Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

*lånar*
Var kan man lära sig att verka/ trimma lite på sina egna hästars hovar? Jag är inte intresserad av att verka andra hästar utan vill bara putsa på mina egna vid behov.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

snigelfarmor skrev:
kavat, ser absolut inte var jag har kunnat retat upp dig så till den milda grad??!! Varför tar du all kritik som personlig, heter du Hiltrud?

Strasser är inget för mig, acceptera det. Kasta inte skit på alla andra metoder, de är lika goda allihopa!
Att sen snacka skit om Ove och hans bror..ja, då ligger du på samma nivå som de du spottar på.
Ta flera av råden du fått här, lugna ner dig! Gå inte fram som en "taliban", det drabbar ju även mig som oxå förespråkar barfota.
..
/jenny

Jenny,
Jag upplever det som att det är du som inte är lugn!
Jag betackar mig påhopp som "taliban" när jag bemöter direkt felaktiga påståenden angående Strassermetoden. Så om det är din syn på att "lugna ner mig" att inte bemöta lögnaktiga antydningar och påståenden ang Strassermetoden, så måste jag göra dig besviken.

Vad du gör med din häst bestämmer du. Något annat har jag aldrig påstått.

Att vi förmodligen har samma intresse att främja hästens hovhälsa försökte jag påpeka i mitt första svar till dig och att du ska hålla dig till att uttala dig om sådant du kan. Strassermetoden är uppenbarligen inte ett sådant område.

Självklart är jag mån om att felinformation korrigeras angående Strassermetoden för att man "fråntar" hästägarna en metod som har mycket goda resultat kliniskt.

Jag snackar inte skit -jag har konstaterat att det finns två färdiga som ska verka och handleda en ogörlig mängd hästar och deras ägare. Sedan har jag även ifrågasatt vilken kunskapsinhämtning som finns bakom- med fog. Det följer inte den beskrivning av aanhcp- utbildingen som finns. Särskilt prekärt blir läget när dessa förespråkare både öppet i tidningar och på sina utbildningar uttalar sig negativt om Strassermetoden. Detta trots, om man jämför Jamie Jackson och hans verkningar som han beskriver i sina böcker och det som Strasser gör och beskriver sina, så är skillnaderna minimala och de gör källhänvisningar till varandra. Det då OL och hans vapendragare gör är att "kacka i eget bo" när de gör de uttalanden de gör om Strasser. Detta anser inte jag främja varken kunskapen om hovar eller hästägarna.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tack Ideaal och Bisse för uppmuntran!


Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

pondus skrev:
.. Det går att sko på ett sätt som bibehåller hovmekanismen. Men min uppfattning är att träning och daglig motion är det viktigaste för att få en hållbar häst, och tyvärr är då många hästar beroende av skor.

Nej, det går inte att med en fixerad järnsko bibehålla en korrekt hovmekanism. Liksom att hovmekanismen kan hämmas av felaktig verkning.

Sedan formulerar du dig lite lurigt. Rörelsebehovet är vi rörande överrens om. Men vad i järnskon gör hästen hållbar? Menar du alltså att hästen ska röra sig/användas trots skador i hoven som gör att den måste ha bedövning i form av en cirkulationshämmande sko?

Jag menar att rörelsen måste ske på hästens villkor, en sjuk häst ska inte ridas.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det är full fart med dig här på forumet. Från sadlar till barfotaverkning. Intressant att det finns kurser för Strasserverkningsmetoder i trakten (vi har träffats).

Jag läste ditt inlägg ovan om hur hovens utvidgning går till. Kunde inte för mitt liv hänga med i resonemanget även med en bok framför mig som beskriver hovens byggnad. Kanske du kan förklara det på ett enklare sätt, vore intressant att förstå den teori du framför.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Stopek skrev:
Det är full fart med dig här på forumet. Från sadlar till barfotaverkning. Intressant att det finns kurser för Strasserverkningsmetoder i trakten (vi har träffats).

Jag läste ditt inlägg ovan om hur hovens utvidgning går till. Kunde inte för mitt liv hänga med i resonemanget även med en bok framför mig som beskriver hovens byggnad. Kanske du kan förklara det på ett enklare sätt, vore intressant att förstå den teori du framför.

Hälsning Maja

Hej Maja!
Jag vet mycket väl att vi har träffats, i Markebäck. Någon lokal Strasserverkningskurs vet jag inte om. Det är Ellanda utanför Växjö som gäller- men vist i vissa sammanhang kan kanske det betraktas som "i trakten".
Däremot var det väldgit länge sedan jag yttrade mig om sadlar på detta forum. Men den som vill ha en vacker och funktionell bladsadel är välkommen att höra av sig. ;) Man får väl tacka för att du tar upp ämnet!

Nej, blir svaret på din fråga. Jag föreslår att du vänder dig till biblioteket i Örebro och lånar en bra och instruktiv bok.. :angel: För att beskriva "enkelt" behövs illustrationer. Har du pengar över rekomenderar jag Politts video.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jaha.

Bra instruktiva böcker om hovar och hovvård har jag redan hittat på biblioteket. Men vad rekommenderar du för bok? Jag slukar det jag hittar. Pengar över har jag inte. Men vad är det för video? Är det om Strasser eller en mer allmänt hållen video om hovvård.

Jaså, du hade redan kommit på att vi träffats, så klok var inte jag till att börja med, tänk att du inte gav dig tillkänna och sa hej. :)

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej
Nu undrar jag en sak?
Jag ska rida mycket och ofta. Jag ska rida i terräng där jag inte vet hur det ser ut. Kanske ska jag galoppera på väg-grus med en grupp skodda hästar! Därför kommer jag nu att sätta skor fram på min pålle. Jag har haft barfota i 9 mån. Jag har försökt få tränare men det finns ingen som vill träna om jag inte har skor. Så nu sätter jag på skor!

Men jag kommer nog ta av de igen när jag är klar med det "högre" tempot....

Vad säger ni om detta? Är det nån som har tränat mycket och ridit på kurser och så? . Sagt att ursäkta men galoppera ni i förväg jag kommer sen..för min häst kan inte rida så fort på detta underlaget???
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag anser att hästen inte ska ridas alls om den är öm i sina hovar. Som ägare till en barfotahäst under omställning måste jag göra ett val. Om jag inte kan avvara ridningen under omställningen så är det bättre att inte sko av hästen. Hästen måste få tid på sig att vänja sig vid olika underlag innan den börjar ridas igen.

Valet måste jag göra innan jag tar av min häst skorna. Jag kan inte både ta av skorna och fortsätta och rida som förut.

Om du måste rida och träna din häst innan den är helt oöm så är det bättre för hästens skull att sätta på skorna igen. Det bästa hade ju förstås varit att vänta tills den är oöm när du nu ändå har haft den barfota i nio månader.

Mvh Ideaal
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja men jag vill inte rida hårt. Jag vill bara ha en tränare, kanske rida med på min ridskolas uteritter. HItta på saker. Jag kanske vill rida på asfalt i flera dagar isträck. Jag är trött på att hela tiden bli ifrågasatt varför jag har barfota. Jag tänker på hovar 24 timmar om dygnet. Nu ska jag rida och ha roligt och inte undra om han har ont i fötterna i tid o otid.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Förresten så är han inte speciellt öm i hovarna. Hovslagaren säger han har fina hovar. Men om jag ska rida mer..så kan jag ha skor på framhovarna den perioden.....
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

För jag antar att du har problem för att hästen är öm. Eller beror det på att folk i din omgivning tror att en barfotahäst inte kan tränas och ridas som vanligt efter omställningen och att de därför inte vill träna dig och din häst?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Du jag känner igen det där med att tänka på hovar 24 timmar om dygnet. Tror du inte att han klarar av att ridas på hårt underlag för att han skulle slita ner hovarna för mycket eller är det för att du är rätt för att han är öm?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

korkade tränare.. vilken gren gäller det? Gå på grusvägstävling?
Finns ju sm ponnyer som går barfota.. Många ridskolor har ju hästarna barfota dessutom..

Ömmar han måste du åtgärda det, på valfritt sätt.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men varför inte använda boots när ni skall ut och rida då?
Det är varken svårt eller krångligt...

Folket i mitt stall (när jag stod inhyrd) tyckte att jag var ganska knasig också som tog av skorna sådär. Men när hästen inte längre var öm så hängde vi med på uteritter precis som vanligt.
Och i somras när det var "högsäsong" på att rida ut och rida på grusväg, inte kände jag att jag var tvungen att sko bara för att vissa höjde på ögonbrynen?!

Konstiga tränare du hittat som inte vill träna en häst som är barfota, men sånt är livet och du hittar säkert bättre, öppnare tränare.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Fnissade lite igår när jag såg en annons om en barnsko som heter Kavat! Tänkte genast på dig!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

:-)
Fast jag tror att om han varit människa, Kavat alltså, så hade han nog haft storlek 46 eller nåt.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Min älskade häst har kanske 3-4 månader kvar innan helt ny hov i barfotatillståndet har växt ut. Han sliter dock ner sina framhovar i tån och det blir att han går på sulan lite där...Han har svårt för sin trav och det är den jag vill ha hjälp med att träna fram. Jag provar skor fram och ser om det hjälper. Men tro inte jag gett upp detta med barfota som jag så hårt tror på!
/H :p
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har boots men han blöder och får skavsår på hans tjocka goa päls. Efter det tråkiga har bara haft de ner för en svår grusväg och sen har vi ställt de där (fniss) och sedan tagit på dem igen på vägen upp!!! Han blev så glad första gången han slapp gå på det äckliga väg-gruset. Men nu behövs de inte längre...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 259
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 703
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp