Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

När jag har vägt en boots, så har den vägt lite över 400 gr. Att använda sådan på tävling är uteslutet, att använda dem i träning för att sen tävla utan kommer inte heller att funka. Det man då gör är att be hästen fördela sin balans på ett sätt som den inte är van vid, om den normalt sett skulle gå med boots.

Jag orkar inte argumentera emot, men jag tror det skulle funka.

När du får mothugg är det inte roligt längre men innan dess gick det bra att beskyllla folk för att förstöra hästarna med skor!
Jag har använt boots en hel del på ett stort halvblod fungerade ok i promenadridning om det inte var djup snö. Men visst påverkade de gången. Kan mkt väl tänka mig att de skulle vara rena katastrofen om man skall träna eller tävla gångarter på en islandsponny.
PL

Att skon överhuvudtaget uppfanns en gång i tiden måste väl bero på ett behov antar jag.

Men kan ju inte riktigt jämföra dagens hästar med vildhästarna. Vi har under lång tid påverkat hästens naturliga selektion (den starkaste överlever) genom avel osv.

Vi använder dessutom hästarna på ett helt annat sätt. Vildhästarna var i rörelse nästan hela dagen men i långsam skritt utan ryttare på ryggen. Jag har svårt att tro att de skulle hoppa några 1,60 banor eller något liknande varken med eller utan skor.

Om en häst kan gå barfota är det ju jättebra, om inte gen den skor. Att säga att alla hästar kan gå barfota är enligt min åsikt fel, man måste se till varje individ och dess användning.

När du får mothugg är det inte roligt längre men innan dess gick det bra att beskyllla folk för att förstöra hästarna med skor!
Jag har använt boots en hel del på ett stort halvblod fungerade ok i promenadridning om det inte var djup snö. Men visst påverkade de gången. Kan mkt väl tänka mig att de skulle vara rena katastrofen om man skall träna eller tävla gångarter på en islandsponny.
PL

Jag beskyllde inte folk, jag talade klart och tydligt om vad som fungerat på mina hästar och vad jag anser bättre. Det gör alla andra också, men jag ser ingen anledning att hålla på som jag gjort då folk redan är emot denna metod.

Att skon överhuvudtaget uppfanns en gång i tiden måste väl bero på ett behov antar jag.

Men kan ju inte riktigt jämföra dagens hästar med vildhästarna. Vi har under lång tid påverkat hästens naturliga selektion (den starkaste överlever) genom avel osv.

Vi använder dessutom hästarna på ett helt annat sätt. Vildhästarna var i rörelse nästan hela dagen men i långsam skritt utan ryttare på ryggen. Jag har svårt att tro att de skulle hoppa några 1,60 banor eller något liknande varken med eller utan skor.

Om en häst kan gå barfota är det ju jättebra, om inte gen den skor. Att säga att alla hästar kan gå barfota är enligt min åsikt fel, man måste se till varje individ och dess användning.

Dom som vill ha sina hästar skodd får såklart ha det, ville bara framföra min åsikt. Och jag är helt säker på att fler hästar än vad människorna tillåter kan vara barfota! Ibland verkar det handla mer om människans behov än hästens.

Du har helt rätt i att människan redan har rubbat så mycket av hästens naturliga selektion, men en naturlig sak är bättre än ingen. Nu pratar jag inte bara om barfota utan även att hästen ska få ha fri tillgång till grovfoder, mycket utevistelse med mera.

Vi har rubbat mycket, men hästen har ändå kvar sina instinkter hur vi än bär oss åt.

Tolka det som du vill!!

Folk får gnälla hur mycket som helst på denna metod, men direkt man skriver något ont om skorna så blir det ett jäkla liv.

Skrev det mest för att jag bara blir irreterad på hur folk vänder och vrider på allting så att man framställs som en djurplågare.

Ja, man är tvungen att respektera andra. Men jag har väll för tusan ändå rätt att kommentera?

Menar du att du respekterar andra? Var är den respekten? Jag respekterar att folk har sian hästar barfota, det har jag mina oxå men inte till vilket pris som helst, vilket du tycker. En häst som behöver skor ska skos, det tycker inte du. Är det bara du som har rätt att kommentera? Jag blir ju hela tiden ombedd att inte ha en åsikt om huruvida en häst skall gå barfota eller inte. Visst hästar som kan gå barfota ska göra det, MEN de ska verkas av en utbildad hovis. Kommer din häst att få problem med sina fötter o du måste ex. söka veterinär så får du inget i ersättning av försäkringsbolaget om du anlitat en outbildad hovverkare, jo de hovvårdare som finns är inte godkända av förs. bol.

Jag gnäller inte på att hästar går barfota men väl på att det anses ok att de ömmar en längre tid för att "härdas".
Om man låter hästen göra det ÄR man nämligen i lagens mening en djurplågare.
PL

Senast ändrad:

Menar du att du respekterar andra? Var är den respekten? Jag respekterar att folk har sian hästar barfota, det har jag mina oxå men inte till vilket pris som helst, vilket du tycker. En häst som behöver skor ska skos, det tycker inte du. Är det bara du som har rätt att kommentera? Jag blir ju hela tiden ombedd att inte ha en åsikt om huruvida en häst skall gå barfota eller inte. Visst hästar som kan gå barfota ska göra det, MEN de ska verkas av en utbildad hovis. Kommer din häst att få problem med sina fötter o du måste ex. söka veterinär så får du inget i ersättning av försäkringsbolaget om du anlitat en outbildad hovverkare, jo de hovvårdare som finns är inte godkända av förs. bol.

Ja jag respekterar andra, men jag har fortfarande rätt att kommentera som du och alla andra har. Finner dock ingen respekt från din sida då du beskyller en för att vara djurplågare. Nej än en gång så anser jag att boots kan vara ett alternativ om hoven blir öm.

Jag gnäller inte på att hästar går barfota men väl på att det anses ok att de ömmar en längre tid för att "härdas".
Om man låter hästen göra det ÄR man nämligen i lagen mening en djurplågare.
PL

Varför tror du jag pratar om bootsen? Jo, för att dom ska slippa vara öm när dom vänjer sig. Det tar tid och man måste ge dom den tiden så att dom ska slippa ha ont. Efter ett tag går ömheten bort och man kan rida som vanligt med eller utan boots. Så börja inte prata om att jag använt mig av djurplågeri, för det har båda mina hästar sluppit.

Det gör alla andra också, men jag ser ingen anledning att hålla på som jag gjort då folk redan är emot denna metod.

Fast nu har du fel, ingen är egentligen emot att sko av hästen. För de hästar som kan skos av är alldeles utärkt, mitt sto som nu går i väntans tider är numera avskodd men var skodd under träning för att det behovet fanns. Vår äldsta häst är 21 år, han kan inte få vara utan skor vilket man då får respektera. Men han rids dagligen i varierande terräng, och tävlas fortfarande fast numera av min dotter. Växer han i hovarna, jodå det visst gör han det men till trots så känns det i hans hovar när skorna är väck. Han visar det inte påtagligt, men denna häst måste man känna väldigt väl för att förstå när det gör ont.

Unghästen arbetades i varierande terräng i somras under en period av 6-8 veckor, han hade då inte varit skodd någon gång. Men efter 2 veckor på grusvägar som bl a handhäst hade hornet slitits ner såpass att han fick problem, och då tränades han ändå inte enbart på grus och inte speciellt hårt heller. Däremot nu i vår kommer träningen att bli betydligt mer än tidigare, förra året var en lek för att vänja in vissa saker. Det är nu vi förmodligen kommer att få se vilka problem som kan tänkas uppstå, och då står ju valet mellan att sluta att träna eller att sko.

Så gärna utan skor om det går, funkar det inte så får man vackert respektera detta.

Jag har läst många inlägg och trådar genom åren just i denna fråga, genomgående så handlar det om att man har dödat hoven genom att spika på en sko. Det är möjligt att man kan göra det, inte vet jag. Men ännu har jag inte sett att det har skett, jag har också i upprepade fall läst att hästen inte har någon cirkulation i skodda hovar. Stolt ägare till skodd häst kan meddela att vår häst har full cirkulation i hoven trots att den är skodd, ja man har ju så fiffiga instrument numera så att det går att mäta.;)

Sist men inte minst vill jag skriva följande, varför detta eviga fajtande? En illa skodd häst är inte bättre än den häst som är illa verkad, det tror jag att de flesta kan hålla med om. Personligen har jag sett så mycket av dessa trådar genom åren, att jag har upphört att bli förvånad, gång på gång har jag också blivit anklagad för att tillhöra "dem" eller "skaran" vad det nu kan menas med det.
För mig är saken solklar, ha hästen oskodd om den och du trivs med det. Vill du ha samma respekten från andra, måste man även kunna respektera andras beslut och åtgärder. Vi måste förutsätta att var och en gör det som är bäst för just sin häst, men ingen häst ska behöva gå runt och ha smärtor var de nu än må sitta och det ansvaret måste var och en ta oavsett hästen är skodd eller oskodd.

Nu pratar jag inte bara om barfota utan även att hästen ska få ha fri tillgång till grovfoder, mycket utevistelse med mera.
Vi har rubbat mycket, men hästen har ändå kvar sina instinkter hur vi än bär oss åt.

Hej, kan du förklara för mig vad du stöder ditt argument på att vildhästar har fri tillgång på grovfoder???

Frågar samtidigt hur mkt väger en vanlig järnsko???

Slutligen: Vilket tävlingsunderlag tävlar Islandshästar på??

Får skriva som Mumin, har heller aldrig tappat mina boots. Och jag har ridit i den värsta tänkbara sugande leran med mina.

Hej, jag kan inte uppfatta det som annat än att du själv bekräftar mina påståenden om att boots låser hela hoven och hämmar hovmekanismen totalt från kronrand till marknivå då den sitter kvar bättre en en anatomiskt skodd hov med enbart ngt hämmad hovmekanism, för en sådan sko kommer garanterat att gå förlorad i värsta tänkbara sugande leran.

Tack för informativt svar.

Lyssna på ditt eget hjärta! Du känner hästen bäst inte hon/han som värkar! Det kan fungera jätte bra på vissa och andra inte.

*knapplån*

Hästar som verkligen har så pass dåliga hovar att den absolut inte klarar barfota ens i den mjuka hagen, de få visst sure, släng på skor men tänk på varför den är i den situationen, avla inte på dessa individer.

Det jag tror är att det finns masor med hästar som min, dåligt verkad, inte i balans eller inte anpassad till olika underlag. Som kan gå utan skor om vi människor hade tid att avvakta och vänta. Tror också attdet finns massor hästar som rids mestadels i ridhus och ridbanor och varför 99 % av dessa har skor kan man ju undra:confused:

Barfota är alla överrens om att det är det bästa för hästen.
Inte alla kan, men bra många mer än som försöker idag det är helt säkert.

Min häst blev rekommenderad skor och sulor och klarar sig aldeles utmärkt utan skor. Undrar bara hur många fler sådana individer det finns?
Mumin

Hej, kan du förklara för mig vad du stöder ditt argument på att vildhästar har fri tillgång på grovfoder???

Frågar samtidigt hur mkt väger en vanlig järnsko???

Slutligen: Vilket tävlingsunderlag tävlar Islandshästar på??

Jag kan svara på den första frågan; vildhästar äter ca 16-18 timmar per dag, alltså de betar och tuggar. De behöver detta dels för mental stimulans och för att till skillnad från människor har de galla (tror jag det var, något frätande iaf; lyssnade inte för väl på den lektionen) som hela tiden finns i deras mag-tarm system. På oss kommer den till när vi äter, men hos en häst är den där alltid. Finns då ingen mat att jobba med så ligger den och fräter lite grand på magsäck(och/eller tarmvägg) vilket efter ett tag är ganska skadligt.
Därför bör hästar alltid ha något att tugga på.T.ex är även halm ett grovfoder, och det blir hästen knappast tjock av.
Kraftfoder är till för att ge den extra energin som grovfodret inte kan ge hästen (pga att hästen inte hinner äta så mycket och att den kan göra av med mer energi med ryttare etc).
Därför bör hästar ha så mycket grovfoder som möjligt, många hästar med för lite grovfoder får magsår till slut. (enligt undersökning av dissekerade hästar som stått på stall med vanliga foderrutiner hade ca 30-40% magsår, inte alls lika många av de som stod i halmbox med muycket ren halm hade detta).

Angående debatten för och emot barfota gång tycker jag att alla ju säger samma sak; så många hästar som möjligt bör gå utan skor.
Den enda anledning jag ser till att ni fortfarande bråkar om det är att några kommentarer möjligtvis varit lite hårda i tongången och det har trappats upp.. ni tycker samma sak så sluta tjafsa helt enkelt.
;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar