Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hovis skrev:Då vi Hovisar som genomgått utbildningen,avlagt Gesällbrev samt även genomgått dom fortbildnings"block" som för dagen finns samt har detta som YRKE så måste vi oxå få vårat företag att "gå i hop"
.
Bubbla skrev:Kunskap som är gammal som gatan ska man inte förakta, den är ofta (men inte alltid) väl beprövad.
Det jag reagerar på på i princip alla barfotaförespråkare är all förkärlek för skräckpropaganda...ofta utan att kunna visa siffror, forskning eller statisktik, det får i alla fall mig att backa istället för att bli nyfiken och vilja veta mer.
Zmulan skrev:Bäst jag tillägger att det inte är "snåltarmen" som har beslutat att mina hästar är barfota utan helt enkelt bara det att jag tycker att det känns bäst så.
Skitsnack! För att en hovböld skall kunna uppstå så krävs det att bakterier får kontakt med KÖTTHOVEN, detta kan ske som Emidy säger genom sömstick,sömtryck vid skoning. Vid barfotagång så uppträder det ofelbart vid för hårt verkad bärrand där grus,småstenar "penetrerar" sig genom lamellranden upp i kötthoven. Även hålväggar samt hästar med separation i lamelläderhuden är ytterst utsatta. All övrig perforering av främmande föremål i kötthoven (sulan samt strålen) är att betrakta som perforerad sula,stråle, vilket är mkt mera allvarligt då kötthoven är extemt blodfylld.
Toffel skrev:Jaha, vart har du gått den numera 2 åriga utbildningen enligt Strasser så du vet att den lär ut skrämselpropaganda?
Du är väl den största experten av alla här på forumet att undvika att svara på de känsligaste frågorna om skor? Hittils har du inte gett mej ett enda seriöst svar utan just bara MOTFRÅGOR OCH BORTFÖRKLARINGAR. Men den regeln att inte göra så gäller kanske inte dej, för du är väl hovslagare (eller har jag fattat det fel)?
Personligen försöker jag inte skrämma någon. Jag säger som det är och jag tror på det jag säger, sedan väljer så klart folk själva om de fortsätter sko eller inte.
Gång på gång kritiseras metoden, man blundar också gärna för de otroliga resultat Strasser får på hästarna i sin hovklinik? Men faktumet kvarstår och kan inte bortförklaras, metoden är mkt effektiv även på de värsta skadorna. Då detta är något som vet och hovslagare sällan lyckas med så förstår jag att det måste kännas jobbigt, för hur förklarar man som hovslagare att någon annan kan få hästar att kunna gå på ALLA underlag resten av sina liv UTAN skor när det är något de sällan kan?
Ni motståndare får gärna komma med en förklaring till HUR hennes metod är så effektiv och hur hästarna även efter de svåraste av hovskador återgår till fullt friska individer utan skor? Ni måste väl ha en teori om hur det går till? Berätta gärna den..
Denna fråga har varit på tapeten förut, men liksom andra känsligare frågor som vet och hovslagare inte tycks kunna svara på eller ge förklaringar till, så undviks frågan eller motfrågor ställs PRECIS som vi nu anklagas för. Vad är skillnaden?
Vad gäller detta eviga tjat om forskningsbaserad fakta så anser iaf jag att de personer och deras resultat, som Strasser hänvisar till i sina böcker ger en bra bild och förklaring till skons skadliga effekter. och bara detta att MÖJLIGHETEN finns att skor är skadliga för hovarna räckte för att övertala mej. De flesta av dessa personer är veterinärer eller proffesorer.
Men jag vet inte vad som krävs för att hovslagare och veterinärer skulle ta till sej dessa resultat och fundera över om det faktikskt stämma? Jag tycker det handlar om sunt förnuft och en gnutta intelligens, att tro att en så rörlig del som hästens hovar inte skulle ta skada av att fixeras med en järnsko och spikar in i kapseln är ren förnekelse, och det gynnar knappast alla stackars hästar vars hovar blir trängre och trängre för varje år.
"Hovis" snackar om djurskyddet, men att sko 2 åringar inom tex galopp och travet när det åtminstone förr var en allmän rekommendation att inte sko hästar innan 5 års ålder, är fasen inte djurskydd. och allt för att dessa människor ska tjäna så mkt pengar som möjligt..
Förr visste man det som nu tydligen är okänt (annars skulle man inte sko en häst yngre än 5) att hovbenet inte är fullt utvecklat förrän hästen är 5 år och att skoning innan dess deformerar hovbenet och/ eller hovbensutskotten så att hästens hovben helt enkelt inte kan växa och utveckla sej normalt, jo snacka om djurskydd.
Och det är inte skrämselpropaganda, det är rent fakta som man visste förr men som ignoreras numera allt för ofta. Att behöva sko en 2, 3 åring borde väl för tusan tala om att NÅGOT ÄR FEL, och att denna häst inte har friska hovar. Nämn som sagt ETT fall där en häst kunnat bli frisk med hjälp av skoning för att sedan kunnat gå tillbaka till ett liv och fullt användande utan skor, slår vad om att det inte finns ETT enda ex??
Det snackas hela tiden om fakta, men det jag skrivit om här ovan vet jag inte EN enda sida om på nätet tex, där man kan få se lyckade resultat och forskning som visar hur man undviker alla dessa sjukdomar (som verkligen fungerar bevisligen), och rehabiliterar hästar med hovåkommor utan skor och där slutresultatet är ett liv utan skor.
Detta är ju vad alltihop handlar om. Så den forskning som finns idag tycker jag inte ger mej ett skvatt. Jag vill inte att min häst ska vara beroende av skor resten av sitt liv även om forskningen säger så(!) Finns det hovis, någon forskning som visar att skor INTE skulle ha skadlig effekt? Eller någon forskning på att skor kan läka och återställa hovar till ett friskt tillstånd? Finns det forskningsbaserad kunskap om skornas positiva effekter på hovarna eller är dessa bara antaganden sedan hästarna slutar halta då skor slås på, och finns det forskning som visar VARFÖR det är så?
Många frågor, aldrig några svar från de som gapar mest