Barfotaverkning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfotaverkning

Det är ingen missuppfattning, det fanns en anledning att man började sko hästar för 100-tals år sedan!! Och att jämföra dagens ridhästar framavlade till sitt ändamål med vildhästar finns det inget logiskt försvar till...:devil:

jag har inget emot att hästar skos eller att de går barfota!!!
Att hästar började skos från början var ju att slitaget på hoven var för stor under de omständigheter som hästarna arbetade. De flesta hästar idag kommer inte i närheten av det slitaget. Så de flesta hästar kan gå barfota.
sen undrar jag vad du menar med framavlade ???
Hoven och dess mekanism har inte ändrat sig!!!!
sen finns det vissa raser som dras med dålig hovkvalitet det kan jag hålla med om. Men inte dagens ridhästar generellt!
En hästs hov skall verkas/skos efter INDIVIDENS förutsättningar och krav ingenting annat. Jag har själv en barfota häst som verkas av en jätteduktig HOVSLAGARE :bow:

Mina ömmade oxå i början på grusväg men hör och häpna, de har slutat. Nu kan de ömma till om de skulle trampa på en extra vass sten och det är inte så ofta. Jag ägnade en tid åt att rida i kanten på grusvägar el i hjulspåren där inga stora stenar ligger. De kollas regelbundet av massör och har inga spänningar som går att härleda till enstaka ömmande på grus. Det de kan spänna sig för så att massören märke det är när det fryser innan snön kommer och det är knöggligt i hagen, men det hände å andra sidan med skor oxå.

Men om din häst fortsätter att ömma och det inte blir bättre och du hindras mkt i träningen så ska du ju absolut slå på skor. Jag har aldrig haft fullblod men har ju hört om deras dåliga hovar.

Finns en hel del veterinärer och forskare som skulle säga precis tvärtom. Tex Dr Bowker i USA som är idag den främsta hovforskaren i världen och är chef på Michigan state Universitys hovfoskningsavdelning.
Hans kommentar var till människor som inte förstår varför vi ser till de ferala hästarna (ex mustanger, de är inte "vildhästar" utan tamhästar som blivit förvildade) var att man måste förstå att hästen inte är från början gjord för att brukas av människan. Att inte se till hur den egentligen är anpassad är bara dumt oavsett om vi rider dem ell inte.

Det sker i dagsläget massor av forskning på de ferala djuren just för att vi börjat förstå att vi måste gå till roten av hur djuren fungerar eftersom de har genom miljontals av år innan människan domesticerade djuren blivit anpassade för vissa miljöer såväl psykologiskt såsom fysiologiskt.

Mumin

:bow: :bow: :bow:

Men snälla, var har jag skrivit att alla kan gå barfota? Däremot skriver du att hästar som tränas och tävlas har sköra hovar!?
Källa tack!

Du skriver också att en häst som rids på grusvägar behöver skor. Snacka om att generalisera :angel:

det var du som tolkade det på de sättet!! jag skrev att SPEC DOM SOM TRÄNAS OCH TÄVLAS OCH HAR SKÖRA HOVAR!!

Visst, du kanske tycker att det är att generalisera men förstår inte du va många hästar det finns runt om i världen som trippar runt på tå på grusvägar och har ont!! för att hästägaren antingen är snål/pank eller inte har kunskap!! men jag tror att det handlar om okunskap om man kan sitta och säga att en häst som går dagligen på grus i skritt, trav och galoppi flera timmar inte behöver skor!!!
men om jag uppfattar detta rätt så undrar jag hur långa dessa fötter är och va de har för hovvinkel igentligen, låter väldigt konstigt i mina ögon att en häst klarar av att TRÄNAS dagligen på grus utan att behöva skor!! Eller har jag så fel???!! jag ska inte vara helt omöjlig, det kanske låter så men jag blir så uppröd över alla dessa trådar. Jag har mest erfarenhet av fullblod och deras hövar brukar inte vara de bästa jämt!! Men det är också väldigt individuellt!!!

Senast ändrad:

Visste du om att det finns flera distanshästar som tävlar barfota? Att det finns hoppryttare och dressyrryttare som tävlar barfota? Inte bara i lätta klasser menar jag nu, det har många gånger laggts upp länkar till människor som gör detta.

Vet du hur en vildhästverkad hov ser ut?
Vet du hur man verkar en hov så att den blir balanserad genom sin exteriör? Vet du ens vad det innebär?

Vet du vad naturlig hovmekanism är?

Vet du hur man verkar och skor sina hästar utomlands och hur deras syn på saken är?

Vet du hur mycket tid och pengar jag la på min häst som gick barfota jämfört med när hon är skodd?

Har du sett en barfotahäst?

Vet du vad det är för skillnad på aanhcp och strasser?

Innan man utalar sig är det bra om man kan något av detta tycker jag.

Visste du om att det finns flera distanshästar som tävlar barfota? Att det finns hoppryttare och dressyrryttare som tävlar barfota? Inte bara i lätta klasser menar jag nu, det har många gånger laggts upp länkar till människor som gör detta.

Vet du hur man verkar en hov så att den blir balanserad genom sin exteriör? Vet du ens vad det innebär?

Vet du hur man verkar och skor sina hästar utomlands och hur deras syn på saken är?

Vet du hur mycket tid och pengar jag la på min häst som gick barfota jämfört med när hon är skodd?

kunde inte sagt det bättre själv:)

Tja, du kan ju fråga vad min utbildade och mycket duktige hovslagare tycker om min pålles hovar. Han skulle förmodligen upplysa dig om att hovlängd med tillhörande vinklar är mycket bra. :)

Sen låter det väldigt dramatiskt när du skriver "tränas på grus dagligen". Han rids på grus dagligen, dels före eller efter träning i ridhus eller på paddock samt rena uteritter. Vad är det för konstigt med det? Har du aldrig sett barfotahästar (välskötta sådana) ridas på grus. Hästen är alltså verkad av en helt vanlig utbildad hovslagare och han sliter inte ner sina hovar på ett onormalt sätt.

Fel av mig att ta med "och sköra hovar" i citatet. Ursäkta! Men det jag reagerade på var egentligen att du skrev att hästar som tränas och tävlas behöver skor. För det kan jag inte hålla med om att det alltid är så.

Sen är jag definitivt inte okunnig bara för att jag "sitter och säger att en häst som dagligen går på grus i skritt, trav och galopp inte behöver skor". Jag pratar här om min häst och lägger inte in några åsikter om vad andra hästar klarar.

men läste du igentligen det som jag skrev?? SPEC DOM SOM TRÄNAS OCH TÄVLAS OCH HAR SKÖRA HOVAR!! hoppas verkligen inte att alla dessa barfotamänniskor får en häst med sköra hovar som INTE kan gå barfota!! ni håller ju inte ens med om att en del hästar måste skos...

varför tävla en häst med dåliga hovar överhuvudtaget:confused:

Visst finns det puckon som du beskriver men du generaliserar för mycket och påstår massor som du inte har någon som helst aning om.

Jag vill inte bli kallad talliban för att jag har haft hästen barfota! Det är inte rättvist, vill du bli kallad skotalliban?

Jag har aldrig varit med om att någon hästägare anmält en kollega men om det var en befogad anmälning så tror jag inte hästägaren skulle hamna på svarta listan i detta distrikt.

Har hört talas om ett fall, och där höll nog flertalet av yrkeskåren med hästägaren och ansåg att det var bra med en anmälan.

"dåliga" hovar kan oftast hjälpas. hur många hästar tror du inte som tävlar högt som har/haft dålig hovkvalitet men kan med tex skor och olika beslag få bukt på sina problem.

Så som jag har fattat det så enligt strasser och vildhästmetoden kan man genom verkning och regelbunden mortion få bukt på en häst som har ex hovbenssänkning/hovbensrotation??!!! vet en del ens om vad det innebär för en häst??

Visst finns det puckon som du beskriver men du generaliserar för mycket och påstår massor som du inte har någon som helst aning om.

Jag vill inte bli kallad talliban för att jag har haft hästen barfota! Det är inte rättvist, vill du bli kallad skotalliban?

det spelar faktiskt inte mig någon roll om du kallar mig sko-taliban för jag står ju verkligen för det även om jag nu har några av mina hästar barfota också men av andra anledningar!!

det spelar faktiskt inte mig någon roll om du kallar mig sko-taliban för jag står ju verkligen för det även om jag nu har några av mina hästar barfota också men av andra anledningar!!

Men för min del spelar det roll att bli kallad "okunnig" för att jag talar om min situation - att min häst klarar att gå barfota på de flesta underlag :(

Ok så om vi står för att vi har barfotahästar så är det ok att kalla folk för barfotatallibaner?

Vet du vad hovbensrotation är?

Du har itne svarat på måna av mina frågor...

Men för min del spelar det roll att bli kallad "okunnig" för att jag talar om min situation - att min häst klarar att gå barfota på de flesta underlag :(

men det är ju jätte bra att din kan!! och bara för att jag kallar er barfota-folk eller barfota talibaner så betyder de inte att du är okunnig, verkligen inte!! men det som jag menar är att det finns så många okunniga männiksor som verkar sina hästar själva efter en helgkurs och då tror att man är "utbildad"...
Ni generaliserar ju också genom att säga att alla hästar kan gå barfota!!!

Men ge upp för helvete!

VEM FAN HAR SAGT ATT ALLA KAN GÅ BARFOTA OCH ATT MAN KAN ALLT EFTER EN HELGKURS?

Har du träffat en barfotahäst någon gång ens?

Jag vill bara upplysa om att det finns bra hovskor som man kan använda om man vill låta sin häst vara utan skor 23 timmar om dygnet, men underlätta så att den inte är öm den timmen man rider. Dock måste hästen vara oöm när den går i hagen för att det ska vara OK för den att ridas med hovsko. Har en häst haft ont i hovarna då man tagit av skorna (oftast bara då den haft skor i flera år) är den det bara en liten period och även då kan man hjälpa den genom att använda hovskor även i hagen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 856
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 920
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 472
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka