Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Hej, mumin!
Johanna är en tjej,gått SLU och kurs i verkning.

Ja hej på dig. Jag är lite nyfiken på vad för utbildning Johanna har genomgått på SLU då det finns så många olika utbildningar där. Jag tolkar det även så att hennes kurs i verkning har genomförts via SLU utifrån att du skrev "gått SLU och kurs i verkning".

Mig veterligt så bedriver inte SLU kurser i verkning men jag kan ju ha fel och därför vill jag gärna få det bekräftat. Tacksam för svar från DIG.

Senast ändrad:

Men är du säker på att bosal eller ffa hackamore är skonsammare än bett??
Sjäjv ser jag en stång som känsligare o säkrare än hackamore, bägge har en svaghet när det gäller att böja en otränad häst.
PL

Inget huvudlag är mer känsligt än den hand som genom sin skonsamhet bemästrar det individuella huvudlaget.

tack för svaren coari.

Som någon skrev innan, nej man skall inte låta hästen vara barfota till vilket pris som helst, vissa hästar lämpar sig säkert inte för att vara barfota då den idag används till olika syften. Dock kan jag ibland tycka att vi människor är lite själviska ibland, många tänker: Jag använder min häst till det och det, och då får DEN anpassa sig genom att ha skor. Men som sagt, om det skyddar hästen i svängar genom att ha broddar så då kan det ju vara bra, men det är ju VI människor som utsätter den för snäva svängar.

Men är det någon här som ÄR barfotaverkare - utbildad? Eller är vi bara en grupp "naturlig hästhållning" folk som har en massa åsikter kring ämnet?
Jag skulle nämligen behöva lite kommentarer till om fölis hovar... kan fixa bilder :o hans trakter har blivit läskigt höga och jag börjar bli lite orolig... Min hovslagare verkar inte bry sig och den andra barfotaverkaren (även utbildad hovslagare) har jag inte hunnit prata med, träffar honom inte förrän i slutet på nästa vecka. Är orolig att hovbenet inte ligger bra... Bakhovarna är rätt ok men framhovarna...

Fortfarande så har jag bara ETT nick och inte två. Känner personen i fråga men fortfarande är vi två olika personen. Är du med alltså siffran 2.

Be mig inte trögförklara dig mer än så.
Mumin

Chobras hästar underhållsverkas av mig mellan besöken och jag går på SLU men absolut ingen utbildning som har med hovar att göra utan beteende.
Men det består av tillraspning och avrundning för att hålla tårna korta och överrullningen lätt samt se till att inga sprickor eller liknande uppstår.
Sedan har vi en proffesionell utbildad verkare genom AANHCP som sköter de stora bitarna och ser till att allt rullar enligt planerna.

Flåt Chobra att jag svara i ditt ställe
Ses till helgen.

Mumin

Chobras hästar underhållsverkas av mig mellan besöken och jag går på SLU men absolut ingen utbildning som har med hovar att göra utan beteende.
Men det består av tillraspning och avrundning för att hålla tårna korta och överrullningen lätt samt se till att inga sprickor eller liknande uppstår.
Sedan har vi en proffesionell utbildad verkare genom AANHCP som sköter de stora bitarna och ser till att allt rullar enligt planerna.

Flåt Chobra att jag svara i ditt ställe
Ses till helgen.

Mumin
Du kan väl lägga in bilder på din häst som du verkar så får vi se hur det ska se ut!:idea:
Bilder vore mer lärorikt och givande än en massa länkar hit och dit,eller hur?

.

Men är det någon här som ÄR barfotaverkare - utbildad? Eller är vi bara en grupp "naturlig hästhållning" folk som har en massa åsikter kring ämnet?
Jag skulle nämligen behöva lite kommentarer till om fölis hovar... kan fixa bilder :o hans trakter har blivit läskigt höga och jag börjar bli lite orolig... Min hovslagare verkar inte bry sig och den andra barfotaverkaren (även utbildad hovslagare) har jag inte hunnit prata med, träffar honom inte förrän i slutet på nästa vecka. Är orolig att hovbenet inte ligger bra... Bakhovarna är rätt ok men framhovarna...
Jag är ingen barfotaverkare men hjälper dig gärna ändå.:p
Duger hovslagare?;) :D
Hur ofta verkas fölisen just nu?
Ålder?Utfodring?Hur rör sig fölis?

Sanningen är väl den att alla hästar som INTE rids är oskodda, detta oavsett vilken status de befinner sig i förutom ridning.
Skodda hästar = ridna hästar.
Oskodda hästar = hästar som inte rids av en eller annan anledning.

Någon verkning av dessa hästar som inte rids är det knappast tal om, så vad man kan återfinna är de mest horribla hovar som går att skåda. Jag har nämt det förut, som t ex en hov som är tvådelad som en klöv. Snöskor är inte ovanliga, även vridna hovar hör till repertoaren.

Nu skriver jag om, för dessa bilder är inte mina. Men det är möjligt att jag skkulle kunna låna några till skanning, tyvärr hade ägaren till dessa bilder ingen digitalkamera. Sen ska du få se bilder på hovar som inte verkas, detta ska då ske naturligt. Jag kan inte för mitt liv få det till att dessa hovar är vad du menar att de ska se ut, om det är så de ska se ut så sliter jag mitt hår.:eek:
Samma har jag hört från boende svenskar på Island.

Jag har en ytlig bekant som gifte sig med Isländsk man.
Hon var chockad över djurhållningen på Island ibland,tex kedjades suggor fast i golvet med grov kätting.
Hoppas det inte förekommer längre..:crazy:
Deras djurhållning låg långt efter vår på vissa sätt.
Sen tyckte hon hovvården var fruktansvärd på många ställen,hästarna fick mer eller mindre klara sig själva,de som fick problem hamnade på tallriken.:crazy:
Just det där med att varje hästägare gjorde det mesta själva med bla skoning som var fruktansvärt dåligt utförd,ofta med för små skor och dåligt verkade hovar gjorde henne upprörd.
Hörde många skräckhistorier .:cry:

...eller för att citera en hästtränare jag känner på island när jag nämnde att jag är UTBILDAD hovslagare:

-"Do you have schools for that???"

Jag är ingen barfotaverkare men hjälper dig gärna ändå.:p
Duger hovslagare?;) :D
Hur ofta verkas fölisen just nu?
Ålder?Utfodring?Hur rör sig fölis?

haha självklart! Hovslaga mej hit och hovslaga mej dit, alla åsikter och råd är välkomna! Skall se om jag kan få tag på några bilder under dagen... Han verkas ungefär var 8:e vecka, vi har en häst som sliter ner hovarna så bra själv och hovisen kan vara svår att få ut två ggr med bara ett kort mellanrum så blir det så stökigt då det är fölisens mamma det handlar om. Men var åttonde vecka. Han är ca...9 månader och har inte hunnit vänjas av vid mamma än på grund av att vi int fått ut en veterinär. Vi har aldrig vant av ett föl vid ett sto förr, första gången nu så vi vill ha råd om foder till sto och föl osv. Just nu får fölet bara proteinrikt hö, har jättefint hull osv och jag är väl lite rädd om att ge hästarna för mycket kraftfoder & mineraler, tycker det är bra om man kan slippa det och ge proteinrikt basfoder istället. Men när han slutar dricka mjölk av mamma måste han väl få något annat istället som ersättning antar jag så därför vi vill ha ut en veterinär för att vara på den säkra sidan.
Den enda som får kraftfoder + soja är det digivande stoet. Hennes hovar har ju blivit mycket bättre sne hon kom hit, dock har hon lite utflytningar vid traktstöden...

Tyvärr har vi en ganska liten hage... med det är gott om stenar och lite upphöjningar och sånt som han gärna klättrar och busar med, måste ju testa om dom går att flytta på eller äta* Sen har han ett tvåårigt sto att busa med och han är ute.... ca... minst 14 timmar per dygn - beroende på vädret. Innan snön kom var det väldigt lerigt på sina ställen.

När man lyfter på hans hovar ser trakterna nästan lite ihoptryckta ut, iallafall strax innan hovslagaren kommer. Jag skall ta med mig kameran ut och se om jag kan få några bilder med en gång.

Jag skulle nämligen behöva lite kommentarer till om fölis hovar... kan fixa bilder :o hans trakter har blivit läskigt höga och jag börjar bli lite orolig...

Hej igen, min tanke går till utifrån hur du beskriver det att den tydligen "drar upp i trakterna" att det kan föreligga ett proteinöverskott som påverkar en ojämn tillväxt mellan skelett och senapparatur med secundära muskelproblem.

Det är inte så ovanligt som man tidigare trodde att just bockhovhet och främst då på b.f. orsakas på unghästar genom att skelettet får en större tillväxt än senapparatur och dess infästande muskelgrupper. Kort sagt så blir det då ett motdrag i senapparaturen och blir det det främst i djupa böjsenan så kommer uppdrivna trakter och till slut bockhovs tendens att uppvisas. Görs inget åt detta problem inom en mkt snar framtid eller att man i tro om att hjälpa unghästen med att återskapa normala vinklar genom att sänka trakterna så kommer draget i djupa böjsenan att bli ännu större och risk för hovbensrotation föreligger.

Lägg gärna in bilder så man kan bilda sig en uppfattning men främst av allt ta ut en kompetent Veterinär för kontroll av statusen och vidtagande av lämpliga åtgärder avseende smärtstillande och anti inflamatorisk medicinering. Därefter skall en kompetent hovis ta tag i själva hovens status.

Vila är lika viktigt som rörelse samt ombalanserad foderstat vid dessa problem, om det nu är dessa problem.

Okey, jo jag blev lite orolig då jag vill att han ska må bra i framtiden och nu vet jag inte om jag övereragerar men trakstöden jobbar sig inåt/uppåt istället för utåt eller rakt ner när hoven växer så trakten och allt blir ihoptryckt, men jag skall ta in dom i stallet idag och ta bilder. Tog några igår men tror inte dom är till särskilt stor nytta. Kan du se om jag tar från undersidan av hoven bara? Lite svårt att ta när han står på plant då ingen annan är kapabel till att hålla i honom här hemma ifall han brallar eller hittar på något tokigt vilket han är riktigt bra på när någon annan håller i honom. Jag bor ensam med min käre fader och han är inte mycket till hästkarl :D Men han gör sitt bästa.

Fölisen rör sig ganska stelt nu för tiden men kan ha att göra med att det blivit så hårt i marken de senaste dagarna, dom andra hästarna gör ju också det. Men imorse sprang han runt som en tok och hoppade och skuttade och var jättesäker på foten. Men som sagt, bilder är väl det bästa, och som jag sa skall vi ta ut en veterinär snarast möjligt, alla här ute på landet talar så gott om henne så hon är nog bra, vill verkligen inte att den där lille ska råka ut för nått tokigt, han e ju min krambjörn.

Hm, okey, det var väldigt svårt att ta kort samtidigt som man höll upp hoven men jag fick två bilder. Den första är höger framhov, missade att det var lite snö kvar när jag kratsade dom men jag tycker man ser bäst på den bilden. Nu är den en månad sen han blev verkad sist och nu är trakterna lite längre och efter ett tag börjar dom nästan vika sig inåt om ni förstår var jag menar? Eftersom dom tar hans tyngd så viks dom in under sulan, jag vet inte om de hänt era hästar men istället för att få utflytningar böjs dom inåt, man ser nästan det på första bilden, hur dom börjar vika sig lite...

Jag vet inte heller om jag överreagerat men hellre det än att gå runt och tro att allt bara bra om det inte är det :D Synd att jag inte fick någon klok bild när han står på jämn yta så man ser hur höga trakterna egentligen är... får nog försöka fixa de för då ser man verkligen. Fast ni erfarna folk kanske ser bara genom att titta på undersidan av hoven :D om jag har tur.

Så kommentera nu! Veterinären kommer på fredag. Och säg till om jag är helt ute och cyklar om ni tycker allt ser ok ut, allt är välkommet! var brutalt ärliga :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Okey, jo jag blev lite orolig då jag vill att han ska må bra i framtiden och nu vet jag inte om jag övereragerar men trakstöden jobbar sig inåt/uppåt istället för utåt eller rakt ner när hoven växer så trakten och allt blir ihoptryckt, men jag skall ta in dom i stallet idag och ta bilder. Tog några igår men tror inte dom är till särskilt stor nytta. Kan du se om jag tar från undersidan av hoven bara? Lite svårt att ta när han står på plant då ingen annan är kapabel till att hålla i honom här hemma ifall han brallar eller hittar på något tokigt vilket han är riktigt bra på när någon annan håller i honom. Jag bor ensam med min käre fader och han är inte mycket till hästkarl :D Men han gör sitt bästa.

Fölisen rör sig ganska stelt nu för tiden men kan ha att göra med att det blivit så hårt i marken de senaste dagarna, dom andra hästarna gör ju också det. Men imorse sprang han runt som en tok och hoppade och skuttade och var jättesäker på foten. Men som sagt, bilder är väl det bästa, och som jag sa skall vi ta ut en veterinär snarast möjligt, alla här ute på landet talar så gott om henne så hon är nog bra, vill verkligen inte att den där lille ska råka ut för nått tokigt, han e ju min krambjörn.
Jättebra att du har koll på din fölis hovar och reagerar snabbt om nåt ser fel ut.:bow:

En fråga,snor fölisen mkt kraftfoder av mamman?
Som Coari skriver proteinöverskott kan ge problem.

Ta kort på fölisen,men inte enbart hovarna .;)
Ta på hela benen från sidan sett och även frammifrån.
Mkt av orsakerna till symtomen i hovarna kan ses om man får se mer än hovarna.
Som så klokt Coari skriver så OM det ett är smärtsamt tillstånd som gör att trakten skenar iväg fort så kanske du förvärrar smärtan med att verka ner trakterna för fort.Just därför är det viktigt att göra rätt,hitta orsaken och inte enbart se symtomen.

Och det kan gå ruskigt fort med tillväxten i trakten om det är smärtrelaterat.

Om man är okunnig kan man då lätt tro att de höga trakterna är orsak till fölisens problem enbart.

Men har man sett mer än kadaverhovar på en helgkurs så lär man sig att vissa saker kan hända otroligt fort,på kanske bara några dar enbart så kan hovarna växa iväg fel i en rasande fart om det beror på smärta .

Om man då enbart snabbt sänker trakten utan att veta vad som är vad så kan man göra hästen en otjänst.
Alla hästar skall röra på sig så mkt som möjligt normalt sett,men ibland kan vissa tillstånd kräva smärtlindring och kanske tom begränsad rörelsefrihet en kort period även om det känns onaturligt.

Nu tror jag inte din häst är så illa ute ,men gå inte in i fällan att allt fixas i hoven.
Själv föredrar jag att se över fölisars hovar var tredje ,fjärde vecka jag vill hålla koll på vad som händer i fossingarna.
OOps nu hinner jag inte skriva mer ,har en tid att passa :eek: ,hoppas du kan lägga in bilder ,det är lärorikt för alla.;)
I´ll be back!:D
Ha det gott.

Hur i hela friden kan man låta hästen verkas o bli "tok-öm"?:devil:
I ett par veckor:eek:QUOTE]

Vi vänder på det, Hur i hela friden kunde man vara så dum att sko hästen så att den en dag skulle behöva vara öm pga att man beslutat sig för att låta den vara barfota. Än en gång människans fel!

Bara en nyfiken annan vändning..

När och hur bedömmer man att en häst är fullt ut ok att ha barfota?
Jag har en två-åring hemma som inte haft skor på fötterna än,och än har inte hennes hovar vant sig trots mkt utevistelse,promenader osv osv ömmar hon kraftigt emellanåt å har "blåmärken" i sulan.
Hur länge ska man "avvakta" och "vänta ut" at tde inte ska ömma? Är det verkligen ok att en häst,så som denna går omkring och ömmar och får då sättningar i kroppen istället??
Och ja,vi funderar på att sko henne redan,fast nu kom ju äntligen snön så nu verkar hon lite bättre igen..

Frågan är bara : hur gör man när man under ett år ca har bytt ca 3 utbildade hovslagare till sin häst och ändå ej är nöjd?
Hovslagare som har varit kunniga, renommerade, snälla, punktliga, svarar på frågor mm mm.
Hästens lodräta sprickor kvarstår trots att hoven har fått växa ut ( 12 mån) så uppstår samma sprickor på samma ställen. Strålarna krymper ihop och blir till ingenting. Hovväggar flyter ut. Tårna är extremt långa redan efter 4 veckor ef skoning. Hästen börja snubbla som aldrig förr i terräng, han är i normala fall en skogsmulle häst som aldrig snubblar ttros rätt knepig terräng.
Som hästägare är man själv punktlig, betalar i tid, ser till att hästen är torr och ren om fötter och ben samt vintertid springer runt i stallet och stänger dörren så att det inte ska dra kallt på hovslagarens rygg, visar respekt för den yrkesskickliget en hovslagare har, försöker med "giraffspråket" flura och klura med sin hovslagare varför dessa sprickor är där, varför strålen är obefintlig och varför hovaran ser ut som det gör ef 4 veckor.
Och ändå.............kvarstår sprickor, utflytningar etc
Finns det någon i detta forum som har svar på detta så tala om för mig.
Till slut tog jag av skorna. Jag vet inte om jag har gjort ett rätt val, hur tusan ska man veta? Förr i världen sade hovslagaren att man kunde ta av skorna och låta hoven vila för att få bli friskare och sedan slå på skor och börja på ny kula............
Mitt delmål är det att hoven ska få bli frisk och sedan slå på skor men långsiktigt målet är numer , helt och hållet utan.
Men inte tusan är det ett lätt beslut när man inte kan rida, när man ser att det ömmar i snabba övergångar mellan lera och hårt knackligt underlag och när man inte vet hur hoven eg har mått i sina järnskor heller.............................................:confused:

En fråga,snor fölisen mkt kraftfoder av mamman?
Som Coari skriver proteinöverskott kan ge problem.

Nej som jag nämnde är jag jättenoga med det där, mamman får gå in i stallet och äta sin mat ifred. Men det kan inte vara så att hon får för mycket och sen att mjölken blir för proteinrik? Jag pratade med min faster och hon nämnde också det där om att, ja...det ni nu sa, jag är ju ingen expert, så hon tyckte inte vi skulle avvänja dom och börja med foder till fölis förns en veterinär vart ute. Jag vill ju inte att nått ska hända min krambjörn... Sen vet jag att vi har väldigt proteinrikt hö men det trodde jag bara var bra, bättre än kraftfoder? Vi blandar också med lusern ibland... ca... När vi hämtar är 30% lusern.

Ta kort på fölisen,men inte enbart hovarna .;)

haha, det har jag inget emot! Kan ta idag när det är så fint väder :D han är väldigt hög i rumpan... Nu vet jag inte om det åringar kan se lite såna ut men tänkte att eftersom de e framhovarna som krånglar så kanske det går ut över främre delen av kroppen - kanske hela hästen? Så får dom konstig hållning..? Han skjuter inte upp ryggen iallafall, det har jag kollat, när han står och äter, utan han ser väldigt avslappnad ut. Idag busade dom i hagen och då passade jag på, då såg han jätteavslappnad och säker ut på foten, såg inte ut att ha ont eller så. Första gången han såg snö - överlycklig - var ju SÅ roligt att springa runt och leka snökrig med de griniga stona.

Ta på hela benen från sidan sett och även frammifrån.

Okey, så ni kan se hela benställningen då eller? han är lite utåttåad men det skall dom väl vara när dom är så små så dom kan växa i bringan så småningom? När dom blir bredare över bogen osv..? Det är iallafall vad alla uppfödare präntat in i mitt huvud... Rätta mig om jag har fel.

Mkt av orsakerna till symtomen i hovarna kan ses om man får se mer än hovarna.

Okey, de visste jag inte...låter dock logiskt... Om vi människor inte mår bra i fötterna kan vi ju bli snea och konstiga också och det brukar ju massörer veta, dom märker ju direkt om nått inte är rätt.

Som så klokt Coari skriver så OM det ett är smärtsamt tillstånd som gör att trakten skenar iväg fort så kanske du förvärrar smärtan med att verka ner trakterna för fort.Just därför är det viktigt att göra rätt,hitta orsaken och inte enbart se symtomen.

Precis, tänkte väl nästan det, därför jag inte vågat pilla själv med hovarna, kan ju göra det värre, och som jag alltid säger - om du inte vet vad problemet är från grunden kommer du inte kunna lösa det. Men som sagt kommer veterinären på fredag, hon BORDE väl veta vad hon snackar om? Alla talar så gott om henne så skulle inte kunna tänka mig något annat.

Nu tror jag inte din häst är så illa ute ,men gå inte in i fällan att allt fixas i hoven.
Själv föredrar jag att se över fölisars hovar var tredje ,fjärde vecka jag vill hålla koll på vad som händer i fossingarna.
OOps nu hinner jag inte skriva mer ,har en tid att passa :eek: ,hoppas du kan lägga in bilder ,det är lärorikt för alla.;)
I´ll be back!:D
Ha det gott.

Okey, jo jag vill ju ha koll på situationen så det inte händer något riktigt tokigt med hans små ben, jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om han en dag inte kunde busa i hagen längre och göra stona vansinniga på grund av att jag inte reagerat i tid.
Jo, jag kan tänka mej att det vore bättre om hovisen kunde komma ut oftare men det blir så tokigt med hans mamma så hon sliter ner sina så bra själv och sen är den här hovisen lite knepig att få ut med korta mellanrum. Men han är en av de bästa jag träffat, han har rättat till mammans hovar riktigt bra. Men som jag sa har hon några utflytningar kvar...som jag inte riktigt vet hur vi ska få bort.

Jo, jag skall försöka fota idag, jag kan ta på alla om ni vill, som sagt, bara bra om folk kan lära sig :D Man lär sig ju otroligt mycket. Sen upptäckte jag att welshens små strålar har skenat iväg och blivit rätt långa... Är det inte nån sån "regel" eller vad man skall kalla det att strålen skall vara 2/3 och resterande bit fram till tån skall vara 1/3 ??? bara en ren fundering då jag passade på att kolla alla hovarna på hästarna. Tänkteom hon hade sen eller för tidig avrullning, att det kunde vara därför eller nått sånt - jag vet inte :D

Såg inte i förmiddags att du lagt in bilder,hade ju lite bråttom då.

Alltså att enbart se dessa två bilder som är tagna ur lite olika vinklar och enbart underifrån gör det mkt svårt att bedöma.
Dessutom har hästen svart/vita hovar som på en suddig bild kan lura ögat rätt rejält.
Jag tror inte att din häst är döende på nåt vis om han mår bra i övrigt.;)
Det jag menade förut med att ta kort på fölisen var att ta kort på hovarna från sidan sett och framifrån och även då hela benaxeln.

Det jag ev kan se är att övre hovens stråle är lite tunnare ,ser ut som bytt stråle eller varit sunkig.
Undre hoven ser skev ut.Vill inte säga att du skall verka si eller så med dessa bilder som enda utgångspunkt.

Som sagt det vore oseriöst att påstå för mkt enbart genom att se dessa bilder.
Låt kunnig hovis se över din häst.

I verkligheten skulle jag kolla på hur hästen rör sig,benställning och exteriör.
Jämföra hovarna med varandra,är de lika stora ?symmetriska?trakthöjd?strålarnas skick?skevheter?
Stelhet i hästens leder?Hur känns hästen när man lyfter olika ben osv.
Från gång till gång skulle jag se hur hästen växer i sina hovar.

En sån enkel sak som om hästen använder en hov till att skrapa med i marken,antingen när den står uppbunden eller om den gräver efter rötter ute i hagen kan göra att tillväxten i hovarna fram blir olika.
Oftast använder de samma hov och skrapar med .Tån blir sliten och den hoven växer lätt iväg fortare i trakten tex.
En stråle angripen av röta tex gör ont som tusan,trakten kan då också växa iväg fort.
Busiga unghästar kan lätt sträcka sig ,stå på öronen när de blir övermodiga i leken och få ont i kroppen pga detta,allt som händer en häst visar sig i hovarna.

Sned verkade hovar slits inte jämnt för att hästen går barfota tex ,en myt som jag vill avliva.(har hört av nån barfotataliban nånstans som påstod att det gjorde ingenting så länge de inte hade skor på sig..:crazy: )

Allas hästars hovvård är viktig,men fölungarnas är extra viktig.
Det som investeras i vettig hovvård för fölungen fås igen när den blir vuxen.
Väl investerade pengar.

Frågan är bara : hur gör man när man under ett år ca har bytt ca 3 utbildade hovslagare till sin häst och ändå ej är nöjd?
Hovslagare som har varit kunniga, renommerade, snälla, punktliga, svarar på frågor mm mm.
Hästens lodräta sprickor kvarstår trots att hoven har fått växa ut ( 12 mån) så uppstår samma sprickor på samma ställen. Strålarna krymper ihop och blir till ingenting. Hovväggar flyter ut. Tårna är extremt långa redan efter 4 veckor ef skoning. Hästen börja snubbla som aldrig förr i terräng, han är i normala fall en skogsmulle häst som aldrig snubblar ttros rätt knepig terräng.
Som hästägare är man själv punktlig, betalar i tid, ser till att hästen är torr och ren om fötter och ben samt vintertid springer runt i stallet och stänger dörren så att det inte ska dra kallt på hovslagarens rygg, visar respekt för den yrkesskickliget en hovslagare har, försöker med "giraffspråket" flura och klura med sin hovslagare varför dessa sprickor är där, varför strålen är obefintlig och varför hovaran ser ut som det gör ef 4 veckor.
Och ändå.............kvarstår sprickor, utflytningar etc
Finns det någon i detta forum som har svar på detta så tala om för mig.
Till slut tog jag av skorna. Jag vet inte om jag har gjort ett rätt val, hur tusan ska man veta? Förr i världen sade hovslagaren att man kunde ta av skorna och låta hoven vila för att få bli friskare och sedan slå på skor och börja på ny kula............
Mitt delmål är det att hoven ska få bli frisk och sedan slå på skor men långsiktigt målet är numer , helt och hållet utan.
Men inte tusan är det ett lätt beslut när man inte kan rida, när man ser att det ömmar i snabba övergångar mellan lera och hårt knackligt underlag och när man inte vet hur hoven eg har mått i sina järnskor heller.............................................:confused:
Min första tanke är om du kollat upp hästen på klinik?Är hästen frisk?:confused:

De borde också kunna ge dig råd där om hästen är skodd på ett vettigt sätt.

Alla som kallar sig hovslagare är det inte,tyvärr.

Sen krävs de tre personer i hästens liv i bland för att göra hästen fullt frisk,nämligen veterinär,hovslagare och hästägare som samarbetar och varje part gör sin del så bra det går.

Lycka till ,hoppas din hästs problem blir lösta .

P.s glömde en sak ..det finns andra yrkesgruopper också som behövs i hästens liv i bland,tex skicklig tandläkare och även olika seriösa alternativa metoder har fixat skruttiga hästar.

Senast ändrad:

Hm, okey, det var väldigt svårt att ta kort samtidigt som man höll upp hoven men jag fick två bilder. Den första är höger framhov, missade att det var lite snö kvar när jag kratsade dom men jag tycker man ser bäst på den bilden. Nu är den en månad sen han blev verkad sist och nu är trakterna lite längre och efter ett tag börjar dom nästan vika sig inåt om ni förstår var jag menar? Eftersom dom tar hans tyngd så viks dom in under sulan, jag vet inte om de hänt era hästar men istället för att få utflytningar böjs dom inåt, man ser nästan det på första bilden, hur dom börjar vika sig lite...

Jag vet inte heller om jag överreagerat men hellre det än att gå runt och tro att allt bara bra om det inte är det :D Synd att jag inte fick någon klok bild när han står på jämn yta så man ser hur höga trakterna egentligen är... får nog försöka fixa de för då ser man verkligen. Fast ni erfarna folk kanske ser bara genom att titta på undersidan av hoven :D om jag har tur.

Så kommentera nu! Veterinären kommer på fredag. Och säg till om jag är helt ute och cyklar om ni tycker allt ser ok ut, allt är välkommet! var brutalt ärliga :devil:

Hej, hur den ser ut i benaxlarna och traktens positon till övriga hoven är som sagt helt omöjligt att se utifrån dessa "upplyfta" bilder.

DOCK så anser jag dessa hovar (sett underifrån) som helt perfekta utifrån balansen mellan sulan och bärranden, trålens position mot trakterna, den mer eller mindre perfekt välvda sulan och hovformen där pålängden är perfekt,sidodelarna mkt symetriska och hoven är bredast på exakt rätt ställe i symetri med helt normat starka,bärande trakter.

Dessa bilder uppvisar två mkt friska,sunda och balanserad hovar där hoven tar upp sin primära belastning över hovens starkaste skyddshorn och med en secundär belastning i hovens mjukdel.

Hur det sedan ser ut på nedsatta hovar med bilder tagna framifrån och från sidan är helt omöjligt att komentera. Tänk dock på att alla unghästar hela tiden växer och utvecklar sig vissa dagar i mer balans än andra dagar då dom verkar helt obalanserade. Jag tycker det är jätte bra att du är så noga och hela tiden håller koll på den samt att du tar hjälp av erfaren kunnig Veterinär när du känner dig osäker.

På unga växande hästar är det alltid klort med täta kontroller och små korrigeringar både från Vet. och hovis.

Slutligen: För att vara bilder tagna från den vinkel och i en tråd som handlar om barfota så utan att veta vem som verkar denna häst, skulle jag vilja påstå att det än så länge är dom bästa bilderna på hur man ska verka en hov för att den skall kunna fungera fullt ut och naturligt.

Ska man vara väldigt kritisk så skulle nog jag ha önskat att hörnstöden frilades lite mer genom att renskäras lite mer i balans mot sulan, men det går inte att kritisera då man inte vet hur länge sedan dessa hovar verkades och vilken tillväxthastighet just dessa hörnstöd har.

Senast ändrad:

Bara en nyfiken annan vändning..

När och hur bedömmer man att en häst är fullt ut ok att ha barfota?
Jag har en två-åring hemma som inte haft skor på fötterna än,och än har inte hennes hovar vant sig trots mkt utevistelse,promenader osv osv ömmar hon kraftigt emellanåt å har "blåmärken" i sulan.
Hur länge ska man "avvakta" och "vänta ut" at tde inte ska ömma? Är det verkligen ok att en häst,så som denna går omkring och ömmar och får då sättningar i kroppen istället??
Och ja,vi funderar på att sko henne redan,fast nu kom ju äntligen snön så nu verkar hon lite bättre igen..

Har man väntat i två år så tycker i alla fall jag att man har väntat tillräckligt. Blåmärken i sulan tyder på punkt tryck med underliggande inflamation som secundär åkomma, naturligtvis så kommer den även avlasta sig och överbelasta sig i en annan kroppsdel med spänningar och sättningar i kroppen.

Jag har själv haft ett par hästar med dessa problem och dom har vi satt skor på under en kort period av ca 3 månader,sedan har vi tagit av skorna och dom har sedan klarat sig extremt mkt bättre helt utan uppvisande av problem barfota.

Svaret är mkt enkelt, Skon gör att hoven och främst sulan får ett extra understöd utan att slitas ytterligare och i stället får en tjans att skapa tillväxt med skyddshorn och efter ca tre månader har detta skyddshorn utifrån avsaknad av ständigt återkommande inflamationer med secundära försvagade strukturer som följd i stället naturligt blivit starkare.

Som jag förstår det så har inget med hästens ålder att göra med om den ska skos eller inte utan det är högst individuellt, utifrån slitage,hovstatus,användningsområde,avvikande benställningar,hovrelaterade smärtor ex ex.

Glöm aldrig att hästar liksom vi är individer och alla individer är olika och reagerar olika inför samma situationer. Den dagen man sätter hästen i en "fast mall" anser jag att man har tappat allt vad hästkunskap har att göra med.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 560
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar