Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Hästens lodräta sprickor kvarstår trots att hoven har fått växa ut ( 12 mån) så uppstår samma sprickor på samma ställen. Strålarna krymper ihop och blir till ingenting. Hovväggar flyter ut. Tårna är extremt långa redan efter 4 veckor ef skoning. Hästen börja snubbla som aldrig förr i terräng, han är i normala fall en skogsmulle häst som aldrig snubblar ttros rätt knepig terräng.

flura och klura med sin hovslagare varför dessa sprickor är där, varför strålen är obefintlig och varför hovaran ser ut som det gör ef 4 veckor.
Och ändå.............kvarstår sprickor, utflytningar etc
Finns det någon i detta forum som har svar på detta så tala om för mig.

Hej, har du genom röntgen,ultraljud tagit del av hur hoven ser ut innaför hovvägen samt vilken status hovens sidoligament och senapparatur har???

Många gånger finner man primärfelet innanför själva hornkapseln och det enda man i hovens yttre synbara del endast kan ta del av är det secundära.

Två tips: Åk in till en kompetent klinik och gör en grundlig undersökning gärna på hela hästen. För det andra,byt inte tre hovisar på ett år då det tar ett år att återskapa en helt ny hornkapsel i tillväxt.

Jag är van vid att hovis har en plan där varje skoning görs utifrån vad det tänkta resultatet för den skoningen uppvisas vid nästa omskoning osv.

Sedan har ju även hästägaren en del i ansvaret för att det hela inte ska gå ur balans.

Slutligen: För att vara bilder tagna från den vinkel och i en tråd som handlar om barfota så utan att veta vem som verkar denna häst, skulle jag vilja påstå att det än så länge är dom bästa bilderna på hur man ska verka en hov för att den skall kunna fungera fullt ut och naturligt.

Nämen nu blev jag lite övermycket glad hehe*
Mm, jag tänkte nog det, får försöka ställa honom någonstans på plant och be min käre fader hålla i honom bäst det går, jag lär mig så mycket av att läsa alla kommentarer och tror andra gör det också, så jag tar gärna mer bilder så ni kan se benställning, hela hästen, hovens utsida och position osv. Vi vill väl alla lära oss mer?

å jag kanske har fel det där om trakterna? Vill bara så gärna vara på den säkra sidan för det är så läskigt med hästar som inte fått bra hovvård när trakterna skenar iväg och hela hovbenet roterar eller vad man skall kalla det, DET borde ju göra ont om något.
Det var ungefär en månad sedan han verkades och det var hörnstöden jag funderade på också, syns ju speciellt på första bilden tycker jag, men som sagt vågar jag inte röra någonting ifall jag bara skulle förvärra det då jag inte anser mig själv vara tillräckligt kunnig. Veterinären skall ju komma imorgon och se över honom.

Ehm angående strålen var det någon som mämnde? Jo jag tyckte också den såg lite sumpig ut eller vad man skall kalla det men det luktade inget och han är ju hur go som helst att lyfta hovarna på, verkade inte ha ont när jag klämde och kände igenom hoven/benet. Räcker med att trycka lite lätt och smacka lite försiktigt så lyfter han hoven och då gäller det att vara där och ta emot den :D

Jag skall kolla idag också, hagen var väldigt lerig på sina ställen innan snön kom så inte helt omöjligt att det var något på gång.

Men jag bara måste försöka få tag i fler bilder, jag tror vi alla kan komma att lära oss en hel del tack vare att TS skapade den här tråden!

Angående hovslagaren jag har så var hans fader väldigt omtalad och han har väldigt fin hand med hästar men han försöker att inte göra mer än nödvändigt då han tycker man skall ta vara på hästens sätt att slita på dom själv. På mamman klipper han bara sen slipar hon dom, på sommaren verkar hon sig själv så när hovisen kommer finns det inte mycket att ta då kanske han bara raspar lite lätt sen låter han det vara och hennes hovar har blivit mycket bättre, finns dock en del jobb kvar innan dom mår helt bra igen. Det är otroligt hur han kan se hur individuell varje hov på en häst är. Jag vill också lära mig det ! :love:

På den övre bilden tycker jag hoven ser fin ut, men barfota vintertid så skulle jag definitivt verka oftare än en gång per månad. Se om du kan få hästen verkad, eller iaf kikad på av hovis var 3:e vecka så tror jag nog du slipper att hörnstöden viker sig.

På den undre bilden tycker jag hoven ser helt assymmetrisk ut :confused:
Kolla hur strålen ser ut och hur olika höger och vänster hovhalva är.
Jag tror att hästen inte belastar den foten korrekt. Antingen blir det så för att den sliter för lite och blir verkad för sällan eller kanske är den konstig uppöver?
Om jag var du skulle jag påpeka detta för hovis och fråga vad h*n tycker det ser ut som och hur ni kan få ordning på det.

Annars såg de superfina ut :)

...eller för att citera en hästtränare jag känner på island när jag nämnde att jag är UTBILDAD hovslagare:

-"Do you have schools for that???"

:rofl: :rofl: :rofl:
tack för dagens skratt :p
Hu, nu vet jag inte om jag törs åka till island... det blir dyrt för mig om jag ska rädda alla hästar jag hittar med hem till sverige... :cool:

På den undre bilden tycker jag hoven ser helt assymmetrisk ut :confused:

Hej, assymetrisk???? Kan du förklara vilken hovhalva som är in respektive utsida så jag förstår vad du menar. Och jag vill att bara du svarar på min fråga,ingen annan tack.

Vem skulle drömma om att limma dit sadeln på hästen så den kunde gå omkring med den dygnet runt eftersom vi inte kan/vill rida utan den?
Det var ju oxå en väldigt dum jämförelse:rofl:

För närmare 2000 år sedan uppfanns hästskon.
Hur kom vi igentligen på att vi var tvugna att sko våra hästar, jo när vi började sätta dem i arbete, vissa hästar kunde jobba/dra vagn hela dagarna, de slet upp sina hovar och dem trasades sönder, jo vad gjorde vi då för att underlätta för dem...ja just det ...vi skodde dem för att vi var tvugna...Har bara själv ena tävlingsponnyn skodd under vintern, den ena är dräktig och den andra tränas bara under lättare pass än så länge, men när vägarna börja bli hårda och hovarna börja slitas bla snett så sko jag dem hellre under den tiden, istället för att de ska gå och få ont:smirk: och ja, jag vet att blodcirkulationen blir sämre med sko, antingen får man sko eller sluta jobba med hästen...alla hästar kan inte gå barfota bara för att de vilda hästarna gör det, men de har ingen ryttare/vagn på/efter sig heller....

Utan hovar - ingen häst!:bow:

Hästens hovar kan kännas hårda att ta på och att hålla i, men de är väldigt känsliga. Inuti hoven finns en fantastisk konstruktion med leder, senor och vävnader som helt är anpassat för att orka bära hästens tyngd, inte bara i stillsam skritt utan också vid hoppning och snabba galopper, och inte minst snabba travlopp.

http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/50.asp

Jag tog av min häst skorna förrförra sommaren och visst var hon öm i fötterna till en början. Men jag lät sommaren gå och dessutom köpte jag boots som jag använde på framhovarna när jag red ut. Ge det en chans!
Allting tar tid....:smirk:

Hej, assymetrisk???? Kan du förklara vilken hovhalva som är in respektive utsida så jag förstår vad du menar. Och jag vill att bara du svarar på min fråga,ingen annan tack.

Assymetrisk ja, som i inte symmetrisk (ursäkta stavningen kanske är tokig)
På den undre bilden på hoven, om man delar den i mitten i en höger- och en vänsterhalva så är dessa halvor helt olika, alltså inte en spegelbild av varran som de ju (i stort sett) bör vara.
Vilken sida som är ut, resp insida vet jag inte eftersom man bara ser hoven underifrån.

Svarade jag på din undring?

Jo, nu ser jag det på den undre bilden, kanske ligger något i det..? Veterinären kommer idag så hon får kolla men det kan vara för att han är flerfärgad också, kan spela ett spratt, sen kanske vinkeln är konstig så det bara ser så ut men jag skall påpeka det för veterinären idag, vänster framhov...

Vi lever på 2000 talet där hästarna tränas på ett helt annat sätt än när dom går som vildhästar!!!!!! blir tokig på alla dessa hemska människor som tror sig ha hittat en annan BILLIG lösning på "sko problemet" har ni inte råd att ta ut hovslagaren så ska ni för sjutton inte ha några hästar!!!!! Om jag inte är helt ute ock cyklar så har jag bestämt för mig att jag har läst MÅNGA gånger om att hästar som tex har en hovbenssänkning bor gå barfota och då hjälper barfota metoden!! J-la bullshit!! hästarna lider....Mitt högdräktiga sto är barfota, men hon gör ju ingenting mer än att går och blir tjock:crazy:, men när fölisen pluppat ut då åker skona på:banana:
Har även en 2,5 åring som jag lät gå utan skor tills för ca 5 veckor sedan då det inte gick längre och hovslagaren började med att slå på framskor.. men han fortsatte halta fram och tillbaka, å va jätte stel, även enligt equiterapeften... så vi slog på honom bak skor och OJOJOJ!! vilken skillnad, vilket steg han fick, han vill till och med busa i hagen nu och förrut stod han bara och hängde!! Så jag fattar inte vad ni håller på med?? hästar kan OFTAST gå barfota, hellst så länge som möjligt OM man inte tränar hästen ute på "vanliga" svenska vägar som de flesta gör! Det är djurplågeri annars!! Förlåt mitt lilla utbrott nu men det slår över när jag hör om detta!:o :angel: har sett många RIKTIGT HALTA hästar som är "barfotahästar!

Det ringer inte en liiiten varningens klocka hos dig när du måste slå på skor på en häst som bara är två och ett halvt år. Vad är det som gör att din häst inte klarar att gå "bara" med den "utrustning" han är född med? En så ung häst kan ju knappast vara i någon hårdare träning ännu.

Det ringer inte en liiiten varningens klocka hos dig när du måste slå på skor på en häst som bara är två och ett halvt år. Vad är det som gör att din häst inte klarar att gå "bara" med den "utrustning" han är född med? En så ung häst kan ju knappast vara i någon hårdare träning ännu.

Knappast vara i hårdare träning????????
Härute i verkligheten så tävlar många tvååringar i stenhårda löp.

Knappast vara i hårdare träning????????
Härute i verkligheten så tävlar många tvååringar i stenhårda löp.

Fast det kan väl knappast vara fallet för fritidshästen.

Att tvååringar är i hård träning och går stenhårda löp kan knappast vara den bästa förutsättning för att hovarna ska hålla utan beslag. Vad jag sedan anser om att hästar är i hård träning överhuvudtaget i den åldern kan jag behålla för mig själv.

Att din verklighet skulle vara mer verklig än min har jag svårt att förstå.

jo jag har varit jätte orolig för honom, har haft veterinären, equiterapfeten samt hovslagaren ute på honom och enligt dom så är han tunn i sulorna, o jätte dåliga bakhovar..

Och en till sak.. hur kommer det sig att hovslagare ska gå flera år i utbildning när "barfotavekare kan lära sig på en helg" :bump: ???:confused:

Jag anser annars att jag har mina hästar på väldigt sunda kompromisser, de går ute så länge som möjligt på dagarna, fri tillgång på strå foder både inne och ute, Inga ONÖDIGA täcken som förstör deras "pälsmuskler" och ger dom spänningar.. mm. (dock har det dräktiga fullblodet täcke) Jag menar bara att man ska inte förmänskliga hästarna men man ska även skydda dom för onödlit lidande!! Detta med barfota gång är ett mode som går!! hoppas någon säger ifrån på skarpen snart!!!:cry:

Och en till sak.. hur kommer det sig att hovslagare ska gå flera år i utbildning när "barfotavekare kan lära sig på en helg" :bump: ???:confused::

Ingen kan lära sig att verka barfota på en helg. Den som verkar mina hästar har en utbildning på ett år, samma utbildningen är numera på två år.

så du har inte sett annonserna om helgkurserna för barfota verkning?????:confused:

Det må vara kurser men man blir inte färdigutbildad barfotaverkare över en helg. Mina två hovslagare:
En som ej gått på tubildning, han som verkat fölisarnas hovar men han har lärt sig allt av sin far och jag har aldrig sett något som är bättre än honom. Hade en som var utbildad innan och mina hästars hovar såg inte roliga ut efter ett år. Bytte till en annan utbildad - ännu värre. Men så hittade jag han som jag har nu sedan ett halvår tillbaka, kunde inte varit nöjdare, sen sammarbetar jag med: En annan jag har kontakt med som jag vill ha praktik hos i ett år: högutbildad hovslagare, varit det i 20 år, sedan vidareutbildat sig som barfotaverkare. Nu är han både och men han förespråkar mest barfota nu för tiden.

Jag gick en endagskurs, tror du jag anser mig själv vara kunnig nog att kunna hålla efter mina hästars hovar på egen hand? NOPP... och en endagskurs är bara hälften så mycket som en helgkurs...inte så stor skillnad.

Ingen av mina hästar har varit halt någon gång - än så länge. Visst att det digivande stoet verkar vara lite öm ibland när det fryst på i marken men det är för att hon nog inte är van, efter någon dag är hon bra igen bara hon får chans att vänja sig lite. Skor försämrar inte bara blodflödet, kylan i snön går upp genom skon, upp i hoven, upp i benet och in i hästen - HUR skönt är det? Men som du sa, man skall inte orsaka onödigt lidande på hästen bara för att man vill sträva efter en så naturlig hästhållning som möjligt. Vissa kan vara utan skor, vissa inte.

Senast ändrad av en moderator:

Jo.....men jag anser fortfarande att det inte går att lära sig verka barfota på en helg.

Jag gick en endagskurs, tror du jag anser mig själv som kunnig nog att kunna hålla efter mina hästars hovar på egen hand? NOPP...[/QUOTE]

JAPP!!! vissa gör ju det... men det går ju inte att diskutera detta med er som redan börjat med detta!! ni lyssnar ju inte ändå.... :eek:

Vad är det som inte går och diskutera och vad är det som vi inte lyssnar på:confused:?

Du verkar ju uppenbarligen ha mycket erfarenheter trots att du inte anlitar barfotaverkare så du kanske kan dela med dig:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 562
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar