Barfotagång - verkning

T

Troll_Jahn

Hej. Har läst en del trådar som handlar om barfotagång och detta intresserar mig mycket eftersom jag själv plockat av skorna på min pålle.

Vad jag undrar över är: Många som tycks veta en del om barfotagång menar att hoven ska verkas annorlunda än om hoven ska skos. Men vad är skillnaden då? En del pratar om s k vildhästverkning. Vad är då det?

Känner mig lite osäker eftersom när jag försöker prata med min hovslagare om det här så rycker han bara lite på axlarna och verkar inte tycka att det är nån "stor grej"

Vi ryckte först bakskorna och det gick jättebra. Sen ryckte vi fram och då blev han lite öm men det var inget jätteproblem. Men nu sist han blev verkad så blev han jätteöm och vill nästan inte gå äver gårdsplanen (fylld med stora singel) :(

Är det så att de i allmänhet blir mer ömma när de är nyverkade eller gör min hovis fel?

Det var bara ca 2 månader sedan vi ryckte framskorna och jag vet att det kan ta lång tid innan pållen har vant sig men så här öm var han inte innan. Ska jag sätta på skor fram igen eller är det för tidigt att ge upp? Hur kan jag se och veta att hovis har gjort rätt? Snälla kan jag få lite synpunkter på det här? :confused:

nej, hästen borde inte bli öm av att bli verkad, då kanske hovis har gjort något galet.
Men kolla in forumet du fick länk till, där finns massor och från många olika källor (även om det nog inte är lika mycket från alla)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025