Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
Nej men bokens författare kan hållas ansvarig när grundläggande principer ger problem.
PL
Nej men bokens författare kan hållas ansvarig när grundläggande principer ger problem.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hovis skrev:Bara att ställa den barfota och verka ned trakten så att hovbenet ligger paralellt med markplanet så "vipps" läker både hovbensfraktur och övriga benbrott. Skulle nu den övriga benaxeln efter utförd verkning påvisa en allt för grav bakåtbruten benaxel så görs en ny kontroll med hästen stående i 32 graders nedförsbacke.
Barfota är bra men inte alltid bäst!!
peter_lundin skrev:Nej men bokens författare kan hållas ansvarig när grundläggande principer ger problem.
PL
Trevlig helg själv!Toffel skrev:Hej igen!
Menade inte att uppröra någon och som jag skrev tidigare delger jag bara det jag läst på och TROR PÅ. Jag är ingen SHP utbildad person. Har förvisso en utbildning till hästmassör och kanske därför lite mer insatt i hästens allmänpåverkan, muskler osv. Har läst alla Strassers böcker och tyckte därför att jag kunde svara för det jag "vet".
Men jag är inte "experten" och utgör mej inte för att vara det heller. Om Lilla Skutt vill ha fler svar kan jag inte hjälpa till. Svaren var inte heller direkt till Lilla Skutt vad gäller fång och liknande. är ledsen om det uppfattades så. Jag känner ej de SHP (vad jag vet) på detta forumet, då namnen inte stämmer överrens med "min" trimmare. Så jag kan inte svara för varför det inte kommer en förklaring på hur fång behandlas i sverige. Vet dock att en Strasserutbildad ALDRIG rekommenderar eller låter sko en häst oavsett tillstånd då det helt strider mot metodens "policy".
Trevlig helg
Ideaal skrev:Personer som ondgör sig över Strassermetod har en tendens att sprida osanna påståenden utan att ha någon dokumentation eller grund i sina påståenden. Oftast verkar det vara: -Jag träffade en som sa o.s.v......Att sprida ett rykte utan att vara säker på sanningshalten i det man säger är olyckligt, inte minst för hästarna.
Jodå,en hårig individ..hovis skrev:Mycket snack om hoven är det men halååå!! Finns det ingen ting ovanför den???
Ideaal skrev:På helgkurserna anges det tydligt (även på hemsidan) att man inte kommer att lära sig tillräckligt för att kunna trimma professionellt. Trots det tror jag att folk ändå gör det.
Böckerna som används i de kortare kurserna är ju inte heller tillräckliga för att kunna utföra en certifierad Strassertrimmares arbete. Jag tror att grunden till alltihop är att det har varit en stor efterfrågan på barfotaverkare och då har vissa passat på att "sko sig" på det.
Samtidigt så kan ju inte bokens författare hållas ansvarig för om den används felaktigt.
Cilva skrev:Precis, och det skrev jag oxa. Men det borde även betyda att hovslagare i mina trakter har mindre utgifter i hushallet och däred inte borde behöva ta lika mkt betalt som din Stockholmshovslagare.
Migo skrev:lånar knapp
får jag bara fråga varför ni envisas med att diskutera SKONING av hästar här, i den enda ynka tråden som finns för diskutioner av BARFOTAALTERNATIV??
det är klart att man kan ställa frågor och debattera om barfotarörelsens vara eller icke vara,(hur många trådar inne på tex. NH handlar om "nh borde förbjudas för det är bara onda djurplågare")men den här tråden var väl ändå menad för oss som vill dela med oss av barfotaerfarenheter och diskutera hur vi tänker och gör, inte för "skoarna" att fördömma oss(vilket faktiskt är det de flesta gör. de är inte här för att lära sig, diskutera eller lyssna, utan för att fördömma och smutskasta).
Snälla höj debattnivån!
det finns forum för sandlådedebbatter på andra ställen!
och P_L, jag tycker mig veta hur ett hovben ska se ut, ja.
det är stor skillnad på hovisarnas fördömmande av strasser, och vice versa. De flesta av oss har sett skodda hästar, men de flesta av hovslagare och veterinärerna har ALDRIG sett en strasserverkad häst!!
peter_lundin Så du läser alltså röntgenbilderna bättre än veterinärena på kliniken där du praktiserar! PL[/QUOTE skrev:Där du praktiserade borde väl vara mer lämpligt skrivet.