Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Människor tycker i största allmänhet att vi är för radikala. Det finns dåliga exemplar av barfotafolk som förstör för alla andra i sin rena dumhet ell brist på intelligens.
Min häst har aldrig mått dåligt, utan jag har satt hans bekvämlighet först, kanske är det för andra svårt att förstå att andra människor kan sätta sina intressen åt sidan för så pass lång tid istället för att ta en genväg. Hade jag satt på skor hade jag kunnat rida direkt på alla underlag men jag tror inte på att skor är en ultimat lösning för dålig hovkvalitet, jag tror på att låta hoivarna stärkas, avvakta, ge hästen tid att anpassa sina hovar.

Om du är intresserad sök på Robert Bowker på googel. Han är en veterinär i USA, ingen barfotaradikal ell lik utan en mkt högaktad man, chef över hovforskningen på ett amerikanst universitet.

Han har kommit fram till efter 10 års av hovforskning att hovar förändrar sig, de anpassar sig, de utvecklar sig. De är fantastiska om man ger dem chansen. Men många människor kan eller vill inte vänta och kanske förbrår de dom som kan? Inte vet jag.

Men ingen vill ta till sig, och knappt någon vill kommentera den nya forskningen. Som om folk bara håller för öronen och hoppas på att det kommer försvinna :confused:

Sko är lätt, göra det rätta är svårt, krävande och tar tid
Hästar kostar pengar och vill användas. Kommer alltid finnas hästskor.

Mumin

Jag har läst Bowkers artiklar o de är inga bevis på att hästar aldrig behöver skos. Visst har han visat att hovar kan anpassa sig efter belastning men det är inte helt nytt när det gäller hud o liknande vävnad..
PL

Fast nu har du fel, ingen är egentligen emot att sko av hästen. För de hästar som kan skos av är alldeles utärkt, mitt sto som nu går i väntans tider är numera avskodd men var skodd under träning för att det behovet fanns. Vår äldsta häst är 21 år, han kan inte få vara utan skor vilket man då får respektera. Men han rids dagligen i varierande terräng, och tävlas fortfarande fast numera av min dotter. Växer han i hovarna, jodå det visst gör han det men till trots så känns det i hans hovar när skorna är väck. Han visar det inte påtagligt, men denna häst måste man känna väldigt väl för att förstå när det gör ont.

Unghästen arbetades i varierande terräng i somras under en period av 6-8 veckor, han hade då inte varit skodd någon gång. Men efter 2 veckor på grusvägar som bl a handhäst hade hornet slitits ner såpass att han fick problem, och då tränades han ändå inte enbart på grus och inte speciellt hårt heller. Däremot nu i vår kommer träningen att bli betydligt mer än tidigare, förra året var en lek för att vänja in vissa saker. Det är nu vi förmodligen kommer att få se vilka problem som kan tänkas uppstå, och då står ju valet mellan att sluta att träna eller att sko.

Så gärna utan skor om det går, funkar det inte så får man vackert respektera detta.

Jag har läst många inlägg och trådar genom åren just i denna fråga, genomgående så handlar det om att man har dödat hoven genom att spika på en sko. Det är möjligt att man kan göra det, inte vet jag. Men ännu har jag inte sett att det har skett, jag har också i upprepade fall läst att hästen inte har någon cirkulation i skodda hovar. Stolt ägare till skodd häst kan meddela att vår häst har full cirkulation i hoven trots att den är skodd, ja man har ju så fiffiga instrument numera så att det går att mäta.;)

Sist men inte minst vill jag skriva följande, varför detta eviga fajtande? En illa skodd häst är inte bättre än den häst som är illa verkad, det tror jag att de flesta kan hålla med om. Personligen har jag sett så mycket av dessa trådar genom åren, att jag har upphört att bli förvånad, gång på gång har jag också blivit anklagad för att tillhöra "dem" eller "skaran" vad det nu kan menas med det.
För mig är saken solklar, ha hästen oskodd om den och du trivs med det. Vill du ha samma respekten från andra, måste man även kunna respektera andras beslut och åtgärder. Vi måste förutsätta att var och en gör det som är bäst för just sin häst, men ingen häst ska behöva gå runt och ha smärtor var de nu än må sitta och det ansvaret måste var och en ta oavsett hästen är skodd eller oskodd.

Du har säkert gjort det bästa för dina hästar i olika situationer, och det tycker jag är bra. Dett eviga "fajtande" handlar mest om att folk verkligen sätter sig på en direkt man börjar pratar om vildhästmetoden. Dom blir helt plötslig döv och tar inte till sig någon information. Det gör såklart att man blir upprörd.. Eftersom att folk i fråga aldrig ens använt sig av metoden. Men nu har jag tänkt lägga av, är så otroligt less! Men jag hoppas innerligt på att fler kan tänka sig prova då det har fungerat oväntat bra på mina två hästar :)

Tack, jag vet en del om barfota gång, mitt slut-projekt arbete i gymnasiet för ett knappt år sedan var om just hovar och barfotagång, det ändrade min syn en hel del på ämnet. Blev faktiskt en aning mindre entusiastik angående barfota. :)

Efter att ha läst, intervjuat hovslagare och barfotaverkare kom jag till slutsatsen att barfota är det optimala, men alla hästar kan inte gå barfota av ena eller andra anledningen. Jag tror att de flesta klarar av det, och känner en hel del barfota hästar, dock mest kallblod. Men framförallt tror jag att fler människor ska tänka efter innan dom slår på skor, och kolla om hästen behöver det eller ej. Jag är mer tveksam till att ta av skorna; man kan prova men är hästen öm på många underlag och inte har problem med skor är det kanske inte värt det. Visst, hoven kan vänjas men det kan ta väldigt lång tid och om hästen inte har problem med det den har redan är det viktigaste kanske inte att göra hoven ännu bättre om det orsakar lidande en viss tid.
Om hästen bara är lite öm på grus men klarar gräs eller t.om. asfalt (iom att det finns ojämn sten i grus kan det ju ömma mer än asfalt, som är slätare.) Då är det kanske att tänka på.

Nu var det inte detta jag menade, men att alla här faktiskt accepterar att vissa hästar ska vara skodda, vissa ska gå barfota. Mrningskiljaktigheten är hur många som ska det ena eller det andra, men är det något att bråka om? Det får man ju se från individ till individ i alla fall.

Eller anser du att inga hästar behöver skor? Huruvida man ska avla på sko-behövande hästar är en helt annan fråga.

Och folk lyssnar ju visst! Barfotagång har ökat och blivit mer respekterat. Men det kommer att ta tid innan fler vågar tänka efter före skoning, och en radikal inställning att alla hästar ska vara barfota skrämmer nog iväg fler än en mer förbehållsam inställning gör. Säger inte att du har inställningen att alla hästar ska gå barfota, men man bör ha tålamod i vilket fall ;)

Nej så, jag är realist och accepterar och har inga problem med att folk skor sina hästar, i vissa fall tycker jag det är synd att de inte provade osv.
Jag skriver här för att människro ska få en inblick i min slags hästhållning. Oftast som i alla genres är det, det negativa som får mest uppmärksamhet och jag försöker berätta att den sidan finns men är inte den större delen av oss som verkligen är eldsjälar och jobbar stenhårt för att våra hästars tamliv ska vara så drägligt som möjligt :-)

När jag talade om avel menade jag individer som behöver skor pga mkt dålig hovkvalitet.

Jag anser att merparten kan klara sig utan skor men att det finns situationer där det är omöjligt med barfotagång om man då inte har tid att vänta osv. Men visst tror jag även att det finns individer som absolut inte kan, men många är stämplade som dessa individer helt i onödan.

Också fundersam över att ta av skor på äldre hästar, vissa klarar det bra andra är det onödigt om man inte har något problem vill säga. Har man superdålig kvalitet och problem med skor så kan man disskutera åter igen hurvida det är lämpligt.

Mumin

Ja, men då har vi ju samma inställning :D

Och jag som nästan var beredd att hoppa på dig för din första kommentar på mitt inlägg ;)

Avel på skodda hästar är fortfarande en annan fråga:P Men kanske hovar borde prioriteras mer i aveln? Vad vet jag, tycker att den mesta målmedvetna aveln bara blir fel i alla fall XD

hmm...nä, nu har jag missat att läsa användarnamn igen, blandade ihop dig med en annan skrivare.. ><
Men var nära att bli sur på dig ändå, pga mitt eget misstag..XD

Men du!
Vi som är lite äldre o har haft flera stora unghästar har koll på om o när de behöver skor.
De går ju barfota som unghästar, men sen när det är dags att träna mer o man inte vill ha "gummistövlar" på, så finns det inget bättre alt. än skor.
Man skor inte för att det är kutym, utan för att det behövs.
Jag äger boots, men har dem bara som"reservhjul" om hästen tappar ngn sko.

I mitt fall har det berott på för stor eller sned nötning plus den värsta faktorn- halkrisken.
bor man där det är snö hela vinter, så är det ingen fara, men här i Sthlm är det mest bara is.

Malols:
Det är för att folk faktiskt KÄNNER till metoden som många ratar den, inte för att de inte lyssnar.
Återigen- Det är inget nytt som du kommer med-därav dövörat eller irritationen- En TILL som tjatar. Förstår du?

Dett eviga "fajtande" handlar mest om att folk verkligen sätter sig på en direkt man börjar pratar om vildhästmetoden. Dom blir helt plötslig döv och tar inte till sig någon information. Det gör såklart att man blir upprörd.. Eftersom att folk i fråga aldrig ens använt sig av metoden.

Nej, så tror jag inte att det fungerar riktigt. Jag minns en tråd där du talade om att vildhästverkning fungerade jättebra för dig, och att trådskaparen gjorde helt rätt i att ha sina egna hästar barfota. Du avslutade med att säga att du inte ville att någon mer skulle skriva i den tråden. Så kan man ju inte göra, då kan man väl verkligen säga att man "blir helt plötsligt döv och tar inte till sig någon information".

Jag förstår att du är upprörd, men ändå inte. Det jag INTE förstår är varför inbitna "barfotanissar" prompt ska ha alla till att förstå att den metoden är bäst för ALLA, och att ALLA hästar kan gå barfota, ALLTID. Och är det någon som säger att, nej min kan inte vara barfota, då är det det genast fel på ägaren:crazy: ...

Så länge barfotaförespråkare vägrar att acceptera att för en del hästar är skoning runt om det RÄTTA, kommer dessa fajter att komma upp om och om och om igen. Varför kan man inte accepetera det? Jag kan ju acceptera att för vissa hästar och deras människor är barfota runt om det rätta???

Knapplån.
Hästar är ju individer. Jag rider mina unghästar så länge det går utan skor, oftast skos de i fyraårsåldern eftersom träningen då trappas upp och de sliter för mycket och blir ömma. Jag rider på varierat underlag. Nu har jag en tvååring som tyvärr var tvungen att skos pga att han slet ner väldigt mycket av sina hovar bara i sin hage. Och det syns ju på en häst när den behöver skor.

Såg flera unghästar som blev rejält ömma när det frös för en mån. sen. En hästägare trodde att den hade fått ngn senskada;)

Den fick då skor fram o blev piggelin igen.

hur mkt rör en häst på sig i hagen när den har ont?- om man nu inte tvingar den förstås:crazy:

Du har fortfarande inte fattat att jag tycker det är helt ok att hästar går barfota, men det ska inte vara på bekostnad att de får ont i hovarna, det är DJURPLÅGERI. Att ha boots på när man rider,visst, men hur göra med de hästar som inte ens kan gå i hagen utan o ha ont? Ska de ha boots på sig ute oxå? Kan de inte lika gärna gå med skor istället för o ha ont? För dig är det så självklart att allahästar kan gå utan skor så du inte längre bryr dig om djuret i sig.

Spelar ingen roll vad du försöker tuta i mig o alla andra,för så länge man låtr en häst gå o ha ont så är det djurplågeri. En häst som behöver skor ska ha det, spelar ingen roll om du menar att de ska härdas.

Att hästen ska ha starka och friska hovar från födseln är ingen garanti. Många hästar föds med dålig hovkvalité för att de är så framavlade..

Denna fråga har jag ställt till tre oberoende genforskare som forskar inom djur. Alla tre menade att vi inte på så kort tid kan ha påverkat i den utsträckning som alla tycks tro ex hovkvalitet. Det är miljö som har den största betydelsen. Eftersom hovkvalitet är en så pass viktig egenskap som har varit av största vikt genom evolutionen har den blivit utsatt för så hårt tryck genom naturlig selektion och att det inte finns en tillräcklig stor genvariation av dessa egenskaper för att kvaliten ska ha blivit så pass dålig som människor hävdar genom våran korta avlestid i jämförelse med de miljontals år det tog för hästen att utvecklas till vad den är idag.
Dert vi har förändrat är mest utseende, då dessa gener är lättpåverkade och finns i en stor variation.

Mumin

Slutligen: Vilket tävlingsunderlag tävlar Islandshästar på??

I en ökad tölt där kraften vid nedslaget är enorm, kan en häst på fritids nivå klara en lättare tävling. Men när vi kommer upp i högre klasser är tempot och kraften mer än vad hoven klarar av om den skulle vara oskyddad, har man otur kan hästen bli konvalecent för en lång tid framöver efter en sådan tävling.:crazy:

Och folk lyssnar ju visst! Barfotagång har ökat och blivit mer respekterat. Men det kommer att ta tid innan fler vågar tänka efter före skoning, och en radikal inställning att alla hästar ska vara barfota skrämmer nog iväg fler än en mer förbehållsam inställning gör. Säger inte att du har inställningen att alla hästar ska gå barfota, men man bör ha tålamod i vilket fall ;)

Yes! Precis så känner jag! :) Min pålle går barfota och klarar det finfint! Och jag anser inte att han är en skogsmulle som promenadrids lite då och då på mjuka stigar. Han tränas och rids ordentligt 5-6 gånger i veckan på mycket varierande underlag. Asfalt, grusvägar, skogsstigar samt i ridhus och han har inga som helst problem. Han klarar t om att gå där kommunen lagt makadam i hålorna på grusvägen.

Jag har en hovvårdare inom AANHCP. Fick henne rekommenderad av en vän efter att min hovis slutat och jag skulle aldrig i livet byta nu!

Jag är jättenöjd! Men jag följer debatten här på Buke och tycker det börjar bli lite väl löjligt nu. Det är ett ständigt bråkande om vem som har mest rätt. Båda sidor är precis lika fanatiska och det är ganska tröttsamt. Varenda tråd som handlar om hovar spårar ur i denna "mein Kampf" och man orkar snart inte läsa mer. :(

Det du säger att barfotarörelsen kanske skulle ta det lite lugnare och inte så rakt på sak hävda att alla kan gå barfota håller jag absolut med om. Jag tror också att fler och fler kommer att upptäcka barfota men det måste få ta sin tid. Det gäller också att de som utövar verkningarna är jäkligt noga med att göra på rätt sätt.

Det finns urdåliga utbildade hovslagare som är en skam för sitt yrke men jag dömer inte ut hela hovslagarkåren för det. Min fd hovis var guld värd! Men om en enda hovvårdare gör ett taskigt jobb så är det kört!

Jag kan inte förstå på vilket sätt det skulle vara fanatiskt att tycka att det är utmärkt när hästen kan gå barfota men att skor är ett bra alternativ när barfota inte fungerar???????
Är det fanatiskt att reagera på de lögner strasser sprider ut o kallar "vetenskapliga". Eller att reagera på OLs alla konstiga påståenden.
Jag anser att AANCHP har en hel del bra tankar o en del väldigt kunniga företrädare, dit hör dock inte deras främste representant här i landet.
PL

Senast ändrad:

Men du!
Vi som är lite äldre o har haft flera stora unghästar har koll på om o när de behöver skor.
De går ju barfota som unghästar, men sen när det är dags att träna mer o man inte vill ha "gummistövlar" på, så finns det inget bättre alt. än skor.
Man skor inte för att det är kutym, utan för att det behövs.
Jag äger boots, men har dem bara som"reservhjul" om hästen tappar ngn sko.

I mitt fall har det berott på för stor eller sned nötning plus den värsta faktorn- halkrisken.
bor man där det är snö hela vinter, så är det ingen fara, men här i Sthlm är det mest bara is.

Men du själv :P Jag har inte sagt att alla bara slår på skor utan att tänka, men många gör det.

Jag vet några tävlade stora hästar (halvblod/fullblod) som klarar sig utan skor, att sedan alla inte gör det, tja, det är ju säkert individuellt. Men man kan ju vänta med att slå på skor tills att de visar att de behöver något, man brukar ju se ganska snabbt om de ömmar, bara man är vaken för det.:) Och det finns boots som går att brodda, plus en ''naken hov'' halkar mindre än en skodd hov (utan brodd, många vill ju inte ha brodd i hagen pga sparkrisk.. så då halkar hästen där). Om även hagen är hal, och man låter hästen ha brodd i hagen så kanske järnskor på vintern för halka kan vara ursäktat även om hästen inte behöver det annars, det är upp till var och en. Om hästen behöver skor av annan anledning så är det ju också upp till var och en. Jag tycker bara att det är viktigt att man är öppen för alternativ barfota innan man bestämmer sig för att sko individen. :)

Ashira: Perfekt, fler än jag som tycker så :P

Mumin: Måhända at vi inte ändrat hovkvaliteten genom avel, men vi använder ju hästarna nu på ett helt annat sätt än i det vilda, så kanske man ska vara öppen för att det finns de som faktiskt behöver skor?

Jag tycker att debatten här är ganska meningslös, den har hållts ofta och folk har sina åsikter. Jag vet ingen här som skriver att barfota gång är dåligt alltid, alla verkar enas om att det är det bästa om det går. Och huruvida det går eller ej på hur många hästar i procent är ju oväsentligt eftersom man ändå alltid ska se till individen. :) imo

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka