Barfotaverkning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfotaverkning

Jag har läst en del inlägg från dig tidigare och du är väldigt glad för att tolka det folk skriver på ditt eget lilla sätt ;)

Jag kan upplysa om att hästen tränas för instruktör två dagar i veckan, dressyr ena gången och hopp nästa. Utöver det tränar ryttaren självständigt, mest dressyr, ca tre gånger till i veckan. Någon enstaka gång hoppning. En gång i veckan rids det långtur i skogen men det är inte enda gången hästen går på grusvägarna. Efter varje träningspass, oavsett om det är för instruktör eller enskilt så blir det en runda i skogen efteråt. Ryttaren har mycket goda kunskaper i ridandets ädla konst och sitter inte och "åker häst". Jag kan gärna hjälpa till att räkna ;) Hästen rids alltså 6 gånger i veckan men ibland blir det 7.

Eftersom du tydligen vill ha det väldigt specifiserat när det gäller tider etc så får jag väl be min dotter ta tiden ordentligt så du inte får fel uppgifter ;) Men lektionerna för instruktören brukar vara ca 1 timme och sedan blir det väl en halvtimmes (ibland mer) runda i skogen.

Vill poängtera att jag inte skrivit att jag bedriver tuff träning eller tuff träning på grusvägar! :mad: (Din egen lilla tolkning:smirk: )
Jag skrev att hästen rids rätts så ordentligt med både hopp och dressyr-träning på ridbana/ridhus men väldigt mycket av ridningen bedrivs på grusvägar som är bra mycket mer tufft än underlaget i ett ridhus skrev jag och ingenting annat. Detta skrev jag för att upplysa "Ladan" om att barfotahästar inte behöver vara "skogsmullar" som lallar runt lite hur som helst.

Förstår du inte vad jag menade när jag skrev att ridningen bedrivs mycket på grusvägar som är bra mycket mer tufft än underlaget i ett ridhus? Vad är det du inte fattar? Förklara gärna :)

Sen fattar inte jag? Varför skrev du detta: "Oavsett om man tävlar eller inte så ska ju den enskilda individen få daglig motion, förutom daglig hagvistelse som under inga omständigheter kan uppfylla hästens naturliga rörelse behov. Ehh, javisst! Tyckte du att du behövde upplysa mig om det eller var det kanske bara en allmän upplysning :confused:

Beträffande hagvistelse så är hästen ute i bra hagar ca 12, ibland 13 timmar. På sommaren dygnet runt.

Absolut, tack för att någon har uppfattat rätt vad det är jag vill framföra:banana:

Jo men du, när du skriver "Jag har en fundering över "barfotafolket", hur tänker dom i resonemanget att ej låta sina hästar bära skor?? " så är det väldigt lätt att tolka det som att du överhudtaget är emot de som väljer att inte sko sina hästar. Du ifrågasätter ju faktiskt beslutet att inte sko sin häst.

Jag tycker faktiskt att jag också tillhör "barfotafolket" eftersom jag valt att inte sko. Precis som du tillhör "skofolket". ;)

Och, jaaa. Jag har en utbildad hovslagare :) Han är toppen! Men en sak ska jag säga dig - jag har ända sedan min första häst använt mig av utbildade hovslagare men det är en hel del av dem som du inte skulle vilja släppa nära din häst, trots utbildning. Har en kusin som fick tag på en utbildad hovis som tyvärr inte var värd namnet utbildad :( Hon anmälde till SHF och det var ju bra men efter det fick hon ett helvete att hitta en ny hovis. Alla känner varandra och ingen ville ta sig an hennes häst och en massa skitsnack for runt i bygden. Det var ett värre "kackel" bland hovslagarna i området än i en hönsgård! Usch!

Det var ett värre "kackel" bland hovslagarna i området än i en hönsgård! Usch!

Jag tycker nog hästägarna själva står för det högsta kacklet, alla pratar skit om varandra och vill ha medhåll från hovslagaren.Att jag åker runt och träffar allihopa verkar inte bry dem...

Jo, tack du! Det finns en anledning till varför jag försöker undvika att blanda mig för mycket med andra hästägare :D

Men allvarligt talat, jag menade inte hovslagare i allmänhet - jag avskyr generaliseringar men faktum kvarstår: I detta fall fick min kusin ångra att hon hade haft fräckheten att anmäla en i "kompisgänget". Så med all rätt är hon nu mycket försiktig med kritik och det är ju enligt mig inte bra.

Jag har aldrig varit med om att någon hästägare anmält en kollega men om det var en befogad anmälning så tror jag inte hästägaren skulle hamna på svarta listan i detta distrikt.

Anmälan var befogad och de andra hovisarna uppträdde väldigt barnsligt. Detta är alldeles sant och min kusin lärde sig en bitter läxa.

Än en gång vill jag förtydliga: Jag skrev om en specifik händelse och menar inte att alla hovisar gör så.

Jag brukar inte skriva i sådana här trådar då de brukar spåra ur efter ett tag. Men jag brukar läsa en del.

Mina hästar går barfota och jag verkar dem till största delen själv. Jag har gått "vildhästmetodens" helgkurs och läst en del littaratur. I början tog jag ut min vanliga utbildade hovslagare med vanligt intervall för att h*n skulle kolla hovarna och rätta det som var fel. Nu är h*n långtids bortrest så jag har endast hjälp av en kompis som gått samma kurs och anlitat samma hovslagare på samma sätt som jag.

Varför blev det så här?
Jo för att min dåvarande utbildade hovslagare tyckte att ena hästen med sina fina hovar kunde gå barfota över sommaren, onödigt med skor när det inte behövs. Och det gick bra, öm på grovt grus men inte annars = lätt att undvika. Året efter fick jag nys om kursen och gick den och lärde mig mkt och bortsåg från en del. Sen åkte skorna av på andra hästne oxå som ömmade på samma sätt. Jag verkade och tog ut hovslagare som jag skrev ovan och så har det rullat på.

En annan starkt bidragande orsak är att det är mkt svårt att hitta en utbildad hovslagare i mina trakter. Den jag hade som föreslog barfota är bra men hade svårt för att passa tider och avsäga sig nya kunder = ännu svårare att passa tider och hålla bra intervall. Att hitta någon som vill spika på skor för en liten svart summa pengar är däremot mkt enkelt.

Så jag tycker att jag löst problemet på ett för mig och mina hästar mkt bra sätt. Jag verkar själv med inseende av en kompis och översinseende av en utbildad hovslagare när tillfälle ges. Och som ett plus blir det billigare, de pengarna som blir kan jag lägga på ridlektioner.

Så tänker jag, hur tänker du när du slår på skor?

Kanske ska redovisa hur hästarna tränas oxå för det verkar ju intressant i sammanhanget. De går varannan dag regelbundet året runt men ev någon veckas vila höst (fruset och knaggligt underlag)och vår (isigt). De går på alla salgs underlag som gräs, grus, sand, ridhusunderlag, asfalt och snö. De går per pass från 30min till 2tim i varierande tempo. De rids, körs, tömkörs och promeneras.

I vissa distrikt så är det väldigt svårt att få tag på hovslagare.
Tyvärr så är det väl i princip omöjligt om man dessutom har skaffat sig ett rykte som besvärlig kund. Detta är ett dilemma för alla hästägare men något som vi yrkesverksamma hovslagare har väldigt svårt att påverka, då vi inte bestämmer antalet utbildningsplatser i landet.

Nej jag håller absolut med dig där. Skulle behövts många fler hovisar! :)

Helt off topic nu - förlåt ts! Men angående att det finns för få utbildningsplatser: Hur är det med utländska utbildningar? Funkar det i Sverige? Tänkte på jämförelsen att vissa går veterinärutbildning i danmark i stället.

Man kan använda sina kunskaper från en utländsk utbildning till att genomföra ett svenskt gesällbrevsprov och på det sättet bli godkänd av SHF.

I mitt nästan omöjligt, utan att ha rykte om sig som besvärlig kund. Sen blir det inte bättre av att en del av de utbildade tar på sig för mkt jobb och inte hinner göra jobbet så bra som de egentligen kan. Och så blir det en nedåtgående spiral av det hela.

På nåt sätt känns det som att den svenska hovslagarkåren har lite sig själv att skylla när det här med barfota på en del ställen tydligen dragits till sin spets. Om det inte finns tillräckligt många utbildade (iofs svårt att göra ngt åt) och ingen reklam om varför det är bättre med en utbildad så får ju alla outbildade sko-på-spikare och oerfarna barfotaverkare fäste. Sen ser man ju ibland här på forumet en skrämmande attityd bland hovslagare mot sitt eget leverbröd, hästägare. Det märks förresten i verkligenheten oxå så det kan inte bara bero på att det för en del är svårare att utrycka sig i skrift än i tal.

Det är ingen missuppfattning, det fanns en anledning att man började sko hästar för 100-tals år sedan!! Och att jämföra dagens ridhästar framavlade till sitt ändamål med vildhästar finns det inget logiskt försvar till...:devil:

yoyoyo!! skit bra skrivet!!! ville få fram samma sak men det blev så fel formulerat då!!!!:bow:

men jag tycker dock att man ska låta hästarna gå så länge som möjligt utan skor men är det nödvändilgt så ska hästarna givetvis ha skor för att inte lida för att vi människor ska avnända hästarna som vi gör idag!!!

Senast ändrad:

Hmmm, problemet är bara det att många här gör sig skyldiga till exakt samma sak som de anklagar "barfota-nissarna" för.

Man retar sig på att vissa barfota-förespråkare kategoriskt hävdar att alla kan gå barfota. Samtidigt vill man knappt höra talas om att det faktiskt finns en hel del hästar som inte behöver skor. Och om man erkänner att vissa kan gå utan skor så "dömer" man genast ut dessa hästar och ägare för att vara "skogsmullar" som trallar runt på mjuka, sköna sommarängar.Det är det jag retar mig på. :smirk:

En häst som rids varje dag på grusvägar sliter ju självklart ner sina hovar och behöver då skor för att skydda!!!!

En häst som rids varje dag på grusvägar sliter ju självklart ner sina hovar och behöver då skor för att skydda!!!!

Ursäkta? Har du inte läst vad jag har skrivit i denna tråd? Vår häst rids i princip varje dag på grusvägar och har ändå alldeles utomordentligt fina hovar.

Men alla hästar kan inte gå barfota!!

ex. min unghäst på 3 år.. han är skodd sedan några månader tillbaka.. han växer nästan ingenting i fötterna och är ganska plattfot. Innan han skodders så kunde han nästan inte vända i stallgången för han hade ont!! vad ska man göra då?? fortsätta låta den vara utan skor då för att alla kan ju gå barfota:confused:

så min slutsats är att ALLA HÄSTAR KAN INTE GÅ BARFOTA! SPEC DOM SOM TRÄNAS OCH TÄVLAS OCH HAR SKÖRA HOVAR!!

fbl som jag har ska börja sättas igång snart efter dräktigheten och hon är nu utan skor men man märker så tydligt när hon går på grusväg att hon ömmar LITEGRANN och jag vill inte riskera att hästen ska få ont i hela kroppen (vilket dom får om dom spänner sig) för att alla hästar kan ju gå barfota
så snart åker skorna på...:idea:

Men alla hästar kan inte gå barfota!!

ex. min unghäst på 3 år.. han är skodd sedan några månader tillbaka.. han växer nästan ingenting i fötterna och är ganska plattfot. Innan han skodders så kunde han nästan inte vända i stallgången för han hade ont!! vad ska man göra då?? fortsätta låta den vara utan skor då för att alla kan ju gå barfota:confused:

så min slutsats är att ALLA HÄSTAR KAN INTE GÅ BARFOTA! SPEC DOM SOM TRÄNAS OCH TÄVLAS OCH HAR SKÖRA HOVAR!!

Men snälla, var har jag skrivit att alla kan gå barfota? Däremot skriver du att hästar som tränas och tävlas och har sköra hovar!?
Källa tack!

Du skriver också att en häst som rids på grusvägar behöver skor. Snacka om att generalisera :angel:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 856
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 920
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 472
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka