Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bubbla: jag förstår att du refererar till hästar utan problem eftersom det är så du tror att världen ser ut. Men tyvärr är verkligheten sådan att merparten av hästarna i Sverige och ute i världen har problem med sina hovar och ben!
Det är inte roligt, men det är sanningen.
Vissa har mer problem än andra och mycket kan mycket väl bero på verkningen.

Om en häst du ägde nu hade allvarliga problem med sina hovar, skulle du fortfarande rynka på ögonbrynen och byta hovslagare om den blev öm första dagarna efter att ni dragit skorna på sommaren? Tillhör du kanske en av dem som vid den situationen låter bli att dra skorna?

På det här forumet och ute i det verkliga livet finns folk som sett sanningen i vitögat och dragit skorna för att ge hästen en bättre chans att läka ut sina skador. Många av dessa upptäcker sedan hur bra det går att låta hästen vara utan skor och fortsätter ha dem barfota även efter att skadorna läkt ut!

Ju friskare hovar hästen har, ju bättre går rehabiliteringen från järnskor. Vissa ömmar ingenting någonsin, andra har väldiga problem första dagarna. De allra flesta går bra i hagen!

Hovis: är du lite för snabb att läsa eller?
Traktstöd är en term som används även inom hovslagarlitteraturen och att beskära strålen måste du väl ändå känna till. Eller föredrar du att säga skära rent strålen?
Är du verkligen utbildad hovslagare?

Och om du läser igen ser du att det var en utbildad hovslagare som gjorde verkningen samt att det inte togs något i trakterna men ganska mycket i tån. Bakåtbruten tåaxel skulle jag alltså bli väldigt förvånad om det blev...

Jag väntar på svar/kommentarer....

Och ja hästen rörde sig alldeles obehindrat i går kväll(det var ju en hovslagare som verkat ju :smirk: )

Vad säger ni andra? Vad är rätt eller fel ang. verkningen?
Varför har "barfotarörelsen" sin verkningsinriktning och hovslagarna en annan?

/T

Senast ändrad:

Du referar till din verklighet och jag till min. Jag beklagar om din verklighet har mycket trasiga hästar och dåliga hovar. Så ser inte min verklighet ut, de flesta hästar jag stöter på har bra hovar och ben, oavsett om de går med eller utan skor. Och ja, jag har sett mycket hästar...

Du och jag har helt enkelt inte samma erfarenheter och samma grundsyn. Jag anser inte att det är värt att dra av skorna och ha en häst som sedan inte vill röra sig, det anser inte jag är bra hästhälsa. En häst ska helt enkelt inte ha ont i fötterna, DET är inte naturligt! Sen får man naturligtvis skilja på om de bara är ömma på ett visst underlag eller om de är konstantömma, det första har jag överseende med, det senare skulle jag absolut ta en diskussion med den som fixat fötterna.

Jag har själv en häst som i princip är utdömd av veterinär, för honom vore det som det ser ut nu rena katastrofen att inte röra sig och muskla sig ordentligt eftersom hans problem då blir värre. Om jag då skulle dra av honom skorna och ser att han går stelt och konstigt och ovilligt så skulle hans problem även bli värre såtillvida att han förmodligen skulle muskla sig snett. Men det är min häst det.. Men jag ska förmodligen prova att ha honom oskodd ett tag nu i sommar, men eftersom han måste ridas så ja, skorna åker på om han verkar ömfotad.

Sen har jag faktiskt köpt en häst som var utdömd pga sina hovar, han hade hovsprickor ända upp i kronranden, så jag har erfarenhet av riktigt dåliga hovar. Jag förstår inte hur man skulle kunnat fixa det utan att fixera hans hovar ordentligt för att ge de inte skulle fortsätta spricka (detta var ett stort tungt halvblod typ 750 kg)? Men du får gärna förklara.

Som jag ser det har jag gärna en häst barfota, men inte till vilket pris som helst. Jag har sett fler hästar med dåliga fötter som är barfota än som har skor. Sen är allt vi gör med hästarna kompromisser, det tycker jag är viktigt att komma ihåg. Allt vi gör med dem är inskränkningar i deras naturliga liv, sen får man försöka avgöra var man sätter gränsen för kompromissen. Jag tycker inte att det är ok att en häst lider för att den prompt ska leva naturligt.

En annan viktig sak man ska komma ihåg är att fötterna också är ett resultat av övrig skötsel och utfodring av hästen. Även om du har världens bäste hovfixare kommer du aldrig få bra fötter om utfodring och övrig skötsel är dålig.

Du menar att de hästar du stöter på i ditt vanliga verkliga liv har bra hovar och ben, men ändå erkänner du att ena av dina hästar köptes som utdömd pga sina hovar? Något som var ganska lätt åtgärdat?!

Att merparten av alla hästar har hov och benrelaterade problem är inget jag har kommit på bara. Det är statistik!

Sprickorna växer ut om obalanserna i hoven rättas till. Det har jag läst om och kunnat konstatera på de hästar jag verkar. För att inte säga de tusentals hästar som verkas enligt denna metod runtom i världen.
Det behövs inga beslag eller nitar om spänningarna åtgärdas.

Jag håller med dig om att en häst inte skall behöva gå runt och ha ont i hovarna. Men om en häst skos på så sätt att den får trängre och trängre hovar för varje år, vad tror du då händer med det inre i hoven?
Jackson har statistik på att alla hästar han tagit skorna av har breddat hovarna och i snitt tar det två hovcykler , dvs lite mer än ett år, innan hovarna hittar den form där breddningen avstannar. På hästar som i övrigt var helt friska och sunda!

Mitt sto hade inga allvarliga problem innan jag skodde av. Jag tyckte väl att hovarna såg ut att vara rätt normala. Det visade sig dock att hon hade väldigt trånga framhovar vilket ledde till problem med röta som jag bara helt nyligen börjat få bukt med. Hon har nu breddat en centimeter på ett halvt år och jag förväntar mig mycket mer bara jag kan hålla rötan borta.

Kompromisser kan man göra, men inte på bekostnad av hästens hälsa. Jag kompromissar exempelvis genom att använda boots vid ridning på underlag som inte hästen klarar av barfota.
Jag kompromissar inte med hästarnas mat, frihet och beteendebehov då jag har mina på lösdrift i stor hage med kompisar och fri tillgång på hö. Ändå rider jag så ofta jag hinner och har roligt med mina hästar! Ingen motsägelse i mina ögon iaf

Senast ändrad av en moderator:

Om du läser vad jag skrev och inte lägger in det du vill läsa, så skrev jag att merparten av de hästar jag stöter på har bra hovar och ben, inte att ALLA har det, det är skillnad.

Jag skrev inte heller att sprickorna i hovarna på den häst jag köpte var lättåtgärdade, det tog ganska lång tid (hovarna behövde ju växa ut helt igen innan) men blev till slut mycket bra. Jag tror inte att du har sett ett så grovt fall av hovsprickor om du tror att det bara är att rätta till lite obalanser så fixar det sig... Men jag vill också tillägga i fallet om hästar med bra kontra dåliga hovar/ben att denna häst var mycket vanvårdad innan jag köpte honom, alltså inget normalfall alls.

Varför tror du att alla hästar skos trångt???? Mina hovslagare som jag haft har alltid varit noga med att absolut inte trångsko hästarna och dessutom försöker de lägga ut hästarna så att de får så stora fötter de bara kan. Min förra hovis fick min häst att gå från 00 i bak till ettor...men du och jag har ju som tidigare konstaterats uppenbarligen inte samma verklighet...

Du inser inte att du gör kompromisser?? Suck...du rider på hästen, det är en kompromiss, den får hö inte gräs, det är en kompromiss. Den går förmodligen inte i en naturlig flock? Den har förmodligen ett avgränsat område att gå på? Du kanske har en valack? Du kanske använder saker på din häst när du rider som korrigerar? Jag tror inte att din och min hästhållning skiljer sig så mycket, förutom att jag av olika skäl har en häst som går skodd i princip året runt, jag har ju dessutom en barfota också...

Och den där statistiken vill jag gärna se, och jag antar att den är baserad på svenska förhållanden och hästar?

jag tänkte bara fråga en sak..
kan man rida på en häst som går barfota?
Eller isåfall varför rekommenderas det inte?
Han har ridits sen i våras och han är inte ömfotad eller så... jag rider bara ute..

Vet inte om frågan var riktad till mig...men jag svarar i alla fall. Självklart kan man rida på en häst som är barfota! Funkar hästen barfota till det man tänkt sig att använda den till så är det ju absolut det bästa för både häst, ägare och plånbok...

vad bra!!
hehe vet inte riktigt vem..
men tack för att nån svarade :banana:

Vi pratar inte om samma tillvägagångssätt när det gäller att återställa hoven, det är väl det enda. Att åtgärda obalanser i hoven är inte så bara, det är vad som felas en stor del av de hästar som har hovproblem.

Och nej, jag pratar faktiskt inte om trångskodda hästar. Jag pratar om helt vanligt skodda hästar. Alltså hästar som har varit skodda men inte alltid så länge (någon bara två år) och definitivt inte trångt.
Visst har jag sett bra skodda hästar och jag blir alltid lika glad att se välutvecklade strålar på breda hovar. Men de breddar sig alltid lite till när man tar av skorna, samtidigt som hovarna blir mer skålade och starkare.

Det är klart att jag gör kompromisser! Men jag försöker att hålla mig på en så naturlig och hästvänlig nivå som möjligt.
Vem har sagt att gräs är mer naturligt än hö för hästen? Tror du att det, där hästarna "kommer ifrån" alltid fanns färskt gräs att äta? Nej, på vintern var det nog ganska dött och förmodligen begravet i snö en stor del av tiden.

Ja, jag har en valack som går med stoet och fölet. Han har tagit sig an fadersrollen även fast han aldrig visat några hingsttendenser gentemot stoet.
Flocken kanske inte är så naturlig, men det är en riktig flock och den är tusen gånger trevligare för hästarna än om jag haft dem en och en i småhagar.

Rider gör jag bomlöst eller barbacka och gärna bettlöst. Hjälptyglar skyr jag som pesten. Skall jag fortsätta? ;)

Jag skall se vart jag hittar rätt på den där statistiken.

Nej du behöver inte fortsätta. Jag ville bara nyansera diskussionen lite...(men jag är inte så säker på att det verkligen finns snö där "hästarna kommer ifrån").

Du kanske skulle ta dig hit då och titta på bra skodda hästar...jag kan inte påstå att min shettis som alltid gått barfota har bredare strålar och hovar (proportionellt sett alltså) än vad de andra två har. Men du och jag har ju inte samma grundinställning till vad som är bra och inte så du skulle säkert inte "godkänna".

Har du sett (och åtgärdat) en häst med hovsprickor ända upp i kronranden? Du kanske har några bilder att hänvisa till då. Som sagt, veterinären hade dömt ut hästen...sen tror ju inte jag att det egentligen berodde på så mycket obalanser och liknande utan snarare på taskig skötsel och utfodring. Men spelar det så stor roll egentligen hur hovarna fixas till? Han hade inga specialskor utan skruvar, tråd och plast. Huvudsaken var att han blev bra och fick sluta sina dagar som en hel och lycklig häst utan smärta! Tyvärr gick han bort alltför tidigt på grund av en olycka i hagen.

Och jag väntar otåligt på statistiken! :)

jadu jag offrade oxå en tids ridning för att min häst hovar skulle anta en bättre form, men det värsta var att det hände just ingenting med hans fötter... han ömmade ngt fruktansvärt och fick en inflammation i ryggen pga av att han spände sig så när han gick... tycker att barfota är ett bra alterativ om hästen klarar det men inte till vilket pris som helst... min klarade inte det utan är idsag lyckligt skodd igen...

Vart tror du att hästarna "kommer ifrån" då?
Vad jag vet har det funnits vilda hästar över nästan hela jordklotet. Bland annat lever basjkirhästarna i en del av Ryssland som är ganska snöigt och kallt på vinterhalvåret. Även om de är "ägda" numera, vilket de naturligtvis inte varit jämt.

Ursprungligen kom de ifrån nordamerika. För länge länge sedan.

Nu har jag som principsak att inte lägga ut bilder på mina kunders hästars hovar utan tillstånd, men den hov jag kan lägga ut på nätet hade sprickor upp till kronranden när jag började verka för över ett år sedan. Bilden är tagen ett halvår efter att jag börjat verka men hovarna hade växt väldigt långsamt efter att hästen stallades in och hästen inte motionerades så mycket längre.
Inga beslag, trådar eller klammer användes för att hålla ihop hans sprickor.
717d.jpg

emindy skrev:
Bland annat lever basjkirhästarna i en del av Ryssland som är ganska snöigt och kallt på vinterhalvåret.
Ursprungligen kom de ifrån nordamerika. För länge länge sedan.

Jaha, och hur har dessa vildhästar hamnat i ryssland,simmade dom dit av fri vilja eller drevs dom av människan i från sin naturliga levnadsmiljö?

Den dagen NI barfotafolk slutar med att påstå att ALLA hästar kan gå barfota och kan utifrån barfota brukas optimalt så KANSKE man finner Ert resomemang som lite "bara lite" seriöst. Ta ett så litet exempel som tävlingarna från Falsterbo så finns det INGEN häst där som tävlar utan skor. Varför????

snälla hovis! Har det någon betydelse hur hästarna kom att hamna där? Huvudsaken är väl att de lever och mår bra?!
Kan du svara på vad som är hästens "naturliga levnadsmiljö" ? Sist jag kollade finns det 100tals olika hästraser på denna jord, alla anpassade efter just deras habitat. Dessutom är hästarna tillhörande respektive ras väldigt anpassningsbara. Just därför har de överlevt så länge i denna värld.

Den dagen DU slutar beskylla oss barfotamänniskor för påståenden någon nyfrälst sagt kanske man finner ditt resonemang lite mer seriöst.

Det så att man inte får tävla utan skor i alla grenar, enligt TR. Sedan är barfotarörelsen fortfarande liten och ung i Sverige vilket gör att alla som tävlar inte vågar ta av skorna inför en tävlingssäsong.
Utomlands är det dock vanligare.

Om jag klickar på länken står det "sidan kan inte visas".

Men albumbilden funkar. Dock sa den kanske inte så mycket då jag hellre hade sett bild dels på sprickan från början och dels precis när du börjat åtgärda den. Sen ser det
ut som om denna häst inte är så stor och tung (?) och att den har en ganska bra grundkvalitet på sina hovar? Jag kan tänka mig att det gör skillnad, plus att den häst jag köpte ju var skodd, är det inte lite dåliga förutsätningar att rycka av en häst skorna samtidigt som man åtgärdar ev. sprickor och taskig hovkvalitet (och nu menar jag genom rätt utfodring m.m, jag vet att de många gånger blir hårdare av att de går barfota, men byggstenarna måste ju finnas)?

hovis skrev:
Jaha, och hur har dessa vildhästar hamnat i ryssland,simmade dom dit av fri vilja eller drevs dom av människan i från sin naturliga levnadsmiljö?

De gick över medans det ännu fanns en fast landförbindelse vid Berings Sund. ;)

Och emindy...nordamerika är stort...hur vet du att de levde där det fanns snö?

Jag vet, jag hade också gärna haft bilder från när jag började verka den hästen. Det hade varit mycket roligt att kunna lägga fram dem istället för mitt ord. Tyvärr hade jag ingen kamera värd namnet förrän november förra året och den här bilden var alltså den tidigaste jag hade.
Hästen ifråga är en grov och tung kallblodstravare. Snarare byggd som en "riktig" nordsvensk. Jag skulle inte tro att han väger mindre än 600kg nu och han vägde definitivt runt 700kg förra sommaren då jag började verka.

Nordamerika är definitivt stort och som det är nu finns det mustanger som lever i den del där klimatet mer liknar det vi har i Sverige. Dvs SNÖ på vintern.
Vad jag vet finns det ingen som stödutfordrar dem eller bygger enorma växthus med vedeldning så att marken hålls isfri och hästarna får tillgång till friskt grönt gräs året om. *ironisk*

De har snarare problem med att vissa landägare tycker att vildhästarna är för många och snarare är att betraktas som ohyra, vilket lett till att en organisation som kallas BLM (Bureau of Land Management) varje år fångar in och adopterar bort tusentals hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar