Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Dubbelsula kan bildas om hästen har mycket som måste förändras i sulan. Det bildas alltså helt ny sula under den gamla som man efter ett tag kan lyfta bort som ett lock! Det kanske kan ge lite obehag att ha "dubbel uppsättning" men man får ju bort den gamla sulan sedan.
Lite värre är det när sulan "överväxer", dvs panikväxer tills sulan buktar utåt. (Inte att förväxla med fullhov eftersom sulan är konkav inåt och bara blivit jättetjock.) Det löser sig genom att hästen dödar av den överflödiga sulan (det bildas dubbelsula)
Tills dess kan det vara obekvämt, beroende på hur allting ser ut. Men om man "tvångsskär" bort en sådan sula kan det fortsätta tokväxa.

När det gäller strålen får man göra en avvägning. Ramey tycker att det är bättre att ha lite längre hovvägg när strålen är på det viset, för att sedan sänka hovväggen när strålen kommer tillbaka till sin riktiga storlek. Frågan är hur det skulle gå här där vi har mycket mjukare marker? eventuellt om man red mycket på tufft underlag? Vad jag menar är att vi pga fukt och lite slitage ofta får väldigt tjocka och köttiga strålar på våra hästar här i Sverige (när hovarna mår bra naturligtvis). Det kan då vara svårt att få dem att backa tillbaka till en rimligare storlek.
Jag brukar försöka gå balansgång, skära en del i strålen och lämna hovvägg, allt beroende på hur helheten ser ut.

Om du PM:ar mig med namnet på hovvårdaren så kan jag se om jag kan hitta dig en annan. I annat fall hade jag hänvisat dig till Caisa för tips men de är ju i USA för sin förstudie och kommer inte hem på en månad.
Eventuellt kan du ju faktiskt diskutera med din hovvårdare varför han gjort som han gjort och vad som förmodligen är orsaken till att hästen har ont!

Jag insåg att jag kanske var lite otydlig! Dubbelsula kan alltså visa sig när man verkar och det visar sig att hästen har en ny sula under den gamla. Men hästen kan alltså ha väldigt knasig sula utan att det för den skull är dubbelsula även om det förmodligen bildas dubbelsula när det rättar till sig.
Någon som hänger med i vad jag försöker säga?

Tuvalisan skrev:
Har inletts en rättsprocess mot vissa barfotaverkare... eftersom det orsakar så mkt lidande, detta kommer med all säkerhet bli förbjudet, så tänk på det!!!

Har själv haft min pålle utan skor i ett år, men har tillslut gett upp, han led! Nu har han dojor igen och ser mkt lyckligare ut! Barfota kan vara bra, men inte till vilket pris som helst!

Man kan inte häva ur sig såna här saker utan att kunna bevisa att det är sant.
Sånt kallas förtal.

"angående stämningsryktet som du kallar det så får väl framtiden utvisa om jag har rätt... "

Med andra ord har du inget som stödjer ditt påstående.

Senast ändrad:

Rent skitsnack! Ingen skulle komma på tanken att förbjuda barfotagång,. Att förbjuda vissa "barfotaläror" är knappast praktiskt möjligt. Åtal är bara tänkbart i enskilda fall, dvs man måste viss i varje fall för sig att hästen utsatts för lidande. Är det långvarigt lidande kommer också djurägaransvaret in o det blir minst lika myckte dennes ansvar.
PL

emindy skrev:
Vad jag vet finns det de som accepterar att hästen inte är ridbar första dagarna efter skoning, så jag ser inte vart skillnaden är särskilt som att detta förmodligen inte kommer att upprepas när hästen får bättre och bättre hovar.

Det här tycker jag är ytterligare ett exempel på att två fel inte gör ett rätt... :crazy:

Inte någon häst oavsett verkningsmetod eller skometod ska väl vara oridbar efter skoning/verkning???

Jag skulle i alla fall aldrig acceptera att min häst inte gick att rida direkt efter skoningen om det var så (något jag inte brukar göra men det ska kunna gå). Hästen ska gå minst lika bra efter skoning/verkning som före. Allra minst dagen efter, gjorde den inte det skulle jag direkt ringa min hovis och ifrågasätta vad han hade gjort, alternativt aldrig anlita denne hovis igen.

Bevisar bara hur lite du vet om barfotagång...

Jag var beredd att offra en tids ridning för att bli av med min hästs bockhov, utflytningar osv...
Fundera du på det en stund.

Och hur bevisar det det? Du får gärna förklara...har fö aldrig sagt att jag vet jättemycket om det så den spydiga kommentaren var rätt onödig...

Och dessutom pratar jag om en normal häst utan problem, men det gör tydligen inte du och då går det ju inte att jämföra vilket gör ditt uttalande än mer onödigt.

När vår D-ponny som är skodd större delen av året tas av skorna under sommaren har han aldrig blivit oridbar direkt efter verkning. Min shettis som går barfota året runt har aldrig varit oridbar efter verkning.

Cecely skrev:
Bevisar bara hur lite du vet om barfotagång...

Jag var beredd att offra en tids ridning för att bli av med min hästs bockhov, utflytningar osv...
Fundera du på det en stund.

Funderat själv på varför din häst tidigare utvecklat bockhov Cecely???

Bockhov utveckas antingen genom trauma i carpus,senskada eller främmande föremål i kötthoven alt. en fullständig avbelastning på det benet med extrem överbelastning i det andra benet på samma "axel" med låg utfluten hov på det överbelastade såvida det nu är bara i ett ben. I annat fall föreligger tidigare fång med hovbensrotation på enbart en hov(vilket är mkt sällsynt)

Har du satt igång din häst med full ridning än???? Tror inte det kommer hålla så länge då den utifrån den bockhovhet den tidigare haft kommer att smälla som ett pistolskott vid full användning,förmodligen i en sena. Tänk på¨det du.

P.S. en bockhov är ALDRIG utfluten fast det vet du väl samt att ingen frisk häst utvecklar en bockhov utan den utvecklingen kommer utifrån ett trauma. Trauma= skada.

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

I dag bevittnade jag en barfotaverkning av en utbildad och leg.(eller vad man ska kalla det) hovslagare. (H*n finns med i listan på hovslagarföreningens sida.)
Hästen i fråga har gått barfota länge och har inga problem med det.
Hovisen verkade vad jag skulle vilja kalla verkning inför skoning.
H*n skar bort hela tåförstärkningen klippte bort hovvägg som var över sulan i främre delen av hoven. Raspade bärranden helt platt och rundade av kanterna lite samt beskar strålen lite.

Vad jag funderar över är hur hästen verkades. Vad är rätt? Kan man säga att det ena är rätt eller fel?

Jag har läst ganska mkt och sett en del barfotaverkade hästar med diverse inriktningar.
Vad jag reagerade över är att h*n inte putsade traktstöden, vekade ner trakten till sulnivå och främst av allt att h*n skar bort tåförstärkningen.

Vad säger ni? /T

Tez1 skrev:
*knapplån*

I dag bevittnade jag en barfotaverkning av en utbildad och leg.(eller vad man ska kalla det) hovslagare. (H*n finns med i listan på hovslagarföreningens sida.)
Hästen i fråga har gått barfota länge och har inga problem med det.
Hovisen verkade vad jag skulle vilja kalla verkning inför skoning.
H*n skar bort hela tåförstärkningen klippte bort hovvägg som var över sulan i främre delen av hoven. Raspade bärranden helt platt och rundade av kanterna lite samt beskar strålen lite.

Vad jag funderar över är hur hästen verkades. Vad är rätt? Kan man säga att det ena är rätt eller fel?

Jag har läst ganska mkt och sett en del barfotaverkade hästar med diverse inriktningar.
Vad jag reagerade över är att h*n inte putsade traktstöden, vekade ner trakten till sulnivå och främst av allt att h*n skar bort tåförstärkningen.

Vad säger ni? /T

Jag förstår inte vad du säger, lite för många "nya" namn för mig här.

Vad är en utbildad och leg. barfotaverkning utförd av en Hovslagare?
Finns dom???

Vad betyder tåförstärkningen,traktstöden,beskar strålen??

Jag tycker det låter som en "bottenverkning" samt nedverkade trakter med bakåtbruten benaxel som följd. Svara i morgon kväll om hästen kan gå.

Sorry om jag var otydlig, förklarar lite mer då. :devil:

En häst verkades av en utbildad hovslagare och skulle INTE skos. (Vad jag då kallade barfotaverkning)

Denna hovslagare verkande enl följande: skar bort hela tåförstärkningen(den valk i sulan framme i tån strax vid strålspetsen och ut mot hovväggen) klippte bort hovvägg som var över sulan i främre delen av hoven. Raspade bärranden helt platt och rundade av kanterna lite samt beskar(verkade/skar) strålen lite.

Verknigen jag såg skiljer sig alltså mot barfotainriktningars verkningar(läs AANHCP, KC la Pierre och Strasser bla).
Vad jag reagerade över är att hovslagaren INTE putsade traktstöden(den typ "hovvägg" som växer mellan takthörn och fram till ca mitten på stålen i sulan), inte vekade ner trakten till sulnivå och främst av allt att hovslagaren skar bort tåförstärkningen.

Nu då? Vad är bottenverkning? Och jag sätter en tusing på att den hästen kan både trava och galoppera imorgon.

/T

Senast ändrad:

Precis och det berättade en som håller på med vildhästverkning...så denna som gjort det på mina hästar är mer åt Strasser! :mad:
Han ska inte få röra nån av mina hästar , för en häst ska som du säger kunna gå utan problem...och med tanke på att de varit barfota hela tiden!
Det kan faktikst göras seccesivt, men han skar av det mesta!!
Jäkla arg nu alltså att jag låtit honom röra mina hästar :mad:

Han ska kollas upp av dem som godkänt honom :devil:

Jag är inte den första som klagar!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för lektionen om bockhov. Jag har inte ägt min häst i hela hennes liv och vad förra ägaren sa så var denna häst född med detta och aldrig blivit korrigerad rätt.

Min häst går minst 3 gånger i veckan, jag rider mest i skogen och kan ta turer på ett par mil ibland, utan problem. Detta har jag börjat med succisivt. Men hon har varit ridbar länge nu. Ung 7 månader minst...
Dessutom har hon gått ute dygnet runt hela tiden som hon varit barfota, vilket innebär att hon rör sig hela tiden.

Jag blev dock varnad av min verkare att djupa böjsenan i värsta fall kunde "växt" fast då den inte vart rörlig under hela tiden då hon haft bockhoven och att den kunde lossna när hovmekanismen kom igång. Men detta har inte hänt än och tror inte att det kommer hända heller, det har gått för lång tid.

Jag har faktiskt bilder hemma som har följt hela utvecklingen. Tyvär är det iofs bara vinkeln fram och inte under, det är egentligen där man sett mest förändring!

PS: Det var bakhovarna som hade flytit ut...*suck*

Kan du inte dela med dig av bilderna på din pålles utveckling?
Hade varit intressant att se och studera.

/T

Jo jag kan lägga upp dom ikväll, är tyvär på jobbet nu och har bilderna hemma.

Och jag väntar fortfarande på ett svar på hur det jag skrev bevisar hur lite jag vet om barfotagång...

Såg att jag antagligen missade att hästen var barfota redan från början. Då ska ju naturligtvis inte hästen bli öm efter en verkning, men om hästen är skodd kan man inte förvänta sig att alla kommer att kunna rida samma dag.

Ber om ursäkt isåfall.

Jag skrev egentligen inte utifrån mina egna hästar heller. Även om vår D-ponny faktiskt är skodd och tas av skorna bara under sommaren, inte heller då är han oridbar direkt efter.

Jag skrev också att jag inte väntar mig alltid att hästen måste vara ridbar direkt efter men att den ska kunna gå utan problem minst dagen efter, det står jag fast vid. Sen finns det mer eller mindre ömfotade hästar, det är jag helt med på. Så visst finns det undantag, men kanske beror det också på hur de är skodda innan, om det är en bra skoning som gynnar hoven hur lätt övergången blir. Men om hästen inte är ridbar långa perioder efter en verkning då skulle jag absolut tycka att det var helt fel (och nu pratar jag om friska hästar, sjuka hästar rider man väl inte oavsett?).

Men ursäkten mottages!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse