Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Hade man inte skott hästen från början hade den inte haft ont, det har du helt rätt i. För hästen hade varit DÖD

Låt oss då slippa höra om era vildhästmetoder

Du är på fel tråd och skriver! Om du missat detta så skrev hon som startat tråden att hon ville ha tips från dom som varit med om detta, dvs barfota människor. Inte nån sko nisse! Klicka dig vidare till en annan tråd om du inte vill höra, är less på ditt tjat!

Ohhhhhhh jag blir galen på dessa "vildhästverkare". Har du någon gång hört talas om en vildhäst som blivit verkad?
För att skona din häst sätt på den skor snarast. Ja, det är djurplågeri att låta en häst gå o ha ont i fötterna. Det kan ta upp till ett år ev. längre att få din häst till o vänja sig till o vara utan skor, ska du låta den ha ont så länge? Vissa hästar vänjer sig aldrig till o vara utan skor.

Åh, hur många gånger har jag sagt detta nu? Vi använder oss av samma princip som vildhästarnas hovar var formade. Kadaver efter vildhästarna bevisar hur deras hovar var formade. om det stör dig att det just kallas för vildhästverkare, så kan vi döpa om det till vildhästmetoden helt och hållet. Om du nu verkligen har tänkt gräva ner dig i att vildhästarna inte blev verkade.

Du är på fel tråd och skriver! Om du missat detta så skrev hon som startat tråden att hon ville ha tips från dom som varit med om detta, dvs barfota människor. Inte nån sko nisse! Klicka dig vidare till en annan tråd om du inte vill höra, är less på ditt tjat!

Hej, är inte tråden öppen för allas synpunkter????
I rubriken står det barfotaverkning och även utbildade "sko-nissar" kan verka hovar.

Hejsan!

Skulle gärna vilja höra om andra som tagit av skor efter lång tids användning. Bestämde efter mycket läsande och lyssnande att ta av min häst skorna och gjorde det för någon vecka sedan med hjälp av utbildad verkare i vildhästmetoden.

Hej, kan du inte berätta lite vad ditt beslut grundade sig på utifrån vad du läst och tagit del av i tal.Berätta gärna oxå hur din utbildade vilde verkare argumenterade. Vore oxå jättebra att höra vad denna vilde verkare förklarade för dig hur hästen efter denna verkning skulle reagera och vad du själv skulle vara observant på.

Att en häst reagerar med ömmhet i hovarna under en längre tid när man går från skor till barfota än brån barfota till skor är väldigt logiskt. Som du kanske känner till så är en hovs tillväxt från kronrand till marknivå ca 11-12 månader. Anser man att det är naturligt att hästen ska ömma i hovarna under ca ett års tid så är jag ganska säker på att man bryter mot djurskyddslagen, fast den biten finns det proffs här på Buke som bättre kan redogöra för lagar och paragrafer.

Att om man aldrig hade satt på hästen skorna från början så hade han i dagsläget inte varit öm i sina hovar, eftersom att dom varit starka och friska. Ska jag vara ännu tydligare?

Då måste jag ställa följande fråga, om man inte skor hästen och aldrig har gjort det. Hästen börjar uppvisa ömhets symtom pga hornet har slitits snabbare än vad det har vuxit, vad anser du då att man ska göra?

Min sk dömning grundade sig på vad du skrev, och så här skrev du.

Mina hästars hovar såg mer eller mindre för jävliga ut så länge traditionella hovslagare höll på med dem (och jag bytte hovslagare ofta eftersom jag tyckte att de var så klantiga ...).

Vem tjatar mest? Du eller jag? men du inser ju inte att det är djurplågeri att en häst har så ont att den inte kan gå. Dags att ta fram lite djurskyddsfågor kanske? Det är DU som propagerar om om att djurplågeri är något bra iom att DU tycker hästen ska få tid på sig att vänja sig till o vara barfota. Fattar inte du att detta kan ta månader? Ska en häst behöva gå o ha ont så länge? Ska man som hästägare inte kunna använda sin häst på lika länge? Vad är skillnaden om hästen rids med skor eller boots? Med boots är den inte barfota. DU talar ju mot dig själv hela tiden.

Jag har mina hästar barfota men inte till vilket pris som helst. Skulle någon av dom börja ömma eller visa obehag så skulle jag givetvis sko dom.

Då måste jag ställa följande fråga, om man inte skor hästen och aldrig har gjort det. Hästen börjar uppvisa ömhets symtom pga hornet har slitits snabbare än vad det har vuxit, vad anser du då att man ska göra?

Hej, jag har ytterligare en fråga angående denna "tropiska regnperiod" där hovarna blir så övermättade med vatten att dom helt tappar "koncistensen" och mer liknar en mjuk tvättsvamp.Tvåhundra meter i högre gångart än masig skritt och hovarna har minskats med två-tre millimeter. Många hästar som går på utedrift och inte rids alls, likväl klarat av att vara barfota under en lång tid uppvisar helt plöstligt total orörlighet efter endast en natts frost.

Jag tycker det är högst beklagligt med den ökade arbetsbördan som detta medför hovisarnas redan pressade arbetsbörda att behöva åka runt och sko upp hästar som normalt klarar av att gå barfota.

Senast i veckan så togs en dräktig märr in som klarat av att vara barfota i fem år utan problem. Vägen från hagen till stallet va hundrafemtio meter på mjuk grusväg, det tog hästen tio minuter att stappla sig den vägen. Efter utfört arbete med fyra skor och en massa uppvisande blåmärken i samtliga sulor samt en massa kratrar orsakade av ojämnheter hästen gått på var nu dom fanns då hela hagen bestod av en enorm gräsvall så tog hästen fyra trevande steg utanför stallet. Därefter drog den i väg i full trav med spettsade öron ner till sina kompisar med en fladdrande hästskötare i hasorna, samma sträcka avverkades på strax över en minut. Men nöd och näppe lyckades man få in hästen i hagen och av med grimman, sedan drog den i väg femhundrameter genom hagen i full galopp och gnäggade. Hovis som såg detta blev alldeles varm i hela kroppen och sa" det är sådana här arbeten där hästen talar sitt eget tydliga språk som är det finaste kvittot man som yrkesman kan få"

Hovis förklarade oxå hur farligt det är för en märr som är på väg in i ett högdräktikt stadie att bli öm i sina hovar främst då bakhovarna. Blir ömmheten så stor att märren anser sig inte kunna ta upp den dubbla vikten så är risken mkt stor att hon kastar sitt föl för sin egen överlevnads instinkt. Helt logiskt och väldigt naturligt beteende.

Jag har bla läs på någon sida på passagen. Även på sundhast samt pratat med flera som har "bytt" till vildhastverkning och dragit skorna. och där det fungerat väldigt bra.
Har förstått att jag genom att sätta på även sulor som jag hade sista året bara har gjort det ännu sämre för min häst. För övrigt rider jag promenadridning och har ingen anledning att pressa fram något.
Har köpt easyboot. Igår spang hon och jagade bort en kompis i hagen. Idag jagade hon runt i paddocken efter mig i full fart. Jag hade morot i handen. Så ömheten verkar faktiskt bli bättre.........

*knapplån*

Döm inte ut vildhäst modellen; det finns olika typer även avb den. En metod är att mer eller mindre ändra hela hoven på en gång, vilket ju oftast skapar mycket ömhet, en annan att ändra lite i taget. På den andra modellen kan hästen ibland vara öm på vidssa underlag, och bör då bara gå lätt utan ryttare på de underlagen några minuter per dag för att vänja sig (ska inte bli blockhalt helt plötsligt, men lite öm). Om hästen tidigare har problem som kan vara sko relaterade,så är den tillfälliga smärtan under omvänjningen kanske att föredra framför ständiga problem. Oftast går den att lindra eller helt ta bort genom att använda boots. (Då är hästen kanske inte helt barfota, men hovmekanism o dyl fungerar bättre, plus att hästen enbart har boots när den rids eller på de underlag den är öm på, och i hagen kan hoven röra sig optimalt. Efterhand bör hästen klara alla underlag bra utan ryttare, är den öm under ryttare kan man ju bara använda boots när man rider.

Sedan finns det ´naturligtvis hästar som inte klarar att gå utan skor av olika anledningar; t.ex. pga avel eller hårt arbete. Dessa bör ha skor, självklart.

Jag anser ändå att de flesta hästar bör kunna gå barfota (ev. med boots vid ridning), och det bästa vore väl om fler människor försökte barfotagång innan de slår på skor, tyvärr blir många hästar skodda för ''att dom ska ha skor'' utan att man egentligen checkar om det verkligen behövs.

I det här fallet; är hästen öm i hagen och på gräs med? Klarar den inga underlag alls? Slå i så fall på skorna igen. Klarar den de flesta underlag den brukar gå på så håll den på dem och se om ömheten på andra underlag försvinner. Annars om du verkligen vill ha den barfota så kan du ju ha skor ett år till och prova att ta av dom utan att verka så mycket direkt. (Om vildhäst verkaren nu tog mycket den här gången. Det kan ju vara så att hästen behöver skor med.)

Lycka till och hoppas allt löser sig.:)

Senast ändrad av en moderator:

Ohhhhhhh jag blir galen på dessa "vildhästverkare". Har du någon gång hört talas om en vildhäst som blivit verkad?
För att skona din häst sätt på den skor snarast. Ja, det är djurplågeri att låta en häst gå o ha ont i fötterna. Det kan ta upp till ett år ev. längre att få din häst till o vänja sig till o vara utan skor, ska du låta den ha ont så länge? Vissa hästar vänjer sig aldrig till o vara utan skor.

Men snälla - vad menar du med det? Bara för att någon har döpt det till "vildhästmetoden" så betyder väl inte det att man tror att vildhästar verkas??? :confused:

Men trådskaparen ville ju höra från folk som hade erfarenhet av barfotagång?

Läs inlägg 29. Där skriver arabia att h*n har barfotahästar.

Jag har också en barfotahäst och två skodda. Men jag "köper" inte vildhästmetoden för att unghästen är oskodd, jag är övertygad om att min hovslagare är minst lika skicklig som en s k barfotaverkare.

Immer

Har köpt easyboot. Igår spang hon och jagade bort en kompis i hagen. Idag jagade hon runt i paddocken efter mig i full fart. Jag hade morot i handen. Så ömheten verkar faktiskt bli bättre.........

Jättekul att det går åt rätt håll!

Och Easy-boots är toppen! Super-alternativ till järnskor. Tycker jag, alltså ...

Att om man aldrig hade satt på hästen skorna från början så hade han i dagsläget inte varit öm i sina hovar, eftersom att dom varit starka och friska. Ska jag vara ännu tydligare?

OCh där har du rejält fel, våra unghästar gick tex oskodda så länge de kuinde, dvs tills vi märkte ömhet. Sen skor. Vilket brukade bli då de ridits in och skulle börja gå mer på vägar mm.

Du har nog gått på en romantisk myt :crazy:

Kadaver efter vildhästarna bevisar hur deras hovar var formade.

:crazy:

Jag föreställer mig iaf att vildhästar inte används på samma
sätt som våra hästar som är uppfödda i fångenskap.
Har jag fel? Kanske går dom och piffar och puffar för
sig själva när ingen ser. Dom kanske till och med har en bit
asfalt att promenera på nån timme om dagen.

Trådskaparen: Kul att din häst blivit bättre.

/ Lisa

Självkart är det inget fel på att ha sin häst barfota,
men det är fel att ta av skorna på bekostnad av hästens
välbefinnande.
:cool:

Läs inlägg 29. Där skriver arabia att h*n har barfotahästar.

Jag har också en barfotahäst och två skodda. Men jag "köper" inte vildhästmetoden för att unghästen är oskodd, jag är övertygad om att min hovslagare är minst lika skicklig som en s k barfotaverkare.

Immer

Ja jag vet att Arabia har barfotahäst. :) Det var inte det jag menade när jag skrev så. Jag refererade till att Arabia tyckte att "låt oss då slippa höra om era vildhästmetoder"

Absolut, men jag blir så oerhört less på dom som är inne på en tråd som handlar om just barfotametoden och ber oss andra att sluta prata om just den metoden. Duger inte det som man diskuterar om och i stället vill prata om något annat anser jag att man kan söka sig vidare till en annan tråd.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 562
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar