Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om du inte har någon tanke på att ha honom barfota så tycker jag att det är bättre att sko honom igen så snart som möjligt.

Jag förstår egentligen inte vitsen med att ta av skorna en skoperiod bara. Hästen kan knappast hinna få något bättre horn på så kort tid.

Ideaal skrev:
Om du inte har någon tanke på att ha honom barfota så tycker jag att det är bättre att sko honom igen så snart som möjligt.

Jag förstår egentligen inte vitsen med att ta av skorna en skoperiod bara. Hästen kan knappast hinna få något bättre horn på så kort tid.

Håller helt med dig. Mina hovisar rekommenderade också alltid att min häst skulle ta av skorna några månader om år, vid vila, för att hovarna skulle "återställas". Det var en av orsakerna till att jag bestämde mig för att ha honom barfota året om. Så får han "återställas" året om, istället.

Det är väldigt viktigt hur de verkas om de ska vara barfota, inte sjutton kan man bara dra av. Ska du ha skor resten av året är det säkerligen bättre att ha skor hela tiden. En barfotapålle kräver en hel del pyssel i början.

OlleAtlas

Att dra skorna inför en viloperiod kan visst vara bra för att låta hovarna "vila" sig från skorna lite. Det är åtminstone bättre än att ha hästen skodd jämt!
Hornkvaliten blir kanske inte så mycket bättre, men hovarna vidgar sig vilket gör att hovmekanismen och därmed hornkvaliten inte blir så dålig som den annars skulle kunna bli.
Jag tycker mig se stor skillnad på hästar som varit skodda nonstop och hästar som gått barfota någon gång om året.

Däremot tycker jag att det är onödigt att förvänta sig att kunna rida hästen som vanligt första månaden... För vissa går det, men knappast för alla och det krävs ofta en viss insats från ryttarens håll (boots).

Jag tror tyvärr inte att hovarna vidgar sig på denna korta tid om hästen inte barfotaverkas. Det innebär endast ömhet för hästen som inte leder till något gott. Jag håller helt med OlleAtlas men det är bara min åsikt. Jag har inga bevis förutom min egen häst som inte hade någon nytta av dessa korta perioder av barfotagång. Det gav endast ömhet och ännu trasigare hovar. Först efter ett års barfotagång, med en korrekt barfotatrimmning som främjat hovmekanismen, har det gett resultat.

Ville bara berätta att jag idag, för första gången, berömt en norrländsk hovslagare. Han verkade precis som jag själv skulle gjort inför barfota förutom att han inte gjorde sista raspningen runt hoven. Han kapade inga tår, han verkade trakströden, höll nere trakterna och var jättenoga att allt var på millimetern. Kul att de finns, de som alla pratar om.

Han upptäckte oxå att min häst kanske behöver åka på hältundersökning, vilket ju är bra, men tråkiga nyheter..
Det finns en bra hovslagare här iallafall, så nu gäller det att hålla fast i honom.

apropå viloperioder så håller jag med emindy, hästen jag red innan var 7 år av tung ras och hade alltid gått skolös på somrarna, därför behövde hon ingen särskild övergångsperiod utan funkade kanon på alla underlag (men inte efter en vanlig hovisverkning förstås)
Min plan med min är att göra det samma.

/jenny

emindy skrev:
Att dra skorna inför en viloperiod kan visst vara bra för att låta hovarna "vila" sig från skorna lite. Det är åtminstone bättre än att ha hästen skodd jämt!
Hornkvaliten blir kanske inte så mycket bättre, men hovarna vidgar sig vilket gör att hovmekanismen och därmed hornkvaliten inte blir så dålig som den annars skulle kunna bli.
Jag tycker mig se stor skillnad på hästar som varit skodda nonstop och hästar som gått barfota någon gång om året.

Däremot tycker jag att det är onödigt att förvänta sig att kunna rida hästen som vanligt första månaden... För vissa går det, men knappast för alla och det krävs ofta en viss insats från ryttarens håll (boots).

Javisst. Jag tänker bara som så att det måste vara ännu bättre att få "återhämta" sig alltid, då hovslagaren föreslog viloperioder. För oss gick det fint att rida i början, sen kom en verklig "downperiod" där jag blev väldigt osäker på om jag gjort rätt, men så vände allt och nu kan vi nästan rida som vanligt.

Däremot vet jag inte ifall jag tycker att det är berättigat att ha hästen barfota en viloperiod, ifall den har så himla ont. Om man bestämt sig för att ha sin häst barfota så är man kanske beredd på att övergången kan vara besvärlig, och så får man kanske hjälp av någon erfaren. Men att bli lämnad vid hagen med en jätteöm häst av en hovlagare som far på semester kan inte vara någon höjdare.
OA

Senast ändrad av en moderator:

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så skulle hästen möjligtvis kunna ha nytta av en skolös sommar (säj 3 mån.). En förutsättning är att hästen verkas för bästa möjliga hovmekanism. Då kanske hästen har nytta av det en period på vintern. Det horn som produceras under tiden som hästen är barfota kommer ju ner först efter flera månader. Det horn som redan producerats när skon tas av kan ju inte påverkas. Hur det förbättrade hornet sedan påverkas på vägen ner av att hästen är skodd igen tål att fundera över. Rätta mig om jag har fel.

Det var precis därför jag tog av skorna på min häst!

Jag tycker inte heller att hovslagaren har skött det hela så superbra, men man kan ju alltid tycka...

De tre vanligaste felen som gjorts när hästen ömmar är:
1. Traktstöden är inte nedtagna
2. Strålen är högre än hovväggen, man har alltså tagit för mycket på hovväggen eller för lite på strålen.
3. Sulan har tunnats ut

Har något av det gjorts på din häst (och den som följd ömmar) är det dags för bassning! (Min slutsats för dagen ;) )

Jag VET att hovarna vidgar sig även med hovslagarverkning. Åtminstone som jag sett hittils. Kanske inte lika mycket och kanske heller inte fullt ut, men det är inte relevant i sammanhanget.
Betänk då att hovarna får vara skofria och därför vidgar sig, om än lite. Detta skapar då ett bättre utgångsläge när skorna kommer på igen och hovarna, i sin mindre trånga form har då lite bättre hovmekanism vilket leder till bättre horntillväxt och bättre kvalitet över HELA året. Eftersom hovarna är aningens lite vidare till att börja med.
Jag förstår att du ser lite svart-vitt, men det finns en hel massa gråzoner också och det är det vi pratar om här.
Om man ser det som en nedåtgående spiral så är en skolös period att hoppa upp några steg och att dra skorna helt att vända spiralen uppåt. Som jag ser det.

Huvudsaken är att man förstår att en bra hovvård är bra för hästen oavsett om den är skodd större delen av året eller om den går barfota.

Din hovslagare, det är inte han som flyttat upp då?

Vi får iaf hoppas att han vet att sätta gränser så han inte jobbar ihjäl sig i förtid! En sådan måste man ta vara på! :)

Ser lite svart-vitt?????? Gråzoner???? Jag diskuterar vinsten för hästens hov kontra/smärtan i det här fallet. Om du anser att det är gråzoner så låt gå för det.

Jag kan inte se vitsen med att dra av skorna på en häst, som det t.e.x. beskrevs i ett inlägg här ovan, när hästen har så ont att den knappt kan gå. Detta medför dessutom andra symtom hos hästen exempelvis bensvullnad och muskelspänningar p.g.a. för mycket stillastående. Det känns helt onödigt när det ger en såpass liten vinst.

Om hästen måste vara öm så ska det vara en så kort period som möjligt och den ska inte ömma på gräsunderlag. Om hästen är öm under en kort period är det OK men det måste leda till något bra annars är det svårt att motivera tycker jag. Blir hästen inte öm är det naturligtvis bra om hästen går barfota för då kan åtminstone sömhålen verkas bort till en hel hovvägg.

Jag blir lite nyfiken på hur du får konkavitet i hästhovarna med ditt sätt att verka. Vad skiljer ditt sätt att verka från en hovslagarverkning? Har du lust att förklara?

emindy skrev:
Jag VET att hovarna vidgar sig även med hovslagarverkning.

Huvudsaken är att man förstår att en bra hovvård är bra för hästen oavsett om den är skodd större delen av året eller om den går barfota.
Klokt sagt! ;)

Påtal om hovmekanism :
Ideeal!
En korrekt skodd häst har en tillräckligt fungerande hovmekanism oxå,att den ibland måste skos innebär INTE att hoven måste bli trång..

Nåt som Strasser nog aldrig visat på sina kurser (..?) är att om man kollar på en gammal sko(den sida som ligger emot hovsidan) ,så ser man fåror som slipats när hoven vidgat sig ..e inte det konstigt? :angel:

Själv är jag för oteknisk för att lägga in en sån bild, på en sko med slipfåror av hovens rörelser..kanske nån annan hovis kan göra det? :idea:

Ideaal skrev:
Jag kan inte se vitsen med att dra av skorna på en häst, som det t.e.x. beskrevs i ett inlägg här ovan, när hästen har så ont att den knappt kan gå. Detta medför dessutom andra symtom hos hästen exempelvis bensvullnad och muskelspänningar p.g.a. för mycket stillastående.

Om hästen måste vara öm så ska det vara en så kort period som möjligt och den ska inte ömma på gräsunderlag.
Där håller jag helt med! det är INTE acceptabelt med en stillastående häst pga smärta!Om den dessutom ömmar på gräs så har den ju fruktansvärt ont! :cry:

Lilla Skutt skrev:
En korrekt skodd häst har en tillräckligt fungerande hovmekanism oxå,att den ibland måste skos innebär INTE att hoven måste bli trång..

Så synd då att det finns så få korrekt skodda hästar men du kanske är en av de få som skor hästen till en fungerande hovmekanism.

snigelfarmor skrev:
Han upptäckte oxå att min häst kanske behöver åka på hältundersökning, vilket ju är bra, men tråkiga nyheter..
Det finns en bra hovslagare här iallafall, så nu gäller det att hålla fast i honom.
/jenny

Riktigt bra verkar han ju vara. Rent pinsamt är det dock att han under den ev. dom timmarna han va där förstod mer än du som äger hästen och dagligen brukar den lyckats upptäcka att hästen tydligen besitter skada/hälta vilket bör hältutredas.

Han va modig han som sa som det va till dig utifrån din egen oförmögenhet till hästkännedom. Dom flesta utbildade hovisar har samma kunskap om häst som han har fast väljer att inte nämna ngt då flertalet av dagens hästägare då blir förbannade och känner sig kränkta utifrån sin okunskap. Jag gör som han,enbart för hästens välbefinnande, passar det inte hästägaren så varsegod och ta ngn annan hovis. Som hovis måste man ha ett samarbete mellan häst,hästägare,ryttare samt övriga tänkbara inblandade.Skos eller verkas hästen i balans men sedan inte kan arbeta i balans så blir det bara obalans och hela vårat arbete totalt meningslöst utifrån den individen. Den största obalansen för hästen är enligt dagens forskning den som är i obalans.

emindy skrev:
Att dra skorna inför en viloperiod kan visst vara bra för att låta hovarna "vila" sig från skorna lite.

Det där låter bra men att påstå att hoven vidgar sig efter att den blivit skolös visar bara att man inte har en aning om hornkapsel samt hornrörens struktur och hur det påverkar hela hovens belastning. Om vi nu tar Stuvs så pedagogiska ex. här där han förklarar hur kraft och moment påverkar benets statiska belastning vilket du Emidy "köpte" men ändå inte förstod utifrån att du inte kommit så långt i din kunskap så är det så att en skodd hov utsätts för mindre belastning och moment så vida den nu är fysiologiskt skodd vilket är grundprincipen än den oskodda hoven som ofelbart kommer att behöva ta upp en större belastning samt ett kraftigare moment. Hornrören på en oskodd hov kan under inga omständigheter klara dom påfrestningarna så länge dom som du påstår kommer att inta en mer konkav struktur. För att förstå ditt resonemang bör du här förklara hornrörens struktur samt tillväxtriktning i hornkapseln.

Det är sant att en häst som får såpass ont måste få hjälp! Om smärtan beror på felaktig verkning måste det åtgärdas (om möjligt) och om smärtan beror på skador inuti hoven måste man ta i beaktande vad det kan vara för skada och vad som bör göras.
Jag har ingenstans sagt att smärta är bra eller automatiskt acceptabelt. Men det finns alltid gråzoner, även när det gäller smärta.
Som sagts är det viktigaste att hästen är bekväm i hagen...

Mitt sätt att verka jämfört med en hovslagarverkning är väldigt svårt att säga eftersom alla hovslagare jag sett hittils har verkat väldigt olika, även från häst till häst.
Men hur jag får konkavitet? Genom att låta hästen bygga den själv. Jag försöker bara låta bli att stå i vägen. För att hästen skall kunna ha konkavitet i sulan måste hoven "stramas upp" och det gör hästen bäst själv ;)
Med hjälp av verkning i balans och MYCKET rörelse.

Lite pinsamt att du genast antar att Snigelfarmor är okunnig och oengagerad för att hon uppskattat när hennes hovslagare upptäckt att hästen skulle kunna ha ont någonstans och isf behöver en hältutredning.

Jag har för övrigt inte "köpt" stuvs resonemang, även efter att jag har läst på lite för att bättre förstå vad han menade. Jag berömde helt enkelt modet och orken att försöka förklara något som DU blåvägrade att svara på. Det var alltså en fråga som flera gånger ställdes direkt till DIG men som sedermera delvis svarades av stuv.

Precis som du inte svarade på mitt inlägg till DIG ang hovbölder. Eller kändes det pinsamt kanske? Att jag visste något om hovar som inte du visste?

När jag talar om en hov som vidgar sig menar jag ABSOLUT INTE en utfluten hov. Där har du missförstått mig, med mening eller inte.
Om du inte tror att en hov vidgar sig (äkta vidgning) efter en skolös period eller ännu hellre efter två år barfota, då föreslår jag att du går om hovslagarskolan och/eller läser om "Hovvård och hovbeslag". För då tror jag att du har missat något ganska väsentligt.
Jag förstår inte vart du vill komma med att jag skall förklara hornrörens riktning för dig? De växer uppifrån och ned tillsammans med resten av hornet. Är det på något vis konstigt?

Du utgår tydligen från en korrekt fysiologisk skoning, men om du tittar dig omkring så är merparten av hästarna här i Sverige INTE skodda av hovslagare som gått den "extrakursen". Ditt argument faller alltså ganska platt i sammanhanget...

Lilla Skutt skrev:
Klokt sagt! ;)

Påtal om hovmekanism :
Ideeal!

Nåt som Strasser nog aldrig visat på sina kurser (..?) är att om man kollar på en gammal sko(den sida som ligger emot hovsidan) ,så ser man fåror som slipats när hoven vidgat sig ..e inte det konstigt? :angel:

Själv är jag för oteknisk för att lägga in en sån bild, på en sko med slipfåror av hovens rörelser..kanske nån annan hovis kan göra det? :idea:

Jodå, detta finns med och noterat både i Strassers böcker och på utbildningen. Och det beror på att hovväggen gör en "tiltande" rörelse i ett försök till att vidga sej, då detta inte är möjligt pga den helt stumma järnskon så blir det märken i skon. Den som tror att en hov nästan bara vidgar sej i den bakre delen av hoven kan ju ta sej en funderare hur det går till? Eller att en hovmekanisnm skulle vara så fullt möjlig att det blir märken av den anledningen, jovisst...

För att detta skulle vara möjligt skulle man behöva ha ett gångjärn där :idea:

Där sömmen tar vid tar det således stopp och detta är också den vanligaste orsaken till sprickor på sidorna av hovväggarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar