Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Alla de andra är ömma i olika utsträckning. En av dem ser ut som om han går på nålar och han används i verksamheten. Jag tycker det är ganska hemskt att ge sig ut på turer som varar allt från några timmar till flera dagar med ömfotade hästar. De är helt övertygade om att det är tidigare skoning som förstört hästarnas hovar. Jag blir förtvivlad, men de är som sagt övertygade.
[/I]

Hur KAN man göra så mot sina hästar, och samtidigt vara övertygad om att man gör RÄTT:( ? Vidrigt, är vad det är:mad: !

Hur KAN man göra så mot sina hästar, och samtidigt vara övertygad om att man gör RÄTT

Det är väl inget att bli upprörd över. Dom skriver ju själva här och delger sin kunskap. Jag tycker det är jättebra att alla andra får ta del av deras inlägg. Det är faktiskt berikande,avslöjande och främst till stor kunskap för främst Jordbruksverkets kommande aggerande.*Klappar händer*

Uppdatering om forskningen som pågår i USA av dr Bowker

Forskningen fortsätter med en lång studie av hästar som verkas enligt hans riktlinjer

http://cvm.msu.edu/DRESSAGE/articles/Annual Reports/2005 Annual Report.pdf

Hovarna trimmade på bilderna ser exakt lika ut som vildhästmetoden ;-) Trakterna tas ned till sulans nivå och tån är kort och rundas av runt som en mustangrundning.

Ny forskning gjord av en annan veterinär: Läs hela texten på:

http://www.hopeforsoundness.com/natbalance/nbtrim.html
Dr Barbara Pages

" These combined hoof preparation techniques will routinely initiate a heel first landing. In retrospect, this will help to avoid stumbling, forging, interfering and has shown to improve hoof deformities that lead to heel soreness, contracted heels and navicular disease tendencies. "

Jag blir såååå glaaaaaaaaaad :love:

Jaha, nu tycker jag att det är nog skämtat, en viss humor kan och får man försöka stå ut med. Men nu tycker jag att vi sätter punkt för den biten och övergår till den tidigare frågan, det finns ju också en trådskapare som behöver råd.

Boj/moderator:cool:

Nu kan det ju hända att denna dr Bowker studerar barfota hästar, men till trots läste jag en länk där han även förordade skor. Ska se om jag hittar den länken igen, det var inte jag som tog fram den. Vilket innebär att även om man studerar, för det är faktiskt studier vi pratar om och inte forskning. Så kan man ha åsikten om att skor även är lämpliga vid vissa tillfällen.

Jag tror att det är precis den åsikten de flesta har, så jag förstår inte riktig vad det är du vill övertyga om.:confused:

Jag har läst allt han har skrivit och visst säger han att om det verkligen behövs skor, ska man sko hästen på detta sätt och det är det näst bästa. Han säger också attd et finns en anledning varför det finns många hästar i USA som klarar barfotagång på vilket underlag som helst. Hoven är enligt honom anpassningsbar och allt handlar just om anpassning.

Han har forskat om detta i 10 år och bedriver just nu ytterligare en studie. Så visst är det forskning vi pratar om såväl som en nyare studie.

Vad jag vill övertyga om? Ja att det håller på att visa sig att dagens hovformer, barfota eller skodd är fel. Att dagens vinklar och ideer om vinklar osv inte stämmer och att en utveckling håller på att ske i USA. Och den gäller inte bara barfota, hovslagare håller på att öpnna upp ögonen för en bättre anpassad skoning.

Mumin

Men han är en fd hovslagare som svär på att aldrig mer sko en häst.

Trodde det var exact vad en taliban enligt dig själv var. Någon som inte kan tänka sig att hästar överhuvudtaget kan behöva skor.

Nu får du förklara skillnaden :confused:

Mumin

Han är ingen okunnig fanatiker, han kommer inte med några lögnaktiga påståenden om hur livsfarliga skor är, han hänvisar inte till brottstycken av andras forskning för att "bevisa" att barfota är det enda rätta dessutom finns det väldigt mycket i hans tänkande o resonemang som även en hovslagare kan lära sig mycket av.
Sen har han stor kuskap om den forskning som sker inte bara den som stöder barfota.
Att PR har inte längre skor hästar innebär ändå inte att han helt förkastar de som gör det.
PL

Men du måste göra skillnad på forskning, studier och statestik. Fortfarande är det studier som Bowker ägnar sig åt, iofs inte heller att förakta eftersom detta ofta är grunden för en fortsatt forskning, för en forskning krävs ett antal individer samt att detta bedrivs på flera plan alltså te x i flera länder.

Hästen hade prblem med röta i både stråle och lammelrand, kan inte bli bättre med att sko och att sula hästen, håll hovarna rena och köp boots kostar inte mycket om man räknar i längden. Vid strål röta så växer trakten snabbare för att skydda den angripna strålen. köp boots istället för skor

Eller så har våra sk tamdjur ändrats utseendemässigt utifrån hur vi människor har förädlat dom genom långvarig avel och bruk.

Tycker du människan har förädlat djuren??? Dåliga hovar på hästar, hundar som har andningsvårigheter, inte kan valpa själva utan måste tas med kejsarsnitt, människan ska sluta lägga sig i allt och tro att den alltid vet bäst!

Skiljer man på detta i USA lr är det i Europa vi gör detta? I allt arbete jag hittar hänvisar de till hans tio år lång forskning(research)

"More than ten years of intensive, scientific research at Michigan State University"

En studie är i mina ögon att beskriva det lite för lättvindligt :confused:

"Dr. Bob Bowker's research"
osv.
Som vanligt ska svenskar komplicera till allt.
I mina ögon är det forskning så jag får väl hävda att jag är utlänning :angel:

Mumin

Detta gjorde det inte mindre snurrigt :angel:

http://www.infovoice.se/fou/bok/10000001.htm

Forskning är sökande efter ny kunskap

Inom OECD enades man år 1970 om att termen forskningsverksamhet kan indelas i

grundforskning,
tillämpad forskning och
utvecklingsarbete (Nationalencyklopedin).

Grundforskningen har ingen bestämd tillämpning i sikte medan den tillämpade forskningen har det. Utvecklingsarbete utnyttjar systematiskt och metodiskt tidigare forskningsresultat och vetenskaplig kunskap för att åstadkomma nya produkter, nya processer, nya system eller väsentliga förbättringar av dem som redan existerar (Nationalencyklopedin)

Jag placerar inte Pete Ramey bland talibanerna.
PL
Hej, det gör inte jag heller. Liksom att jag inte ser ngn forskningsgrunde studier han hänvisar till utan endast likväl många andra här endast hänvisar till personliga erfarenheter.*pekar lite snett uppåt*

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka