Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Min häst slet mkt mer på sina hovar i början av sin "barfotakarriär" än vad han gör nu 2 år senare.
För min del(hästen så klart) började det hela också med ofrivillig skolöshet då det helt enklet inte fanns horn kvar att fästa nya skor i pga alla tappskor.
Jag tror det har att göra med att hoven var av sämre kvalite efter ca 14 år av skoning och att den under åren hunnit bli ganska deformerad. Nu är hovväggen mycket tjockare och hoven har en lite bättre form samt att slitaget upplevs som noll nu då hoven växer fortare än den hinner nötas.

Att din ridhäst är obekväm på grus kan ha med verkningen att göra. Små små justeringar på det ena eller andra kan göra stor skillnad på hur hästen fungerar på skarpt underlag.

/T

Senast ändrad:

Det här ger väl inte direkt svar på din fråga men, själv anser jag att gärna skolös men inte till vilket pris som helst. Tyvärr så är det så att i övergångstiden när hästen är ömmar mycket så har det även en tendens till att ge sig på andra kroppsdelar. Smärta är något som forskarna inte har blivit klok på, vissa individer klarar smärta under en lång tid medan andra inte klarar något alls. Gemensamt är att den övriga kroppen tar stryk, och man har sett prov på där faktiskt organ slutat fungera pga smärta i andra delar av kroppen. :crazy:
Det är därför man säger att djuret inte får utsättas för onödig smärta, utan här måste man hjälpa till på ett eller annat sätt. Jag såg min häst förra sommaren, visserligen inte pga ömhet i hovar men lederna. Resultate blev en oerhörd slembildning i lungorna att vet blev orolig över att hon skulle få lunginflammation.

Det har jag faktiskt sett en skolös häst få, lunginflammtion pga kraftigt ömmande hovar så den vågade inte röra sig och på så sätt stangerade kroppen. Hästen har ett stort behov av att få röra sig, detta gör att allt fungerar i kroppen. Vid mycket stillastående slutar annat att fungera, det tycker jag är värt att lägga på minnet.

Hur du skall lösa din sitution vet jag inte, boots kanske eller så är det så att pållen inte kommer att klara av skolöshet trots att man så gärna vill.

Appropå detta med smärta...islänningen som blev verkad andra gången av en barfota verkare går fortfarande illa på hårt underlag, även mjukt ser lite jobbigt ut.
Jag förstår inte, hovväggen har ju börjat växa ner men ändå går hon som att hon inte kan stödja på frambenen och lägger all sin tyngd bak...denna häst är en konvalecens häst som haft problem bak - så jag är så jäkla trött på detta med smärta, kan inte den stackars hästen vara smärtfri snart!!
Tänk om det hänt något ännu värre nu när hon verkats så hårt åt gången!!
:mad: :mad:
Och jag som tänkt träna denna häst innan jag åker till skola kan nu inte det!
Alltså borde det finnas lag på detta med smärta, särskilt med dessa barfota verkare som inte säger att - din häst kommer vara obrukbar på nån månad!!
Jag blir bara så ledsen åt hästens vägnar...detta sta hon inte bara få stå ut med!
Tänk om vi nu måste sko henne!
*hjälplös*

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte lätt alla gånger med barfota till varje pris. ;)

Tez1 skrev:
Nu är hovväggen mycket tjockare och hoven har en lite bättre form samt att slitaget upplevs som noll nu då hoven växer fortare än den hinner nötas.
/T

Hovarna brukar slitas noll och växa fortare än dom hinner nötas då man inte tränar sin häst. Man bör dock ha i åtanken att flertalet hästägare i dag gärna dagligen vill rida och träna sin häst,antingen av ren hobbysyssla eller för kommande tävlingar och gemensam utveckling.

Det kan inte vara något annat än ömmhet hos hästen? Fång? Jag tycker att det verkar vara lite väl lång tid som din häst varit öm. Blir de ömma av för hård verkning så brukar det ju ge med sig åtminstone på någon dag. De brukar inte heller ömma på gräsunderlag.

Nemen hästen har ju varit barfota hela sitt liv utan att haft några problem med det :p

sante skrev:
Nemen hästen har ju varit barfota hela sitt liv utan att haft några problem med det :p

En snabb ändring av vinklarna och även en hårt verkad sula kan ju göra att hästen får ont men jag tycker att det har gått lång tid sedan du skrev om det först. Det är därför jag undrar om det kan vara något annat.

Kan det vara en typ av fång?
Hur vet jag det?
Kan det verkligen ha kommit i samband med verkningen?
Kan en häst med fång gå bättre på mjukt underlag?

sante skrev:
Kan det vara en typ av fång?
Hur vet jag det?
Kan det verkligen ha kommit i samband med verkningen?
Kan en häst med fång gå bättre på mjukt underlag?

Jag kan tyvärr inget om fång men det som fick mig att fundera var att ömheten har hållt i sig så länge. När du beskrev hur hästen fortfarande avlastar så lät det lite konstigt. Det kanske i alla fall är värt att kolla upp så att du kan utesluta fång och även andra möjliga sjukdomar. Hästen borde inte ha fått så ont som din har fått.

Har du prövat att sätta på boots? Om inte gör det (om du har eller tillfälligt kan låna för de är ganska dyra). För är hästen oöm med dessa på fötterna så vet du ju att hästen är sulöm och kan förmodligen utesluta andra sjukdomar. Barfotahästar är vanligtvis inte ömma på gräs enligt min erfarenhet.

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Hovarna brukar slitas noll och växa fortare än dom hinner nötas då man inte tränar sin häst. Man bör dock ha i åtanken att flertalet hästägare i dag gärna dagligen vill rida och träna sin häst,antingen av ren hobbysyssla eller för kommande tävlingar och gemensam utveckling.

Hm, hur menar du nu? Jag rider och tränar min häst sex dagar i veckan i genomsnitt och hovarna är ändå i behov av verkning då de inte slits tillräckligt.

/T

Balderum skrev:
Jag är "ofrivilligt" skolös, dvs mina hästar. Ungvalacken har aldrig varit skodd, så där ville jag pröva o se, om han kunde fortsätta vara oskodd under ridningen.

Valacken däremot, skoddes som femåring fram o sedan runt om som sexåring. Idag är han nio år o har gått barfota sedan nov ifjol. Ungvalacken är en livlig liten sak, som busar o leker. Det syns i munnen att han fått sparkar, jack på läpparna o ärr på tandköttet från unghästtiden, fick åka till tandläkarn när det rann blod o var fullt med var i ett sår i munnen i våras.

Alltså, inga skor på den äldre valacken för att skydda ungvalacken nu när han är hemma för inridning.

Ungvalacken klarar att vara utan skor bra, den äldre har lite jobbigt med gruset. Och mitt samvete. Är det verkligen rätt ha hästen oskodd, jag har ingen ridbana och enbart grusvägar att rida på här hemma. Har några fält i träda som jag kan använda lite längre bort. Dock har det inte blivit några längre långturer. Hovarna slits mycket på grusvägarna upplever jag.

Ni som har hästarna barfota, hur gör ni egentligen? Om hovarna slits mer, gör ni något? Bara allmänt nyfiken på hur jag kan hålla min häst barfota på bästa sätt.

Hejsan

Jag har ju haft min häst barfota sedan mars i år. Det fungerar väldigt bra, fast vi har haft en övergångsperiod som var lite jobbig. Speciellt som min häst fick en annan skada som jag inte förstod, utan trodde var hovarna. Men nu rider vi ungefär som innan jag skodde av. Vet jag att turen blir längs många grusvägar sätter jag på boots och då kan vi rida precis som vanligt. Är det mest skog och bara någon grusväg kliver jag av vid gruset, eller rider på kanten om det finns en sådan. På asfalt går han hur bra som helst.

Jag rider ganska så rejält ibland, det kan bli turer på några timmar. Har aldrig varit med om att hovarna slits för mycket. Däremot har hovarna blivit hårda, vackra och med fin form. Speciellt bak är de fina, fram tar det lite längre tid.

Min häst verkas av en tjej, i början blev det varje vecka. Numera väntar vi tre veckor mellan verkningarna.

På vintern räknar jag med att använda boots med broddar.

Jag är noga med att ha min häst ute så mycket som möjligt. Tar in honom värsta knottimmarna, sen får han gå ut igen. I början när jag skott av tog vi många långa promenader på asfalt, nu rider vi som vanligt.

Lycka till!!!

OlleAtlas

Jag vet ju inte hur mycket den här barfotaverkaren tagit men jag tycker att det är väldigt märkligt att en häst som varit barfota hela livet skulle få så pass ont utan att det är nåt som är fel. Du säjer att hon avlastar framhovarna och det låter misstänkt likt fång. Jag hade kollat upp hästen.

Ja, bak ser fina ut på båda, i början slet den äldre trakterna bak mycket men bytte hovslagare till min gamla o då blev det normalt ganska snabbt igen. Fram sliter de mycket i tårna o den äldre sliter snett på utsidan så insidan se större ut. Brukar fila till där så det ser mer rätt ut i formen. Innan jag bytte hovslagare flöt hovarna ut på den äldre, det såg förj-ligt ut men fixades fort av tidigare hovslagaren som ju undrade vad som hänt med hästens annars så fina hovar sedan hon verkade o skodde sist...

Jag har Easyboots, men på båda hästarna åker en fram av hela tiden - väldigt irriterande. Alla ser ut sitta mycket bra, ser märken att den ena fram har trampats av, på ungvalacken syns inget utan den far av bara liksom...Både vid markträning o ridning. Ville prova o se om det gjorde någon skillnad vilket som. Har beställt "benstöd" till framhovarnas Easy. Får se om det hjälper....

Iofs är det banne mej lättare sko hästarna. Punkt. Men jag ska ge det här en chans.

Min "hovis" verkar mest utifrån, dvs tar in utflytningar och rundar av kanterna. Det är nog extra viktigt i tårna. Tar såklart även lite under om det behövs, typ lite på strålen eller traktstöden, men bara litegrann. Hon är jäkligt noga med hur hästen rör sig, kollar alltid minst en gång under verkningen, både i skritt och trav.

Man måste ha boots som passar, dvs sitter kvar. Annars funkar det ju inte alls. Våra sitter kvar även i värsta geggamojet. Jag rider precis som vanligt i dem, över stock och sten, berghällar, vattendrag, lervälling osv. Det som hänt mig några gånger är att jag tappat locken över låsen (har Boaboots).

I helgen ska vi rida kurs för Eyjolvur I, får se om han tycker att vi är "galna" ;) .

OlleAtlas

Min häst blev barfota häst förra tisdagen.Hovslagaren tyckte att han skulle gå barfota över sommaren för att få bättre hovkvalitet. Nu är min häst så FRUKTANSVÄRT halt, han har jätteont i fötterna :( . Igår ville han inte ens gå in från hagen, och när jag efter mycket om och men fått in honom ville han inte gå ut igen. Dessutom var han jättesvullen i benen. Nån som vet om detta är normalt och kommer att gå över, eller ska jag ringa hovis och få på honom skorna igen????Min hovslagare har gått på semester :mad: , så jag tyvärr inte rådgöra med honom..

Hur många dagar har hästen varit så öm? Är den öm på gräset också eller är det bara när den går på hårdare underlag?

Med all sannolikhet så går det över på några dagar. Hästen är förmodligen svullen för att den inte rör sig lika mycket som den brukar göra.

Hoppas att din hovslagare gjorde en verkning för att han ska gå barfota och inte en vanlig skoverkning.

Har din häst sprickor i hornet eller vad var det som gjorde att hovslagaren ville att den skulle gå barfota?

Ideaal

Det där med skoverkning och barfotaverkning är intressant. Jag har två gånger varit med om hovisar som tagit av skorna, raspat ett tag på varje hov sen varit färdiga. Till följd att hästarna (som varit ganska plattfotade) haft strålar som stuckigt nån centimeter under hoven. Tacka fan för att de blir ömma!

/Jane

Hovslagaren tyckte att han skulle gå barfota för att få bättre hovar, dom spricker lätt nu. Han ska skos igen, så det är bara tillfälligt! Går lit bättre på gräs, då stapplar han "bara", men på grus haltar han. Tycker så synd om honom, undrar om det inte finns något annat sätt att bygga upp hoven?
Jag tycker inteatt han är verkad speciellt bra, ser ut som om skorna bara blivit avdragna.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar