Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag måste få flika in en fråga, apropå vad som kommer inifrån och utifrån. Vet inte om det bara är jag som är okunnig, men iaf: Har du varit med om att skära i strålen (med ursäkt om jag inte använder korrekta facktermer) och kommit till stinkande svampangrepp, gråaktig, smuligt, nästan mjöligt, som alltså inte varit "öppna" utan liksom funnits i strålen?

Om du varit med om det, vad är din syn på varför de uppkommit och hur de ska behandlas?

/Jane

Jane_Done skrev:
Jag måste få flika in en fråga, apropå vad som kommer inifrån och utifrån. Vet inte om det bara är jag som är okunnig, men iaf: Har du varit med om att skära i strålen (med ursäkt om jag inte använder korrekta facktermer) och kommit till stinkande svampangrepp, gråaktig, smuligt, nästan mjöligt, som alltså inte varit "öppna" utan liksom funnits i strålen?

Om du varit med om det, vad är din syn på varför de uppkommit och hur de ska behandlas?

/Jane

Jag har varit med om det,fast bara i ett fåtal fall. Uppkommer i riktigt skitiga miljöer både i hagar samt stall och kan bara åtgärdas med totalsanering samt ändrad hästhållning. Öppet har det nog varit fast inte av den graden att du kunnat se det.

Toffel skrev:
Jag vet hur "min" lära läker skadade hovar och att det verkligen fungerar, jag kan säga att hästen kommer bli helt återställd och brukbar UTAN skor. Kan du min lilla vän? :angel:

Jag har letat på hela Internet men kan ej finna någon forskningsrelaterad länk. Kan du ge något tips om bara EN länk utifrån din lära????

Tuvalisan skrev:
du dömer andra precis på samma sätt som du anser jag dömer dig. Du är säkert mkt kunnig det ordar jag ingenting om, men det jag har sett och hört angående "vildhästmetoden" överensstämmer inte med min syn på hästhållning. Dessutom ogillar jag att vissa inom aanhcp förkastar 2 yrkeskårer med betydligt längre erfarenhet och utbildning än dem själva dvs vetrinärer och hovslagare. Ingen började sko hästar för att vara dumma mot dem fast så låter det bla på OL. Samtidigt tycker jag att det är jättebra när hästar klarar gå utan skor fast jag tror ej på denna princip eftersom jag sett hur snett den kan gå på många hästar! Vill ha en lycklig häst som går att använda.

som svar på din fråga om vem som hjälpte mig att verka min häst, OL.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Tuvalisan skrev:
du dömer andra precis på samma sätt som du anser jag dömer dig. Du är säkert mkt kunnig det ordar jag ingenting om, men det jag har sett och hört angående "vildhästmetoden" överensstämmer inte med min syn på hästhållning. Dessutom ogillar jag att vissa inom aanhcp förkastar 2 yrkeskårer med betydligt längre erfarenhet och utbildning än dem själva dvs vetrinärer och hovslagare. Ingen började sko hästar för att vara dumma mot dem fast så låter det bla på OL. Samtidigt tycker jag att det är jättebra när hästar klarar gå utan skor fast jag tror ej på denna princip eftersom jag sett hur snett den kan gå på många hästar! Vill ha en lycklig häst som går att använda.

som svar på din fråga om vem som hjälpte mig att verka min häst, OL.
:bow: :bow: Klokt sagt!
Satt o läste en en hästtidning,råkade få syn på en stor annons om Vildhästmodellen ..host :eek:

Citat"Observera att en häst ALDRIG får bli öm av en verkning(det vore ett brott mot djurskyddslagen)"

Ooops! Hoppsan!:angel:

Toffel skrev:
Och som du går på får jag inte det minsta förtroende för din kunskap, den är gammal som gatan, folk börjar inse bristerna i den och söker hjälp allt oftare hos alternativa behandlare och barfotavårdare.

Att du skulle besitta en sådan otrolig kunskap har du redan bevisat motsatsen till genom att hela tiden bortförklara ett seriöst svar som detta om skors läkande effekt. Du spelar istället dum och låtsas inte förstå frågan? Men är det verkligen SÅ SVÅRT? Jag vet hur "min" lära läker skadade hovar och att det verkligen fungerar, jag kan säga att hästen kommer bli helt återställd och brukbar UTAN skor. Kan du min lilla vän? :angel:
Din" lära" den extrema Strassermetoden har fått STARK kritik även ifrån erkänt duktiga Alternativbehandlare.. :angel:

Citat"Observera att en häst ALDRIG får bli öm av en verkning(det vore ett brott mot djurskyddslagen)"

Och så ska fallet vara om man verkar enligt vildhäst metoden- men min verkade verkar inte vilja släppa taget om Strasser :devil:
Men han ska få veta vad !

Om nu läran är Strassers så pratas det en massa om hennes forskning men hon har inte publicerat någonting!
Däremot har hon plockat valda bitar av andras forskning for att "bevisa" sina påståenden om skors absoluta skadlighet.
PL

*knapplån*

Verkade förra året min shettis enl den information som jag hittade på hemsidor som verkade seriösa samt föreläsning av OL, där jag hade möjlighet att ställa frågor på de saker jag var tveksam om jag förstått. Han har tyvärr stora separationer i lamellranden och det verkade helt rimligt att ta bort det som ev orsakade brytning. Han var då 4 år och har aldrig varit skodd. Som resultat av detta blev han väldigt öm och var så i ca 3 månader, tills hovväggen vuxit ner och kunde bära tyngd igen. Jag beslöt mig därför, efter mycket funderande, för att aldrig mer orsaka avbrott på hovväggen med tanke på att den runda formen i sig faktiskt måste motverka fläkning så länge hovväggarna inte blir så långa att de bryts utåt.

I år har jag därför inte brytt mig om att ta bort den separerade delen av hovväggen, jag verkar hovväggen nästan ingenting alls för att spara åt hästen själv att nöta och försöker sedan styra hans egen nötning bara med överrullningen genom att "knipsa"/raspa i tån (men inget underifrån, bara framifrån) samt såklart under koll att vinklar bibehålls och att hovväggarna fortfarande är raka. Trots sina separationer och "förväxta" hovväggar travar ponnyn i år självmant på grusväg med två personer i rockarden. Kan också tillägga att min bakgrund som verkare började med en tappskokurs med verkning för skoning för ca 15 år sedan och att jag sedan dess läst en del om verkning och skoning pga intresse då jag periodvis varit utan hovslagare jag varit nöjd med (för långa tår, bakåt brutna tåaxlar etc, islag direkt efter skoning, tappade skor inom 2 veckor etc).

Jag är öppen för kommentarer från båda sidor.

Hm..protein är bra för hovarna...vet inte hur du menar...

Sen kan ju jag tycka att det är lite märkligt att du i princip då säger att din häst inte tål gräs?? P g a sockerhalten? Jag hoppas att du om du nu dragit denna slusats inte t ex avlar på din häst?? Du får ursäkta men jag har lite svårt att tro på teorin att en häst inte skulle tåla gräs, det ligger kanske andra orsaker bakom din hästs problem med?

Och 10 % melass är om du ursäktar uttrycket "en piss i havet"...

Det beror på vem du frågar huruvida melassen är en piss i havet.

"Tål" är ju en ganska vid definition men efter diskussioner med veterinär, egna ockulärbesiktningar samt ivrigt läsande från alla håll och kanter kan jag bara dra slutsatsen att min häst på något vis är känslig för gräs (och betfor och melass). Veterinären utvecklade det inte heller men konstaterade lite matt att "fullblod är ju ofta det".

VAd gäller proteiner och sockret så tolkade jag ditt inlägg:"Om det är bra för hovarna har inte med stärkelse och socker att göra utan med just proteinet...stärkelse håller jag med om att man ska minimera, sockerdiskussionen har vi haft uppe förut... " som att proteinnivåerna var det skadliga. Fast det kanske var fel av mig? Vad menar du är bra respektive dåligt för hovar i synnerhet och hästarnas i allmänhet?

/Jane

Vilket tjat! Den här frågan har jag svarat på förr.
Det finns knappast någon hovinsatt vet. som menar att skor har någon läkande effekt i sig. Däremot kan specialskor bidra till läkning vid olika skador på olika sätt vid olika skador. Ex fixera hoven vid hovbensbrott, hindra att tån går i vädret vid en avskuren djup böjsena el minska belastningen vid en skadad böjsena. Vidare kan man komma i ett läge där det inte går att ta bort tillräckligt för att få till en felaktig hov utan man måste bygga på istället.
Normalt är dock skons funktion främst skyddande för att vi skall kunna arbeta hästen på olika underlag o då är det viktiga att vi inte stör hoven mer än nödvändigt.
PL

Hovens horn består till stor del av just protein, det var inte meningen att skriva otydligt. Det jag ville få fram var att protein är viktigt, alltså bra för hovens välbefinnande. Däörav att man kan få positiva effekter av t ex bark.

Jag har själv en häst som jag kunnat konstatera blir fri från mugg (eg. rasp i hans fall) om jag tar bort betforn. Men jag har även och har haft andra hästar där jag inte sett dessa problem, av det drar jag inte någon annan slusats än att just denna häst mår bäst utan betforn. Sen om det beror på sockret vet jag ju inte, han äter pelleterat foder med melass som bindemedlel utan problem. Han har heller inga problem med gräs. Kanske är det något i just betforn som flera hästar inte tål?

Den här sockerhysterin har jag svårt att köpa då just gräs innehåller så mycket socker och de flesta hästar inte har några problem med det. Dessutom tas sockret upp lätt i tunntarmen och borde inte ställa till några problem, det skulle vara i extremt stora doser möjligen. Stärklesen däremot är ju ett känt problem, det är ju därför man har maxrekommendationer för detta. Jag undviker också gärna spannmål till mina hästar, men ser ingen fara i att fodra det i mindre mängder.

Hur funkar tex morötter till din häst? De innehåller mycket socker.

Visst finns det hästar med ämnesomsättningsrubbningar som gör att de inte tål socker, detta är oftast orsakat av att vi gett dem för mycket socker o stärkelse och/eller låtit dem bli för feta.
PL

Jag kan ju säga att jag själv har varit ytterst skeptisk till att socker skulle vara alltings djävul både på människor och hästar men har blivit tvungen att konstatera att min häst mår bättre utan.

Jag lutar som du åt att just min häst är känslig. Och han mår i år västentligt bättre i nedbetad hage och inne på natten (utan betfor, med bark och microbalans samt sparsam mängd med Krafft och korn) än han gjorde förra året på dygnetruntbete och betfor och Krafft. Då har hela han en sörja av regnskållor och mugg och förfärliga hovar. I år bara en omgång mugg på ett ben som dessutom kom efter skav av nedkanade benskydd, ytterst lite skållor på hals och bog då han blivit svettig och Hallelulja, svampfria hovar. Fast det har ju hittills varit torrare också....

Morötter verkar inte vara någon större fara så min förklaring ligger mest åt samverkande faktorer. Inte för mycket, typ :p

Det är viktigt att skilja på hästar som inte klarar av socker o friska hästar där socker i vettig mängd är en naturlig energikälla. En allmän sockerskräck gör mer skada än nytta.
PL

Jo, det var därför jag var lite försiktig med uttrycket "tål". Sockerskräck har jag inte, däremot för röta och skållor.

/Jane

Insulinresistens skulle i mina ögon mkt väl kunna förklara skållor o röta vid sockerintag.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar