Barfotaverkning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfotaverkning

Jag menar att jag anser att en häst som tränas och tävlas kräver en mycket mer nogrann skötsel än en hobbyhäst. Jämför idrottare mot glad motionär.

Med från topp till tå menar jag att en häst som tränas mer behöver många gånger en mer nogrannt uträknad foderstat samt en mycket god omvårdnad av sina hovar.

Det är så betydelsefullt både för prestation och för att hästen ska hålla i längden.

Även du måste väl hålla med om attt man hoppar inte en gräsbana utan broddar om man inte är villig att ta risken att hästen får skador.

Personligen tycker jag att det faktiskt är väldigt oansvarligt av en hästägare att inte sko en häst om den nu ska tränas mer och speciellt i hoppning.

Om du nu bara rider i ridhus och på bana må det ju vara hänt, men grusvägar? Ok nu kanske när dom inte är så hårda men sommartid? Tom asfalt sviktar ju bättre.

Jag menar inte att reta upp folk (även om jag förstår att några inte jublar direkt) men det här är faktiskt min åsikt.

Jag har min häst barfota. Han har gått barfota hela sitt liv förutom 2 månader. Men han funkar så himla bra barfota. Har frågat min hovis vad han tycker och han säger att min häst har så fina hova att han inte tycker att vi ska sko honom.

Min ponny har dock skor. Provade ta av henne dom förra sommaren men hon funkar mycket bättre med skor.

Har även hört av min barfotaverkare att barfota hästar har bättre fäste på gräs/is. Vilket jag tycker stämmer bra. Min häst som är oskodd, har bättre fäste på is/gräs än ponnyn som har skor.

Tränar ganska hårt med min häst, både innom dressyr och hoppning. Ska även börja hopptävla honom i sommar. Rider även på grusvägar, asfalt, gräsbanor, skogsvägrar, paddocken, mm.

// unforgiven

Jag har läst en del inlägg från dig tidigare och du är väldigt glad för att tolka det folk skriver på ditt eget lilla sätt ;)

Jag kan upplysa om att hästen tränas för instruktör två dagar i veckan, dressyr ena gången och hopp nästa. Utöver det tränar ryttaren självständigt, mest dressyr, ca tre gånger till i veckan. Någon enstaka gång hoppning. En gång i veckan rids det långtur i skogen men det är inte enda gången hästen går på grusvägarna. Efter varje träningspass, oavsett om det är för instruktör eller enskilt så blir det en runda i skogen efteråt. Ryttaren har mycket goda kunskaper i ridandets ädla konst och sitter inte och "åker häst". Jag kan gärna hjälpa till att räkna ;) Hästen rids alltså 6 gånger i veckan men ibland blir det 7.

Eftersom du tydligen vill ha det väldigt specifiserat när det gäller tider etc så får jag väl be min dotter ta tiden ordentligt så du inte får fel uppgifter ;) Men lektionerna för instruktören brukar vara ca 1 timme och sedan blir det väl en halvtimmes (ibland mer) runda i skogen.

Vill poängtera att jag inte skrivit att jag bedriver tuff träning eller tuff träning på grusvägar! :mad: (Din egen lilla tolkning:smirk: )
Jag skrev att hästen rids rätts så ordentligt med både hopp och dressyr-träning på ridbana/ridhus men väldigt mycket av ridningen bedrivs på grusvägar som är bra mycket mer tufft än underlaget i ett ridhus skrev jag och ingenting annat. Detta skrev jag för att upplysa "Ladan" om att barfotahästar inte behöver vara "skogsmullar" som lallar runt lite hur som helst.

Förstår du inte vad jag menade när jag skrev att ridningen bedrivs mycket på grusvägar som är bra mycket mer tufft än underlaget i ett ridhus? Vad är det du inte fattar? Förklara gärna :)

Sen fattar inte jag? Varför skrev du detta: "Oavsett om man tävlar eller inte så ska ju den enskilda individen få daglig motion, förutom daglig hagvistelse som under inga omständigheter kan uppfylla hästens naturliga rörelse behov. Ehh, javisst! Tyckte du att du behövde upplysa mig om det eller var det kanske bara en allmän upplysning :confused:

Beträffande hagvistelse så är hästen ute i bra hagar ca 12, ibland 13 timmar. På sommaren dygnet runt.

Hej, tack för svar:bow:

I detta fall så skulle inte jag heller rekomendera annat än att låta den vara barfota. Skor ska den absolut inte ha ngt behov av utifrån vad den gör.

Jag tycker du gör helt rätt, och absolut det bästa för just denna individ.

Nej, järnskor har ingen DÄMPANDE funktion. Tvärtom är det dock inte heller.

Vi har alla våra hästar skodda, helt enkelt för att slitaget barfota blir för stort när man rider majoriteten av tiden på grusväg. Slipeffekten på grusväg är riktigt god.

När hästarna går nära full kapacitet så skos de om för att skorna är lövtunna och nedslitna, inte för att hovarna vuxit.

Vissa av hästarna klarar inte ens perioder barfota vid ridningen, vissa klarar det utmärkt under lågintensitetsperioder med mest träning i ridbana/korta uteritter.

Jag tycker många "barfota"-förespråkare har helt fel när de trots att hästen visar tydliga smärtor vägrar att beslå hoven för avlastning. Man ska härda hästen under plågsamma långa tider. Det är djurplågeri. När ska människor inse att det inte finns en metod som är 100% rätt alltid, särskilt inte en där verkaren ligger ner och tittar på hovvinkeln som enda parameter, där man dessutom valt en så märklig hovvinkel som möjligt för att sticka ut (ingen metod nämnd....)?

Hmmm, problemet är bara det att många här gör sig skyldiga till exakt samma sak som de anklagar "barfota-nissarna" för.

Man retar sig på att vissa barfota-förespråkare kategoriskt hävdar att alla kan gå barfota. Samtidigt vill man knappt höra talas om att det faktiskt finns en hel del hästar som inte behöver skor. Och om man erkänner att vissa kan gå utan skor så "dömer" man genast ut dessa hästar och ägare för att vara "skogsmullar" som trallar runt på mjuka, sköna sommarängar.Det är det jag retar mig på. :smirk:

Ojsan hoppsan vad det där med skogsmulle tog:angel:

Det är väl ingen som sagt att man per automatik behöver vara en sämre ryttare bara för att man skogsmullar.
Det är väl jätteskönt för en häst att få mycket tid ute i det fria.

Visste du om att det finns flera distanshästar som tävlar barfota? Att det finns hoppryttare och dressyrryttare som tävlar barfota? Inte bara i lätta klasser menar jag nu, det har många gånger laggts upp länkar till människor som gör detta.

Vet du hur en vildhästverkad hov ser ut?
Vet du hur man verkar en hov så att den blir balanserad genom sin exteriör? Vet du ens vad det innebär?

Vet du vad naturlig hovmekanism är?

Vet du hur man verkar och skor sina hästar utomlands och hur deras syn på saken är?

Vet du hur mycket tid och pengar jag la på min häst som gick barfota jämfört med när hon är skodd?

Har du sett en barfotahäst?

Vet du vad det är för skillnad på aanhcp och strasser?

Innan man utalar sig är det bra om man kan något av detta tycker jag.

Den erfarenheten som jag har av barfota verkare är ifrån media, utbildningar, SHF i och med att min förra sambo var hovslagare (det var långa samtal i falsterbo förrförra sommaren ang detta) och min svärfar som är en ganska känd herre som är "pensionerad" hovslagare!!...
Jag är inte emot att hästen är barfota så länge som man inte kallar detta för ex. vildhäst metoden och strasser för det gör mig fruktansvärt upprörd pga att så många hästar lider pga okunskap m.m. Alla hästar mortioneras olika och är olika individer, men många tävlingshästar och även hobbyhästar, kan inte gå utan skor då de sliter ner hovarna så pass mycket och får ont!! Jag har själv haft mina olika hästar barfota i omgångar med tanke på vad de gör osv. Om jag har en häst som jag märker kan gå utan skor och absolut inte behöver det så är inte jag dum att slå på skor för att förhindra hovmekanismen. Jag anser även att man ska vänta så länge som möjligt med unghästar innan man spikar på skor för att få hovarna så starka som möjligt!! Men märker jag att hästen ömmar så vill inte jag utsätta hästen för lidande. Men nu kommer ni komma med olika åsikter om att tex köpa boots till hästen m.m. och det gör jag inte. Ni tycker att hästen kan ha ont i en övergångsperiod och det köper jag inte!!! Jag vill inte utsätta mina hästar för något jag inte vet om det funkar för den individen!

Jag är så jätte dålig på att formulera mig och många av frågorna du ställde kan jag inte förklara med skrift och har även svårt att förklara med tal också... :(

Nej, järnskor har ingen DÄMPANDE funktion. Tvärtom är det dock inte heller.

Vi har alla våra hästar skodda, helt enkelt för att slitaget barfota blir för stort när man rider majoriteten av tiden på grusväg. Slipeffekten på grusväg är riktigt god.

När hästarna går nära full kapacitet så skos de om för att skorna är lövtunna och nedslitna, inte för att hovarna vuxit.

Vissa av hästarna klarar inte ens perioder barfota vid ridningen, vissa klarar det utmärkt under lågintensitetsperioder med mest träning i ridbana/korta uteritter.

Jag tycker många "barfota"-förespråkare har helt fel när de trots att hästen visar tydliga smärtor vägrar att beslå hoven för avlastning. Man ska härda hästen under plågsamma långa tider. Det är djurplågeri. När ska människor inse att det inte finns en metod som är 100% rätt alltid, särskilt inte en där verkaren ligger ner och tittar på hovvinkeln som enda parameter, där man dessutom valt en så märklig hovvinkel som möjligt för att sticka ut (ingen metod nämnd....)?

TACK!!!:bow: :bow:

På nåt sätt känns det som att den svenska hovslagarkåren har lite sig själv att skylla när det här med barfota på en del ställen tydligen dragits till sin spets. Om det inte finns tillräckligt många utbildade (iofs svårt att göra ngt åt) och ingen reklam om varför det är bättre med en utbildad så får ju alla outbildade sko-på-spikare och oerfarna barfotaverkare fäste.

Hej, här håller jag absolut inte med dig. Det finns en rekomenderad Ca rikt prislista på föreningens hemsida, och söker man på utbildade hovisar i dom olika länen så finns det massor i vissa län medans det i andra län inte finns mer än några stycken.

Du har aldrig funderat på om det finns ett samband här??

Själv tycker jag otroligt synd om dom kollegerna som tvingas utföra detta arbete i ett län där hästägarna är av uppfattningen om att hovisen ska "sponsra" hästägarnas hovvård.

I dessa fall så tycker jag hästägarna får skylla sig själva, dom har valt att i sitt län nöja sig med skopåspikare,utföra hovvården själv.

Billigt blir det under en viss tid, men tro mig det slutar mer än ofta med en väldigt dyr erfarenhet rikare.

Korrigering: Vi har alla våra ridhästar i verksamheten skodda. Utöver det har årsfölen och de ston som enbart går med fölen i hagen inga skor...

Har en kusin som fick tag på en utbildad hovis som tyvärr inte var värd namnet utbildad :( Hon anmälde till SHF och det var ju bra men efter det fick hon ett helvete att hitta en ny hovis.

Hej, svarade SHF att denna utbildade hovisen utifrån det utförda arbetet "som utbildad hovis tyvärr inte var värd namnet utbildad"???

Jag har själv för inte så länge sedan anmält en utbildad kollega till föreningen och den utbildade hovisen är en av dom få som lyckats bli utesluten ur föreningen. Detta ledde inte till vare sig problem för mina kunder att söka en ny hovis utifrån mitt aggerande eller "kollegiala problem" för min del.

Alla är helt överens om att var och en skall utföra sitt yrke utifrån den utbildning,fortutbildning och den beprövade forskning som ligger till grund för vårat yrkesutförande då det ger en trygghet för både kunden och den enskilda individens individuella hovvård.

Den enda som fick problem och håller på att skapa sig själv ett helvete utifrån eget aggerande är just den kollega jag anmälde.

Hmmm, problemet är bara det att många här gör sig skyldiga till exakt samma sak som de anklagar "barfota-nissarna" för.

Man retar sig på att vissa barfota-förespråkare kategoriskt hävdar att alla kan gå barfota. Samtidigt vill man knappt höra talas om att det faktiskt finns en hel del hästar som inte behöver skor. Och om man erkänner att vissa kan gå utan skor så "dömer" man genast ut dessa hästar och ägare för att vara "skogsmullar" som trallar runt på mjuka, sköna sommarängar.Det är det jag retar mig på. :smirk:

Hej, då ska jag försöka lugna ner dig lite här.

Jag tar 1.300:- för en helskoning. Detta arbete tar ca en timme på en häst som jag "kan" och tidigare skott. På en skoning så ingår det en hel massa "slagmoment" som tar otroligt mkt på lederna och med tiden leder till ledbesvär.

Jag tar 500:- för en verkning. Detta arbete tar ca femton minuter på en häst som jag "kan" och tidigare verkat.

Om jag på en timme kan verka fyra hästar i balans och tjäna 2.000:- vad är då logiken i att i stället under samma tid sko en häst i balans med dom ökade förslitnings skadorna till följd för att under samma tid förlora 700:-????

Bäst av allt är att mina kunders hästar som verkas gör det oftare än dom som skos.

Skriv gärna det svaret som jag så länge har grubblat på, att jag är dum i huvudet.

Jag har oxå grublat på om det i stället beror på att jag ser till den enskilda individens behov och välbefinnande.

Skriv att jag är dum i huvudet för det är precis det jag är om man tänker ergonomiskt och ekonomiskt.

P.S. Priserna är inkl. moms och kvitto i reg. företag.

Men alla hästar kan inte gå barfota!!

ex. min unghäst på 3 år.. han är skodd sedan några månader tillbaka.. han växer nästan ingenting i fötterna och är ganska plattfot. Innan han skodders så kunde han nästan inte vända i stallgången för han hade ont!! vad ska man göra då?? fortsätta låta den vara utan skor då för att alla kan ju gå barfota:confused:

så min slutsats är att ALLA HÄSTAR KAN INTE GÅ BARFOTA! SPEC DOM SOM TRÄNAS OCH TÄVLAS OCH HAR SKÖRA HOVAR!!

Hej, något som vissa verkar "glömma" här är att alla hästar föds utan skor, växer upp utan skor i minst två till tre år för att en dag utifrån ökad hantering träning då slitaget på hoven utifrån den ökade belastningen sliter hoven mer än hovens naturliga tillväxt för denna enskilda individs välbefinnande kräver ett skyddande beslag.

Hej, något som vissa verkar "glömma" här är att alla hästar föds utan skor, växer upp utan skor i minst två till tre år för att en dag utifrån ökad hantering träning då slitaget på hoven utifrån den ökade belastningen sliter hoven mer än hovens naturliga tillväxt för denna enskilda individs välbefinnande kräver ett skyddande beslag.

ja men vad?? äähh?? det vet jag ju också och läder du lite mera vad jag har skrivit så ser du att jag just har tagit upp det.. att man bör låta hästen gå oskodd så länge den kan för hoven skall bli "starkare"

så vad menar du???:confused:

Visste du om att det finns flera distanshästar som tävlar barfota? Att det finns hoppryttare och dressyrryttare som tävlar barfota? Inte bara i lätta klasser menar jag nu, det har många gånger laggts upp länkar till människor som gör detta.

Vet du hur en vildhästverkad hov ser ut?
Vet du hur man verkar en hov så att den blir balanserad genom sin exteriör? Vet du ens vad det innebär?

Vet du vad naturlig hovmekanism är?

Vet du hur man verkar och skor sina hästar utomlands och hur deras syn på saken är?

Vet du hur mycket tid och pengar jag la på min häst som gick barfota jämfört med när hon är skodd?

Har du sett en barfotahäst?

Vet du vad det är för skillnad på aanhcp och strasser?

Innan man utalar sig är det bra om man kan något av detta tycker jag.

Hej, Svara gärna själv på dessa frågor här innan du uttalar dig själv om ngt du inte själv har en aning om utifrån vad du tidigare har delgivit här.

har en fundering??!!:idea:

När det gäller dessa skor med "gummi" runt kommer inte ihåg vad den heter men men.. När en häst går på asfalt med en "vanlig" sko så finns alltid en slags glidmoment men när man ist sätter på dessa gummiklädda skor så blir det ju ist stumt och det lär ju slita mera på hästarna eller har jag fel???

f-låt för en fråga som inte hör hit!!:d :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 918
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 472
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare