Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ideaal skrev:
Hej Migo

Tyvärr är det ingen som vill höra talas om hur Strassertrimning fungerar i verkligheten. De tycker att det är bättre att lyssna på rykten och ha förutfattade meningar utan att ha någon erfarenhet själva. Det passar liksom inte in i deras resonemang att trimningen faktiskt ger goda resultat på hästars hovar.

Någon "förståsigpåare" ifrågasatte om vi ser någonting ovanför hovarna! Det är ju faktiskt det hela Strassers teorier går ut på, att det finns en helhet att ta hand om. Suck!

Mvh Ideaal

Nu min lilla vän är det faktiskt så att är det ngt som vi utbildade hovisar håller oss "upp too date" med så är det just allt som är nytt och som hela tiden forskars på. Just för att vi hela tiden skall vara lite "förberädda" på vad som är på gång. Vissa saker som det forskas på är bra ,vissa är rent skrämmande utifrån att det faktiskt inte föreligger ngn forskning utifrån det som påstås. Endast den som innehar mindre kunskap än den som påvisar sin högre kunskap kommer att bli lurad utifrån sin okunnskap och den som med högre okunnskap lurar den med mindre kunskap. Så är det bara.

Jag har tagit del av ALL "information" som går att ta del av ang. Dr Strasser samt ( i annat namn) genom gått mer än en av dessa kurser, endast för att för hästens väl få del av hennes och erat resonemang.

Sorgligt är det hur låg hästkunskap vissa här i landet har och tack för att Djurskyddsmyndigheten äntligen börjar se verkligheten utifrån främst Strassermetoden.

Du talar om att INGEN vill höra talas om hur Strasser trimmningnen fungerar i verkligheten?? Börja då med att ge verklighteten utifrån Strassers fångverkning i SVERGIE och utifrån Svensk djurskyddslag.

Jag är tack och lov inte din "lilla vän". Då hade jag blivit tokig. :devil:

Och ändå så vill ni inte heller diskutera med oss som faktiskt sett häst verkad enligt Strassers principer (och jag har även en gård med bedrövlig hästhållning i närheten, allt enligt Strassers priniper), där resultatet är så bedrövligt att hästen inte kunde ridas på en månad och fortfarande har bland de värsta till hovar jag någonsin sett.

Det mest fantastiska är att det är väldigt liten skillnad i slutresultat mellan en strasserverkad hov och det som en "utbildad" hovis skall prestera.
Sulformen är densamma, hörnstöden nertagna rundade kanter etc. etc.
Att sedan en del "hovisar" inte gör riktigt vad de borde får man fråga respektive individ om.
Helt klart är att bägge "sidorna" argumenterar för "sitt eget men skillnaderna är mindre än vad diskussionerna gör gällande..

Senast ändrad av en moderator:

Ideaal skrev:
Hej Migo

Tyvärr är det ingen som vill höra talas om hur Strassertrimning fungerar i verkligheten. De tycker att det är bättre att lyssna på rykten och ha förutfattade meningar utan att ha någon erfarenhet själva. Det passar liksom inte in i deras resonemang att trimningen faktiskt ger goda resultat på hästars hovar.

Någon "förståsigpåare" ifrågasatte om vi ser någonting ovanför hovarna! Det är ju faktiskt det hela Strassers teorier går ut på, att det finns en helhet att ta hand om. Suck!

Mvh Ideaal
Nu är det faktiskt så att jag sett nåt så ovanligt som Strasserverkade hästar,vilket ställde mig mkt frågande ,eftersom den ena var fånghäst som tydligen inte ville/kunde röra sig ur fläcken.. så jag undrar bara vad tanken var med det.. .Och då spec om det beh annorlunda här i Sverige mot i Tyskland?

Jag förstår hur ni verkar ,men ville ha helhetsbilden hur ni behandlar en fånghäst.

Alltså vilka rekommendationer och PREPARAT ni använder?

OM nu svensk veterinärvård rek här av Sspec ,hur kan det funka i verkligheten med era principer som inte får brytas??jag fattar bara INTE hur det går till i verkligheten när en strasserspec arbetar?Ni motsäger ju er själva liksom! :confused:

Det verkar ju vara stört omöjligt att få ett svar på HELHETEN. :devil:
SUCK!

För en Strasserspec borde väl svaret sitta i ryggmärgen efter en sån dyr utbildning?

Jag är ingen SHP:are. Jag har hästar som trimmas enligt Strasser, av en SHP:are. Jag försöker lära mig så mycket som jag behöver men jag har alltså bara erfarenhet av resultatet.

Jag har ingen aning om hur fång behandlas eftersom jag aldrig haft någon fånghäst.

Om du vill veta något om trimning och fångbehandling enligt Strasser så kan du ju fråga Hovis. Han har tagit del av ALL information och dessutom gått kurserna, så han borde veta.

Vill börja med att säga att det knappast borde vara någon här på forumet som uppskattar din nedvärderande attityd.

Sedan en sak om "din" kära djurskyddslag. Den du värdesätter SÅ högt har enligt min mening helt orimliga lagar som inte över huvud taget tar hänsyn till hästägarna och deras förutsättningar enskilt. Dessutom har jag ingen erfarenhet alls av inspektörer som kan mer om häst än herr Svensson som spelar på travet en gång i veckan.

Lagen säger att hästen ska ges chans att bete sej så naturligt som möjligt och inte utsättas för onödigt lidande, visst...

Sedan motsäger den sej fullständigt genom att inte ha några som helst krav på följande;
åtminstone daglig utevistelse, fri tillgång på foder, minst en annan häst som sällskap och inte ens förbud mot spiltor(!)..

Allt det jag nu räknade upp är nödvändigt för att en häst ska må bra. Det är för sjutton ett stäppdjur som MÅSTE ha fria flyktvägar för att inte må dåligt och hela tiden ha en inre stress av att vara fast. Bara för att inte hästen är hysterisk så fort den kommer in, inte kan äta eller lämnas ensam betyder inte det att den mår bra.

Inspektörerna jag har stiftat bekanskap med är mer intresserade av måtten i stallbyggnaden och liknande än om kvaliten på fodret, om hästarna får vara ute och om de har sällskap. De inriktar sej efter sina snäva ramar och ser inte helheten.

Sedan krävs också ligghall för djur som är ute mer än 12 tim/dygn. Även om hagen innehåller mkt bra naturliga skydd. Det tas ingen som helst hänsyn till hur hage och mark ser ut. Att hästarna måste ha "hus" om de är ute lite mer vintertid måste ju bero på att denna djurskyddslag säger att flyktdjuret hästen har det bättre inomhus?

Faktum är att de flesta som har sina hästar på lösdrift kan intyga att det är sällan hästarna använder sitt skydd vintertid.

Att sedan hästen under sommarsäsongen behöver ett ordentligt vindskydd hör man ingenting eller sällan något om. På sommaren när insekterna plågar som mest vill jag påstå att hästarna är i större behov av skydd.

Att det sen inte heller finns någon kunskap eller insikt i hur skor verkligen skadar och gör ALLA hovar trånga med tiden är det ingen som förstår eller vill veta av. Detta med trånga hovar är ett stort lidande för hästen men då det blivit så att läroböckerna för vet och hovslagare innehåller trånga hovar som beskrivning av hur en normal hov ser ut, eller rentav en beskrivning av en anatomiskt korrekt hov där bilden visar en hov som redan är skodd som om hästen föddes med dessa på hovarna, förklarar väl saken.

Nu blev detta långt, men jag blir verkligen upprörd när någon prisar denna djurskyddlag så mkt. Och sedan menar att det är ett så bra skydd för de stackars hästarna, när det brister i lagen på många sätt och är snudd på dubbelmoral :mad:

Djurskyddslagen är bra. Vad du än säger, sen finns det en del brister det kan jag också hålla med om. Men för att få den att ändras är det viktigt att man påtalar det för dem som bestämmer och inte bara sitter och ondgör sig på ett internetforum.

Och sen måste jag tillägga att onaturlig/naturlig eller bra/dålig hästhållning inte har något att göra med vad man har eller inte har på hästens fötter. Jag vet att Strasser har en hel filosofi och vad jag har läst av den (dock inte hela ska jag erkänna) så är inte alla punkter heller ideala för hästarna. Jag har en granne som svär sig till Strasser och det är en av få djurhållare i byn jag är på god väg att anmäla (läs: jag kommer göra det till hösten om jag inte ser någon förbättring). Detta har ingenting med vad jag anser om någon metod att göra utan att henes hästar inte mår bra, varken fysiskt eller psykiskt.

Att skor är helt fel för alla hästar är ju vissas uppfattning och det kanske ni måste inse att det är just en uppfattning och inte allenarådande fakta. Likaväl som att det finns tusen uppfattningar i övrigt om vad som är bäst eller mest naturligt och dessutom genomförbart för våra hästar.

När jag tror inte att det är kroppsligt mindre pafrestande att sko i norra delen av landet och det har jag aldrig trott heller. Det jag ville veta var vad man ska göra om man är i den situationen som jag beskrivit i mitt första inlägg i den här traden, men det antar jag att du inte läst.

Men hovslagare här uppe borde vara billigare än hovslagare söderut men tanke pa att alla andra lever billigare, och med medföljande mindre inkomst. Men det är nu inte det som är det intressanta här tycker jag.

Att det sen inte heller finns någon kunskap eller insikt i hur skor verkligen skadar och gör ALLA hovar trånga med tiden är det ingen som förstår eller vill veta av. Detta med trånga hovar är ett stort lidande för hästen men då det blivit så att läroböckerna för vet och hovslagare innehåller trånga hovar som beskrivning av hur en normal hov ser ut, eller rentav en beskrivning av en anatomiskt korrekt hov där bilden visar en hov som redan är skodd som om hästen föddes med dessa på hovarna, förklarar väl saken.
Detta ser jag helt enkelt som ett hopkok utan vetenskapligt underlag från de som ser allt i svart eller vitt.
Så bara för att djurskyddslagen har brister så anser du att man kan strunta i den o låta bli att behandla fånghästar på det sätt som veterinärmedicinen anser riktigt med bla smärtlindring?
PL

Så du anser att skor inte gör hovarna trånga?

Inte med rätt skoning, men visst skor kan vara ett fruktansvärt effektivt sätt att göra hovar trånga.
PL

Cecely skrev:
Så du anser att skor inte gör hovarna trånga?

Det anser inte jag heller, eftersom flera av de unghästar som gått barfota faktiskt har fått större fötter med skor.

Boj skrev:
Det anser inte jag heller, eftersom flera av de unghästar som gått barfota faktiskt har fått större fötter med skor.

Helt rätt jag håller med,så länga man håller sig till balanserad fysiologisk skoning.

hovis skrev:
Jag vet flera hovisar med full utbildning som driver företag som skulle vilja byta "område" bara dom fick samma betalt för samma utfört arbete, det är faktiskt inte mer arbetsbesparande att sko eller verka en häst på olika orter i landet.

Svar till Cilva.

Rude skrev:
Sulformen är densamma, hörnstöden nertagna rundade kanter etc. etc.

Här håller jag med dig till fullo Rude,dock finns en stor skillnad då traditionell verkning inte uppvisar en bakåtbruten benaxel samt utifrån verkningsgraden utlöser en "blistereffekt" i kötthoven.

Oavsett vilken verkningsmetod man använder sig av kan det finnas en tanke i att den enskilda individen skall INTE efter utfört arbete gå sämre därifrån än den gick dit. Gör den det,ja då har man inte utfört ett fullgott arbete.

*tar mig en knapp för att kommentera tråden hittils*

Den här diskussionen är meningslös!
Prissättningen i Norrland är bara ouppdaterad men jag vet ingen som skulle tacka nej till en duktig, utbildad hovslagare bara för att h*n är dyrare! Så det är knappast därför som antalet utbildade hovslagare är så få. Kundunderlaget finns men de duktiga hovslagarna är så få att de måste arbeta ihjäl sig...

Dessutom tycker jag att om nu hovis är så full av självömkan om sin yrkesgrupps förslitningsskador och svårigheter att få ta bra betalt så kan han få skapa sig en egen tråd någon annan stans. Vi barfotaförespråkare är förvisade till en enda tråd *grums* och då känns det lite jobbigt att den inte ens skall få behandla barfota frågor.

Vad säger förresten hovis senaste inlägg om hans syn på barfotaverkning? Inte ser det ut att vara ett öppet, upplyst svar utan visar på samma trångsynthet som tidigare inlägg av nämnda person.
Just sånna personer får folk att dra öronen åt sig!

Jag reagerar även på "Strasser-representanternas" ovilja att få fram ett öppet och begripligt svar på frågan ställd om hur fång-behandlingen ser ut i deras lära. De levererar bara en massa "tyck synd om mig som blir hackad på" och "ingen vill lyssna, alla vill bara tro på ryktena"
Hur skall man kunna göra annat då ni inte ids svara ordentligt när folk frågar?

Jag har redan haft den diskussionen med Peter_Lundin för ett bra tag sedan där jag försökte förklara min bild av hur en fångrehabilitering borde genomföras enligt vad jag lärt mig. Men jag kan ju inte svara åt er eftersom jag inte är insatt i hur en rehab enligt Strasser borde genomföras.

Oavsett vilken verkningsmetod man använder sig av kan det finnas en tanke i att den enskilda individen skall INTE efter utfört arbete gå sämre därifrån än den gick dit. Gör den det,ja då har man inte utfört ett fullgott arbete.[/QUOTE]

Ja, det är ju precis det skoningen handlar om, att oavsett hur sjuka hovar hästen än har, så kan man alltid slå på en sko och få hästen att "bli frisk" och beviset är att den går bättre efter skoningen?

Är det då korrekt enligt svensk djurskyddslag att på detta sätt utsätta hästen för lidande, då det som vet och hovslagare tror är en bättre häst, är en häst med ytterligare strypt blodtillförsel och därav mindre känsel (går bättre efter skoning) i hovarna?

Och att då med andra ord dölja symtomen av en sjuk hov med skor som tex heartbar, sulor osv, och fixera hoven ännu mer och sedan kan ryttaren/kusken fortsätta träna hästen lite till. Men att överhuvud taget använda en sådan häst när den egentligen är SJUK i sina hovar, ja det är just det Strasser är helt emot. Hennes metod går ut på att först avlägsna ORSAKEN till hästens dåliga hovar (friska hovar och med en hästhållning och ett underlag som är anpassat till det man vill göra med hästen behöver inga skor).

Om något ska vara "utsätta hästen för onödigt lidande" så är det väl just detta, att använda en häst in i det sista med hjälp av diverse "ortopediska" skor tills inte ens det funkar längre, när den inte är frisk? Grymt :mad:

Sedan kanske du som är så informerad och kunnig inom ditt område äntligen kan förklara för mej, att om dessa "ortopediska" skor inte alls är något som bara döljer symtom och faktiskt har en läkande effekt då det konstaterats att hästen har någon "sjukdom" i hovarna, HUR GÅR DÅ DET TILL????

Denna fråga har varit på tapeten hur länge som helst nu men inte EN ENDA kunnig vet eller hovslagare vill/kan(?) redogöra för hur det går till? Det kan väl inte vara så svårt, ni jobbar ju ständigt med detta och jag hoppas ni vet VARFÖR ni skor då och hur skorna bidrar till läkning. Samt att ni väl måste ha många bra ex på hästar som efter en tid med ortopedisk skoning blivit friska och åtminstone kan återgå till normala skor?

Lånar knapp

Har haft ute barfotaverkaren igår igen, denna gången har den ena islänningen jätte ont och ömmar på alla underlag, hon styltar fram även på gräset.
Förra gången han var här hade min häst ont bak, det blev bra då han fixade til lite...men nu så kan knappt islänningen gå!!
Visst har hon tydligen haft dåliga hovar, plattfotad, men kan det verkligen vara så bra så hon även är en konvalesens häst som är under igångsättning, nu kan jag inte göra nåt med henne.

Ska ringa honom igen,

Denna häst har även gallor i alla ben, just efter att han påbörjat att verka som han gör, han kommer igen om 3 veckor....

Vad tror ni?

Många islänningar är plattfotade från grunden, detta har i många fall inget med felverkning att göra utan helt enkelt en medfödd historia. De är dessutom så att de kan ha en vådligt tunn sula, här vet jag at man provat att låta bli sulan vid verkning men detta har inte hjälp utan förvärrat saken i många fall och hästen har fått något som hette dubbelsula. Det i sin tur har medverkat till att hästen blivit otroligt mycket sämre i sin situation, och ömmat mycket även på snälla underlag.

Personligen anser jag inte att man skall låta hästen gå runt på detta vis, ivart fall inte medvetet då detta är ett bidrag till djurplågeri i mina ögon sett. På något sett måste man hjälpa upp hästens situation, så ta för hela fridens dar inte detta personligt. Men har man förskt och det inte funkar, måste man ivarje fall förbättra utgångsläget för hästen, hur det skall ske kan jag inte svara dig direkt på. Dock har hästen ett stort behov av att få röra sig, får den inte det kommer det att visa sig någon annan stans. En häst som går med smärta dygnet runt blir stressad, detta kan visa sig genom magproblem eller muskelproblem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 820
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar