T
Toffel
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
Stackars stackars vildhästar som måste stå ut ett helt liv utan skor, dessa ben och hovar borde ju se rent fördjävliga ut efter ett tag?
Jag tolkar iaf detta som att du är fullständigt såld på detta med "fysiologisk" skoning och menar att INGA hästar med en KORREKT barfotaverkning mår allra bärst barfota? Ja min lille vän, då håller jag med Emindy, (notera stavningen när jag ändå är igång) då borde du nog gå om din utbildning då det ändå finns många hovslagare och vet som håller med om att barfota är det bästa för hoven. Man vet bara inte hur man ska gå tillväga för att hästen ska klara av att gå barfota..
Och inte ens när någon berömde en hovslagare för en bra verkning så kunde du bli nöjd utan måste häva ur dej onödiga kommentarer om att hästägaren är okunnig. Och sedan göra det till att du minsann skulle gjort som den hovslagaren, för du är ju så duktig och kunnig?
Skulle vilja säga att du är rädd min vän, mkt rädd..
hovis skrev:Det där låter bra men att påstå att hoven vidgar sig efter att den blivit skolös visar bara att man inte har en aning om hornkapsel samt hornrörens struktur och hur det påverkar hela hovens belastning. Om vi nu tar Stuvs så pedagogiska ex. här där han förklarar hur kraft och moment påverkar benets statiska belastning vilket du Emidy "köpte" men ändå inte förstod utifrån att du inte kommit så långt i din kunskap så är det så att en skodd hov utsätts för mindre belastning och moment så vida den nu är fysiologiskt skodd vilket är grundprincipen än den oskodda hoven som ofelbart kommer att behöva ta upp en större belastning samt ett kraftigare moment. Hornrören på en oskodd hov kan under inga omständigheter klara dom påfrestningarna så länge dom som du påstår kommer att inta en mer konkav struktur. För att förstå ditt resonemang bör du här förklara hornrörens struktur samt tillväxtriktning i hornkapseln.
Stackars stackars vildhästar som måste stå ut ett helt liv utan skor, dessa ben och hovar borde ju se rent fördjävliga ut efter ett tag?
Jag tolkar iaf detta som att du är fullständigt såld på detta med "fysiologisk" skoning och menar att INGA hästar med en KORREKT barfotaverkning mår allra bärst barfota? Ja min lille vän, då håller jag med Emindy, (notera stavningen när jag ändå är igång) då borde du nog gå om din utbildning då det ändå finns många hovslagare och vet som håller med om att barfota är det bästa för hoven. Man vet bara inte hur man ska gå tillväga för att hästen ska klara av att gå barfota..
Och inte ens när någon berömde en hovslagare för en bra verkning så kunde du bli nöjd utan måste häva ur dej onödiga kommentarer om att hästägaren är okunnig. Och sedan göra det till att du minsann skulle gjort som den hovslagaren, för du är ju så duktig och kunnig?
Skulle vilja säga att du är rädd min vän, mkt rädd..