Barfotaverkning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfotaverkning

Ta reda på mer fakta om oss med barfotahästar och kom åter så kan vi börja diskutera på riktigt.

Hej, ja det räcker ju med att använda sökfunktionen här så kommer ju svaret automatiskt.

Är det av intresse så hjälper jag görna till med att redovisa mer fakta.

Tror du att han hade sprungit in 25 miljoner om han hade haft ont i fötterna?

Hej, ont i fötterna hade han väl för annars skulle han inte under så lång tid stått på sjukbeslaget PG skon. Minns du inte starten i Elitloppet där han gick över i passgång och slog av sig en PG beslaget??? Strax efter PG beslaget hade hoppat av gjorde det så ont i foten att han galopperade. Vilken oseriös sport trav verkar vara när man behöver tävla på sjukbeslag,högabsorberande stötdämpande beslag som dessutom inte är rätt anpassade utan flyger av i ett av landets största lopp, redan i starten.

ja men vad?? äähh?? det vet jag ju också och läder du lite mera vad jag har skrivit så ser du att jag just har tagit upp det.. att man bör låta hästen gå oskodd så länge den kan för hoven skall bli "starkare"

så vad menar du???:confused:

Hej, inte riktat till dig utan ett sedan tidigare återkommande svar till vissa "andra" som tydligen har svårt att förstå hur det förhåller sig rent naturligt.

har en fundering??!!:idea:

När det gäller dessa skor med "gummi" runt kommer inte ihåg vad den heter men men.. När en häst går på asfalt med en "vanlig" sko så finns alltid en slags glidmoment men när man ist sätter på dessa gummiklädda skor så blir det ju ist stumt och det lär ju slita mera på hästarna eller har jag fel???

f-låt för en fråga som inte hör hit!!:d :bow:

Hej, hör högst till denna tråd då det är argumentet till att man kan ha en häst barfota och ändå rida den på alla tryper av underlag, bara man använder boots.

Att sedan bootsen låser hovmekanismen mer än en fysiologiskt skodd hov gör och att hästen utan boots även ömmar när den går i hagen vill man inte kännas vid. Ömmar hästen barfota vid ridning så ömmar den naturligtvis även när den går barfota i hagen. Man "ser" dock detta inte lika tydligt när den enbart behöver ta upp sin egen belastning eller oxå vill man inte se det.

En korrekt barfotaverkad häst som även kan vara barfota kan under alla omständigheter vara barfota både i hage och under den ridning den utsätts för. I annat fall är man ute på hal is och bara delger sin egen okunskap.

På din fråga svarar jag JA , gummi ger ett avsevärt sämre glidmoment med en extremt stum uppbromsning i glidmomentet. Detta resulterar i skador i hästens leder i det nedre benet men som sagt skyddar själva hoven för ömhet.

Och det är just hoven man här diskuterar, inte resten av hästens leder,senor,ligament utan man lägger all fokus på själva hoven. Resten skiter man i rent ut sagt.

Jo men du, när du skriver "Jag har en fundering över "barfotafolket", hur tänker dom i resonemanget att ej låta sina hästar bära skor?? " så är det väldigt lätt att tolka det som att du överhudtaget är emot de som väljer att inte sko sina hästar. Du ifrågasätter ju faktiskt beslutet att inte sko sin häst.

Jag tycker faktiskt att jag också tillhör "barfotafolket" eftersom jag valt att inte sko. Precis som du tillhör "skofolket". ;)

Och, jaaa. Jag har en utbildad hovslagare :) Han är toppen! Men en sak ska jag säga dig - jag har ända sedan min första häst använt mig av utbildade hovslagare men det är en hel del av dem som du inte skulle vilja släppa nära din häst, trots utbildning. Har en kusin som fick tag på en utbildad hovis som tyvärr inte var värd namnet utbildad :( Hon anmälde till SHF och det var ju bra men efter det fick hon ett helvete att hitta en ny hovis. Alla känner varandra och ingen ville ta sig an hennes häst och en massa skitsnack for runt i bygden. Det var ett värre "kackel" bland hovslagarna i området än i en hönsgård! Usch!

Läste du hela inlägget, eller?? I så fall borde du inte ha "trott":mad:

Hej, något som vissa verkar "glömma" här är att alla hästar föds utan skor, växer upp utan skor i minst två till tre år för att en dag utifrån ökad hantering träning då slitaget på hoven utifrån den ökade belastningen sliter hoven mer än hovens naturliga tillväxt för denna enskilda individs välbefinnande kräver ett skyddande beslag.

Jag tror jag har det väldigt enkelt, för jag lever i ett land (Niger) där hästarna inte har skor. Inte en enda. Och det fungerar bra! Man får bara ha lite sunt förnuft och se till att hästarnas hovar varken blir för nedslitna (aldrig hänt mig) eller för långa.

"barfotafolket", hur tänker dom i resonemanget att ej låta sina hästar bära skor??

Ja, det kan man undra???? de tro att de kan jämföra våra rid och tävlingshästar med de vilda mustangerna:eek: :confused:

Hur tänker dom som tror att dom lärt sig att verka sina hästar över en helg?

Det kan man ju oxå undra, helt absurt:devil:

Det finns en och annan som klara av att gå utan skor men inte pga av det barfotafolket tro....ursäkta, men jag är så anti mot detta, håller med detta är rena rama djurplågeriet, har varit på en sådan föreläsning och lyssnat på O???? den skojaren:crazy:

Jag tror jag har det väldigt enkelt, för jag lever i ett land (Niger) där hästarna inte har skor. Inte en enda. Och det fungerar bra! Man får bara ha lite sunt förnuft och se till att hästarnas hovar varken blir för nedslitna (aldrig hänt mig) eller för långa.

Vilket underlag har ni sand? eller asvalt och hårda grusvägar?
Hur ska vi som träna och tävla våra hästar kunna se till att inte hovarna slits varken snett eller vint utan skor? ska vi rida runt på en åker då:confused: och den träning och tävling vi utövar så går det inte utan skor, det är ju därför vi skor dem för att deras fötter ska må bra när vi rider dem.:bow::D ;)

Ja, det kan man undra???? de tro att de kan jämföra våra rid och tävlingshästar med de vilda mustangerna:eek: :confused:

Det kan man ju oxå undra, helt absurt:devil:

Det finns en och annan som klara av att gå utan skor men inte pga av det barfotafolket tro....ursäkta, men jag är så anti mot detta, håller med detta är rena rama djurplågeriet, har varit på en sådan föreläsning och lyssnat på O???? den skojaren:crazy:

:banana: tycker som du, tycker som du

Hur ska vi som träna och tävla våra hästar kunna se till att inte hovarna slits varken snett eller vint utan skor? ska vi rida runt på en åker då:confused: och den träning och tävling vi utövar så går det inte utan skor, det är ju därför vi skor dem för att deras fötter ska må bra när vi rider dem.:bow::D ;)

Jo men här tror folk förstår du att vi skor bara hästar för att det är kul och för att få göra av med lite mer pengar....för skor behöver väl inga?????;)

Jo men här tror folk förstår du att vi skor bara hästar för att det är kul och för att få göra av med lite mer pengar....för skor behöver väl inga?????;)

Det funkar säkert för dem som lufsar runt i skogen 2 dagar i veckan:D

Hej, svarade SHF att denna utbildade hovisen utifrån det utförda arbetet "som utbildad hovis tyvärr inte var värd namnet utbildad"?

Nej, självklart agerade inte SHF genom att svara på det viset, det ska de heller inte göra. Förlåt, jag trodde alla förstod att det var min och min kusins åsikt :) ;)

Jag vill inte gå in närmre på vad SHF svarade/gjorde eftersom jag har min kusin att ta hänsyn till och vill inte "blåsa upp" kacklet igen :)

Hej, tack för svar:bow:

I detta fall så skulle inte jag heller rekomendera annat än att låta den vara barfota. Skor ska den absolut inte ha ngt behov av utifrån vad den gör.

Jag tycker du gör helt rätt, och absolut det bästa för just denna individ.

TACK!!!!!! Äntligen en som fattar vad detta rör sig om! :bow:
Jag vet vilken inställning du har till de andra alternativa verkningsmetoderna och det respekterar jag dig för. Du agerar utifrån dina erfarenheter och vet varför du tycker så.

Men alla dessa andra som är så fruktansvärt anti mot barfota överhuvudtaget och inte förstår att vissa hästar visst kan klara av "barfotandet" och att alla hästar inte är "skogsmullar", de blir jag lite trött på. De "jamar med" i debatten utan att fatta speciellt mycket. Jag förstår dock också att man kan bli trött på dem som bestämt hävdar att alla kan gå barfota.

Jag har följt med länge i denna barfota-debatt och ansträngt mig för att inte följa med tåget och jag klarade det ett tag. :D

Ojsan hoppsan vad det där med skogsmulle tog:angel:

Det är väl ingen som sagt att man per automatik behöver vara en sämre ryttare bara för att man skogsmullar.
Det är väl jätteskönt för en häst att få mycket tid ute i det fria.

Nu får jag nog göra dig besviken :smirk:

Jag har inget som helst problem med att vara en skogsmulle (vilket jag faktiskt numera är och det är jätteskönt :) ) men hästen och dess ryttare är enligt mig inga skogsmullar. Hästen rids och tränas betydligt mer än en skogsmulle och på mycket varierande underlag. Därför reagerar jag på detta skogsmulle-snack.

Så din lilla "analys" av mig är tyvärr inte korrekt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 918
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 472
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare