Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

usch jag vet...men enligt hovis ska det bli bättre och jag tror lite på denna metod då jag sett resultat, men det är ju individuellt ja.
Men blir hon inte bättre snart så skippar jag detta med hennes hovar...hon ska ju inte ha ont!

sante skrev:
Lånar knapp

Har haft ute barfotaverkaren igår igen, denna gången har den ena islänningen jätte ont och ömmar på alla underlag, hon styltar fram även på gräset.
Förra gången han var här hade min häst ont bak, det blev bra då han fixade til lite...men nu så kan knappt islänningen gå!!
Visst har hon tydligen haft dåliga hovar, plattfotad, men kan det verkligen vara så bra så hon även är en konvalesens häst som är under igångsättning, nu kan jag inte göra nåt med henne.

Ska ringa honom igen,
Denna häst har även gallor i alla ben, just efter att han påbörjat att verka som han gör, han kommer igen om 3 veckor....Vad tror ni?

Detta är en helt "normal" reaktion utifrån den verkningsmetod du valt för din häst.Se det så här,va glad för att hästen äntligen är befriad från dessa dödliga järnskor och att hovarna äntligen börjar "leva" och nerver samt övrig struktur i hovarna äntligen börjar fungera igen utifrån att tidigare varit helt "döda". Även om nu inte din häst (för dagen) rör sig så mycket så har den återskapat en väldigt bra cirkulation i hovarna, vilket är jätte viktigt för den övriga läkningsprocesen. Ta du och släpp ut den i en stor mjuk hage helst dygnet runt så skall du se att den blir bättre om några dagar.Bra oxå att din hovis kommer ut så snart igen för att verka ner det återstående "döda" hornet. Man måste tänka på att den omställning som sker "kan" ta lite tid och kräver lite anorlunda hästhållning från din sida men i slutändan kommer du kunna rida den barfota på ALLA underlag under obegränsad ridtid.

Låter det bra eller kan det vara så enkelt att denna häst för dagen står med en ohygglig läderhusinflammation som endast kan hävas i samarbete med Veterinär och Hoslagare som även kan sko???

ge dig någon gång!

Det är väl ingen som säger att det är positivt att häststackaren har ont???

sante: vilken metod säger sig den här barfotaverkaren verka efter? Hästen bör inte bli värre efter en verkning även om det kan hända om hästen har väldigt sjuka hovar. Men den skall definitivt inte få gallor i benen! Och att gå och bli öm på gräs efter andra verkningen??? Det känns inte rätt...
tre veckors intervall? Det låter inte som "min" metod iaf

Jag ska förtydliga mig lite, våra hästar har gått på hovväggen nästan hela tiden vi haft dem, vår gamla hovis verkade så.
De har dock aldroh haft skor men verkats fel ( man lär sig alltid nåt :crazy: )
Hästarna fick sprickor, hovböld osv...nu så går de mer på bärranden/ sulan( säger jag rätt nu) och de är väl en övergång helt enkelt!
Varför jag fick upp ögonen för denna form var att vår islänning som kom hem från Öland hade mycket fina hovar och bra hovkvalité...och det bästa är väl att vara flitig på att fila dem med jämna mellanrum och ut och gå mycket på grusväggar med hästarna så att de sliter väggen själva...ja mycket motion :)

Så jag ser hopp!

Du får jätte gärna berätta hur du gör!! :)
Jag undrar just detta med gallor, kan det ha nåt att göra med att böjsenorna tänjs ut nu, då hästarna även gått med för höga trakter?
Måste ju säga att hovarna är finare nu! och mer hållbara !
Gärna tips på hur ofta ska jag fila och hålla detta nere?

sante skrev:
Lånar knapp

Har haft ute barfotaverkaren igår igen, denna gången har den ena islänningen jätte ont och ömmar på alla underlag, hon styltar fram även på gräset.

Jag tycker det låter jättebra utifrån din vidareutveckling men förstår bara inte hur man går mkt med hästen på grusväg för att den skall slita väggarna själva med," ja mkt motion" samt vara flitig med att fila dom med jämna mellanrum om den för dagen tom "styltar" fram på gräset??? För du menar väl styltar inte töltar eller??

sante skrev:
Jag ska förtydliga mig lite, våra hästar har gått på hovväggen nästan hela tiden vi haft dem, vår gamla hovis verkade så.
De har dock aldroh haft skor men verkats fel ( man lär sig alltid nåt :crazy: )
Hästarna fick sprickor, hovböld osv...nu så går de mer på bärranden/ sulan( säger jag rätt nu) och de är väl en övergång helt enkelt!
Varför jag fick upp ögonen för denna form var att vår islänning som kom hem från Öland hade mycket fina hovar och bra hovkvalité...och det bästa är väl att vara flitig på att fila dem med jämna mellanrum och ut och gå mycket på grusväggar med hästarna så att de sliter väggen själva...ja mycket motion :)

Så jag ser hopp!
Men snälla du,du har en häst som ömmar på GRÄS!!! :eek:
Det är inte acceptabelt alls,din häst har ju JÄTTEONT,helt klart för hårt verkad!!

Det är just när det blir så här som jag är kritisk till barfota till varje pris!!

Finns inget försvar till att din häst skall behöva stappla fram på gräs,du kan inte mena allvar med att du skall ut med denna häst på gruset oxå?
Och att bara tänka på att raspa mera på den när den uppenbart redan har infl i hovarna?Fruktansvärt taskigt mot hästen,jag tror inte du gör din häst illa med flit ,men nu måste du VAKNA lite!!

Sjäkvklart kan man pröva och låta sin häst vara barfota,men om det nu inte funkar så måste du inse att din häst far illa!
Som din häst nu verkar ha det så lider den enormt,förstår du inte det?
Jag blir så ledsen när jag hör sånt här! :cry:

Har inletts en rättsprocess mot vissa barfotaverkare... eftersom det orsakar så mkt lidande, detta kommer med all säkerhet bli förbjudet, så tänk på det!!!

Har själv haft min pålle utan skor i ett år, men har tillslut gett upp, han led! Nu har han dojor igen och ser mkt lyckligare ut! Barfota kan vara bra, men inte till vilket pris som helst!

Glömde... Hade en ny hovis ute denna gång, och han lät mig springa med pållen för att se hur han rörde sig, om han skruvade mm mm, sedan mätte han vinklar osv INNAN han slog på skor och verkade, alltså gick han på hästens förutsättningar och rörelsemönster, bra va!!!??? :)

Du bör försöka att inte verka oftare än med 4 veckors intervall. Eventuellt kan man behöva ta ned traktstöden oftare eller korrigera extrem snedslitning i början.

Jag kan tänka mig att gallorna kommer sig av att hästen har så ont att den inte rör sig lika mycket som förut, vilket orsakar gallorna.

Du kanske bör prata med din barfotaverkare om att ta det varligare med verkningen med den hästen som har det besvärligt. Kanske lämna lite extra hovvägg tills saker har börjat ordna upp sig i hoven? Kolla så att strålen inte tar aktiv belastning, alltså är högre än hovväggen! Det kan orsaka mycket strul och bland annat att hästen blir ömfotad.

Och ja, bästa sättet att behålla de fina hovarna på den hästen som redan gått igenom rehab är genom rörelse och mycket slitage (så ni slipper verka så ofta ;) )
Rörelse är bra för hästen som har ont också eftersom det kommer att kunna gå snabbare. Men då måste du försöka komma på hur du skall göra honom bekväm. Om mjukt är obekvämt, testa med hårt! Asfalt kan exempelvis vissa hästar tycka är himla bekvämt att gå på (när de väl är av med skorna)

1,5 - 3 mil om dagen är rekommendationen för hästar, men det är ju något man måste komma upp i succesivt.

Du talar enbart efter rykten. Vad jag vet är inget förbud på gång mot någon verkningslära i Sverige. Jag har heller inte hört något om någon anmälan som inte lagts ned, i Sverige.

Hur kommer det sig att du, som är bombsäker på att barfotaverkning kommer att förbjudas, låtit en sådan person verka din häst under ett år? Under vilket hästen lidigt stora plågor? Jag skulle inte anlita en person jag inte litar på. Åtminstone inte mer än en gång. Och jag litar inte på folk som gör mina hästar illa!

Läs igen så ser du att det är två olika hästar. Dels en som varit utlånad till Öland, genomgått rehab där och fått jättefina hovar. Dels den som verkats knasigt av en hovslagare och nu är påbörjat rehab (för tillfället på andra verkningen).
Den som har färdiga hovar vill hon veta hur man underhåller och ser till att det förblir så bra, medans hon vill veta vad man kan göra och vad som kan vara fel för hästen som har ont just nu.

Det är visserligen inte bra med en häst som ömmar på gräs, frågan är om det är snabbt övergående eller hur det yttrar sig. För tydligen uppkom detta för bara någon dag sedan då verkaren gjorde andra verkningen.

Vad jag vet finns det de som accepterar att hästen inte är ridbar första dagarna efter skoning, så jag ser inte vart skillnaden är särskilt som att detta förmodligen inte kommer att upprepas när hästen får bättre och bättre hovar.

han verkade bara hästen 2 ggr... sedan tyckte jag det var nog. anledningen var att hästen har svårt att behålla sina skor på, då började jag leta barfotaalternativ. denne man har en bra övertalningsförmåga och ja jag ångrar djupt att jag gick på trenden med barfotagång. detta kommer jag aldrig förlåta mig själv för!

angående stämningsryktet som du kallar det så får väl framtiden utvisa om jag har rätt... :angel:

Vad var det för typ av verkare du hade ute? Vilken metod använde han?

Boj, är du säker på att islänningen är plattfotad och har andra hovproblem från grunden? Är det inte bara så att vi har fel underlag att erbjuda??
Och vad är egentligen dubbelsula? Låter som hästen håller på att byta sula efter inre skador i hoven...

Boj, är du säker på att islänningen är plattfotad och har andra hovproblem från grunden?

Ja det är jag väldigt säker på, plattfotade är mer en norm än ett undantag. Jag tror faktiskt att de hovslagare som verkar islandshästar kan intyga det, att merparten ofta är väldigt plattfotade. Tunna sulor förekommer också ofta, varför det är så kan jag faktiskt inte svara på. Men det är alltså inte så stor skillnad mellan import och infödd vad gäller konstruktion, men sen kan kvaliten av horn och verkning diskuteras på importer.

Det här med dubbelsula känner jag mig lite osäker på, men skall göra ett försök att förklara. Blir det något fel ber jag någon av hovisarna rätta mig. :o

Dubbelsula kan tydligen uppstå om man inte tar bort vissa delar av sulan vid verkning, det skall då uppstå ett mellanrum mellan dessa två sektioner som då kan ge upphov till smärta när den trycker. Hoppas nu att jag uppfattat det rätt, annars får ni allt lov att rätta till det. :crazy:

Så du tog ut verkaren två gånger under detta år???
Nog förstod jag att hästen din led! :O

Du får ursäkta, men du kan inte bedöma barfota efter två verkningar på ett år!

Det sa hovisen, men jag är öppen för fler förslag så att jag slipper ha hästar som är ömma varje gång han varit här!
Jag tycker själv att han tar mycket och mna kan se att strålen är den som når marken mest, kan det bero på att de är så ömfotade?

Tipsa mig gärna hur jag ska gå vidare med hästarna.

Jag menar styltar ja, inte tölta.
Idag gick jag på mycket mjukt undrelag med henne och det gick mycket bättre!
Men tyvärr så står hon mycket i hagen nu då hon har ont.

Tack för svar!
INgen här som bor i södra Skåne som vill hjälpa mig att fortsätta denna proccedur med verkningen.

Men det är det som är problemet då, hon går mest på strålen!! Men va sjutton gör han så för!!

Förra gången ömmade hon inget alls.

Ska jag låta hovarna växa igen så att de får lite stöd av hovväggen, eller ska jag fila på flitigt?
Jag funderra på att hitta nån annan som kan hjälpa mig och hästarna fast långsamt framåt!!

Hästarna har aldrig haft skor och aldrig varit ömma på grus, men så har de gått på hovväggen mycket mer...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar