Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Vem tjatar mest? Du eller jag? men du inser ju inte att det är djurplågeri att en häst har så ont att den inte kan gå. Dags att ta fram lite djurskyddsfågor kanske? Det är DU som propagerar om om att djurplågeri är något bra iom att DU tycker hästen ska få tid på sig att vänja sig till o vara barfota. Fattar inte du att detta kan ta månader? Ska en häst behöva gå o ha ont så länge? Ska man som hästägare inte kunna använda sin häst på lika länge? Vad är skillnaden om hästen rids med skor eller boots? Med boots är den inte barfota. DU talar ju mot dig själv hela tiden.

Jag har mina hästar barfota men inte till vilket pris som helst. Skulle någon av dom börja ömma eller visa obehag så skulle jag givetvis sko dom.

För det första så talar jag inte emot mig själv eftersom att jag anser att om hästen är ömfotad så är det lämpligt att ha boots på den i början och ända fram tills hoven inte är öm längre. För det andra så går det inte att jämföra boots och järnskor eftersom att hästen bara har på sig bootsen en kort stund/ dag. Anledningen till att jag tipsar andra att använda boots under tiden hästen håller på att vänja sig att gå barfota är just för att dom ska slippa ha ont. Från att ha haft skor en längre tid till att gå barfota är en stor omställning för hästen. Förstår inte vad det är som är djurplågeri när hästen inte behöver ha ett dugg ont när man kan använda bootsen? Om du nu skulle se likheter mellan skor och boots som du antyder i detta inlägg som du skrev, nåja, då är det väll absolut inget som kan anses som djurplågeri efersom att den har på sig "sko-bootserna" under själva ridningen. Tycker du pratar i gåtor!

Läs inlägg 29. Där skriver arabia att h*n har barfotahästar.

Jag har också en barfotahäst och två skodda. Men jag "köper" inte vildhästmetoden för att unghästen är oskodd, jag är övertygad om att min hovslagare är minst lika skicklig som en s k barfotaverkare.

Immer

Ja jag har också min barfota. Han har varit barfota ett bra tag nu och jag har hela tiden haft "vanliga" hovslagare". Men tyvärr har jag fått byta två gånger för den förste hade ett jäkla humör mot min genomsnälle häst som inte gör en fluga förnär.

Sen hittade jag en jättebra men han har slutat nu som hovslagare. I det läget rekommenderade en väninna sin hovis till mig. Men det visade sig vara en hovverkare inom AANHCP.

Och jag är jättenöjd! För hon verkar inte så särskilt annorlunda än min gamle hovis. Hon är jätte noga och försiktig och gör inget drastiskt :) Min häst mår jättebra och har inga problem. För oss funkar det.

Då måste jag ställa följande fråga, om man inte skor hästen och aldrig har gjort det. Hästen börjar uppvisa ömhets symtom pga hornet har slitits snabbare än vad det har vuxit, vad anser du då att man ska göra?

Många rider på asfalterade vägar samt grusvägar och då kan i flesta fall hoven slitas ganska mycket. Om man rider mycket efter sådana vägar och märker att det nöter på hovarna så tycker jag bootsen är en väldigt bra idé, bör tillägga att dom inte alls är lika klumpiga som många tror. Själva principen är ju att hästen ska få vara barfota och få chans att forma hoven själv. Bättre att ha bootsen 45 minuter om dagen än skor 24 timmar om dygnet. Så resonerar iallafall jag sen finns det andra som tycker andra saker, och det respekterar jag. Önskar bara att folk skulle kunna tänka sig att prova boots och se hur smidigt det är.

Och jag är jättenöjd! För hon verkar inte så särskilt annorlunda än min gamle hovis.

Se där :) M a o finns det alltså hovisar som kan det där med verkning. Du är nog den första "barfotaanhängare" som medgivit det, tror jag ;)

Roligt att du är nöjd och att det fungerar!

Immer

Barfotaverkning har funnits i alla tider, men har då utförts av kunniga Välutbildade "hovslagare".

Man kan tro att alla hästar oavsett ålder eller användningsområden skoddes innan de här modern(är den 5-6 år gammal?)AANHCP o SHPmetoden kom till S.

Om en häst inte är helt korrekt i sin benställning(vilket väldigt få är) tror ni att det räcker med boots?

Sen övrig tid belastar hästen oxå sina ben o halkar i hagen.

Jag brukar sko mina fram vid 4 år o bak vid eller tidigare beroende på hur klimatet är. 4-åringarna brukar få vila hela sommaren på bete o är då utan skor.
Mitt sto var jag tyvärr tvungen att sko fram redan som 3åring då hon belastade fel o slet för mkt, fast hon inte reds- stor o tung 180 + redan då.

Ja alltså jag försöker hålla mig ifrån de här "sko eller inte sko"-debatten för det är vekligen ett tjafs som heter duga :)

Jag tycker lika illa om barfota-fanatikerna som jag tycker om sko-fanatikerna. För de finns i båda lägren.

Jag har riktigt dåliga efarenheter av vissa hovslagare men så är det ju med allting egentligen. Det finns bra eller dåliga läkare, frisörer etc också. Säkert finns det då också dåliga barfotaverkare.

Men den jag har är suverän och jag är verkligen glad att jag "hittat" henne. :)

Så till alla er fanatiker från det ena eller andra lägret: Ta det lite lugnt ;) Alla sätt är bra utom de dåliga! ;)

Barfotaverkning har funnits i alla tider, men har då utförts av kunniga Välutbildade "hovslagare".

Man kan tro att alla hästar oavsett ålder eller användningsområden skoddes innan de här modern(är den 5-6 år gammal?)AANHCP o SHPmetoden kom till S.

Om en häst inte är helt korrekt i sin benställning(vilket väldigt få är) tror ni att det räcker med boots?

Sen övrig tid belastar hästen oxå sina ben o halkar i hagen.

Jag brukar sko mina fram vid 4 år o bak vid eller tidigare beroende på hur klimatet är. 4-åringarna brukar få vila hela sommaren på bete o är då utan skor.
Mitt sto var jag tyvärr tvungen att sko fram redan som 3åring då hon belastade fel o slet för mkt, fast hon inte reds- stor o tung 180 + redan då.

Ska jag vara ärlig så orkar jag faktiskt inte kommentera så mycket mer om just barfota vs skor, då det inte leder någonstans. Alla tycker olika och det får väll var och en respektera. Men jag tror iallafall på att man kan justera det mesta genom skicklig verkning.

Vad jag blev mer intresserad av var din 3 åring som du påstod vara stor och tung. Vägde den 180 + vid 3 års ålder? Är det verkligen en stor häst?

Du har helt rätt! Har gett upp nu tror jag.. Är lite svårt att övertyga någon annan via datorn. Man får helt enkelt respektera varandras beslut även om man ogillar det. Kul att du gillar vildhästverkningen iallafall.

Den var 180 CM! hög o vägde 800 KG

Hur ska man göra då om man har en ej perfekt benställning på sin häst?
Hålfotsinlägg?

Ja fast som jag sa innan så skilde det inte så väldigt mycket från hur min gamle hovis verkade :) Möjligtvis att hovverkaren tar lite mer på hörnstöden än vad hovslagaren gjorde. Men det är en marginell skillnad.

Men sen har jag haft andra hovslagare som varit rena skräckexemplen :eek: så det är väl snarare så att min gamle hovis var väldigt sund och duktig.

Nä, strunta i att försöka "rädda världen" ;) Det lönar sig inte. Gör det som känns bra för dig och dina hästar och låt de andra tjafsa. Vet du, ibland verkar det som om det är det enda vissa sitter och väntar på - att få kasta sig över någon och "riva ut ögonen" på dem :D

Ja fast som jag sa innan så skilde det inte så väldigt mycket från hur min gamle hovis verkade :) Möjligtvis att hovverkaren tar lite mer på hörnstöden än vad hovslagaren gjorde. Men det är en marginell skillnad.

Men sen har jag haft andra hovslagare som varit rena skräckexemplen :eek: så det är väl snarare så att min gamle hovis var väldigt sund och duktig.

Nä, strunta i att försöka "rädda världen" ;) Det lönar sig inte. Gör det som känns bra för dig och dina hästar och låt de andra tjafsa. Vet du, ibland verkar det som om det är det enda vissa sitter och väntar på - att få kasta sig över någon och "riva ut ögonen" på dem :D

Ja, jag kan inte annat än at hålla med dig :) Men nu ger jag upp.. Tanken bakom allting är bara att få folk att få upp ögonen för den här metoden, men alla är redan så anti att det inte ens är lönt. Tur att det finns dom om kan tänka sig att prova iallafall. Lycka till med hovarna!

Och Easy-boots är toppen! Super-alternativ till järnskor. Tycker jag, alltså ...

Hej, kan du förklara det där lite närmare, tycker du eller vet du????

Utifrån min erfarenhet så finns det forskning på att en korrekt fysiologiskt skodd hov ger en bättre hovmekanism utifrån sin ngt hämmande inverkan i hovens bärrand än en boots som totalt låser hela hoven från den rörliga kronranden,ballarna,trakterna genom hela hornkapseln så vida det nu inte ska bli en tapp boots under ridturen. Sedan finns det forskning på att en hov som besitter ömhet aldrig kommer utsättas för en optimal belastning och besitter hoven ömhet vid ridning så gör den även det i det fria levenet efter som ryttarens inverkan på hästens belastning är obetydlig. En hov som är öm kommer dels utveckla en inflamation samt utifrån att den ej kan uppta sin fulla naturliga belastning avlastas med för hoven en mer trång hov och för övriga hästen flertalet muskelanspänningar.

Barfota är alltid det bästa och den hästen som kan gå barfota utan ömhet är dels den mest naturligt fysiologiska hästen och har oxå den mest skickliga barfotautövare likväl förstående ryttare utifrån avsaknad av daglig ridning och övriga åtaganden.

Det som stör mig är folk som i ena änden påstår att det ska vara barfota och naturligt i alla lägen för att i nästa andetag komma dragande med boots när den ömmar. Då har man faktiskt inte riktigt klart för sig vad man håller på med utan använder både livrem och hängslen.

Där har vi kärnpunkten i varför det blir tjaft i alla trådar som handlar om barfota. Håller vi oss bara till barfota i barfotatrådar utan att blanda in övriga mekaniska beslag så blir det en bra barfota tråd.

Så diskutera gärna barfota men håll Er då till att det ska vara barfota och under inga omständigheter bryta mot djurskyddslagen vilket hitils aldrig har uppvisats från dom som förespråkat att barfota är bäst för alla hästar.

Det som stör mig är folk som i ena änden påstår att det ska vara barfota och naturligt i alla lägen för att i nästa andetag komma dragande med boots när den ömmar. Då har man faktiskt inte riktigt klart för sig vad man håller på med utan använder både livrem och hängslen.

:bow: :bow: :bow:

Då måste jag ställa följande fråga, om man inte skor hästen och aldrig har gjort det. Hästen börjar uppvisa ömhets symtom pga hornet har slitits snabbare än vad det har vuxit, vad anser du då att man ska göra?

Använda boot, finns det ett lättare svar?
Dessutom har jag sett några av dessa hovar som folk syftar på när de sliter aldeles för mkt för fort och enligt mig så har dom slitit ned precis det de behövde för att vara bekväma men tja det är väl en vanesak, jag är van vid att se min hästs runda och fina korta och välskapta hovar. Är man van att hästen har styltor i flera års tid så kanske det ser radikalt ut efter ett tag.

Men omställningar ska givetvis göra gradvis och som sagt, boots boots boots boots
Varför alltid tänka att hästkor påspikade är den ultimataste lösningen. Är inte att använda boots under "övergången" samtidigt som hästen kan vara i sitt naturliga tillstånd resten av tiden det bästa?
Vem skulle drömma om att limma dit sadeln på hästen så den kunde gå omkring med den dygnet runt eftersom vi inte kan/vill rida utan den?

Mumin

Ja, jag kan inte annat än at hålla med dig :) Men nu ger jag upp.. Tanken bakom allting är bara att få folk att få upp ögonen för den här metoden, men alla är redan så anti att det inte ens är lönt. Tur att det finns dom om kan tänka sig att prova iallafall. Lycka till med hovarna!
du är inte den första frälsaren.
Gå till sökfunktionen:idea:
Det finns 6 st! mastodonttrådar som var nålade.

Där kan du se varför man inte orkar med samma harang hela tiden.

Där finns allt från 5-6 hovisar, SHP o SANHCP verkare. o vanligt folk- med mer eller mindre stor erfarenhet.

Shp:arna har nu sedan länge varit väldigt anonyma o de från den andra är oxå spårlöst försvunna.

Kan bero på att här ger hovisarna en mer korrekt rättning av deras utövning o därför värvar man kunder på andra håll som inte har samma kunskap, utan köper det för att det låter naturligt:idea:

Har du då inte förstått att vi använder boots vid övergången. Målet är barfota på alla underlag och enligt mig pallar minst 90 % av alla hästar det om de bara får de rätta förutsättningarna.

Ell som dr Robert Bowker forskat om hovar i 10 år sade. Hovar anpassar sig efter miljön, man kan inte förvänta sig att en häst som är van vid mjuka gräshagar ska klara grus en timma tre dar i veckan. Hovar är formbara och anpassar sig om och om igen för sin omgivande miljö.De behöver bara tid..

Är inte hästar fantastiska :-)
Mumin

Min häst som av hovslagare fick diagnosen plattfot och tunn sula Har ömmat på mackadam och grus sedan jag fick honom. Dock alltid bekväm i hagen och mjukt underlag.
Istället att förhasta mig och spika på skor anpassade jag mig själv istället, köpte boots och såg till att han var bekväm i alla lägen.

Han klarar grus idag utan problem. Mackadam sådär så vi använder boots fortf ibland vid behov. Dom är med på varje ridtur. Vi rider ca tre dagar i veckan och han sliter sina hovar så pass bra själv nu när vi rider grusvägar utan boots så jag behöver mer ell mindre bara runda till tån var fjärde vecka :love:

Han har blivit bra ifrån utflutningar, lamellrandsseparation (stora diken längst med hovväggen som slutade i röter, sprickor och hålväggar :crazy: ) Idag har han hovar som är små runda och hovväggen är nästan helt symetrisk med en vinkel till skillnad från ankfötterna vi började med.

Det börjar med andra ord se 200 % bättre ut och idag är jag superglad att jag inte förhastade mig med skor. Men inte lika glad som hästen över att slippa tror jag :angel: :smirk:

Mumin

Använda boot, finns det ett lättare svar?
Dessutom har jag sett några av dessa hovar som folk syftar på när de sliter aldeles för mkt för fort och enligt mig så har dom slitit ned precis det de behövde för att vara bekväma men tja det är väl en vanesak, jag är van vid att se min hästs runda och fina korta och välskapta hovar. Är man van att hästen har styltor i flera års tid så kanske det ser radikalt ut efter ett tag.

Men omställningar ska givetvis göra gradvis och som sagt, boots boots boots boots
Varför alltid tänka att hästkor påspikade är den ultimataste lösningen. Är inte att använda boots under "övergången" samtidigt som hästen kan vara i sitt naturliga tillstånd resten av tiden det bästa?

Mumin

Du är verkligen en förespråkare på hur ni resonerar i brist på bättre kunskap eller är det så att alla som har barfotahästar utifrån vildhästmodellen eller Strassermetoden får en viss ekonomisk återvinning utifrån alla boots man lyckats förmedla till sina
lärgungar???

Det är tydligen så att den största inkomsten som dessa utövare i sin yrkesroll utifrån redovisat resultat är just försäljningen av boots.

Ett par boots kostar lätt 1.500:- i standardutförande medans ett par skor kostar max 500:- inkl individuell anpassning.

Viket av dessa två alternativen skulle du helst vilja tappa bort i leran???

Med tanke på att dina järnskor håller 8 veckor om jag har tur och jag har haft mina boots totalt 1000 kr i snart 8 månader så behåller jag mina gummidojjor tack så slipper han få sömhål och sprickor och utflutningar och ja försämrad hovmekanism och blodförsörjning. För du har väl läst senaste hovforskningen hoppas jag? Och du mina boots har inte trillat av i leran en enda gång, kan du säga det samma om dina?

Mumin

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 560
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka