Barfotaverkning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfotaverkning

Men ge upp för helvete!

VEM FAN HAR SAGT ATT ALLA KAN GÅ BARFOTA OCH ATT MAN KAN ALLT EFTER EN HELGKURS?

Har du träffat en barfotahäst någon gång ens?

såna männsiskor som beter sig som du gör nu borde inte få vara här!! alla har sina olika åsikter men man behöver inte vara otrevlig för det!!!! tack och hej!! dig har jag inget mer att diskutera med!!!

Ne eftersom du inte har något svar på en enda fråga så tydligen har vi inte mycket att säga mer.

Ta reda på mer fakta om oss med barfotahästar och kom åter så kan vi börja diskutera på riktigt.

Det har förut varit en del snack om detta med försäkring.. ex om man inte har en utbildad hovslagare så gäller inte försäkringen osv men hur är det nu då när det är så myckt av oseriösa barfota verkare som kan ställa till det lika mycke för hästen som en outbildad hovslagare??

Ne eftersom du inte har något svar på en enda fråga så tydligen har vi inte mycket att säga mer.

Ta reda på mer fakta om oss med barfotahästar och kom åter så kan vi börja diskutera på riktigt.

nä du, lägg ner!! jag tar INGA diskutioner med folk som inte kan uppföra sig!!

en "skör" hov blir defenitivt inte starkare och/eller hållbarare om man slår söm i den
man får aldrig full genomströmning och hovmekanismen hindras och kan inte fungera fullt ut

en "skör" hov blir defenitivt inte starkare och/eller hållbarare om man slår söm i den
man får aldrig full genomströmning och hovmekanismen hindras och kan inte fungera fullt ut

okey då måste jag ha väldig fel isf... med då borde ju alla hästar med dålig hovkvalitet tas bort och förbjudas att avlas på också..

Ok du får gärna avsluta diskutionen men det innebär fortfarande att du inte har svarat på en enda fråga som jag ställt.

Om du inte har ett enda svar på dem, varför har du ens lagt dig i diskutionen?

jag hoppas att du är medveten om att dåliga hovar går i arv precis som dålig man/svans kvalité .Då hoven faktiskt består av hår!
hoven är ingen nagel om du tror det!

Det har förut varit en del snack om detta med försäkring.. ex om man inte har en utbildad hovslagare så gäller inte försäkringen osv men hur är det nu då när det är så myckt av oseriösa barfota verkare som kan ställa till det lika mycke för hästen som en outbildad hovslagare??

vad är det som säger att barfotaverkare måste vara oseriösa?

men det är ju jätte bra att din kan!! och bara för att jag kallar er barfota-folk eller barfota talibaner så betyder de inte att du är okunnig, verkligen inte!! men det som jag menar är att det finns så många okunniga männiksor som verkar sina hästar själva efter en helgkurs och då tror att man är "utbildad"...
Ni generaliserar ju också genom att säga att alla hästar kan gå barfota!!!

Du får ursäkt att jag blir förvirrad men du skrev så här till mig: "men jag tror att det handlar om okunskap om man kan sitta och säga att en häst som går dagligen på grus i skritt, trav och galoppi flera timmar inte behöver skor!!!"

Och än en gång - jag generaliserar inte genom att påstå att alla kan gå barfota. Jag har aldrig någonsin påstått något sådant.

en liten undran bara varför skulle man inte kunna ta det bästa ur två världar och göra något ännu bättre istället för att föra ett "talibankrig" emellan varandra
jag är varken för eller emot skor/barfota som jag tidigare skrivit i tråden! så länge förnuft och kunskap får råda

Alla är väl överens om att det är bra för hästar att gå utan skor men faktiskt så klarar inte alla av att gå utan året runt. Min häst går alltid barfota om vi tar ledigt från ridning på sommaren. Varje år provar jag att rida utan skor ett tag efter det men det går inte, det är som att rida en häst som är halt på alla fyra. Sen har vi fått sämre vintrar i Norrland vilket innebär att det blir mycket blankis och skulle hon gå utan skor skulle jag inte kunna rida mycket på vintern. En av mina förra hästar kunde gå utan skor tills det frös på och blev halt framåt hösten så det är alltså väldigt idividuellt. Klarar en häst av att gå utan skor så är det så klart jättebra men alla klarar det inte. Lite rasbetingat är det nog också.

en liten undran bara varför skulle man inte kunna ta det bästa ur två världar och göra något ännu bättre istället för att föra ett "talibankrig" emellan varandra
jag är varken för eller emot skor/barfota som jag tidigare skrivit i tråden! så länge förnuft och kunskap får råda

Sunt tänkt!!

Alla är väl överens om att det är bra för hästar att gå utan skor men faktiskt så klarar inte alla av att gå utan året runt. Min häst går alltid barfota om vi tar ledigt från ridning på sommaren. Varje år provar jag att rida utan skor ett tag efter det men det går inte, det är som att rida en häst som är halt på alla fyra. Sen har vi fått sämre vintrar i Norrland vilket innebär att det blir mycket blankis och skulle hon gå utan skor skulle jag inte kunna rida mycket på vintern. En av mina förra hästar kunde gå utan skor tills det frös på och blev halt framåt hösten så det är alltså väldigt idividuellt. Klarar en häst av att gå utan skor så är det så klart jättebra men alla klarar det inte. Lite rasbetingat är det nog också.

Bra skrivet!!

Nej jag håller helt med dig :) Var och en känner sin egen häst bäst och det är det jag vill få fram här också men tyvärr respekteras inte det alltid utan man blir betraktad som mindre vetande. :smirk:

Jag har en fundering över "barfotafolket", hur tänker dom i resonemanget att ej låta sina hästar bära skor?? Hur tänker dom som tror att dom lärt sig att verka sina hästar över en helg? Har dom inte råd att sko sina hästar eller vad är det frågan om? Jag anser att barfotaverkning är helt förkastligt på det stora hela, och jag anser att ägarna till alla dessa sönderverkade barfotahästar blev belagda med böter för djurplågeri:confused:

Det var det värsta jag hört nån gång!!
Mitt sto har gått barfota hela sitt liv och har jättefina hovar , hon går inte sönder och är inte ömfotad alls!
Varför ska jag då sko henne????
Jag anlitar en vanlig hovslagare som verkar min häst!

Våran vallack hade skor när vi köpte honom , han halkade mkt och det gick sönder i sömmen ..
Vi tog av honom skorna för 15,månader sen nu o han har jättefina hovar och är aldrig ömfotad , han halkar inte heller på isen !
Varför ska jag sko honom tycker du ????

Min sons varmblod däremot är jätteömfotad så han går med skor så klart .
Alla är olika!

nä du, lägg ner!! jag tar INGA diskutioner med folk som inte kan uppföra sig!!

Jag har följt diskutionen hela vägen.. och den som jag tycker ska dra sej ur är den utan fakta.. Den som Pratar utan grund/Kunskap eller möjlighet att hänvisa till något..
Det är oxå lite tråkigt att du inte kan svara på frågan som ställts till dej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 856
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 920
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 472
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka