Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ok, då var det en ganska tung häst då, inte riktigt lika tung som vår menändå. Hur var grundkvaliten på hovarna då?

Synd att du inte har bilder "från början". Tycker själv att det är lika synd att jag inte tog kort på vår hästs hovar. Det hade varit intressant att ha. Men då ville man bara få ordning på hans fötter.

Jo, jag tror de går med värmelampor och smälter bort all snö...(jag är också ironisk...).

kvaliten var ganska god eftersom hästen hade gått barfota ett bra tag (ett år?) innan.
Lite svårt att säga dock då hästen hade så mycket utflytningar och som sagt flera sprickor i varje hov, de flesta hela vägen upp i kronranden.

Vill du se bilder på riktiga vildhästar efter en vinter med snö? Varsågod!
och ännu lite fler !

Långt innan människan vandrade över åt andra hållet.
Åtminstone i asien o europa fanns det äkta vildhästar i tempererade klimat o i närheten av isen under istiden.
PL

emindy skrev:
Det så att man inte får tävla utan skor i alla grenar, enligt TR. Sedan är barfotarörelsen fortfarande liten och ung i Sverige vilket gör att alla som tävlar inte vågar ta av skorna inför en tävlingssäsong.
Utomlands är det dock vanligare.

Nu fanns det MER än en gren i Falsterbo som enligt TR inte ställer krav på skodda hästar samt att majoriteten av alla startande ekipage va internationella. Ovanligt många från USA oxå,trots det så startade INGEN häst utan skor.Varför???

Senast ändrad av en moderator:

Återigen; för att barfota är såpass nytt!
Men det är på gång! Barfota har visat sig vara ett vinnande koncept i distans och nu har det även poppat upp ekipage i bland annat dressyr : tävlande ekipage

Hovis, varför vill du inte kommentera mitt inlägg ang verkningen jag bevittnade?

Det skulle vara intressant att få höra din åsikt om det hela, varför si varför så.....
Och ni andras också förståss....
/T

AANHCP (men jag är utan examen, än så länge)

Det låter som en alldeles vanlig (tyvärr) hovslagarverkning.
Mindre optimal hovmekanism och stötdämpning eftersom hästen ohjälpligen lägger mesta vikten vid nedtrampet på tån. Dessutom torde hästen bli mer känslig för underlaget då, som du säger, tåvalken skurits bort.
En vansinnesverkning för en häst som skall gå barfota. Men då är inte jag hovslagare heller.

Tez1 skrev:
Jag väntar på svar/kommentarer....

Och ja hästen rörde sig alldeles obehindrat i går kväll(det var ju en hovslagare som verkat ju :smirk: )

Vad säger ni andra? Vad är rätt eller fel ang. verkningen?
Varför har "barfotarörelsen" sin verkningsinriktning och hovslagarna en annan?

/T

vänta en vecka...
och ge en ny rapport då samt vad den rids på för underlag. Vems är hästen?

/jenny

hmm det var det jag testade och gick kurs i... men det var inget för min pålle...

emindy skrev:
Återigen; för att barfota är såpass nytt!
Men det är på gång! Barfota har visat sig vara ett vinnande koncept i distans och nu har det även poppat upp ekipage i bland annat dressyr : tävlande ekipage
Barfota ngt NYTT?? är hjulet uppfunnit en gång till! :D trodde det funnits barfota i alla tider,fast av nån underlig anledning började vissa hästar skos. :angel: Fördelen med barfotaperioder om det är möjligt för individen har alltid varit förespråkat..däremot att som tex strasser vägra inse fakta att vissa hästar mår bättre av skor är väl nytt..

Beträffande exemplet
En fluga gör ingen sommar... ;)

Kul att det funkar för hennes hästar.
Men vad vet vi om den vackre dressyrhingsten i exemplet,går han på lösdrift dygnet runt i alla väder,utan täcken,käkar han enbart grovfoder ?Farrier ?är inte det hovslagare på engelska? :confused:
Är hennes exempel nåt för andra att ta efter?vad vet vi om hennes vardag och omständigheter?Hon är skicklig ryttare nog att känna av minsta tecken på muskelspänning hos sin häst pga hovömhet,hur många av oss är det?

Beträffande barfotahästar inom distans.. i sverige är det enligt Tr inte tillåtet att tävla barfota.
Barfota? vinnande koncept i distans? jahapp och vad har du för statistik på det? för det var nåt nytt!

Förrässten varför heter det "barfotametoden" och inte Bootsmetoden? ;)

Hur kan en häst som har boots på känna av underlaget?Är det inte en stor omställning att gå i hagen barfota och sen tjocka klumpiga boots på vid ridning?
Jag lägger inga värderingar i, jag bara undrar :confused:

emindy skrev:
Nu har jag som principsak att inte lägga ut bilder på mina kunders hästars hovar utan tillstånd, men den hov jag kan lägga ut på nätet hade sprickor upp till kronranden när jag började verka för över ett år sedan. Bilden är tagen ett halvår efter att jag börjat verka men hovarna hade växt väldigt långsamt efter att hästen stallades in och hästen inte motionerades så mycket längre.
Inga beslag, trådar eller klammer användes för att hålla ihop hans sprickor.
717d.jpg
Är bilden tagen före eller efter verkning?

Är du säker på att hästen inte har röta vid dessa sprickor?

Var hästen regelbundet verkad förut eller hade hovarna fått växa vilt?
Får hästen bra mineraler?Välskött bädd?

Tez1 skrev:
Hovis, varför vill du inte kommentera mitt inlägg ang verkningen jag bevittnade?

Det skulle vara intressant att få höra din åsikt om det hela, varför si varför så.....
Och ni andras också förståss....
/T

Du får ursäkta med det går inte att kommentera ditt inlägg då jag inte förstår vad du säger. Skall vi ta en grundkurs i Hovens yttre anatomi (exteriör) Så här är det: Tå-sido-och trakt-sidovägg,sula,stråle,kronrand och ballar. Hovens undre yta delas dessutom in i bärrand,lamellrand,hörnstöd,sulvinkel,trakthörn(vinkel),sidstrålfåror,strålskänklar och mittstrålfåran.

Jag kan nu bara svara för hur JAG verkar en häst utifrån hästens naturliga exteriöra förutsättningar.

Börjar med att frigöra strålskänklarna samt renskär sidostrålfårorna,mittstrålfårorna samt frilägger hörnstöden ner till sulans nivå. Rensar ren hela sulan från gammalt dött sulhorn, allt görs med hovkniv. Därefter kontroleras hästens exteriör samt benställning och verkning av bärranden kan påbörjas, för att uppnå en optimat verkning som för den enskilda individen är i balans skall hovväggen vara i symetri med lamellranden det vill säga avståndet från lammelranden till hovväggens utsida skall vara lika stort över hela bärranden (även i tådelen). Därefter verkas hoven med rasp till ca 3 mm ovanför sulan vilket ger ett optimalt upptag på hovens bärrand, sula samt stråle får under inga omständigheter va dom punkter som tar upp belastningen då det är bärranden som skall ta upp den. Däremot är det väldigt vilktigt att främst strålen i kombination med sulan ger ett secundärt understöd.

Sliter nu denna individ så mkt på sin bärrand av en eller annan orsak att den antingen blir öm i bärranden eller att stråle, sula inte ger understöd utan i stället får ta bärrandens belastning så är sko att föredra före barfota.

emindy skrev:
kvaliten var ganska god eftersom hästen hade gått barfota ett bra tag (ett år?) innan.
Lite svårt att säga dock då hästen hade så mycket utflytningar och som sagt flera sprickor i varje hov, de flesta hela vägen upp i kronranden.

Vill du se bilder på riktiga vildhästar efter en vinter med snö? Varsågod!
och ännu lite fler !

Tack för superintressanta länkar. Vilka hovar!

/Jane

emindy skrev:
Det låter som en alldeles vanlig (tyvärr) hovslagarverkning.
Mindre optimal hovmekanism och stötdämpning eftersom hästen ohjälpligen lägger mesta vikten vid nedtrampet på tån. Dessutom torde hästen bli mer känslig för underlaget då, som du säger, tåvalken skurits bort.
En vansinnesverkning för en häst som skall gå barfota. Men då är inte jag hovslagare heller.

Jaha är det så det är. För det första lilla Emidy så finns det inget som heter tåvalk, däremot har vissa människor tåvalkar. Sedan förefaller det ju högst orimligt att denna häst skulle lägga mest vikt i tådelen då det tydligen inte finns ngn tådel.

Oj! Här fick jag kritik minsann.
Barfota är visserligen inte något nytt. Alla hästar föds barfota och så har det varit sedan begynnelsen. Däremot är det något av en renaissance att hästar kan ANVÄNDAS även om de är barfota.
Du och många andra verkar fortfarande vara övertygade om att detta är rent omöjligt, åtminstone för den stora massan.

Vad jag vet verkas dressyrhingsten i exemplet av en hovslagare, jag har aldrig sagt att hovslagare inte kan lära sig verka vettigt! Och jag inte ett skvatt om hur den hästen lever i övrigt då jag faktiskt inte varit och hälsat på. Tro det eller ej!
Men är det relevant i frågan? De tävlar på hög nivå i dressyr, barfota. Och gör det bra dessutom.

Ang barfota i distans i Sverige så är jag och många andra fullt medvetna om att det inte är tillåtet. Helt idiotiskt eftersom det är den sport som har flest veterinärkontroller per tävling vad jag vet och en ömfotad häst skulle inte ens komma till start.
Kolla in bland annat på tribeequus.com så ser du att barfota hästar får mycket bra resultat jämfört med andra.

Om du tycker att boots är tjocka och klumpiga tycker jag att du skall jämföra ett par moderna hovboots med järnskor och sedan säga vad som verkar klumpigare och mer ovänligt för hästen. Glöm inte bort sömmarna bara.
Kom även ihåg att i de allra flesta fall så klarar sig hästarna utan bootsen efter övergångsperioden.

Hästen hade inte röta vid sprickorna, nej
Och en av orsakerna till sprickorna var alldeles säkert obalanserade, konstigt vuxna hovar precis som jag sa.
Bland annat fick jag verka hovarna nästan varannan vecka första sommaren för att de inte skulle tippa över framåt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023