Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Migo skrev:
hur vet du att det inte är hovkliniker på gång? ingen av de utbildade verkarna här i sverige är veterinärer, därför har det ännu inte öppnat någon komplett klinik, men det finns verkare som kan erjuda gummimattemiljö etc (bla. i Norge).
Kanske kan vi få ihop ett samarbete med redan existerande kliniker, eller få upp ögonen på någon av de redan utbildade veterinärerna. Många vet. i tex. USA har ju sett metodens positiva effekter och tagit den till sig!

strasser skyller långt ifrån allt på hovslagarna...att du tror det visar att du inte vet vad du snackar om! hon lägger minst lika stor vikt vid modern uppstallning(dess nackdelar), foderrutiner, träningsmetoder, bett...det är bara att det inte är lika kontroversiellt, så det få inte så stort motstånd ;)
Hovkliniker på gång ,är det ett hot eller löfte? :D

Jamen vad bra! du kan ju hoppa in som veterinärassistent,du läste ju röntgenbilder bättre än veterinärerna ! ;)

Motstånd? vem har ifrågasatt att en häst skall leva naturligt ,ha passande utrustning ,mkt grovfoder, uppbyggande inte nerbrytande träning osv ? :confused:

Motståndet är ju endast riktat mot hennes metods NACKDELAR,fördelarna med hästhållning osv är ju bara sunt förnuft !

Du som vet så mkt ,menar du alltså att det är endast strasserverkare med veterinärutbildning som får behandla fånghästar?Det är därför det är så hemligt med deras fångbehandling! :idea:

Om man orkar ta reda på forskning så är www.slu.se en bra början. Där finns forskning även utifrån skadligheten av att rida på sin häst.

Jag har i dag varit ute på ett fall som jag väldigt gärna skulle vilja ha ett svar utifrån någon av AANCHP eller STRASSER verkarna utifrån hur NI skulle ha löst detta fall.

Historik: Tre månaders föl som liggande blivit trampad på en hov av sin klumpiga morsa som är och alltid varit barfota med följden hovbensbrott, BÅDE lateral och medial hovbensgren. Hur rehabeliterar man denna hov för fölets fortsatta fulla användbar het utan att fixera hoven???

Kul med barfota folk här på forumet som inte ens e barfota utan har "tofflor"

P.L. pratar du oxå för döva öron eller heter det ögon på IT språk?

Fixering är väl det enda som kan läka hovbensbrott, men det är väl något som måste göras i samråd med veterinär?
DÄR har man ett skäl att använda ortopedisk skoning där skorna faktiskt behövs och gör nytta. Frågan är varför du fortfarande inte kommit med forskningen som visar varför och hur ortopedisk och vanlig skoning hjälper hovåkommor som strålbenshälta, hålvägg, platthov, fullhov och hovbenssänkning? Eller för den delen hur skoning kan hjälpa läka ut skadorna efter fång?

Migo skrev:
strasser skyller långt ifrån allt på hovslagarna...att du tror det visar att du inte vet vad du snackar om!

Jahaaa???? Och jag som trodde att hela hennes lära utgick ifrån hoven samt alla vanvårdade hovbilder hon visar. Inte EN bild på en välskodd häst finns att uppbringa i hennes lära men det är inte hovisarnas fel utan hästägarnas!! Alla hästar skall ha en skoningsintervall på mellan 5-7 veckor beroende på den enskilda individens behov, likväl om det gäller verkning. Har man inte råd med det har man fasen inte råd att ha häste heller, så enkel är sanningen. Sedan vore det jävligt bra om Svensk lag stiftning satte stopp för alla outbildade skopåspikare samt verkare utan i stället krävde samma status för hovisar som för Vet. Alltså en legitimering. Vi är inte där ännu mn faktum är att AANCHP och STRASSER har hjälpt till att skynda på den utifrån den uppmärksamhet dom själva delgett utifrån sitt yrkesutövande.

Tack för det ;)

Nej skoning hjälper knappast att få en platthov bättre men är samtidigt det enda vettiga sättet att få en platthovad häst brukbar. När det gäller strålbenshälta är det visat att överdrivet låga trakter är en orsak o där hamnar man ofta om man följer strasser. Även vid hovbenssänkning(trodde in att du accepterade existensen) kan det vara nödvändigt att få upp sulan från marken, läker inte men skyddar.
Akut fång mår bättre barfota, senare stadier är olika från fall till fall.
Vid hålvägg o resektion kan skor vara nödvändigt för att fördela tyngden på resterande bärrand/hovvägg.
PL

Senast ändrad:

Hovbenssänkning som sådan existerar men jag anser att termen är missvisande. Ingen mening att tjafsa om sådant egentligen.

Att skor alltså skyddar en svag, öm sula kan jag gå med på, men är det inte bättre att göra något annat som skyddar sulan men som inte hindrar läkningen? Hovis verkar dessutom tro att skor inte alls hindrar utan påskyndar läkningen. Åtminstone ser det ut så från den här dataskärmen.

Kan du plocka fram statistiken som visar sambandet låga trakter - strålbenshälta.
Alltså låga trakter och inte understuckna för den kopplingen kan jag också se.

emindy skrev:
Fixering är väl det enda som kan läka hovbensbrott, men det är väl något som måste göras i samråd med veterinär?
DÄR har man ett skäl att använda ortopedisk skoning där skorna faktiskt behövs och gör nytta. Frågan är varför du fortfarande inte kommit med forskningen som visar varför och hur ortopedisk och vanlig skoning hjälper hovåkommor som strålbenshälta, hålvägg, platthov, fullhov och hovbenssänkning? Eller för den delen hur skoning kan hjälpa läka ut skadorna efter fång?

Sååå Emidy du stiger i min aktning. Det finns alltså hovrelaterade skador som inte kan läkas enbart med en rasp. Då jag inte sett dina egna svar på det du vill ha svar från mig om så har jag lite svårt att "kontra" dig men provar med en fråga. Strålbenshälta låter bra och det finns inte en tjans att återställa denna individ med den åkomma barfota. Pratar vi här om strålbenshälta utifrån deformerat strålben,urkalkning,trauma i strålbenets mjukdelar och ligament eller för bakåtbruten benaxel med följden att djupa böjsenan stressar strålbensbörsan?? Hur som helst så uppkommer strålbenshälta enbart genom långvarig obalans och felaktig felastning i benaxeln och endast en balanserad skoning med avlastning av det skadade området KAN få denna individ smärtfri men aldrig återgå som tävlande sporthäst i några högre grenar.

Trevligt att du inte hatar mig ;)
Då kanske du kan tänka dig svara på inlägget jag skrev till dig lite längre upp? #637

"Balanserad" verkning enligt AANHCP's riktlinjer har också visat sig hjälpa hästar med strålbenshälta. Så till den grad att de kunnat återgå till den aktivitetsnivå de var på innan = helt utläkt.
Varför vet inte jag, eftersom jag inte är veterinär. Men det kan ha att göra med att man kombinerar bra hovform med ökad hovmekanism som tillför mer blod och därför underlättar läkningen.
Varför tror inte du att detta kan läka barfota?

*lånar knapp*

Hej, får man va med?

Eftersom denna tråd är vansinnigt lång så har jag inte läst hela, men det som efterfrågats ibland är varför en sko kan hjälpa hästen att läka ut en skada, eller förhindra att skada uppkommer.

Svaret är att en sko kan på ett positivt sätt omfördela belastningen som hoven / benet utsätts för. Belastning delas upp i kraft och moment, tyngd är kraft och en vridande rörelse är moment.

Tex, ett ben som är tåtrång / inåttåad i kotan har hoven mer mot mitten än ett ben som har en korrekt benställning. I ett normalt ridbaneunderlag kommer således på det tåtrånga benet utsidan av hoven att sjunka djupare ner i underlaget än insidan, insidan i detta fall utsätts för ett kraftigare moment och en vridning uppstår. Det vridande momentet drar i ligamenten på falangernas utsida och komprimerar lederna på insidan. (Observera att kraften fortfarande är högst på utsidan)

Om vi leker lite med tanken så har nu denna häst även problem med strålbenssyndromet, den vridande kraften gör att strålbenet får extra påfrestning genom draget i strålbenets sidoligament och strålbenet åker kana lateralt / medialt i varje steg hästen tar.

Om man nu tänker sig att man anbringar någonting på hoven (tex en sko) som gör att utsidan av hoven blir lika bred som insidan, så minskas det skadliga vridande momentet avsevärt, strålbenet avlastas genom den minskade sidoförflyttningen och de ansträngda strukturerna får möjlighet att läka ut.

Ovanstående är endast ett exempel på vad fysiologisk skoning går ut på, hoppas det inte blev för krångligt

Mvh stuv

Tack!
Inte för att jag håller med dig om allt, vissa av de saker du tog upp nu är över min utbildningsnivå så jag kan varken säga bu eller bä. Men du är den första hovslagaren som vågat ge ett utförligt exempel iaf!

hovis skrev:
Alla hästar skall ha en skoningsintervall på mellan 5-7 veckor beroende på den enskilda individens behov, likväl om det gäller verkning. Har man inte råd med det har man fasen inte råd att ha häste heller, så enkel är sanningen.

Så tänkte jag också, när min häst var skodd. Men se, hovisarna jag använt ville inte komma så ofta. Jag fick tjata till mig kortare skoningsperioder på sommaren åtminstone. Båda hovisarna, SKARA-utbildade, ville vänta åtta vecklor. Ingen av dem tog någonsin ut min häst på backen och bad att få se hur han rörde sig.

Vill nämna att jag inte är någon barfotafanatiker alls, men visst är det lite märkligt att de inte vill komma och sko, trots att min hästs tår sköt iväg och blev långa som snabelskor (lite överdrivet) under åttaveckorsperioden.

OA

Var i Rom för några veckor sedan och plåtade bland annat denna bild i Vaticanmuseet.

HovarRom.gif

OA

hovis skrev:
Jahaaa???? Och jag som trodde att hela hennes lära utgick ifrån hoven samt alla vanvårdade hovbilder hon visar. Inte EN bild på en välskodd häst finns att uppbringa i hennes lära men det är inte hovisarnas fel utan hästägarnas!!

Det är inte särskillt välskodda hästar i L-E Magnussons HOVVÅRD OCH HOVBESLAG heller :smirk: om det finns nån öht.

/T

jag är helt och hållet positiv till en så naturlig hästhållning som möjligt, mina pållar går på lösdrift, rider med så lite utrustning som möjligt mm mm och det var på detta vis jag kom i kontakt med barfotametoder... tyvärr funkade inte detta på min häst och nu i efterhand har jag förstått att det är många som är missnöjda med metoden.

Det jag oxå ogillade med aanhcp var att ledaren för kursen klankade ner så på både hovisarna och vetrinärerna som trots allt har mängder med år på nacken inom betydligt fler områden än aanhcp. däremot håller jag med dig att alla utbildningar ska uppdateras och alternativa metoder att behandla hästar på ska finnas med i utb mer än det gör idag!

:idea: jag var med om en icke utbildad hovis som för första gången på mina 17 år som aktiv hästmänniska ville se hur pållen rörde sig, verkade lite och sen fick han springa igen, resultatet blev lysande än så länge ingen tappsko!!!! :)

Tuvalisan skrev:
:idea: jag var med om en icke utbildad hovis som för första gången på mina 17 år som aktiv hästmänniska ville se hur pållen rörde sig, verkade lite och sen fick han springa igen, resultatet blev lysande än så länge ingen tappsko!!!! :)

Då är det bara att säga GRATTIS till sig som hittat en sådan.

Min pålle går numera barfota och klarar det fint. Vi börjar så smått även kunna ta oss fram på grus, såvida det inte är sådär riktigt stora och vassa stenar. I övrigt rider vi i stort sett som vanligt, men det har tagit några månader för oss att komma dit.

Tjejen som hjälper oss att verka är otroligt noggrann och kollar rörelsemönster, ibland t o m när jag rider.

OlleAtlas

Jag är "ofrivilligt" skolös, dvs mina hästar. Ungvalacken har aldrig varit skodd, så där ville jag pröva o se, om han kunde fortsätta vara oskodd under ridningen.

Valacken däremot, skoddes som femåring fram o sedan runt om som sexåring. Idag är han nio år o har gått barfota sedan nov ifjol. Ungvalacken är en livlig liten sak, som busar o leker. Det syns i munnen att han fått sparkar, jack på läpparna o ärr på tandköttet från unghästtiden, fick åka till tandläkarn när det rann blod o var fullt med var i ett sår i munnen i våras.

Alltså, inga skor på den äldre valacken för att skydda ungvalacken nu när han är hemma för inridning.

Ungvalacken klarar att vara utan skor bra, den äldre har lite jobbigt med gruset. Och mitt samvete. Är det verkligen rätt ha hästen oskodd, jag har ingen ridbana och enbart grusvägar att rida på här hemma. Har några fält i träda som jag kan använda lite längre bort. Dock har det inte blivit några längre långturer. Hovarna slits mycket på grusvägarna upplever jag.

Ni som har hästarna barfota, hur gör ni egentligen? Om hovarna slits mer, gör ni något? Bara allmänt nyfiken på hur jag kan hålla min häst barfota på bästa sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
95 817
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 201
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.