Sv: Barfotaverkning
Som någon sagt ovan så har nog trenden att ha hästen barfota gått ner lite. Om du söker på forumet hittar du MASSOR av trådar där det diskuteras vilt för- och nackdelar med barfota.
Jag har själv gått lite kurser åt vildhästmodelln till, samt att en vän till mig är strasserverkare.
Jag har tre hästar varav två nu är barfota:
14 år, val, skodd några år innan jag testade barfota, hovarna ändrade form väldigt mycket när man skodde av och på, fungerade aldrig tillfredsställande med barfota, han blev spänd och kunde bara fokusera på vart han satte fötterna. Är nu skodd och mycket nöjd med det.
5 år, val, bara skodd en period pga extrem halka. Klarar sig fantastiskt bra barfota på alla underlag, trots att han nu rids ganska mycket, och främst på grusväg. Jag håller efter hans hovar själv enligt någon kombinerad variant av det jag lärt mig av vildhästmodell, strasser och duktig hovslagare, med regelbunden kontroll av vinklar osv av utbildad hovis.
2 år, hingst, aldrig skodd ännu, av förklarliga skäl. Rör sig obehindrat på alla underlag ännu, hoppas han kommer att kunna fortsätta så. Sköter hovarna som ovan.
Jag har bott i norrland med mina hästar tills nyligen, nu flyttat till huvudstaden
Har testat bra många utbildade hovisar där uppe som alla skott med vad jag tyckt varit för höga trakter. De har heller inte kunnat verka mina hästar barfota, utan verkat dem som om de skulle skos, vilket gjort dem ömma. Av detta drog jag slutsatsen att hovisar inte kunde verka barfota på ridhästar...
Nu har vi en ruskigt bra hovis, som skor med lika låga trakter som jag "vill" ha och som har god förståelse för hur man måste behandla barfotahovar om de ska ridas på.
Han kan inte tro på mig när jag berättar om hur det varit i norrland... så visst, man borde nog kunna förvänta sig att en utbildad hovis ska kunna sköta barfotahovar, men i praktiken funkar det inte alltid bra.
Om du vill prova att ha din häst barfota, så läs på allt vad du kan, det finns böcker och en massa material på internet. Här på buke har Coari lagt upp en fin bildserie på fina barfotafötter. Jag skulle också rekommendera att du går på någon barfotaföreläsning, och lyssna med kritiska öron men lyssna och fundera.
Sedan måste du fundera på följande:
- är hagen torr nog hela året så hästen inte måste vara genomblöt i hovarna längre perioder? En blöt hov blir mjuk och ömtålig.
- kan du anpassa din ridning till vad din häst klarar under övergångsperioden?
Hitta en utbildad hovslagare som är positiv till barfotagång, annars kommer han bara att göra ett hafsjobb.
Lycka till!