Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har viss erfarenhet av det du beskriver. Tror du helt enkelt kan ta mer av strålen så kommer du att märka en förbättring!

Jag kan också meddela att min häst är en av de som testar barken, om det beror på den eller andra faktorer eller om det är en mängd samverkande faktorer vet jag inte, men hästens hovar är MYCKET bättre.

Senast ändrad:

Tack för tipsen! Både Toffel och Jan-Done!
Jag tror att detta blir bra om hovarna får vönja sig succesivt vid denna verkning! Men jag ska ändå ta hit "chefen" och få lite expertråd och tips!
Det var ju inte nån bra start detta med vildhäst metoden, men jag har verkligen fått lära mig en del och särkilt när man ha en flummig verkare :angel: som man måste ha koll på!
Hovböld har denna pålle haft problem med innan, hon hade typ 3 ggr förra sommaren :o
Så hon behöver verkligen denna verkning, tror att denna hovböld kommer i samband med för hårt verkad och att hästen får gå på "nya" delar av hoven.
Bara denna hovböld försvinner så kan jag fortsätta leva!
Jo, lider min häst= lider jag!
Har knappt sovit en blund i natt, och nu ska jag iväg och jobba natt igen :eek: :angel:

Jag berättar hur det kommer att gå!
Och särkilt vad "chefen" kommer ha att säga!

Hm denna bark låter intressant, är det något de får fri tillgång till? Är det dyrt?
Man ska tydligen inte behöva ge nåt annat till hästen, förutom hö då ;)

Men jag håller tummarna!

Lite mer info angående detta med hovbölder!

De uppkommer oftast pga att det finns "dött material" i hoven pga otillräcklig cirkulation som kroppen avlägsnar antingen genom att det absorberas av kroppen och kanske inte ens är något hästägaren märker. Eller så kommer det ut i form av var någonstans på hoven eller kring konranden eller ballarna. En böld av det sistnämnda kan vara länge eller bara ett par dagar beroende på hur stor den är och hur hästen har tillgång till rörelse.

Ofta hjälper det om hästen rör sej en stund, då kan man se att den går lättare men man ska givetvis inte tvinga hästen.. Och den ska röra sej på ett jämnt underlag som är lagom hårt och ej stötande, naturligtvis inte tex grusvägar etc.

Att som emindy skrev bada hovarna med äppelcidevinäger i varmt vatten kan skynda på bölden att spricka upp. Man ska absolut inte ställa hästen på boxvila då den försämrade cirkulationen i hovarna detta innebär, fördröjer bölden från att spricka upp.

Sedan är självklart en korrekt verkning för optimal cirkulation nödvändig då allt som ska läka i en kropp kräver ännu mer cirkulation än en frisk kropp, och då en hovböld ofta har uppstått pga tidigare otillräcklig cirkulation i hovarna så är detta mkt viktigt!

Just nu har hästen själv valt att stå still inne på lösdriften då det tydligen gör jätte ont!
Jag filade dem lite idag och jag fick knappt henne att röra sig ur fläcken.

Jag har varit med om en sådan hovböld i början av övergången till barfota på en av mina hästar.

Detta är INTE kul och känns ELAKT, men då jag till fullo tror på läkning = ökad cirkulation så tog jag med hästen på en kort promenad i hagen då den linkade på tre ben. Behövde inte tvinga hästen med våld (skulle jag aldrig göra) men fick övertala henne lite. Men efter max 5 min promenad gick hästen betydligt lättare och haltade bara något lite. Senare samma dag sprack en rejäl böld upp och hästen kände en enorm lättnad.

Är ganska övertygad om att hade jag skippat denna 5-10 minuters promenad hade hästen kanske haft kvar bölden i flera dagar med oerhörd smärta. Kan tyckas elakt att be hästen röra sej, men med det snabba resultatet skulle jag inte tveka att göra det igen! Men samtidigt måste man göra en avvägning, om rörelse gör att smärtan lättar kommer du se detta ganska omgående och märker du ingen skillnad efter en liten stund så fortsätt inte gå om hästen inte vill utan pröva senare eller nästa dag.

Det hjälper oftast med rörelse men ibland är bölderna inte "redo" att spricka upp ännu och då ser du ingen förbättring. Men har hästen möjlighet att röra sej och åtminstone en anledning att röra sej så den inte står helt still på samma fläck så kommer den spricka upp. Blöt gärna hoven en längre stund med vinäger även när den spruckit upp då ett korrekt PH värde hjälper kroppen att hantera bakterier bättre!

Nu rabblar jag på här, hrm... men hoppas bölden snart spricker upp på din häst!

Hur länge hästen skall stå åt gången får man väl avgöra lite från fall till fall men längre än 30 minuter åt gången torde inte behövas. Om inte hovarna är mycket torra förstås.
Om din häst har mycket ont skulle jag tro att två-tre gånger per dag, 30 minuter åt gången är en bra "dos"

Till alla:
Bara som ett tillägg ang hovbölder. Det finns två sorter, dels den som Santes häst nu verkar ha, alltså en böld som kommer sig av trasigheter och "skräp" inne i hoven. Men det finns naturligtvis fortfarande den "vanliga" varianten som kan komma som följd av exempelvis spiktramp, sömstick etc. Dvs bakterier som kommer in i hoven utifrån och skapar en varhärd.
Det är samma behandling som gäller men det som kommer ut luktar tydligen inte riktigt likadant eftersom det i den första varianten inte är regelrätt var som kommer ut.

Det är inte så bra att hon har så ont! Prova med hovbad och se om det inte lättar!
Jag håller tummar för att det kommer att vara över snart!

Vill bara påpeka att man aldrig kan säga att ett speciellt foder är det enda som behöver läggas till höet. Det beror helt på vad höet innehåller plus vad hästen har för behov! Ta för vana att bli misstänksam mot sådana påståenden!

Sen att bark kan vara bra vid hovproblem kan vara så enkelt att det faktiskt innehåller en hel del protein.

Toffel kommer med en rätt bra poäng här!
Även efter att bölden har spruckit upp måste du joxa, för då bör du nämligen försöka skölja ur den spruckna bölden så att allt gojs kommer ut och sedan hindra skräp från att komma ner i hålet. Fortsätt spola ur tills det ser helt torrt och fint ut. Då borde det vara grönt sen.

Poängen med bark är inte så mycket för hovproblem utan för att kunna ge bra fodertillskott som inte är sädbaserat, dvs innehåller mycket stärkelse.
Det är naturligtvis bra för hovarna om man kan hålla en diet som är låg på stärkelse och socker, men kanske inte bara för hovarna...

Om det är bra för hovarna har inte med stärkelse och socker att göra utan med just proteinet...stärkelse håller jag med om att man ska minimera, sockerdiskussionen har vi haft uppe förut...

Visst kan man använda bark, men det finns ju redan på fodermarknaden, inget nytt "barfotapåhitt" alltså. Lucern är annars ett bra ickestärkelsefoder, finns flera andra med.

Sockerdebatten har varit uppe förut men jag tror inte vi riktigt enats om att det är proteinet som är dåligt för hovarna. :smirk:

Min och andras erfarenheter är förbättringar när melass och betfor tagits bort. Och ja, jag vet att det är mycket socker i gräs, vilket ju kan förklara den eländiga muggen på somrarna och i mitt fall gräsliga regnskållor och svamp i hovar.

Lucernet ja, bara man slipper 10% melass så...

Sante! Nej bark är inte nytt, möjligen att många hästar inte har tillgång till det i hagar utan träd. Jag ger finstrimlad aspbark, knappt 2 dl om dagen. Det skulle vara bättre med pelleterad då konsistensen inte faller alla hästar på läppen, i övrigt vet vi ju att en aspstam i hagen brukar skalas ren på väldigt kort tid. :D

/Jane

emindy skrev:
Vad jag vet verkas dressyrhingsten i exemplet av en hovslagare, jag har aldrig sagt att hovslagare inte kan lära sig verka vettigt!

Men är det relevant i frågan?

Det är väl högst relevant då just denna individ verkas utifrån traditionel verkning. Denna häst lever så långt ifrån vad både AANCHP och Strasser förespråkar som bara är möjligt både avseende verkningsmetod samt miljö.

Jag börjar bli trött på allt vad du TROR Emidy, kan du inte införskaffa kunskap och i stället börja veta, gärna med inlägg som hänvisar till forskning utifrån dina påståenden.

emindy skrev:
En häst lägger absolut mer vikt fram i tån om trakterna höjs! Vilken kvinna som helst som gått i högklackat kan bifalla mig i det påståendet.

VAR har jag någonsin skrivit om höga trakter??

Vilken kvinna som helst kan förstå att en häst i högklackat inte går i balans lika lite som den med bakåtbruten benaxel, den får tåvalkar. (nu pratar jag om människors fötter då inga hästar har eller någonsin kommer att få tåvalkar. Däremot kan dom få förvuxet sulhorn p.g.a för hård verkning av bärranden.

Och jag skulle gärna vilja se dej "hovis" svara på mina frågor angående ortopediska skor? Inte bara du men du har mkt starka åsikter om "ditt" och borde kunna svara!

VAD ÄR ALLA NI HOVSLAGARE OCH VETERINÄRER RÄDDA FÖR?????

Jag ställer frågor som alla andra, är det bara för att jag är barfotaentusiast som alla ni erfarna skoförespråkare vägrar svara? Hur tror ni att det ser ut (oavsett om man stödjer barfotafolket eller ej) i folks ögon när ni totalt vägrar ge svar på denna enkla fråga? Trodde den var enkel iaf men blir mer och mer övertygad om att ni inte har en aning om vad skorna har för effekt eller hur de skulle kunna läka skador... Ni slår väl på skor i samverkan med varandra efter hur ni fått lära er att det ska gå till, men varför och hur det fungerar missade man väl att skriva ner i läroböckerna :devil:

Får jag bara tag på någon vet samt någon på hovslagarskolan som kan berätta för mej ska jag redogöra svaret här sedan!

emindy skrev:
Till alla:
Bara som ett tillägg ang hovbölder. Det finns två sorter, dels den som Santes häst nu verkar ha, alltså en böld som kommer sig av trasigheter och "skräp" inne i hoven. Men det finns naturligtvis fortfarande den "vanliga" varianten som kan komma som följd av exempelvis spiktramp, sömstick etc. Dvs bakterier som kommer in i hoven utifrån och skapar en varhärd.

Skitsnack! För att en hovböld skall kunna uppstå så krävs det att bakterier får kontakt med KÖTTHOVEN, detta kan ske som Emidy säger genom sömstick,sömtryck vid skoning. Vid barfotagång så uppträder det ofelbart vid för hårt verkad bärrand där grus,småstenar "penetrerar" sig genom lamellranden upp i kötthoven. Även hålväggar samt hästar med separation i lamelläderhuden är ytterst utsatta. All övrig perforering av främmande föremål i kötthoven (sulan samt strålen) är att betrakta som perforerad sula,stråle, vilket är mkt mera allvarligt då kötthoven är extemt blodfylld.

En utvecklad hovböld innehåller var(vätska) och vätska kan som dom flesta vet enbart rinna nedåt, därav är det för hästens välmående ytterst viktigt att öppna upp den genom drenering i bärranden( i bölden) för att lätta på trycket. I annat fall kommer denna böld att söka sig ut genom hovkapselns mjukaste del, oftast spricka upp i kronranden vilket inte är att föredra då inte varet kan rinna ut uppåt med den följden att bölden förtsätter utveckla sig och flertalet nya vargångar i hoven kommer att uppstå.

Se det enkelt: Hovböld är som en finne och skall behandlas som en finne.

Toffel skrev:
Och jag skulle gärna vilja se dej "hovis" svara på mina frågor angående ortopediska skor? Inte bara du men du har mkt starka åsikter om "ditt" och borde kunna svara!

VAD ÄR ALLA NI HOVSLAGARE OCH VETERINÄRER RÄDDA FÖR?????

Du får gärna fråga och jag skall försöka svara, fast vad är ortopediska skor??? Menar du ortopedisk skoning??? Vill du göra det lättare för dig så kan du söka på internet utifrån det du söker svar på ang. forskning utifrån det ämne du vill ha svar på.

Utifrån vad du undrar över vad alla hovslagare och veterinärer är rädda för så blir mitt personliga svar.

Okunskap utifrån personer som inte innehar kunskapen om hästens anatomi.

Jaha, då undviks frågan om igen då, är inte det minsta förvånad..

Jag vill veta HUR ortopediska men även vanliga skor av alla de slag enligt veterinärer och hovslagare BIDRAR TILL LÄKNING om de används i det syftet, vilket jag trodde var syftet med ortopediska skor.

Och som du går på får jag inte det minsta förtroende för din kunskap, den är gammal som gatan, folk börjar inse bristerna i den och söker hjälp allt oftare hos alternativa behandlare och barfotavårdare.

Att du skulle besitta en sådan otrolig kunskap har du redan bevisat motsatsen till genom att hela tiden bortförklara ett seriöst svar som detta om skors läkande effekt. Du spelar istället dum och låtsas inte förstå frågan? Men är det verkligen SÅ SVÅRT? Jag vet hur "min" lära läker skadade hovar och att det verkligen fungerar, jag kan säga att hästen kommer bli helt återställd och brukbar UTAN skor. Kan du min lilla vän? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar