Sv: Barfotaverkning
Det gör alla andra också, men jag ser ingen anledning att hålla på som jag gjort då folk redan är emot denna metod.
Fast nu har du fel, ingen är egentligen emot att sko av hästen. För de hästar som kan skos av är alldeles utärkt, mitt sto som nu går i väntans tider är numera avskodd men var skodd under träning för att det behovet fanns. Vår äldsta häst är 21 år, han kan inte få vara utan skor vilket man då får respektera. Men han rids dagligen i varierande terräng, och tävlas fortfarande fast numera av min dotter. Växer han i hovarna, jodå det visst gör han det men till trots så känns det i hans hovar när skorna är väck. Han visar det inte påtagligt, men denna häst måste man känna väldigt väl för att förstå när det gör ont.
Unghästen arbetades i varierande terräng i somras under en period av 6-8 veckor, han hade då inte varit skodd någon gång. Men efter 2 veckor på grusvägar som bl a handhäst hade hornet slitits ner såpass att han fick problem, och då tränades han ändå inte enbart på grus och inte speciellt hårt heller. Däremot nu i vår kommer träningen att bli betydligt mer än tidigare, förra året var en lek för att vänja in vissa saker. Det är nu vi förmodligen kommer att få se vilka problem som kan tänkas uppstå, och då står ju valet mellan att sluta att träna eller att sko.
Så gärna utan skor om det går, funkar det inte så får man vackert respektera detta.
Jag har läst många inlägg och trådar genom åren just i denna fråga, genomgående så handlar det om att man har dödat hoven genom att spika på en sko. Det är möjligt att man kan göra det, inte vet jag. Men ännu har jag inte sett att det har skett, jag har också i upprepade fall läst att hästen inte har någon cirkulation i skodda hovar. Stolt ägare till skodd häst kan meddela att vår häst har full cirkulation i hoven trots att den är skodd, ja man har ju så fiffiga instrument numera så att det går att mäta.
Sist men inte minst vill jag skriva följande, varför detta eviga fajtande? En illa skodd häst är inte bättre än den häst som är illa verkad, det tror jag att de flesta kan hålla med om. Personligen har jag sett så mycket av dessa trådar genom åren, att jag har upphört att bli förvånad, gång på gång har jag också blivit anklagad för att tillhöra "dem" eller "skaran" vad det nu kan menas med det.
För mig är saken solklar, ha hästen oskodd om den och du trivs med det. Vill du ha samma respekten från andra, måste man även kunna respektera andras beslut och åtgärder. Vi måste förutsätta att var och en gör det som är bäst för just sin häst, men ingen häst ska behöva gå runt och ha smärtor var de nu än må sitta och det ansvaret måste var och en ta oavsett hästen är skodd eller oskodd.