Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
Uppdatering!
Hästen som var öm fram går fortfarande och ömmar på hård underlag, och ja det verkar inte bli bättre men jag hoppas att hoven kan växa till sig och göra hoven bra igen!
Ringde barfotaverkaren om detta, och han sa att han inget kunde göra, vi kunde testa och skära i strålen så den blev jämns med resten av hoven= hennes stråle sticker ut ca 3 mm. Så vi skar och nja jag vet inte om det blivet något bättre.
Ser nästan ut som att han tagit för mycket på trakterna då hon gärna står så att hon får stöd= framhovarna en aning framåt som en fångställning ( hästen har inte gång)
Inatt såg jag att MIN pålle haltade ( kom hem från jobbet) och då tänkte jag..hm hovböld!!!
S¨jag ringer barfita verkaren igen och han säger- vi tar inte bort hovbölder!!
Nehe, nu börjar jag bli trött på honom då jag känner att jag vill ha förklaring till allt detta!!
Så jag ringer han som håller i denna metod i Sverige och får prata med hans bror.
Nä de tar inte väck hovböld utan låter den själv komma ut, så jag fikc tips om att sätta på en platspåse fylla med blöttspån och låta hennes hovar mjukna och låta bölden komma ut!
Så nu står jag här, NY och ensam
Men det känns skönt att ha pratat med honom som kan och vekligen förklarade för mig hur det hela ligger till!
Enligt honom måste man även byta foder ja man får ändra lite för just hästens levnadstil för att det ska fungera 100, hästarna går ju på lösdrift hela året så det ska inte vara några problem, de ska tydligen framställa nån sorts bark som hästar ska äta, ska innehålla mycket nyttigheter!
Men han höll åco med att det ska inte göra ont på hästen och absolut inga galler!!!
En hovböld är ju tydligen något som kommer inifrån hästen, något som visar sig inte fungera 100, så antagligen har denna verkare tagit för hårt på hennes hovar eller felverkat och det lett till hovböld, visst varför inte!
Så i augusti kommer självaste "chefen" och verkar och kommer att visa oss hur vi ska hålla efter!
Och det känns bra och skönt!
Jag tror absolut på denna metod, men jag tror inte på att hästar ska lida tiden man ändrar deras levnadssätt, dett aär ju till för att förbättra inte förvärra!!!
KOmmentera gäran då jag är öppen för att kunna solla!
Jag fick reda på av verkaren som varit här att han tagit mycket och hårt för att han trodde jag skulle hålla efter!?
Jag menar, vad är det för sätt! Sen sa jag att folk gärna vill ha info om vad som kommer att hände med hästen, typ att den blir obrukbar i några veckor- ja det hade han åxo tydligen sagt, men jag kan lova att han sa inte ett skit!
Snart undrar jag om han är REN då han tydligen haft problem med droger
Nä han ska få höra sanningen när jag vet mer!