Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

Hej , Min häst gick utan bakskor i två månader å då stod han bara pga inflammation i en led , å han gick i stort sett bara i hagen då , Han ömmade JÄTTE MKT , =( å hade jätte ont . Trodde inte att han skulle ha d för hovlagarn som skodde hans fram sa att han hade jätte bra hovar å att han kunde gå utan bakskor . Men nej =(. pållen fick bakskor nu =) å han kan gå normalt igen =) . Så jag tkr du ska sätta på skorna .sen har ju alla olika uppfattningar om hästar ska gå barfota eller inte , men vissa hästar klarar det bättre än andra å om du har tänkt å rida mkt så tkr jag att du ska sätta på dom . Min häst hade slitit så mkt på sina bakhovar så det gick precis å sko , å hovslagaren som skodde han bak sa att d kunde va risk för söm stick .

Använda boot, finns det ett lättare svar?
Dessutom har jag sett några av dessa hovar som folk syftar på när de sliter aldeles för mkt för fort och enligt mig så har dom slitit ned precis det de behövde för att vara bekväma men tja det är väl en vanesak, jag är van vid att se min hästs runda och fina korta och välskapta hovar. Är man van att hästen har styltor i flera års tid så kanske det ser radikalt ut efter ett tag.

men då har du "glömt" dom hästar som utan skor ( på vila i "mjuk"hagen) sliter ner såpass att det blöder. finns väl ingen vettig människa som vill ha styltor på sin häst. jag är oxå van vid att se mina hästars runda och fina korta och välskapta hovar oavsett om det är med eller utan skor. mina ponnys går oskodda och det funkar fin fint. därimot så är mitt halvblod skodd, vilket han blev innan han började ridas pga. sin plattfothet. det är själva plattfotheten som gör honom hovöm (inte hovkvaliten), han får lätt hovbölder/stengallor pga. sin plattfothet (vilket han är långt från ensam av att ha) det är inget en hovvårdare/slagare kan göra något åt. visst går det att "verka" ur sulan hårt men det kan ge stora problem i förlängningen, dessutom är ju hästen fortfarande plattfot, det är ju bara för "ögat" den inte är det längre då.

flyter ut och blir "trasig", sprucken och ful i hovarna händer inte om hovvården sköts tillräckligt ofta och bra (min stora behöver hovvård senast va 6 vecka). när han fick skor på sig så visade han sig ha ett fantastiskt steg, och han ville plötsligt gå framåt. det skulle inte hjälpa honom om han "bara" fick ha boots när han reds och skulle han ha det även i hagen (för att slippa spända muskler, hovbölder/stengallor) så känns det meningslöst att hålla på med sådant när vanliga skor är ett alternativ. ett alternativ pricis lika bra för den häst som behöver det som barfota gång är för en häst med hovar som har rätt förutsättningar.

en hel del i denna tråden känns inte som "diskussion" utan bara ett försök att övertyga "att jag har rätt" utan hänsyn till individen. det har hänt så otroligt mycket i hästvärden dom senaste 20 åren, både på gott och ont. men allt som gjordes förr är inte att förkasta. förr skoddes bara dom hästar som av en eller annan anledning inte lämpade sig för barfotagång, vilket även min nuvarande traditionellt utbildade hovis tycker. det måste inte vara antingen eller och framför allt inte till vilket pris som helst.

jag hade i början av -80 en pålle som min traditionellt utbildade hovslagare inte tyckte vi skulle sko, just för att han inte behövde. honom tävlade jag med mycket vinster och plac. i msv. hoppning men bara för att det funkade med den hästen så har det ju inte varit så med alla. jag tycker det är oehört skevt att säga att en "vanlig" hovslagare inte kan verka en hov korrekt, det ska ju även en skodd hov vara.

Senast ändrad av en moderator:

Hej, kan du förklara det där lite närmare, tycker du eller vet du????
Tycker jag. TYCKER!!! Annars heter det vet jag ...

Utifrån min erfarenhet så finns det forskning på ---

Men jisses människa - sitter du inne med forskning?! Kläm då fram med dessa rapporter, så kan vi ju sluta sitta och "tycka" och "veta". Det är säkert många som gärna skulle läsa riktiga forskningsrapporter i ämnet!

Så - VAR kan vi få tag på forskningen?

Tycker du pratar i gåtor!

Är det att prata i gåtor för att man anser att en häst som varit skodd mest hela sitt liv tas av skorna på o hästen inte kan gå ens i en hage utan att den har ont i fötterna? Jag tycker jag har varit ganska så tydlig i min förklaring där (alla andra förstår utan du). JA det är DJURPLÅGERI att en häst har ont utan att man åtgärdar det.

men då har du "glömt" dom hästar som utan skor ( på vila i "mjuk"hagen) sliter ner såpass att det blöder.

En liten fråga bara; vart på hovarna menar du (och alla andra som motiverar skoning pga slitage) att dom slits för mkt, alltså i tån eller trakterna eller hela hovarna?

Och det kan inte nog understrykas som tidigare sagts här att det är helt orimligt att kräva att en häst som (mest troligt) går på gräs eller annat mjukt underlag och säkert också ofta står på stall nattetid i mjukt strö, ska klara grusvägar i en timme varje dag:smirk: Detta måste hovarna anpassas till med samma underlag i hagen som det man vill rida på. Men självklart ska ingen häst med sjuka hovar gå omkring på grus:eek:

Du är verkligen en förespråkare på hur ni resonerar i brist på bättre kunskap eller är det så att alla som har barfotahästar utifrån vildhästmodellen eller Strassermetoden får en viss ekonomisk återvinning utifrån alla boots man lyckats förmedla till sina
lärgungar???

Det är tydligen så att den största inkomsten som dessa utövare i sin yrkesroll utifrån redovisat resultat är just försäljningen av boots.

Ett par boots kostar lätt 1.500:- i standardutförande medans ett par skor kostar max 500:- inkl individuell anpassning.

Viket av dessa två alternativen skulle du helst vilja tappa bort i leran???

Får skriva som Mumin, har heller aldrig tappat mina boots. Och jag har ridit i den värsta tänkbara sugande leran med mina. Dom fungerar utmärkt att brodda på vintern vid ridning (har ingen halka i mina hagar:smirk: ). Och mina boots kostade 1600:- för 4 st och jag har haft dom i 1½ år nu. Dom ser i det närmaste ut som nya. Så berätta gärna vad som är oekonomiskt i det???

Å du, har sett att du anser att det är ett helt normalt pris med 1500:- för en helskoning. Hur får du då ihop att ett par skor kostar 500:-?
Eller blev det helt plötsligt i den här debatten istället standard med 1000:- för en helskoning:angel:

Men om man har en häst i träning, så kanske vissa underlag inte är bra att träna på och vissa underlag kanske är nödvändiga. Det sliter hårt på hornet utan skor, boots som strider mot regelverket i tävling kanske då inte är ett alternativ. Vad gör man, ska man in det läget sluta träna hästen?

Använda boot, finns det ett lättare svar?

Att använda boots som strider mot tävlingsreglementet är ju kanske inget alternativ, vilket skulle innebära att hästen är rejält tyngd under träning och under tävling måste den finna sig en ny balans samt gå runt på ömma fötter.

Jag har vägt en sådan boots, och hisnade faktiskt lite över tyngden. När man stärker svagare ben kan man vikta vid t ex longering, i det läget ska man INTE använda vikten mer än i max 10 minuter från början. Orsak, senor och ligament kan bli rejält ansträngda. Hur tänker man när det gäller dessa barfota boots?

sulan.... en plattfot häst har ingen "sjuk" hov, det är något vissa individer föds med. med skor fungerar en sådan häst utmärkt.

jag förespråkar vare sig det ena eller det anndra utan bara att man måste ta hänsyn till vad hästen har för typ av hov. jag har haft ponnys förr som gått skodda i många år, men som vi av en eller annan anledning skott av som inte ömmat ett dugg. sedan har vi haft andra som faktiskt för sitt välmåendes skull behövt skor långt innan dom börjat ridas.

varför ska det vara så svårt att ta hänsyn till hästens behov :confused: varför måste det heta "alla hästar kan gå barfota" eller att "alla hästar måste ha skor" (vilket jag iofs. inte hört någonstans mer än i inlägg där "barfotaförespråkare" anser att traditionella hovslagare påstår det. något jag själv under mina 35 år som aktiv hästägare inte stött på)

Är det att prata i gåtor för att man anser att en häst som varit skodd mest hela sitt liv tas av skorna på o hästen inte kan gå ens i en hage utan att den har ont i fötterna? Jag tycker jag har varit ganska så tydlig i min förklaring där (alla andra förstår utan du). JA det är DJURPLÅGERI att en häst har ont utan att man åtgärdar det.

Har svårt att köpa ditt resonemang. Anledningen att vi änvänder just boots är för att hästen ska slippa ha ont.. Hur kan du få det till djurpålgeri? Mina hästar har i vart fall inte blivit plågade! Tråkigt att du drar alla "vildhäst" människor över en kant.

Hade jag varit du, så hade jag använt mig av bootsen då jag red och under själva tävlingarna hade hästen fått vara utan eftersom att det förhoppningsvis är på ett underlag som i princip vilken häst som helst skulle klara av att vara barfota på.

Jag har vägt en sådan boots, och hisnade faktiskt lite över tyngden. När man stärker svagare ben kan man vikta vid t ex longering, i det läget ska man INTE använda vikten mer än i max 10 minuter från början. Orsak, senor och ligament kan bli rejält ansträngda. Hur tänker man när det gäller dessa barfota boots?

Dom boots jag använt väger då absolut inte mer än en vanlig järnsko!

barfotahästar funkar bara för skogsmullar som rider sina hästar en liten stund om dagen. Om du har tävlingsambitioner och vill ha din häst i god kondition så slits hoven ner mer än tillväxten är. Det kan hålla ganska bra på ponnisar och vissa kallblod, men inte ett halvblod eller andra stora raser som är av den ädlare typen. Sedan finns ju problemet att sätta på isbrodd som behövs om det är kallt och is ute.
Många vill hoppa på gräs på sommaren och då behövs gräsbrodd. Hästar i det vilda rör sig inte som våra ridhästar gör.

barfotahästar funkar bara för skogsmullar som rider sina hästar en liten stund om dagen. Om du har tävlingsambitioner och vill ha din häst i god kondition så slits hoven ner mer än tillväxten är. Det kan hålla ganska bra på ponnisar och vissa kallblod, men inte ett halvblod eller andra stora raser som är av den ädlare typen. Sedan finns ju problemet att sätta på isbrodd som behövs om det är kallt och is ute.
Många vill hoppa på gräs på sommaren och då behövs gräsbrodd. Hästar i det vilda rör sig inte som våra ridhästar gör.

Nä, för hästar i det vilda rörde sig dygnet runt! Har du provat haft dina tävlingshästar utan skor?

Ja, man är tvungen att respektera andra. Men jag har väll för tusan ändå rätt att kommentera?

I stort sett alla här anser att barfota är bra när det fungerar men sen har vi barfotatalibanerna som anser att en häst måste vara barfota till varje pris o att skor alltid är skadliga. Av någon anledning är det de senare som beskyller oss andra för att vara intoleranta. Men visst jag har ofta visat mig vara intolerant mot lögnaktiga o okunniga argument samt mot dito skräckpropaganda.
PL

Dom boots jag använt väger då absolut inte mer än en vanlig järnsko!

När jag har vägt en boots, så har den vägt lite över 400 gr. Att använda sådan på tävling är uteslutet, att använda dem i träning för att sen tävla utan kommer inte heller att funka. Det man då gör är att be hästen fördela sin balans på ett sätt som den inte är van vid, om den normalt sett skulle gå med boots.

Nä, för hästar i det vilda rörde sig dygnet runt! Har du provat haft dina tävlingshästar utan skor?

Men en häst i det vilda har inte en ryttare på ryggen, för de hästar som har taskiga hovar kommer inte att klara sig utan faller offer för den sk livscykeln. Och finns inga rovdjur som tar dessa hästar, så går de under pga de inte kan följa sin flock.
Naturen har sin gång i dessa fall, något som knappast en människa skulle tillåta

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka