Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Tömkör du utan bett, vad använder du då?
PL

grimma, hästen lystrar mycket bättre så vi väljer att använda det, Visst händer det att jag ibland har bett men det är väldigt sällan och det är bara för att hon ska kunna vara med på tävlingar i framtiden om hon säljs, dessutom skall hon premieras och man får väl inte vara på såna utställningar eller tävlingar överhuvudtaget utan bett?

Samma när jag har ridit någon gång, använder grimma och rep bara, känns faktiskt som om man har mer kontroll då än om man har träns. Fast som sagt är det ju väldigt sällan jag rider överhuvudtaget.

Allt blir så vardagligt på något sätt. Hästen tar det coolt, jag kan ta det coolt... Man behöver inte vara rädd för att dra sönder munnen ifall om hsten brallar... ja, du fattar.

Men jag är ju bara en tonåring som inte vet bättre.
Borde väl också påpekas att ingen av hästarna vägrar att ta in bettet men känns som om vi förstår varandra bättre utan.

Jo jag är själv väldigt förvirrad men på vilket sätt säger jag emot mig själv? Jag bara ifrågasätter, ser det från olika perspektiv för att skapa en diskussion så jag kan lära mig något.

Varför inte låta hästen bara vara en häst så långt det går? Jag är anti ridmänniska också -

Hej, då ber jag om ursäkt och tar tillbaka det jag skrev till dig. Jag uppfattade det som att du red på din/dina hästar vilket tydligen va felaktigt.

Du är den första jag har sett som förespråkar naturlig hästhållning och verkligen utför det på ett naturligt sett vilket glädjer mig oerhört.

Jag tror inte du skall vända dig till oss som anser att individuella lösningar är det mest främjande för hästens välbefinnande.

Vänd ditt resonemang och försök återge din kunskap till dom här förespråkar naturlig hästhållning och barfota i alla lägen i ena stunden för att i nästa andetag skriva att dom rider sin häst och då gärna med stövlar som totalt låser inte bara hovmekanismen utan hela hoven.

Kan du få dom att leva upp 100% till sin falska förebild om vad som är naturligt, DÅ har du gjort en enorm insats för hästarnas väl.

Och du skall få en bamse kram av mig!!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :love: :love: :love: :love:

Gör också massor av olika saker med min häst och vi rider mest i skogen för det tycker han bäst om just nu. Tränar kortare stunder ibland eftersom han är ungis och lätt blir rastlös och uttråkad.

Rider i Repgrimma och bomlös sadel som han verkar gilla. Eftersom han växer och ändrar form ville jag inte att hans första upplevelser av ridning var tryck och ont. :idea:

Lösdrift, fri tillgång men mkt rörelse o så förstås barfota och täcklöst så långt det går

Barfota och täckeslöst javisst men inte till vilket pris som helst.

Mumin

Nej eftersom jag rider min häst måste jag spärra in honom i en box 24 timmar om dygnet, helst svälta honom halva tiden av dygnet så han får magsår och social kontakt , kan du fetglömma. aldeles för farligt för min lilla porslinshäst.

Spärra in hoven gör jag inte längre då han funkar på grus nu utan problem. Men tycker det var värt att spärra in den en timma och sedan barfota istället för 24 timmar om dygnet i järn.

Mumin
Så naturligt det går just FÖR att jag använder min häst för mina syften.

Har då använt ngn typ av kapson, styvare men samma princip.
PL

Absolut inte samma princip om den är styvare, jag har även ridit många hästar med denna grimma samt hoppat en bana upp till 1,25 med den grimman fast det va på en rutinerad häst,sedan fegade jag ur.

Grimman är otroligt mjuk och sänder naturliga signaler om man bara vet hur den skall användas. Jättemkt bättre i många lägen än Hackamoore och otroligt avslöjande om man misstänker mun,tand eller bettproblem. Man arbetar först hästen på sitt ordinarie huvudlag och analyserar kroppshållning, sedan byter man till denna grimma och gör en ny analyt, blir då hästen mer avslappnad och harmonisk (vilket brukar ske) så har man mkt enkelt analyserat det primära felet, bettet,tänderna,munhålan eller handen.

Jag gillar den grimman då den har ett otroligt stort användningsområde.

Utifrån din situation hade jag också valt att ha hästen oskodd, den lär inte utsättas för något större slitage i hov och horn därmed lär din häst inte räknas till dem som har ett behov.

Nu har vi fått din berättelse hur just din häst arbetar, utifrån den har man full förståelse över att hästen är oskodd.
Kan du då också förstå att det finns hästar som arbetar långt mycket mer, och på helt andra underlag som faktiskt får ett högt slitage på hoven. Jag har ställdt dessa frågor förut, men man har valt att inte svara på dem. Varför? Är de obekväma.

Vad gör man om en yngre häst har ett så pass ökat slitage på hoven att det är ohälsosmat, skjuter man den i pannan? Ställer den på vila? Eller skor man den?

Jag såg också ett tidigare påstående från Mumin 79, att man på Island skodde av hästen i rehabiliterande syfte. Jag skulle gärna ha förklaring på vad du Mumin menar med det?

Det var en traditionell hovslagare från Island med i Hästfocus där han berättade att när hästar i Island ex fick hovspricka verkade man ned den så mkt som möjligt och släppte ut den ett halvår för att läka. Han pratade om att I Island tar man till vara på hästars egna läkeförmåga på ett annat sätt än här i Sverige.
Mumin

Sanningen är väl den att alla hästar som INTE rids är oskodda, detta oavsett vilken status de befinner sig i förutom ridning.
Skodda hästar = ridna hästar.
Oskodda hästar = hästar som inte rids av en eller annan anledning.

Någon verkning av dessa hästar som inte rids är det knappast tal om, så vad man kan återfinna är de mest horribla hovar som går att skåda. Jag har nämt det förut, som t ex en hov som är tvådelad som en klöv. Snöskor är inte ovanliga, även vridna hovar hör till repertoaren.

Nu skriver jag om, för dessa bilder är inte mina. Men det är möjligt att jag skkulle kunna låna några till skanning, tyvärr hade ägaren till dessa bilder ingen digitalkamera. Sen ska du få se bilder på hovar som inte verkas, detta ska då ske naturligt. Jag kan inte för mitt liv få det till att dessa hovar är vad du menar att de ska se ut, om det är så de ska se ut så sliter jag mitt hår.:eek:

Utifrån din situation hade jag också valt att ha hästen oskodd, den lär inte utsättas för något större slitage i hov och horn därmed lär din häst inte räknas till dem som har ett behov.

Nu har vi fått din berättelse hur just din häst arbetar, utifrån den har man full förståelse över att hästen är oskodd.
Kan du då också förstå att det finns hästar som arbetar långt mycket mer, och på helt andra underlag som faktiskt får ett högt slitage på hoven. Jag har ställdt dessa frågor förut, men man har valt att inte svara på dem. Varför? Är de obekväma.

Hej, Boj. Tro mig det har inget med obekvämhet att göra utan endast en viss avsaknad av kunskap.

Jag tror vi får lära oss att leva med dessa "smala" svar från deras sida, likväl finna oss i deras standardsvar med ständiga upprepningar. Mig stör det inte ett dugg liksom förmodligen heller inte dom med lite bredare kunskap som läser här och tar del av deras avsaknad av att föra sin talan.

Personligen tycker jag det hela är mkt avslöjande och knappast ngn bra marknadsföring till majoriteten av dagens hästägare utifrån den tillbaka gång denna rörelse redan uppvisar.

Det var en traditionell hovslagare från Island med i Hästfocus

Traditionell hovslagar från Island = hästägare. Äger man en häst så ska man spika på skorna själv, idag finns flera islänningar bosatta i Sverige, flera av dem är numera hovslagare här, MEN de valde att gå hovslagar utbildningen eftersom de insåg sina bristande kunskaper.

Vartannat år är det stora mästerskap på Island, då importreas svenska hovslagare enbart för detta ändamål att sko hästar inför denna tävling.

"Grimman är otroligt mjuk och sänder naturliga signaler om man bara vet hur den skall användas"

Naturliga signaler. fattar du inte att våra husdjur är tamhästar och fattar inte "naturliga" signaler.
Vad är det för ett jäkla ord, snart ska du väl sluta rida också.

Nej tacka vet jag BETT snart ska väll ni jäkla jyppissar sluta använda sadlar också. Nej starka fina traditionella järnbett ska det vara, det är det bästa hästen vet också. Utan bett går det inte att rida, fattar du inte att hästan kan skada sig när du inte har samma kontroll som med bettet som har använts av människan i hundratals kanske tom tusentals år. Det fanns en jäkla bra anledning till att bettet uppfanns det måste väll tom du fatta,

Känns det igen?:smirk:

Mumin

Nu tar du väl ändå i.
Det är långt ifrån alla som använder bettet för att "ha kontroll på hästen", det är heller inte meningen med ett bett.

Immer

*hum* jag trodde att människor skulle förstå att det var ren ironi över det faktum att coari himself använde ordet naturligt i en mening samtidigt som han spottar på alla andra som gör det i hästsammanhang *dubbelmoral*

Rider själv bettlöst, repgrimma, bosal eller hackamore

Mumin

Men är du säker på att bosal eller ffa hackamore är skonsammare än bett??
Sjäjv ser jag en stång som känsligare o säkrare än hackamore, bägge har en svaghet när det gäller att böja en otränad häst.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka