning består av smide och anpassning av järnskor.
Vilket snack.:mad:

Tror folk att hästens hov är en hård plastbit som inte rör sig av tryck?
Hästen tyngd gör att insidan av hoven trycks ner i kontakt med underlaget.*Lite förenklat*:angel:
Hovväggen SKA ta den primära belastningen. Den är gjord för det- det hårdaste på hoven som tål slitage o tyngd- till en viss utsträckning.

Min hovslagare är duktig och skor bl.a på klinik. Han tar ca:250kr/häst för att verka mina som går barfota. Helt vanlig verkning. Fölen tar han mindre för.

Tyvärr kan vi bara konstatera att hovslagarutbildningen hittills gett dom blivande hovslagarna mycket begränsade kunskaper i hur en hov fungerar och hur den ska verkas när järnskor inte ska användas. Dom lär sig att verka hoven för att järnskon ska få en plan anläggningsyta, (den plana anläggningsytan är inte plan så länge, efter en mycket kort tid har hovväggen vuxit och hela hästens vikt vilar på hovväggarna, eftersom sulan inte längre har kontakt med skon). Största delen av deras utbildning består av smide och anpassning av järnskor.

Vad är det för bullshit!?? Den hovslagarskolan har inte jag gått Och inte mina kollegor heller!
Du bör nog ha lite mer på fötterna innan du komemr med sådana här påståenden! Eller har du inside-information som inte jag har(är examinerad hovslagare...)

min tar också 250. men då har jag två andra som hon skor också, skulle nog kostat mer om hon kom ens ärende för bara verkningen...

hon har btw sin egen häst barfota större delen av året. jag har aldrig hört dom åsikter som kommer fram här om att en vanlig hovis ej kan värka för barfotagång. som sagt, dom verkar ju unghästarna och det går bra, så varför inte dom vuxna? dåliga hovisar finns det alltid, men dra inte alla över en kam.

Även blivande veterinärer får väldigt lite kunskap om hovar, bara 2 dagar av denna långa utbildning! Både jag och min sambo har gått fyra kurser för att få så bra kunskaper som möjligt om hovens funktion och hur hovar ska verkas för barfotagång. Vår veterinär är imponerad av dom kunskaper dessa kurser har gett oss och kontaktar oss när han har frågor gällande hovar.

Nu har du nog fått något om bakfoten. Hovsjukdomar återkommer ofta under utbildningen, förutom föreläsningar och praktisk träning under kursen "hästkirurgi och hovsjukdomar" (7 v) även under kursen i hästmedicin (4v). Sedan återkommer det även under femte året när vi stöter på fall när vi "åker med distriktarna", sedan finns det en del fördjupande valbara kurser som berör ämnet. Så två dagar stämmer absolut inte, det vore ju absurt då vi läser om häst såpass många veckor ändå.

Svar till Axel m fl.
Hela hovens yta ska ska ha kontakt med underlaget och hovväggen och sulan bär vikt, eftersom hovväggen av naturliga skäl växer neråt men stoppas av den fastsömmade järnskon blir konsekvensen att hovväggen skjuts uppåt istället eftersom hoven som du helt riktigt säger är flexibel.

Det finns hovslagarutbildningar på flera ställen i Sverige och är det så att denna typen av verkning lärs ut på något eller några av dessa ställen är det ju jättebra! Då blir ju utbildningen mera heltäckande.

Vad gäller veterinärutbildningen finns det fortfarande stora brister eftersom diagnoserna hovbensrotation och hovbenssänkning fortfarande ställs i tron att hovbenet verkligen roterar i hovkapseln eller sjunker neråt i denna, en fysiologisk omöjlighet.

Ska det här ämnet diskuteras ska det hållas på en saklig nivå med en ödmjuk inställning från alla, då får alla ut mesta möjliga av det.

En OL-frälst :rofl: Du måste söka vetenskapliga källor- inte egenpåhittade skrönor. Titta på röntgenbilder så förstår du vad som händer när Lamellerna släpper från varandra.

Enligt din idé skulle en plattfotad häst vara bäst. Knappast.

Tro mig. Veterinärer o hovisar vet bättre.

Det finns bra litteratur att läsa.

Senast ändrad:

Vad gäller veterinärutbildningen finns det fortfarande stora brister eftersom diagnoserna hovbensrotation och hovbenssänkning fortfarande ställs i tron att hovbenet verkligen roterar i hovkapseln eller sjunker neråt i denna, en fysiologisk omöjlighet.

Ska det här ämnet diskuteras ska det hållas på en saklig nivå med en ödmjuk inställning från alla, då får alla ut mesta möjliga av det.

Om du skall ha en saklig nivå med ödmjuk inställning - prova med att inte ljuga om hur lite andra läst på sina respektive utbildningar för att själv framstå som kunnigare. :idea: Om du nu vore så duktig skulle du inte behöva sprida osanning.

Svar till Axel m fl.
Hela hovens yta ska ska ha kontakt med underlaget och hovväggen och sulan bär vikt, eftersom hovväggen av naturliga skäl växer neråt men stoppas av den fastsömmade järnskon blir konsekvensen att hovväggen skjuts uppåt istället eftersom hoven som du helt riktigt säger är flexibel.

Det finns hovslagarutbildningar på flera ställen i Sverige och är det så att denna typen av verkning lärs ut på något eller några av dessa ställen är det ju jättebra! Då blir ju utbildningen mera heltäckande.

:eek::eek::eek: Kommentar till det här känns överflödigt, jag fortsätter helt enkelt att läsa och studera det som skrivs.

Uppgifterna om innehållet i veterinärutbildningen har jag fått av verksamma veterinärer, har innehållet i utbildningen ändrats och veterinärstuderande får mer kunskaper om hur hovar fungerar är det naturligtvis väldigt bra och ett steg i rätt riktning.
Jag skulle uppskatta om du vill berätta för mig hur du kommer fram till att hovbenet kan rotera eller sjunka i hovkapseln om du är av den uppfattningen. Men eftersom denna tråden handlar om för och nackdelar med oskodda respektive skodda hovar så kan du väl PM:a mig angående detta istället så slipper vi ta upp den diskutionen här.

Om hovslagare och veterinärer skulle vara medvetna om vad som egentligen händer vid sk hovbensrotation och hovbenssänkning skulle mycket färre hästar avlivas p g a fång.
Det sorgliga med alla sådana här diskutioner är att dom alltför ofta spårar ur och går över i personangrepp och förakt istället för en konstruktiv givande diskution som utmynnar i ett ökat kunnande och förmåga att hjälpa våra gemensamma vänner hästarna.

Du som verkar veta så mycket. Jag villl att du kommenterar den här bilden...
laminitis.jpg

Och när du kommenterar den här bilden (på en saklig och ödmjuk nivå) så vill jag att du redogör för dina kunskaper, var du fått dem från osv...

Om hovslagare och veterinärer skulle vara medvetna om vad som egentligen händer vid sk hovbensrotation och hovbenssänkning skulle mycket färre hästar avlivas p g a fång.

Jadu...jag tror den här kommentaren kontra bilden ovan gör ditt resonemang överflödigt.

Har du överhuvudtaget någon aning om hur en hov växer? Vägghornet produceras i kronsvulsten . Hur skulle en sko kunna hindra tillväxten?? :confused:

Du som verkar veta så mycket. Jag villl att du kommenterar den här bilden...
laminitis.jpg

Och när du kommenterar den här bilden (på en saklig och ödmjuk nivå) så vill jag att du redogör för dina kunskaper, var du fått dem från osv...

Jadu...jag tror den här kommentaren kontra bilden ovan gör ditt resonemang överflödigt.

Att du orkar Lägga ner energi på detta efter alla dessa ååårrr!
Men är väll tur att någon kommer med saklig grund. Brukar mest skaka på huvudet o tänka på alla hästar som har turen att ha sunda och väl infm ägare.

En som har glorian lysande jämt och cert från Tomten och
Spöket Casper!!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 082
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 449
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 436
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar