Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Jag kan inte förstå på vilket sätt det skulle vara fanatiskt att tycka att det är utmärkt när hästen kan gå barfota men att skor är ett bra alternativ när barfota inte fungerar???????
Är det fanatiskt att reagera på de lögner strasser sprider ut o kallar "vetenskapliga". Eller att reagera på OLs alla konstiga påståenden.
Jag anser att AANCHP har en hel del bra tankar o en del väldigt kunniga företrädare, dit hör dock inte deras främste representant här i landet.
PL
¨

Skulle tro att man menar de barfota företrädare som anser att all skoning alltid är av ondo, och de sko-företrädare som anser att inga hästar som rids kan ha skor. Båda sidor har ju fanatiska individer som påstår det ena eller det andra, jag har själv varit ''fanatisk'' barfota företrädare ett tag, men nu anser iaf jag att även om många hästar kan vara barfota så gäller inte det alla och det får man respektera.

BTW, ett av dina svar på mina inlägg verkade ngt nedlåtande och du gav mig inget svar när jag frågade vad du menade med det inlägget. :P Ska jag tro att du helt enkelt anser mig för korkad för att förstå ett svar eller missade du det?
(var: "Du har inte riktigt förstått var skiljelinjen går." Jag bad dig förklara vad du menade, vilken skilje linje? :-)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte sett någon här på forumet under ett par års diskussioner som menat att alla hästar som rids måste ha skor.
Skiljelinjen går just mellan de som anser att hästar måste vara barfota(barfotatalibanerna) o oss andra som anser att man väljer vilket beroende på hästen o användningen.
Vi har själva bara barfota hästar hemma för tillfället.
PL

Och varför tror du inte att jag förstått den skiljelinjen? :)
Jag har mött folk som anser att inga hästar som gör något annat än skräpar i hagen 7 dagar i veckan kan gå barfota, hm..inte på detta forumet kanske, iofs.

Har egentligen inte sett någon här som anser att alla hästar alltid kan gå bartfota heller, någon enstaka som verkar luta sig lite väl mycket ditåt, möjligtvis, men hur kan en enda person dra igång alla andra i försvarsposition mot varandra? ;)

För övrigt verkar du ju ha ungefär samma inställning som jag, så vi två behöver åtminstone inte bråka om det :D Underbart:P

Jag tycker att alla säger i princip samma sak... (ok, utom möjligen en då..) men men. Orkar inte fortsätta nu mer, nu vet jag vad du menade :)

Denna fråga har jag ställt till tre oberoende genforskare som forskar inom djur. Alla tre menade att vi inte på så kort tid kan ha påverkat i den utsträckning som alla tycks tro ex hovkvalitet.
Mumin

Hej, nyfiken på om du kan bidra med länkar till deras forskning så man kan ta del av resultatet eller bara skriv här deras namn så kan jag goggla fram rapporterna själv.

Tack.

Den dagen jag får länken av dig om statestik att barfotahästar har mkt fler fläkskador :angel: Tjatat tre gånger efter den oh du va dan som till en början erbjöd dig att visa den men nene. Man ska inte kasta sten i glashus :idea:

Jag talade muntligt med dessa professorer. De har hållt i föresläsningar så du får helt enkelt ta mitt ord för det eller höra med någon imon genetik själv, för de säger alla i princip det samma. Vi människor har mest ändrat utseendemässigt på våra sk tamdjur.

Bara plocka upp telefonen och ringa.

Mumin

Jag kan inte förstå på vilket sätt det skulle vara fanatiskt att tycka att det är utmärkt när hästen kan gå barfota men att skor är ett bra alternativ när barfota inte fungerar???????
Är det fanatiskt att reagera på de lögner strasser sprider ut o kallar "vetenskapliga". Eller att reagera på OLs alla konstiga påståenden.
Jag anser att AANCHP har en hel del bra tankar o en del väldigt kunniga företrädare, dit hör dock inte deras främste representant här i landet.
PL

Ok, förlåt! Jag skulle kanske inte uttryckt mig att båda sidor är lika fanatiska. :) Vad jag skulle sagt var att vissa inom båda falangerna är fanatiska. Vissa barfotaanspråkare menar att det bara finns en sanning och vissa i det andra "ledet" får ett kruppanfall så fort någon nämner barfota. ;)

Dessutom verkar en del här på buke inte inse att det skiljer både på Strasser och AANCHP likväl som det kan skilja på kvalitèn på hantverket inom samma grupp. Precis som hos en vanlig hovslagare.

Själv skulle jag aldrig i livet hålla på här på Buke och försöka övertyga folk. Jag är själv övertygad när det gäller min häst men hur andra ska göra får de ta ställning till själv :) Jag

Jag har inte sett någon här på forumet under ett par års diskussioner som menat att alla hästar som rids måste ha skor.
Skiljelinjen går just mellan de som anser att hästar måste vara barfota(barfotatalibanerna) o oss andra som anser att man väljer vilket beroende på hästen o användningen.
Vi har själva bara barfota hästar hemma för tillfället.
PL

Skulle du vilja vara vänlig och förklara dig tydligare vad en barfotataliban är för något? Uppfattar detta som stötande och rasistiskt uttryck?!

Hälsn. Jill

En barfotataliban är någon som överhuvudtaget inte kan acceptera skor på hästar. Utrycket myntat av mig häromåret, inte avsett att vara snällt men på vilket sätt skulle det vara rasistiskt?
PL

Skulle du vilja vara vänlig och förklara dig tydligare vad en barfotataliban är för något? Uppfattar detta som stötande och rasistiskt uttryck?!

Hälsn. Jill

Jag tror inte någon annan än du och möjligtvis somliga strasseranhängare skulle drömma om att detta skulle kunna vara rasistiskt! Skulle någon kalla mig JärnTaliban skulle jag garva!

och som vanligt har ni så mycket bra argument att du tar till en löjlig "humor"sida. Ni är så goa, jag behöver aldrig känna mig barnslig i ert sällskap:devil: (du, Hovis(och alla h*ns användarnamn, PL...)

Skall det inte vara tillåtet att använda lite humor o ironi för att man hunnit bli torr bakom öronen o skaffat sig lite erfarenhet.
PL

Skall det inte vara tillåtet att använda lite humor o ironi för att man hunnit bli torr bakom öronen o skaffat sig lite erfarenhet.
PL

Hej, jag tar faktiskt Migo i försvar i detta fall då det funnits folk som besökt denna hemsida och på fullt allvar trott att det är en ny barfotametod. Vissa har tydligen även skickat in intresseanmälan och undrat när och var dessa kurser skall bedrivas. Man har tydligen även försökt göra beställningar från Webshopen.

Ska man skratta eller gråta över hur lätt det tydligen är att påverka folk med nya metoder???

Jag höll på att dö av skratt innan jag insåg allvaret, då blev jag förskräckt.

På bara en vecka är det nog svårt att säga om hästen kan gå barfota eller ej. Men det är många faktorer att ta hänsyn till om hästen verkligen kan gå barfota. Hur rider du? Vilka underlag brukar du rida på? Tävlar du? Jag tycker att visst kan en häst gå barfota om den visar att den inte är öm i hovarna, men alltför många rycker av skorna nu för att det blivit ett konstigt mode. Hästen ska inte gå och ha ont. Då behöver den skor i så fall. Ett alternativ är ju att man köper Old Mac skor (eller liknande) och sätter på vid ridning om nu hästen inte ömmar när det inte rids.
Jag har bekanta som har turridningsföretag och som till varje pris ska ha alla sina hästar barfota. De har gått utan skor i snart ett år nu. Två av hästarna klarar det väldigt bra. ingen ömhet alls. Alla de andra är ömma i olika utsträckning. En av dem ser ut som om han går på nålar och han används i verksamheten. Jag tycker det är ganska hemskt att ge sig ut på turer som varar allt från några timmar till flera dagar med ömfotade hästar. De är helt övertygade om att det är tidigare skoning som förstört hästarnas hovar. Jag blir förtvivlad, men de är som sagt övertygade.
Låt du din häst ha skor om den behöver det. Det viktiga är att ha en bra hovslagare som verkar hovarna korrekt. Med dålig verkning kan givetvis en hov skadas, men det är ju inte skon som är boven i dramat, utan den dåliga verkningen i det fallet. Vildhästverkarna har fått för sig att det är skorna som förosakar alla hovproblem. Det säger ju en hel del tycker jag.
Måtte den här modeflugan dö ut och hästägare tar ansvar för sina hästars fötter. Skor eller inte beror på hästen, användningen och underlaget den rids på. Ta ställning därefter!

Hej, jag tar faktiskt Migo i försvar i detta fall då det funnits folk som besökt denna hemsida och på fullt allvar trott att det är en ny barfotametod. Vissa har tydligen även skickat in intresseanmälan och undrat när och var dessa kurser skall bedrivas. Man har tydligen även försökt göra beställningar från Webshopen.

Ska man skratta eller gråta över hur lätt det tydligen är att påverka folk med nya metoder???

Jag höll på att dö av skratt innan jag insåg allvaret, då blev jag förskräckt.
Jag hittade en länk som visar bild på de höga hälar som Strasser anser skadligt,jag håller helt med om att dessa skor är mkt sjuka och skadliga.:eek: :rofl:

http://www.horseshoes.com/forums/showthread.php?t=4346&page=1&pp=15

Låt du din häst ha skor om den behöver det. Det viktiga är att ha en bra hovslagare som verkar hovarna korrekt. Med dålig verkning kan givetvis en hov skadas, men det är ju inte skon som är boven i dramat, utan den dåliga verkningen i det fallet. Vildhästverkarna har fått för sig att det är skorna som förosakar alla hovproblem. Det säger ju en hel del tycker jag.
Måtte den här modeflugan dö ut och hästägare tar ansvar för sina hästars fötter. Skor eller inte beror på hästen, användningen och underlaget den rids på. Ta ställning därefter!

Ibland kan det dessutom gå fortare att hjälpa en missformad hov bli bra genom att ha den skodd.
Man kan då snabbare hjälpa hästen till rätt hovform utan smärta.
Om hoven är ur balans kan den snabbare bli balanserad skodd,genom att tex kunna korta tån mkt utan att hästen får ont osv.

Har hjälpt hästar med fd misskötta hovar ,som snabbt blivit bra med rätt verkning och skor,när de verkats på rätt sätt och fått ev brister i foderstaten fixade har de sen kunnat tas av skorna och klarat det bra.
Vissa hästar behöver hjälp med kroppen och ev spänningar innan hovarna blir ok.

Schysstare för hästen att få en bra förutsättnig först för att prova barfota.
Jag föredrar att hjälpa hästen till bra hovstatus INNAN skorna tas av.
Dessutom är det kanske inte lämpligt att prova på vintern om snö saknas ,då frusen knöggellera är mkt smärtsam för en tunnsulad häst.

Har hästen svullen stråle och mkt tunn sula skulle jag nog inte slita av skorna,utan först ta reda på varför hästen har så dålig hovkvalitet.

En häst kan va fet men ändå ha brister av nån mineral osv. som försvagar hovarna.
Dåliga tänder kan ge dåliga hovar.Stressmage likaså.Dålig hagmiljö osv.
Dålig verkning är självklart mkt illa,men även för lång tid mellan verkningarna.
Ibland kan ett par veckor kortare skoperiod göra underverk för dåliga hovar.

Jag är förvånad att inte fler förstår vitsen med att göra hästen balanserad i hovarna FÖRE ev avskoning och provande av barfota.
Sen verkar det va vissa som inte fattar att deras häst inte har rätt förutsättningar och miljö och användning för att må bra barfota.

Man får inte låsa sig vid enbart barfota pga av nån falsk skräckpropaganda att skodda hästar lider.*suck*
Man får vara öppen för olika lösningar på olika hästindivider.

Annars är det hästen som får betala priset för ägarens envishet och okunnighet,och det är inte rättvist mot en sån trogen vän som hästen.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka