Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

hihi, skulle gått med i din prova barfotaklubb om det inte vore för att vi har så mycket ormat här bläääck!!
Så det e gummistövlar som gäller för mig:)

Man började sko hästar ungefär samtidigt som man började anlägga riktiga vägar. Då uppstod ett problem som man på olika sätt försökte lösa till dess att man uppfann hästskon i sin nuvarande form. Du får väl gå tillbaka i tiden o tala om att det var helt onödigt:devil:
Allvarligt, tror du verkligen att man la ner dessa resurser i en tid när järn var en dyrbarhet bara som ngn slags modenyck?
Visst strasser påstår så men jag är ävertygad om att hon själv är för smart o kunnig för att tro på det. Dock finns det alltid de som tror på vad som helst o strasser skall väl leva hon med.
PL

jaha, jo, kanske det. Nej jag har inte påstått att det skulle varit något slags modenyck utan att man "trodde" att hästarnas hovar kanske inte klarade underlaget och därför löste man det. Men tänk på alla berg som hästarna klättrade i, varför skulle vägar vara ett problem? Men som sagt, det var förr i tiden och det fanns väl skäl till att dom gjorde som dom gjorde - kanske.
Jag tycker inte om "strasser" metoden och visst kanske hon är smart och kunnig men jag litar sällan blankt på vad någon säger, läser ofta mellan raderna, livet är för kort att ledas av andra.
jag lär mig genom att ifrågasätta och diskutera.

Senast ändrad av en moderator:

Vägar blev ett problem därför att hästarna konstant gick på hårt slitande underlag. Har du gått i fjällen själv ngn gång??
PL

*KL*

Detta ligger lite out of topic, men en isländsk bekant berättade för mig att den äldsta islandshästen på Island dog för ett par dagar sedan.
Han blev 52 år gammal, denna häst har skotts och gått med skor i många år, dock inte hela levnadstiden som ni kanske förstår men ändå minst 30 år. Jag vet att jag har läst att skor tar ner levnadsåldern på hästen, så just denna häst har väl stridit mot alla lagar som finns att överskrida i dessa sammanhang.

Nog kan vi konstatera om vi blickar bakåt att man på många olika avdelningar gjort fel.
Tänk om det vore så enkelt som att åka tillbaka i tiden och tala om för dem vilka misstag de kommer att göra. Vad mycket skit vi sluppit då.
Då talar jag i allmänhet, inte bara vad det gäller hästar

Jag har läst att skor kom till i sammanband med att man började stalla upp hästen. All ammoniak i boxen gjorde att man behövde sko dem.

Dessutom är det inga marchrundor på 6 timmar som våra tamhästar idag måste gå och inte bär vi en rustning som väger bly heller på oss ;-)

Dessutom finns det något vackert som heter utveckling. Vad jag vet fanns inte boots på den tiden och inte heller någon forskning om hur hoven skulle utformas för bästa barfotagång.

Om vi skulle fortsätta göra allt som vi gjorde på den gamla goda tiden borde vi inte fortsätta med åderlåtning också? Den kom till för att göra människor friskare genom att tappa ut blodet. :angel:

Lång tradition rättfärdigar inte dumheter

Mumin

Det du läst är en barfotatalibanrekonstruktion utan historisk relevans!
Har du aldrig hört talas om hipposandalen?
PL

Jag har läst att skor kom till i sammanband med att man började stalla upp hästen. All ammoniak i boxen gjorde att man behövde sko dem.

Nej, redan under romartiden skyddades hästarnas hovar under dessa ganska dramatiska spel. Hästarna var otroligt värdefulla, man såg at hoven slets mer än vad den växte och hade ett stort behov av skydd.

Dessutom är det inga marchrundor på 6 timmar som våra tamhästar idag måste gå och inte bär vi en rustning som väger bly heller på oss ;-)

Nu får du inte räkna med att alla luffar in i skogen ca 30 minuter 3 dagar i veckan, det finns hästar som tränas hårt och på underlag som är allt annat än gynsam för hoven speciellt när tempot och kraften ökar.

Dessutom finns det något vackert som heter utveckling. Vad jag vet fanns inte boots på den tiden och inte heller någon forskning om hur hoven skulle utformas för bästa barfotagång.

Ja vad vi ska kalla den för, sko eller boots. PL har redan nämnt den, Hipposandalen.

Lång tradition rättfärdigar inte dumheter

Absolut inte, men det får inte nymodigheter heller göra.

Men jag är fortfarande ganska övertygad om att skor är väldigt onödigt - egentligen. Men jag är ju emot betsel, benlindor, benskydd, you name it. Jag är en sån där...vad ska man kalla det...anti onaturlig hästhållning människa? Men jag har mycket att lära, ingen är någonsin fullärd, inte expert på något av dessa områden men märkt att mina hästar verkar må bäst av att gå ute så mycket som möjligt - inte äta en massa onödiga mineraler - inte ridas i träns utan vi använder grimma - inte bli skodd....

Hej, jag tycker du talar emot dig själv eller oxå så försöker du intala dig själv om hur anti onaturlig hästhållnings människa du är.

Ju utför ju tydligen själv det mest onaturliga man som hästhållnings människa kan utsätta en häst för.
Jag förstår inte ditt resonemang, ännu mindre hur du resonerar.:confused:

Såna här okunniga idiotier gör en verkligen negativ till barfotatalibanismen!
PL med bara oskodda hästar hemma.

Vägar blev ett problem därför att hästarna konstant gick på hårt slitande underlag. Har du gått i fjällen själv ngn gång??
PL

Jo fast jag läste nu på internet att de int alls va så, att det var för att hästarna stod uppbundna i spiltorna i sin egen avföring i riddarnas slott...? Kan ju också vara en anledning och då hade man ju inte möjligheten att kunna forska kring hur skon påverkade hästen.

Det du läst är en barfotatalibanrekonstruktion utan historisk relevans!
Har du aldrig hört talas om hipposandalen?
PL

Förmodligen inte Amerikas historia heller och när dom vita invandrarna började fånga in vilda mustanger och använde dom som transportmedel.

Cowboy och Indianer verkar vara helt främmande för vissa här vilket är konstigt då man i ena änden hänvisar till denna ras men i andra änden verkar helt oförstående till varför dom en gång i tiden fick skyddande beslag för att kunna utföra sitt dagliga arbete. Mer naturliga hästar som aldrig sett en sko innan dom togs i männskligt bruk om några borde väl klara av att utföra sitt dagliga arbete barfota. Dom hade ju precis alla rätta förutsättningarna som man här profilerar för. Hur tänker vissa eller gör dom inte det:confused:

Skall man skaffa information på internet måste man leta runt lite, ha lite bakgrundskunskap o vara källkritisk. Du har hittat en barfotatalibansida, länka gärna.
PL

Hej, jag tycker du talar emot dig själv eller oxå så försöker du intala dig själv om hur anti onaturlig hästhållnings människa du är.

Ju utför ju tydligen själv det mest onaturliga man som hästhållnings människa kan utsätta en häst för.
Jag förstår inte ditt resonemang, ännu mindre hur du resonerar.:confused:

Jo jag är själv väldigt förvirrad men på vilket sätt säger jag emot mig själv? Jag bara ifrågasätter, ser det från olika perspektiv för att skapa en diskussion så jag kan lära mig något. Jag är ingen expert på något område egentligen.

Men saker jag tycker verkar lustigt...

Varför ha täcke på hästen? Varför inte bara låta den sätta sin naturliga vinterpäls?

Varför proppa i hästen massa spannmål när den inte ens är gjord till att äta det?

Varför linda hästens ben när det är HOVEN som skall vara en stötdämpare - inte benet ???

Varför inte låta hästen bara vara en häst så långt det går? Jag är anti ridmänniska också - jag vet - jag är jättelustig men jag är dom där hemska tonåren när man ifrågasätter allt för att man vill ha svar på alla frågor som dyker upp - förlåt, men det är så jag funkar.

Varför trycka in ett betsel i hästens mun när det bara sätter igång hästens "mat" tänkande, så fort hästen får något i munnen kopplas det till hjärnan "yeha, nu e d dags för käk!" okey, kanske inte riktigt, men nästan.

Jag har själv märkt vilken skillnad det är när man bara låter hästen vara häst. Men det är som sagt en hel vetskap och det här är bara mina åsikter och frågeställningar, mina funderingar.

Gud vad jag kommer bli påhoppad - och oj då, jag kom visst lite ifrån ämnet men men. :o

"tar kudden och duckar"

Visserligen är jag ganska anti täcken men om man tex måste klippa ner en häst för att den skall kunna ridas hårt ffa i ridhus kan det ju vara nödvändigt.
Spannmål är rätt använt ett bra komplement till grovfodret för hästar som behöver extra energi.
Har du häst om du är antiridmänniska o varför?
PL

Visserligen är jag ganska anti täcken men om man tex måste klippa ner en häst för att den skall kunna ridas hårt ffa i ridhus kan det ju vara nödvändigt.
Spannmål är rätt använt ett bra komplement till grovfodret för hästar som behöver extra energi.
Har du häst om du är antiridmänniska o varför?
PL
Jo jo, rätt använt spannmål kanske må vara ok, men det finns så många som proppar i en massa olika saker bara för att det "ska" va så. Fodret påverkar ju hovarna också.

Jag har häst för att jag älskar hästar och försöker göra deras vistelse så trivsam som möjligt, sällan jag rider, jag gör det mesta från marken, tömkörning, promenader... löshoppning, löslongering, skall påbörja körning nu lite då och då. Men visst kan det vara roligt att rida ibland men det är ju inte därför jag har häst, även om vi har sadlar och allt sånt så tror ändå jag att det tar på ryggen då hästen faktiskt inte är byggd till att ridas. Det är umgänget, bandet till hästen, pyssla, alltså att bara umgås med hästen från marken är en sån härlig känsla, det räcker för mej. Nu påstår jag inte att alla som rider är djurplågare eller att alla som använder täcken är djurplågare eller alla som har skor på hästar är djurplågare osv, absolut inte! Men JAG undviker att göra allt detta då jag och mina hästar verkar trivas bättre utan skor, täcken och såna saker. Fast alltså om hästen fick löss och man var tvungen att klippa så är det såklart att hästen får ett täcke på sig för att hålla värmen i kalla vinterkylan men då har den blivit av med pälsen på ett onaturligt sätt och måste alltså hålla värmen på något annat vis. Alla vill ju sin hästs bästa - självklart. Det är bara åsikter för guds skull..

ojoj, nu får jag ducka ännu mer.. var la jag kudden?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka