Barfotaverkning

proxygirl555

Trådstartare
hejsan.
Det blir ju mer o mer populärt med den sk barfotaverkningen, vildhästmodellen. Har ni varit i kontakt med detta innan? Jag funderar lite på att testa det med min 3-åring. Han har inte vart skodd innan. För- och nackdelar. Jag har blivit lite intresserad utav detta, men finner inte så mkt negativ info om det hela.

mvh sandra:p

Sv: Barfotaverkning

Har du en vildhäst ? Nä, skämt å sido, varför ska du prova ? har din häst problem nu som gör att du måste ändra den nuvarande hovvården ?

Jag skulle vilja säga tvärtom, för några år sedan var det jätte poppis med olika metoder av barfota. I de kretsar jag har rört mig, så har nog merparten numera skott upp sina hästar igen efter något eller par år av barfota.

Jag skulle vilja säga tvärtom, för några år sedan var det jätte poppis med olika metoder av barfota. I de kretsar jag har rört mig, så har nog merparten numera skott upp sina hästar igen efter något eller par år av barfota.

Instämmer med föregående talare.

Vad många barfotafolk glämmer är att vildhästar går på varierat underlag MEN majoriteten av tiden spenderas på gräsmarker eftersom det är vad de livnär sig på. Den vandring som sker över större områden är när betet tagit slut på den platsen.

Tamhästar rids på grus, gräs, asfalt och det är inte deras val utan vårat eget val. Ridhusbotten är inte bara sågspån utan innehåller en hel del sand som får en slipande effekt på hoven.

Visst finns det hästar som kan gå barfota oavsett vad men de är få.

Eller som en hovslagare sa: "I första hand avlar man på prestation. I andra hand på hållbarhet. Man tittar sällan på hur hållbar avelsmaterialet är i fötterna utan mest på rörelser, hoppteknik och typ."

Vi har avlat på oss problem med fötter. I vilt tillstånd skulle inte många av dagens hästar klara sig just på grund av att de inte skulle kunna gå barfota. Utan hov - utan häst; säger man. I vilt tillstånd översätts det till "Utan hov blir hästen mat".

I min omgivning har de flesta sina hästar oskodda. Det fungerar utmärkt.
Har själv fyra i stallet varav tre aldrig haft järnskor på fötterna.
Vi har löst problemet med isvägar genom att ha broddade boots som kan användas vid behov. Hur stort behovet är beror naturligtvis på hur vintern utvecklar sig. Slitage har inte varit något problem, trots ridbana med slaggsand. Vi måste verka hovarna precis som alla andra.
Lycka till, oavsett vad du väljer.

du behöver inte verka efter någon konstig metod. vanlig verkning som alla duktiga hovslagare gör på alla föl och unghästar duger så bra så.

om hästen fixar att vara barfota utan ömhet så är ju det supert, tyvärr är det väldigt få som gör det. jag har en häst barfota, han är pensionär och går i gräshage. det går fint, men ska han ut och gå på vägarna måste han ha boots på sig.

Min bebba är oskodd och har alltid varit det, men han har endast blivit verkad av en "vanligt" utbildad hovslagare som utför sitt jobb till största belåtenhet för såväl mig som ponnyn:)

Som någon sagt ovan så har nog trenden att ha hästen barfota gått ner lite. Om du söker på forumet hittar du MASSOR av trådar där det diskuteras vilt för- och nackdelar med barfota.

Jag har själv gått lite kurser åt vildhästmodelln till, samt att en vän till mig är strasserverkare.
Jag har tre hästar varav två nu är barfota:
14 år, val, skodd några år innan jag testade barfota, hovarna ändrade form väldigt mycket när man skodde av och på, fungerade aldrig tillfredsställande med barfota, han blev spänd och kunde bara fokusera på vart han satte fötterna. Är nu skodd och mycket nöjd med det.

5 år, val, bara skodd en period pga extrem halka. Klarar sig fantastiskt bra barfota på alla underlag, trots att han nu rids ganska mycket, och främst på grusväg. Jag håller efter hans hovar själv enligt någon kombinerad variant av det jag lärt mig av vildhästmodell, strasser och duktig hovslagare, med regelbunden kontroll av vinklar osv av utbildad hovis.

2 år, hingst, aldrig skodd ännu, av förklarliga skäl. Rör sig obehindrat på alla underlag ännu, hoppas han kommer att kunna fortsätta så. Sköter hovarna som ovan.

Jag har bott i norrland med mina hästar tills nyligen, nu flyttat till huvudstaden ;)
Har testat bra många utbildade hovisar där uppe som alla skott med vad jag tyckt varit för höga trakter. De har heller inte kunnat verka mina hästar barfota, utan verkat dem som om de skulle skos, vilket gjort dem ömma. Av detta drog jag slutsatsen att hovisar inte kunde verka barfota på ridhästar...

Nu har vi en ruskigt bra hovis, som skor med lika låga trakter som jag "vill" ha och som har god förståelse för hur man måste behandla barfotahovar om de ska ridas på.
Han kan inte tro på mig när jag berättar om hur det varit i norrland... så visst, man borde nog kunna förvänta sig att en utbildad hovis ska kunna sköta barfotahovar, men i praktiken funkar det inte alltid bra.

Om du vill prova att ha din häst barfota, så läs på allt vad du kan, det finns böcker och en massa material på internet. Här på buke har Coari lagt upp en fin bildserie på fina barfotafötter. Jag skulle också rekommendera att du går på någon barfotaföreläsning, och lyssna med kritiska öron men lyssna och fundera.

Sedan måste du fundera på följande:
- är hagen torr nog hela året så hästen inte måste vara genomblöt i hovarna längre perioder? En blöt hov blir mjuk och ömtålig.
- kan du anpassa din ridning till vad din häst klarar under övergångsperioden?

Hitta en utbildad hovslagare som är positiv till barfotagång, annars kommer han bara att göra ett hafsjobb.

Lycka till!

Min häst e barfota nu. Han e 3 år. Han är inte ömfotad, så jag vill bevara han så tills dess att vintern stapplar in i västra götaland. Det var min hovslagare som gav det förslaget att jag kunde gå till en speciell tjej som han rekommenderadetjej. Hon anv sig utav värmekamera, o kollar hästens gångarter o överrullningen. Hon går igenom hela hästen innan hon verkar. Vill se den i röreöse, hur han trampar igenom. Det var därför som jag blev lite nyfiken. Jag har aldrig haft en hovslagare innan som har brytt sig om hur hästen har rört sig, det har bara vart att han har kommit, o sedan skott o sedan åkt därifrån lika fort igen. Denne tjejen e ju hovslagare med, men har gått över lite mer till detta. E bara allmänt nyfiken. Jag hittade väldigt mkt om detta nu när jag sökte, men det var ngt fel förut när jag skrev frågan, för då hittade jag tyvärr inte ngt ang detta.

mvh sandra:grin:

Hade hovslagare varit kompetenta hade nog inte barfota-rörelsen blivit så stor..
Men när hovslagare är både klantiga, oförskämda och skor hästar halta, så är det klart att man söker andra vägar.

Jag har en s k barfotaverkare till de hästar som kan gå barfota (unga, gamla och andra som bara rids lite) och det fungerar jättebra!
Jag kan rida en välverkad häst på grusväg, utan att den ömmar, men bara i skritt och bara en liten bit ...

MEN - de hästar som rids lite mer (och då pratar vi inte alls något hårt arbete) måste ha skor och då får man leta upp en vettig hovslagare och skaffa skor.

JAg har försökt med boots, men det fungerar faktiskt inte om man vill rida lite men än en skrittrunda på söndagen...

Varför ska du prova på din häst.:confused: när den inte har några problem idag.
Låt andra prova o se om hästen håller en livstid- med ridning.

Det kan bli en dyrköpt o kanske plågsam historia om du har otur.

Hade hovslagare varit kompetenta hade nog inte barfota-rörelsen blivit så stor..
Men när hovslagare är både klantiga, oförskämda och skor hästar halta, så är det klart att man söker andra vägar.

.

Fast jag tror att om hovslageri hade varit billigare, och inte barfotarörelsen hade erbjudit en enkel lösning, lär dig verka din häst själv, en helgkurs, hade nog inte barfotarörelsen varit så lockande... Hovslageri är ett hantverk som man inte lär sig på en helg, utan snarare under en livstid. Att jämställa en barfotaverkare som gått en helgkurs, eller kanske två, med en hovslagare med utbildning och lärlingstid, är helt befängt.

Fast jag tror att om hovslageri hade varit billigare, och inte barfotarörelsen hade erbjudit en enkel lösning, lär dig verka din häst själv, en helgkurs, hade nog inte barfotarörelsen varit så lockande... Hovslageri är ett hantverk som man inte lär sig på en helg, utan snarare under en livstid. Att jämställa en barfotaverkare som gått en helgkurs, eller kanske två, med en hovslagare med utbildning och lärlingstid, är helt befängt.

Billigare???
Jag betalar 600:-/ verkning av en barfotaverkare! :eek: Hovslagaren tog 250 ...

Hade jag inte ansett att det var en väldig skillnad hade jag väl inte snutit upp 350 spänn extra per verkning ... (Har 8 hästar, så här snackar vi stålar :o)

om jag vore du hade hållt mig till vanlig verkning av en utbildad hovslagare om pållen klarar gå barfota. Dom kan sina grejer istället för någon som läst något över en helg och sedan går ut och verkar eller vad dom gör och kallar det massa konstigheter.

Jag har alla mina tre hästar barfota.

21 åring - arbetas ungefär 5 dagar i veckan på grusvägar och gärden, och sen har vi asfalt ungefär 25 meter åt ena hållet och 150 meter åt andra, så den måste jag rida på för att komma ngn vart. Han har något otroligt bra hovar, så hårda att det tar 1½ timme för hovslagaren att bara verka honom. Men sen är våran hovis otroligt noggrann också :D

1½ åringar, shettis och minishettis- Hovarna växer knappt på dom här småttingarna, men självklart filar han och klipper strålen lite. På minishettisen så är det extra viktigt att man tar på höger bak för hos uppfödaren fick han fel på kotan, så hela hovväggen växer snett med 2 cm på 2 veckor.. Han fick från början fele på kotan av dålig verkning, han vart verkad 1 gång som föl, nu blir han ju det regelbundet ;)

Jag har 5 hästar 3 av dem går barfota större delen av året. På sommaren när det är hårdare i backen får dom ha skor. man får prova sig fram hästar har olika hårt hovmaterial. Bor i västergötland så vi har inte så mycket med vinter o halka heller.

Den dagen någon kan övertyga mig om att vildhästar blev verkade så ska jag prova. Mina hästar går alla barfota idag o verkas av traditionell hovslagare.
Jag är väldigt emot alla dom här oseriösa hovverkare som ger sig på andras hästar o "verkar" efter enbart en helgkurs. Att bli riktig hovslagare är utbildningen flera år, men att bli barfota taliban räcker det med en helgkukrs.

Tror ni det är så att ponny klarar sig bättre barfota än stora hästar?
Vi har 6 hästar barfota, men det är inte för att vi tycker det är bättre, men de är avelston och föl / shettis, så det är nog inte så konstigt.. Men visst fan är det jobbigt när det fryser på att se dem gå på ojämn mark barfota. Inte kul.

Varför skriver du Taliban? De finns väl i Afghanistan...
Det där lät inte speciellt snällt. Onödigt och tråkigt av dig att skriva så.

Om du läser de övriga trådarna ang detta så förstår du varför de kallas barfota talibaner

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 082
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 449
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 436
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar