Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Skulle det i så fall kunna förklara varför veterinären sa att det var vanligt på fullblod just? Def år ju ofta höga kraftfodergivor?

Vore jätteintressant att veta resultatet om du åker in med hästen. :)

hovis skrev:
Då vi Hovisar som genomgått utbildningen,avlagt Gesällbrev samt även genomgått dom fortbildnings"block" som för dagen finns samt har detta som YRKE så måste vi oxå få vårat företag att "gå i hop"

.

Nu får du ursäkta mig men har jag någonstans klagat på priserna? Nä det skulle jag aldrig komma på! Och jag har alltid tagit ut utbildade "dyra" hovisar till mina hästar och nej, alla har inte varit bra! Bäst jag tillägger att det inte är "snåltarmen" som har beslutat att mina hästar är barfota utan helt enkelt bara det att jag tycker att det känns bäst så. Den dan jag märker att det inte går så får jag väl helt enkelt sko dom då...

Kunskap som är gammal som gatan ska man inte förakta, den är ofta (men inte alltid) väl beprövad.

Det jag reagerar på på i princip alla barfotaförespråkare är all förkärlek för skräckpropaganda...ofta utan att kunna visa siffror, forskning eller statisktik, det får i alla fall mig att backa istället för att bli nyfiken och vilja veta mer.

Bubbla skrev:
Kunskap som är gammal som gatan ska man inte förakta, den är ofta (men inte alltid) väl beprövad.

Det jag reagerar på på i princip alla barfotaförespråkare är all förkärlek för skräckpropaganda...ofta utan att kunna visa siffror, forskning eller statisktik, det får i alla fall mig att backa istället för att bli nyfiken och vilja veta mer.

Det är tyvärr deras "policy" och ingår i deras utbildning.
Det går aldrig att få vetenskaplig fakta utifrån deras påstående. Däremot kommer dom snabbt med en motfråga eller motpåstående enbart för att slinka ur den obekväma situationen.

Jag saknar fortfarande svaret utifrån Svenska Strassers "lärjungars" fångverkning och rehabelitering i Sverige.

Zmulan skrev:
Bäst jag tillägger att det inte är "snåltarmen" som har beslutat att mina hästar är barfota utan helt enkelt bara det att jag tycker att det känns bäst så.

Snåltarmen kan det knappast vara då dessa utövare tar bra betalt (bara en fråga? får du kvitto oxå med momsred.Nr. samt förtydligande om att det innehas F-skatt samt Organisations nummer med förtydligande om vilken ansvarsförsäkring som gäller?)

Bara för att DU helt enkelt tycker det känns bra så behöver inte dina hästar tycka det är bra. Går du själv barfota???

Det finns faktisk massvis med människor som går barfota i världen...
Och deras fötter mår bättre än våra som tillbringar halva livet inklämda i skor, mer eller mindre fotriktiga.

Nu är det ju lite väl kallt att gå barfota året runt här förstås men hästarna lär inte ha samma problem med kylan.

Vill bidra med mina egna erfarenheter, jag har testat både skor och verkning enligt vildhästmetoden på min häst.
Väljer att skriva fördelar med de olika alternativen, men jag antar att det alternativ jag och min häst föredrar är lätt att räkna ut.

Skor:
Mycket praktiskt då hoven inte slits och uteritterna kan vara i timtal utan att hovarna påverkas märkvärt. Bra om man har en öm häst eller mycket grusvägar runtomkring.

Barfota:
Hästens hov ramlar inte längre sönder pga torrhet. Hästens rörelser är inte längre begränsade då klackarna (i form av alldeles för höga trakter) är borta. Då rörelserna inte är begränsade längre kan hästen numera utföra rörelser som den haft mycket svårt för förut och har därför mer utvecklade rygg och bogmuskler. Även bakdelen har fått sin dos av starkare muskler.
Hästen känner numera var den sätter sina hovar och placerar dom inte längre på den andra hoven, alltså småsår/förhårdnader och benskydd tillhör det förgångna.

Vill påpeka att nackdelen med barfota när man tvingas rida på grus inte är särskilt svår att undvika. Boots finns att köpa och de allra flesta sorter håller runt 6 månader, så var problemet med ömmande hovar på grus ur vägen. (Dessutom är det inte särskilt dyrt. Den bästa sorten kostar 1500 kr och ska hålla runt 1 år om man rider "normalt", kan tänka mej 1 h om dagen men har ingen siffra på det.)

Jag vill också säga att bara för att skoning är en gammal metod och väl prövad innebär det inte att alla hästar alltid mår bättre av att ha skor. Jag kan omöjligt tänka mig att alla hästar som används till hobbyridning eller mindre tävlingar behöver skor!

Jaha, vart har du gått den numera 2 åriga utbildningen enligt Strasser så du vet att den lär ut skrämselpropaganda?

Du är väl den största experten av alla här på forumet att undvika att svara på de känsligaste frågorna om skor? Hittils har du inte gett mej ett enda seriöst svar utan just bara MOTFRÅGOR OCH BORTFÖRKLARINGAR. Men den regeln att inte göra så gäller kanske inte dej, för du är väl hovslagare (eller har jag fattat det fel)?

Personligen försöker jag inte skrämma någon. Jag säger som det är och jag tror på det jag säger, sedan väljer så klart folk själva om de fortsätter sko eller inte.

Gång på gång kritiseras metoden, man blundar också gärna för de otroliga resultat Strasser får på hästarna i sin hovklinik? Men faktumet kvarstår och kan inte bortförklaras, metoden är mkt effektiv även på de värsta skadorna. Då detta är något som vet och hovslagare sällan lyckas med så förstår jag att det måste kännas jobbigt, för hur förklarar man som hovslagare att någon annan kan få hästar att kunna gå på ALLA underlag resten av sina liv UTAN skor när det är något de sällan kan?

Ni motståndare får gärna komma med en förklaring till HUR hennes metod är så effektiv och hur hästarna även efter de svåraste av hovskador återgår till fullt friska individer utan skor? Ni måste väl ha en teori om hur det går till? Berätta gärna den..

Denna fråga har varit på tapeten förut, men liksom andra känsligare frågor som vet och hovslagare inte tycks kunna svara på eller ge förklaringar till, så undviks frågan eller motfrågor ställs PRECIS som vi nu anklagas för. Vad är skillnaden?

Vad gäller detta eviga tjat om forskningsbaserad fakta så anser iaf jag att de personer och deras resultat, som Strasser hänvisar till i sina böcker ger en bra bild och förklaring till skons skadliga effekter. och bara detta att MÖJLIGHETEN finns att skor är skadliga för hovarna räckte för att övertala mej. De flesta av dessa personer är veterinärer eller proffesorer.

Men jag vet inte vad som krävs för att hovslagare och veterinärer skulle ta till sej dessa resultat och fundera över om det faktikskt stämma? Jag tycker det handlar om sunt förnuft och en gnutta intelligens, att tro att en så rörlig del som hästens hovar inte skulle ta skada av att fixeras med en järnsko och spikar in i kapseln är ren förnekelse, och det gynnar knappast alla stackars hästar vars hovar blir trängre och trängre för varje år.

"Hovis" snackar om djurskyddet, men att sko 2 åringar inom tex galopp och travet när det åtminstone förr var en allmän rekommendation att inte sko hästar innan 5 års ålder, är fasen inte djurskydd. och allt för att dessa människor ska tjäna så mkt pengar som möjligt..
Förr visste man det som nu tydligen är okänt (annars skulle man inte sko en häst yngre än 5) att hovbenet inte är fullt utvecklat förrän hästen är 5 år och att skoning innan dess deformerar hovbenet och/ eller hovbensutskotten så att hästens hovben helt enkelt inte kan växa och utveckla sej normalt, jo snacka om djurskydd.

Och det är inte skrämselpropaganda, det är rent fakta som man visste förr men som ignoreras numera allt för ofta. Att behöva sko en 2, 3 åring borde väl för tusan tala om att NÅGOT ÄR FEL, och att denna häst inte har friska hovar. Nämn som sagt ETT fall där en häst kunnat bli frisk med hjälp av skoning för att sedan kunnat gå tillbaka till ett liv och fullt användande utan skor, slår vad om att det inte finns ETT enda ex??

Det snackas hela tiden om fakta, men det jag skrivit om här ovan vet jag inte EN enda sida om på nätet tex, där man kan få se lyckade resultat och forskning som visar hur man undviker alla dessa sjukdomar (som verkligen fungerar bevisligen), och rehabiliterar hästar med hovåkommor utan skor och där slutresultatet är ett liv utan skor.
Detta är ju vad alltihop handlar om. Så den forskning som finns idag tycker jag inte ger mej ett skvatt. Jag vill inte att min häst ska vara beroende av skor resten av sitt liv även om forskningen säger så(!) Finns det hovis, någon forskning som visar att skor INTE skulle ha skadlig effekt? Eller någon forskning på att skor kan läka och återställa hovar till ett friskt tillstånd? Finns det forskningsbaserad kunskap om skornas positiva effekter på hovarna eller är dessa bara antaganden sedan hästarna slutar halta då skor slås på, och finns det forskning som visar VARFÖR det är så?

Många frågor, aldrig några svar från de som gapar mest :devil:

Strasser plockar de resultat som passar om hon så behöver gå hundra år tillbaka.
Hon tar resultat som visar att hoven påverkas av skon (vilket är ganska självklart) o sen drar hon slutsatsen att all skoning är förödande för hästen o försöker presentera detta som en vetenskaplig sanning.
Efter att ha läst en del av vad hon skrivit, läst hennes argumentation o sett exemplen kan i varje fall jag inte se det som något annat än ren skräckpropaganda.
Bra om hästar kan gå barfota men i inte lika bra om folk känner sig tvingade av ngn slags pseudovetenskaplig propaganda!
PL

Senast ändrad:

jag är inte emot lösdrift, fri tillgång på grovfoder mm mm det är så jag har mina hästar =) men när min pålle hade så ont i hovarna att han slutade komma galopperande i hagen och nästan stapplade fram utan nån förbättring då han gick barfota, kunde ej rida, inte ens gå så öm var han i fötterna, då var denna princip emot min syn på hästhållning, vilket innebär att allt onödigt lidande ska besparas hästen... dagen efter jag skott honom efter ett år barfota kom han glatt galoppernade i hagen igen.... :angel:

Enligt strasserförespråkarna beror detta bara på att skoningen tagit bort all känsel :devil:
PL

Hrm.. men förklara gärna då hur det gick till, hur kunde hästen från att ha stapplat fram springa dagen efter? Låter ju rimligt.....

Sedan får även du gärna ge din förklaring till vad det är som gör att Strassermetoden är så effektiv och lyckas med det som veterinärer och hovslagare inte kan helt enkelt? Jag är verkligen intresserad av er version och jag kan inte annat än att tro att ni ställt er frågan?

Vill här också passa på att säga att jag inte på något sätt förkastar veterinärkåren. Men deras kompetens vad gäller hovar ifrågasätter jag kraftigt. Anser inte att veterinärerna på något sätt eliminerar grundorsaken till hovproblemen och då kunskapen helt brister om hur man får hästen helt frisk för resten av sitt liv och användbar utan skor så brister mitt förtroende.

Så länge det inte finns forskning om skons positiva effekter samt forskning som bevisar att skor INTE är skadliga anser jag inte att vet och hovslagare har en större grund att stå på än Strasser. Och er kunskap baseras väl ofta på äldre forskning eller är allt nytt? Så var är skillnaden där? Bracy Clark var också veterinär..

Man läser överallt att det inom den tradionella medicinen inte finns kunskap om orsakerna till hovsjukdomar på häst. Fång vet man vad jag kunnat läsa mej till, egentligen inte så mkt om. Då Stasser har en logisk förklaring och har fått många fånghästar friska för all framtid låter jag hennes resultat tala för sej. DESSA går inte bortförklara som sagt, eller?

Hovis, jag har redan diskuterat varat och ickevarat av icke-infektuösa eller sterila hovbölder med Peter_Lundin för ett bra tag sedan. Tråden var lång och mycket intressant och där hittar du även de länkar jag drog upp som bevisar att jag inte inbillat mig eller hittat på alltihop.
För att göra det enkelt för dig har jag letat rätt på denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=514527&page=2&pp=25

Var vänlig läs HELA tråden innan du börjar vräka ur dig oförskämdheter igen.

Skitsnack! För att en hovböld skall kunna uppstå så krävs det att bakterier får kontakt med KÖTTHOVEN, detta kan ske som Emidy säger genom sömstick,sömtryck vid skoning. Vid barfotagång så uppträder det ofelbart vid för hårt verkad bärrand där grus,småstenar "penetrerar" sig genom lamellranden upp i kötthoven. Även hålväggar samt hästar med separation i lamelläderhuden är ytterst utsatta. All övrig perforering av främmande föremål i kötthoven (sulan samt strålen) är att betrakta som perforerad sula,stråle, vilket är mkt mera allvarligt då kötthoven är extemt blodfylld.

Cinzano; hade din häst så ont i hovarna hela det året då du hade hästen barfota???

Om det inte var något knas med verkningen (låter mystiskt) så är det så enkelt att din häst inte gick att ha barfota. Men varför tog det dig ETT ÅR med en STAPPLANDE häst att inse att han hade ont och att det inte gick???
Är det inget allvarligt fel med hovarna brukar de vara bekväma i hagen inom någon vecka om de alls har ont övht!

Jag tvivlar inte på att Strasser fått en massa hästar friska men det finns en massa veterinärer världen över som stött på fallen som inte blivit friska där hästarna utsatts för ett oacceptabelt lidande tex genom att tidigt tvingas ut på hårt underlag.
En massa fånghästar blir faktiskt friska även utan Strassers ur djurskyddssynpunkt oacceptabla metoder.
Att ömheten försvinner när man får upp den känsliga sulan en bit ovanför marken o samtidigt fördelar ev punkttryck över hela bärranden torde väl inte vara så konstigt ens för en strasseranhängare.
Bedövningsteorin är helt otrolig för alla som behandlat en skada i en skodd hov o har inget som helst stöd någonstans.
PL

Senast ändrad:

Toffel skrev:
Jaha, vart har du gått den numera 2 åriga utbildningen enligt Strasser så du vet att den lär ut skrämselpropaganda?

Du är väl den största experten av alla här på forumet att undvika att svara på de känsligaste frågorna om skor? Hittils har du inte gett mej ett enda seriöst svar utan just bara MOTFRÅGOR OCH BORTFÖRKLARINGAR. Men den regeln att inte göra så gäller kanske inte dej, för du är väl hovslagare (eller har jag fattat det fel)?

Personligen försöker jag inte skrämma någon. Jag säger som det är och jag tror på det jag säger, sedan väljer så klart folk själva om de fortsätter sko eller inte.

Gång på gång kritiseras metoden, man blundar också gärna för de otroliga resultat Strasser får på hästarna i sin hovklinik? Men faktumet kvarstår och kan inte bortförklaras, metoden är mkt effektiv även på de värsta skadorna. Då detta är något som vet och hovslagare sällan lyckas med så förstår jag att det måste kännas jobbigt, för hur förklarar man som hovslagare att någon annan kan få hästar att kunna gå på ALLA underlag resten av sina liv UTAN skor när det är något de sällan kan?

Ni motståndare får gärna komma med en förklaring till HUR hennes metod är så effektiv och hur hästarna även efter de svåraste av hovskador återgår till fullt friska individer utan skor? Ni måste väl ha en teori om hur det går till? Berätta gärna den..

Denna fråga har varit på tapeten förut, men liksom andra känsligare frågor som vet och hovslagare inte tycks kunna svara på eller ge förklaringar till, så undviks frågan eller motfrågor ställs PRECIS som vi nu anklagas för. Vad är skillnaden?

Vad gäller detta eviga tjat om forskningsbaserad fakta så anser iaf jag att de personer och deras resultat, som Strasser hänvisar till i sina böcker ger en bra bild och förklaring till skons skadliga effekter. och bara detta att MÖJLIGHETEN finns att skor är skadliga för hovarna räckte för att övertala mej. De flesta av dessa personer är veterinärer eller proffesorer.

Men jag vet inte vad som krävs för att hovslagare och veterinärer skulle ta till sej dessa resultat och fundera över om det faktikskt stämma? Jag tycker det handlar om sunt förnuft och en gnutta intelligens, att tro att en så rörlig del som hästens hovar inte skulle ta skada av att fixeras med en järnsko och spikar in i kapseln är ren förnekelse, och det gynnar knappast alla stackars hästar vars hovar blir trängre och trängre för varje år.

"Hovis" snackar om djurskyddet, men att sko 2 åringar inom tex galopp och travet när det åtminstone förr var en allmän rekommendation att inte sko hästar innan 5 års ålder, är fasen inte djurskydd. och allt för att dessa människor ska tjäna så mkt pengar som möjligt..
Förr visste man det som nu tydligen är okänt (annars skulle man inte sko en häst yngre än 5) att hovbenet inte är fullt utvecklat förrän hästen är 5 år och att skoning innan dess deformerar hovbenet och/ eller hovbensutskotten så att hästens hovben helt enkelt inte kan växa och utveckla sej normalt, jo snacka om djurskydd.

Och det är inte skrämselpropaganda, det är rent fakta som man visste förr men som ignoreras numera allt för ofta. Att behöva sko en 2, 3 åring borde väl för tusan tala om att NÅGOT ÄR FEL, och att denna häst inte har friska hovar. Nämn som sagt ETT fall där en häst kunnat bli frisk med hjälp av skoning för att sedan kunnat gå tillbaka till ett liv och fullt användande utan skor, slår vad om att det inte finns ETT enda ex??

Det snackas hela tiden om fakta, men det jag skrivit om här ovan vet jag inte EN enda sida om på nätet tex, där man kan få se lyckade resultat och forskning som visar hur man undviker alla dessa sjukdomar (som verkligen fungerar bevisligen), och rehabiliterar hästar med hovåkommor utan skor och där slutresultatet är ett liv utan skor.
Detta är ju vad alltihop handlar om. Så den forskning som finns idag tycker jag inte ger mej ett skvatt. Jag vill inte att min häst ska vara beroende av skor resten av sitt liv även om forskningen säger så(!) Finns det hovis, någon forskning som visar att skor INTE skulle ha skadlig effekt? Eller någon forskning på att skor kan läka och återställa hovar till ett friskt tillstånd? Finns det forskningsbaserad kunskap om skornas positiva effekter på hovarna eller är dessa bara antaganden sedan hästarna slutar halta då skor slås på, och finns det forskning som visar VARFÖR det är så?

Många frågor, aldrig några svar från de som gapar mest :devil:

Det spelar ingen roll hur man disskuterar med Strasserfolk..oavsett vad nån skriver så är det ju bara "strassers sanning" som gäller,att hon tror hon har svar på ALLT betyder inte att allt är SANT det hon säger! Ni sitter i en BUBBLA och ser bara vad ni VILL se.. skrämmande :crazy:

KONSTIGT :eek: att strasser får så mkt kritik! :angel:

Hört ordspråket "som man bäddar får man ligga"??

Tror inte hon får sova i Hästens säng i allafall.. (ironisk ..) :devil: :angel:

Det är totalt meningslöst att försöka förklara för dig,du vet ju redan ALLT trots att du saknar utbildning och praktisk erfarenhet av att ha följt hästars hovar i många år..och VILL du verkligen veta??

Är det sunt förnuft att tro att alla skoningar är lika utförda??

Köp en bullshitdetektor eller glasögon eller vad nu du behöver,jag har då tappat respekten TOTALT för rörelsen med många ss..

Sen är tydligen hovslagare skyldiga till allt ont i hästvärlden enligt strasser??..snacka om sandlådenivå :D

P.s Varför behövs det ingen hovklinik i Sverige då? är steniga skogsbackar här ok för fångbeh? istället för gummimattor och fotbad på klinik?? :devil:
Är det SUNT FÖRNUFT?

hur vet du att det inte är hovkliniker på gång? ingen av de utbildade verkarna här i sverige är veterinärer, därför har det ännu inte öppnat någon komplett klinik, men det finns verkare som kan erjuda gummimattemiljö etc (bla. i Norge).
Kanske kan vi få ihop ett samarbete med redan existerande kliniker, eller få upp ögonen på någon av de redan utbildade veterinärerna. Många vet. i tex. USA har ju sett metodens positiva effekter och tagit den till sig!

strasser skyller långt ifrån allt på hovslagarna...att du tror det visar att du inte vet vad du snackar om! hon lägger minst lika stor vikt vid modern uppstallning(dess nackdelar), foderrutiner, träningsmetoder, bett...det är bara att det inte är lika kontroversiellt, så det få inte så stort motstånd ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar