Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

jag har bott tillsammans med en hovslagare som va/är väldigt involverad i svenska hovslagar föreningen och det va många långa diskutioner ang detta. tom att det var på tal om att det skulle förbjudas pga att hästarna om några fall led. Jag vill inte spela besserwisser men jag tycker inte att hästarna ska behöva få lida för att vi ska andvända dom som några "försöksdjur"... DETTA TYCKER JAG!!!!! :angel:

ERKÄNN att mycket av det med barfota metoden hänger på att det är så dyrt att sko hästarna idag!!!!:smirk:

Så bra då vet vi var din "erfarenhet" kommer från. Det ställer ju saken i lite annat ljus:angel: .

Du får nog höra efter lite bättre med dina källor när det gäller priserna. Här är du inte uppdaterad:smirk:.

Läs de andra inläggen som är "emot" vildhäst/barfota verkning då?? då kanske du kan förstå lite mera vad jag menar!!!! Generellt så.. en häst som tränas varje dag behöver skor medan en häst som rids några timmar i veckan inte behöver skor!! låt mig ha den åsikten då, jag skulle aldrig låta mina hästar behöva gå runt och ha ont för att man SKA verka enligt den principen!!!!!!:smirk:

och tala då om för mig vad du betalar för att få hästen barfota/vildhästvekad???
:confused:

Du får så gärna ha din åsikt men du kan inte förvänta dig att jag ska tycka det samma. Du skrev nämligen att det inte går att diskutera och att vi inte lyssnar. Om lyssna och diskutera innebär att jag ska tycka som du så kanske det är så att vi inte lyssnar.

Jag tror att du måste försöka inse att all skoning inte är av godo och all barfotaverkning är inte heller enbart av godo. Världen går sällan att dela upp i onda och goda sidor även om många av oss försöker.

Fast det kan väl knappast vara fallet för fritidshästen.

Att tvååringar är i hård träning och går stenhårda löp kan knappast vara den bästa förutsättning för att hovarna ska hålla utan beslag. Vad jag sedan anser om att hästar är i hård träning överhuvudtaget i den åldern kan jag behålla för mig själv.

Att din verklighet skulle vara mer verklig än min har jag svårt att förstå.

Man kan tycka vad man vill om åldern på våra tävlingshästar.
Det spelar inte nån roll vad vare sig du eller jag tycker om den saken.
Vad som spelar roll är att om inte totomatsporterna fanns så skulle inte en tiondel av vare sig vårdresurser eller forskning om hästen finnas.
Och av någon underlig anledning så ser man aldrig dessa nedgångna
hästvrak hos en proffstränare som man så ofta träffar på ute i fritidsstallarna. Tvärtom så är det förbluffande ofta pigga vakna välmående individer.
Jag har en teori om att det kan bero på att välmående hästar tävlar bäst. Men jag kanske är ute och cyklar:confused:

Jo jag inser att pengar till forskning och mycket annat oftast har tjänats in av hårt arbetande hästar.

Många hästar sköts säkert efter omständigheterna bra, kanske speciellt på elitnivå men fortfarande kan det inte vara utan komplikationer i det långa loppet för flertalet hästar.

Jag undrar just om nedgångna hästvrak får stå kvar hos proffstränare, kanske en anledning till att du inte ser dom där. Dessa nedgångna stackare kanske hamnar ute i fritidsstallarna.

Senast ändrad av en moderator:

Det är svårt att diskutera med en barfotataliban, de är så inbitna i sitt så det går inte att få fram något vettigt.
Jag vet flera stycken som gått en helgkurs o som sedan kallar sig hovvårdare om de sen är det eller inte är inte min sak att bedömma, men JAG anser inte man har kunskap nog att varken verka sina egna eller andras hästar efter bara en helg.

Jag är för barfotagång på de hästar som kan det, men jag är oxå för skodda hovar för de hästar som behöver det, bara allt görs av en utbildad hovslagare.

Arabia med 5 barfotakusar verkade av utbildad hovlagare.

Jo jag inser att pengar till forskning och mycket annat oftast har tjänats in av hårt arbetande hästar.

Många hästar sköts säkert efter omständigheterna bra, kanske speciellt på elitnivå men fortfarande kan det inte vara utan komplikationer i det långa loppet för flertalet hästar.

Jag undrar just om nedgångna hästvrak får stå kvar hos proffstränare, kanske en anledning till att du inte ser dom där. Dessa nedgångna stackare kanske hamnar ute i fritidsstallarna.

Nej nedgånga blir dom oftast efter att dom kommer till fritidsstallet och istället för nyttig regelbunden träning och bra mat i rätt mängd får skrutta nån timme i veckan i ett ridhus men äta mängder av ofta felaktigt balanserat foder.

De hästar som inte är friska och som veterinären och tränaren inte får ordning på skickas oftast till slakthuset utan omväg långt innan de blir nedgångna.

Tur att man inte är häst:crazy:

Fan vet... När man blir gammal och slut så kanske man blir avundsjuk på att dom slipper ligger och skita ner sig i en sjukhussäng och hållas vid liv till varje pris långt efter att viljan att leva dött ut.

Läs de andra inläggen som är "emot" vildhäst/barfota verkning då?? då kanske du kan förstå lite mera vad jag menar!!!! Generellt så.. en häst som tränas varje dag behöver skor medan en häst som rids några timmar i veckan inte behöver skor!! låt mig ha den åsikten då, jag skulle aldrig låta mina hästar behöva gå runt och ha ont för att man SKA verka enligt den principen!!!!!!:smirk:

och tala då om för mig vad du betalar för att få hästen barfota/vildhästvekad???

Ehm, okey.... För att sko min häst kostar det runt 300 kr, för att få den barfota verkad kostar det 450 kr. Antar att du själv ser vad som kostar mest? Ditt argument håller inte i min situation, jag

och just det, kan ju nämna för dom som såg bilderna på min lillkilles framhovar, veterinären var ute idag och kollade, såg ingen anledning att oroa sig då han verkar vara fullt normal :D med tanke på hur mycket han växer men också hon tyckte att jag absolut skulle fortsätta hålla koll på det. Hovisen kommer ut om tre veckor, sen kommer veterinärn ut en månad efter det. Tänkte det kunde vara bra med lite uppdatering? Skall ändå försöka fixa lite bilder, skadar ju ändå inte att diskutera, sen har jag ju digivande stoets hovar som inte är perfekta, kan ta bilder på dom också.

jag har bott tillsammans med en hovslagare som va/är väldigt involverad i svenska hovslagar föreningen och det va många långa diskutioner ang detta. tom att det var på tal om att det skulle förbjudas pga att hästarna om några fall led. Jag vill inte spela besserwisser men jag tycker inte att hästarna ska behöva få lida för att vi ska andvända dom som några "försöksdjur"... DETTA TYCKER JAG!!!!! :angel:

ERKÄNN att mycket av det med barfota metoden hänger på att det är så dyrt att sko hästarna idag!!!!:smirk:

Nu får du väl ändå lugna ner dig? När jag fick min häst verkad av hovslagare betalade jag 300 kr för det och nu betalar jag 400 av min hovvårdare som inte lärt sig yrket under en helg!

Jag har inga skor på min häst som rids ordentligt på alla möjliga (och omöjliga) underlag men det hade jag inte innan jag började med denna hovvårdare heller. Varför skulle jag ha skor på honom när det faktiskt nu går så bra?

Med det får vi sluta oss till att det inte handlade om en utbildad hovslagare.

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/prislista.htm

Hmmm, min hovslagare följde inte deras rekommenderade prislista heller. ;) (Nu menar jag inte den hovisen som skötte pålles hovar precis innan jag började med hovvårdaren) Fast han följde i och för sig inte rekommendationerna han heller :)

Dessutom har jag för mig att inte alla är medlemmar där?

Hmm.
de flesta skoningar jag sett för 300 kr har varit dyra i förhållande till vad man fått för pengarna.
Jag har hittills aldrig sett en skicklig yrkesman/kvinna som skott för dom pengarna.
Det är ofta dessa sk. hovslagares bilder som används av barfotatalibaner i deras propaganda mot hovslageri.

Oj oj oj, vad har vi här? Kanske en "sko-taliban?" ;)

Snälla du, vad menar du med att en häst som tränas varje dag behöver skor? Barfotafolket anklagas för att generalisera och säga att alla kan gå utan skor - nu kommer du här och påstår bergsäkert detta?

Hmmm, min hovslagare följde inte deras rekommenderade prislista heller. ;) (Nu menar jag inte den hovisen som skötte pålles hovar precis innan jag började med hovvårdaren) Fast han följde i och för sig inte rekommendationerna han heller :)

Dessutom har jag för mig att inte alla är medlemmar där?

Vi är ganska många som inte följer SHF´s alltför låga prislista.
Det är ju som sagt en rekomenderad lista och inget tvång.

Nej det vet jag :)

Men jag svarade bara på "Boj`s" konstaterande att det inte var en utbildad hovslagare som brukade verka zillax89:s pålle pga av priset.

Visserligen tyckte även jag att 300 spänn var väldigt lite men vem vet - det kanske var .......svart? :angel:

Jag vet en hel del utbildade hovisar som tar svart betalning ibland och till vissa kunder.

Jag har hört talas om sådana.
Men inte ens svart så tror jag att man kan få en riktig skoning för 300:-

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 466
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar