Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nej men bokens författare kan hållas ansvarig när grundläggande principer ger problem.
PL

hovis skrev:
Bara att ställa den barfota och verka ned trakten så att hovbenet ligger paralellt med markplanet så "vipps" läker både hovbensfraktur och övriga benbrott. Skulle nu den övriga benaxeln efter utförd verkning påvisa en allt för grav bakåtbruten benaxel så görs en ny kontroll med hästen stående i 32 graders nedförsbacke. :rofl:

Barfota är bra men inte alltid bäst!! ;)

Så otroligt barnsligt. Tycker du att detta är bra sätt att representera din yrkeskår. I så fall är det inte konstigt att det dyker upp andra alternativ.

peter_lundin skrev:
Nej men bokens författare kan hållas ansvarig när grundläggande principer ger problem.
PL

Om grundläggande principer används enligt metoden och ändå skapar problem ja.

Jag om de grundläggande principerna inte tillämpas av utövarna utan bara finns i teorin så blir det inga problem.
PL

Toffel skrev:
Hej igen!

Menade inte att uppröra någon och som jag skrev tidigare delger jag bara det jag läst på och TROR PÅ. Jag är ingen SHP utbildad person. Har förvisso en utbildning till hästmassör och kanske därför lite mer insatt i hästens allmänpåverkan, muskler osv. Har läst alla Strassers böcker och tyckte därför att jag kunde svara för det jag "vet".

Men jag är inte "experten" och utgör mej inte för att vara det heller. Om Lilla Skutt vill ha fler svar kan jag inte hjälpa till. Svaren var inte heller direkt till Lilla Skutt vad gäller fång och liknande. är ledsen om det uppfattades så. Jag känner ej de SHP (vad jag vet) på detta forumet, då namnen inte stämmer överrens med "min" trimmare. Så jag kan inte svara för varför det inte kommer en förklaring på hur fång behandlas i sverige. Vet dock att en Strasserutbildad ALDRIG rekommenderar eller låter sko en häst oavsett tillstånd då det helt strider mot metodens "policy".

Trevlig helg :)
Trevlig helg själv!
Jag är ingen expert heller,har mkt kvar att lära inom alla områden,men jag har haft turen att möta många skickliga människor som gett mig små pusselbitar.

Precis som du är jag intresserad av muskler bla,och det är EN anledning till att jag är kritisk till metoden..

Då vet du precis som jag hur en ömfotad häst eller felverkad med fel vinklar, reagerar i muskulaturen,att en ömfotad häst har svårt att sätta under sig bakbenen och jobba i rätt form vid arbete,vilket leder till en häst som musklar sig fel.Det blir en ond cirkel.

Självklart vet du oxå att muskelproblem uppstår vid överträning,pga ryttares oliksidighet mm,tandproblem,snedverkning ,för trånga sadlar,listan kan som vanligt göras hur lång som helst.

Fånghästar mår bra av massage, det ökar cirkulationen och hjälper kroppen bli av med slaggprodukter samt ger viss smärtlindring.
Konvetionell behandling utförd av skicklig veterinär/hovslagare samt skicklig massör,det är en bra kombination!

Känner man på en fånghäst så är de stenhårda i musklerna pga smärtan,om man avstår smärtlindring blir det knappast bättre .. och som sagt psyket spelar roll för livskraften oxå.
Ibland krävs skor för smärtlindring och för att hästen skall kunna återgå till ett rörligt liv.

Senast ändrad:

Ideaal skrev:
Personer som ondgör sig över Strassermetod har en tendens att sprida osanna påståenden utan att ha någon dokumentation eller grund i sina påståenden. Oftast verkar det vara: -Jag träffade en som sa o.s.v......Att sprida ett rykte utan att vara säker på sanningshalten i det man säger är olyckligt, inte minst för hästarna.

Byt ut ordet Strassermetod mot seriös hovslagarmetod och granska själv Strasserfolkets påståenden . :cool:
Strasserfolket verkar inte ha tendenser,de verkar ha som standard att sprida osanna påståenden och rykten.

Och jag håller helt med dig ,det gynnar inga hästar!

Min påståenden om Strasserläran grundar sig på vad de själva skrivit värderat med mina egna kunskaper, samt på vad en del kunniga veterinärer o hovslagare skrivit om metoden.
PL

Ideaal skrev:
På helgkurserna anges det tydligt (även på hemsidan) att man inte kommer att lära sig tillräckligt för att kunna trimma professionellt. Trots det tror jag att folk ändå gör det.

Böckerna som används i de kortare kurserna är ju inte heller tillräckliga för att kunna utföra en certifierad Strassertrimmares arbete. Jag tror att grunden till alltihop är att det har varit en stor efterfrågan på barfotaverkare och då har vissa passat på att "sko sig" på det.

Samtidigt så kan ju inte bokens författare hållas ansvarig för om den används felaktigt.

Inte lära sig tillräckligt för att verka professionellt? Vad menas med det? Att det alltså är ok att ge sig på sina egna hästar och kompisars men inte att bedriva verksamhet? Man kan ju inte bättre för att man inte tar betalt?

Jag håller med dig om att det blivit en fluga som många skor sig på, ofta grundar ju detta sig i dålig kunskap, att man hakar på det nya och det som låter bäst för stunden. Här kanske vanliga hovisar får ta på sig lite, de kanske skulle vara bättre på att förmedla sin kunskap om hovar och problem, som en motpol. Då blir det lättare att värdera och väga vad man tycker är vettigt. Så det är ju om inte annat något positivt med hela barfota kontra sko, många hästägare har blivit tvungna att tänka till och aktivt söka kunskap för att själva kunna värdera vad de tycker verkar bäst och rimligt.

Sen tycker jag visst att man får ta ansvar för den litteratur man sprider, även om den inte används som man tänkt sig. I så fall får man åtminstone ta så mycket ansvar att man drar in litteraturen när man ser att det inte blev bra. Annars får man räkna med att stå för de ev. följderna, om inte annat att namnet blir "draget i smutsen".

Ja har man en rörelse som omsätter stora pengar på att sprida sina ideer över världen så är det klart att man måste ta ansvar för vad som händer när utövarna tillämpar dessa ideer i rörelsens namn.
PL

I stora delar av Norrland har vi en lägre genomsnittsinkomst än i övriga Sverige precis osm nan redan skrivit. Det görju att vi inte kan betala lika mkt för verkning/skoning till en hovslagare. Fast a andra sidan borde även hovslagaren precis som vi kunder ha en lägre levnadsomkostnad och borde inte behöva ta lika mkt betalt som likvärdig hovslagare i annan del av landet.

Bra och utbildade hovslagare är i mina trakter (laaant norrut) extremt sällsynta och därmed extremt överhopade med jobb. Det är mkt svart att komma in som ny kund hos de som finns. Jag har tre utbildade hovslagare inom ca 15 mils omkrets. Hästar är det inte brist pa. Det gör att manga outbildade skopospikare har en fin marknad att jobba pa. Visst, en del av dessa outbildade kan ju faktiskt vara bra men är de det är de lika svara att anlita som de utbildade. Inom samma antal mil kan jag lätt räkna till det dubbla antalet skopaspikare som hovslagare.

Vad gör man da?

Min lösning var att aka 40 mil enkel vag för att ga en verkningskurs (ej Strasser) och verka själv med besök av en av de utbildade hovslagarna med jämna mellanrum. Denna tycker att h*n har tid med det iom att det enda jobb som krävs är titt pa atta hovar och lite instruktioner till mig. Och betalt för resa och arbete far h*n givetvis.

Fast även om genomsnittsinkomsten är lägre är ju även oftast hushållet utgifter det med om man jämför med storstäderna. Det är inte ovanligt med stallhyror på 5000:-/månaden här i Sthlm, men sällsynt på andra håll i landet. Jag kör ca 5000 mil/år med bilen och det kostar mig lika mkt om jag bor i Sthlm eller i norrbotten + att jag har en hyra på över 8000:-/månad, så även om inkomsterna är högre är även utgifterna det.

Precis, och det skrev jag oxa. Men det borde även betyda att hovslagare i mina trakter har mindre utgifter i hushallet och däred inte borde behöva ta lika mkt betalt som din Stockholmshovslagare.

Cilva skrev:
Precis, och det skrev jag oxa. Men det borde även betyda att hovslagare i mina trakter har mindre utgifter i hushallet och däred inte borde behöva ta lika mkt betalt som din Stockholmshovslagare.

Du har aldrig tänkt på att vårat arbete ur ergonomisk synpunkt är världens mest påfrestande yrke, allt arbete som pågår mer än 45 sec per 24 timmar är direkt skadligt för våran kropp eller oxå kan man säga så här. En skoning som pågår under en timme med en häst som står still och inte hänger,lägger sig på en mm är att jämföra med en åtta timmars arbetsdag på ett industrigolv. Skor man då fem "snälla" hästar på en dag så är det att jämföra med en hel arbetsvecka för en industriarbetare.

Förstår du då att det gäller att ha bra privata sjuk,pensionsförsäkringar vilka är lika dyra att teckna oavsett om man bor i Norrlans, Sthlm eller Skåne.

E du me eller tänker du fortsätta tro att det är minder påfrestande för en hovis i Norrland att sko/verka en häst än i Sthlm????

Senast ändrad av en moderator:

lånar knapp

får jag bara fråga varför ni envisas med att diskutera SKONING av hästar här, i den enda ynka tråden som finns för diskutioner av BARFOTAALTERNATIV??

det är klart att man kan ställa frågor och debattera om barfotarörelsens vara eller icke vara,(hur många trådar inne på tex. NH handlar om "nh borde förbjudas för det är bara onda djurplågare")men den här tråden var väl ändå menad för oss som vill dela med oss av barfotaerfarenheter och diskutera hur vi tänker och gör, inte för "skoarna" att fördömma oss(vilket faktiskt är det de flesta gör. de är inte här för att lära sig, diskutera eller lyssna, utan för att fördömma och smutskasta).

Snälla höj debattnivån!
det finns forum för sandlådedebbatter på andra ställen!

och P_L, jag tycker mig veta hur ett hovben ska se ut, ja.

det är stor skillnad på hovisarnas fördömmande av strasser, och vice versa. De flesta av oss har sett skodda hästar, men de flesta av hovslagare och veterinärerna har ALDRIG sett en strasserverkad häst!!

Jag är lika mycket barfotare som skoare jag anser mig ha full rätt att ifrågasätta en viss barfotaläras i min mening skadliga principer o den ovetenskapliga grunden till dessa.
Så du läser alltså röntgenbilderna bättre än veterinärena på kliniken där du praktiserar!
PL

Eftersom ett av huvudargumenten för barfota från vissa håll är att ALL skoning resp verkning av hovslagare är skitkass är det väl naturligt att hovslagarna får komma in o försvara sig, även de utför ju barfotaverkning. Jag har ett flertal gånger försökt få ingång mer diskusion om metoder o jämförelse mellan olika metoder men det blir aldrig ngn fart.
PL

Att jag upprepade gånger blivit hotad med stämning av den som formellt säger sig företräda Strasserläran säger väl allt om hur högt det är i tak där.
PL

Migo skrev:
lånar knapp

får jag bara fråga varför ni envisas med att diskutera SKONING av hästar här, i den enda ynka tråden som finns för diskutioner av BARFOTAALTERNATIV??

det är klart att man kan ställa frågor och debattera om barfotarörelsens vara eller icke vara,(hur många trådar inne på tex. NH handlar om "nh borde förbjudas för det är bara onda djurplågare")men den här tråden var väl ändå menad för oss som vill dela med oss av barfotaerfarenheter och diskutera hur vi tänker och gör, inte för "skoarna" att fördömma oss(vilket faktiskt är det de flesta gör. de är inte här för att lära sig, diskutera eller lyssna, utan för att fördömma och smutskasta).

Snälla höj debattnivån!
det finns forum för sandlådedebbatter på andra ställen!

och P_L, jag tycker mig veta hur ett hovben ska se ut, ja.

det är stor skillnad på hovisarnas fördömmande av strasser, och vice versa. De flesta av oss har sett skodda hästar, men de flesta av hovslagare och veterinärerna har ALDRIG sett en strasserverkad häst!!

Hej Migo

Tyvärr är det ingen som vill höra talas om hur Strassertrimning fungerar i verkligheten. De tycker att det är bättre att lyssna på rykten och ha förutfattade meningar utan att ha någon erfarenhet själva. Det passar liksom inte in i deras resonemang att trimningen faktiskt ger goda resultat på hästars hovar.

Någon "förståsigpåare" ifrågasatte om vi ser någonting ovanför hovarna! Det är ju faktiskt det hela Strassers teorier går ut på, att det finns en helhet att ta hand om. Suck!

Mvh Ideaal

peter_lundin Så du läser alltså röntgenbilderna bättre än veterinärena på kliniken där du praktiserar! PL[/QUOTE skrev:
Där du praktiserade borde väl vara mer lämpligt skrivet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 822
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25