Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

stämmer tyvärr inte riktigt.Hästarna sliter hovarna även mot skorna.
skiljer en del hur mkt från häst till häst.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jo men det är en väldigt liten del av den totala tillväxten annars skulle skorna börja glappa väldigt snabbt.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Dyhre-Poulsen, H.H. Smedegaard, J. Roed, and E. Korsgaard in the Equine Veterinary Journal 1994. har tex mätt vibrationer på 185 Hz.
Forskning är en process där olika forskare ofta kommer till olika resultat beroende på att man jobbar på olika sätt. För att något skall betraktas som en sanning krävs bland annat att flera oberoende forskare kan upprepa ett försök o komma till samma resultat.
PL
Dyhre-Poulsen m fl forskning motsäger inte Beins,(doktorsavhandling "Pruefung eines elastischen Pferdehufbeschlages mit Hilfe ungulografphischer Untersuchungen im Vergleich zum Eisenbeschlag." Diss University Zuerich 1984) snarare tvärtom om det ser ut. Att järnskon vibrerar med 800 hz och att vibrationer uppmätta i hovbenet med skor är 185 hz (oskodd 155 hz) motsäger inte varandra. Att skadorna från skons vibrationer blir större ju stummare underlag hästen går på kan vi kanske vara överens om.
Att då föreslå sko på asfalt som Maja gjorde, blir då kontraproduktivt ur hästens hälsoperspektiv.

När du säger att du måste sko en del av dina hästar pga av att de ömmar på vissa underlag annars.
Vad menar du att det är i skon som gör att hästen inte ömmar?

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Willemen MA, Jacobs MW, Schamhardt HC
Har mätt upp 15% högre amplitud på vibrationerna i hovväggen i en skodd hov jämfört med en oskodd men ingen skillnad på hovledens nivå.
Jag påstår inte att dessa försök visar den slutliga sanningen men de visar att det finns olika siffror o resultat. Skillnaden mellan att den oskodda hoven skulle tappa 60-80% av sin dämpning o att den skulle få 15% kraftigare vibrationer är ju ganska stor.
PL

Nej, du påstår inte att du har den absoluta sanningen. Däremot vill du gärna misstänkliggöra för dig misshaglig forskning genom att påskina att Strassers resultat inte skulle gå att replikera. Hennes kliniska forskning har oemotsägliga resultat om och om igen. Det konstiga är att många andra då inte blir nyfikna över att se vad det är som hon gör och ta reda på mer. Evidensbaserad vård borde väl alla vara intresserade av. Alltså att det man säger ska vara resulatatet av en behandling också är det. Det är klinisk forskning som Strasser gör själv- inte grundforskning. Däremot har hon sammanställt mycket olika forskning.

Vill du veta mer om forskningen i Zuerich så kan du läsa den här rapporten t ex:
http://www.geod.ethz.ch/p02/research/ptv/video01.pdf

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Glömde säga att det är förfärliga deformerade hovar som de gjorde sina mätningar på...En hov som ser ut på det viset kan inte ha en optimal hovmekanism och därför går heller inte resultatet att använda helt fullt ut. Rörelsen/hovmekanismen i en fysiologiskt korrekt hov blir större och därför skulle skillnaden öka ytterligare om man jämförde en frisk oskodd hov med en skodd. Detsamma gäller t ex Pollitts video där den oskodda hoven inte är korrekt verkad.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vad jag vill misstänkligöra är ensidiga påståenden om att det absolut inte går att få en skodd hov att fungera vettigt så har inte de forskare jag läst tolkat sina resultat. Vad beträffar Bein så har jag bara läst Strassers tolkning av honom. Jag kan inte förklara de dynaminska skälen till att min häst mådde mkt bättre när jag skodde honom men att han blev som en ny häst är helt klart.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
.

När du säger att du måste sko en del av dina hästar pga av att de ömmar på vissa underlag annars.
Vad menar du att det är i skon som gör att hästen inte ömmar?

Ann

Torde väl vara ganska rimligt att anta att hästarna inte ömmar skodda då sulans kontakt med marken minskar, det är ju trots allt sulan som ömmar inte hornväggen.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tycker att vi måste lära oss att inte använda hästen över dess kapacitet. När hästen sliter ut sina hovar så är hästen antingen felverkad eller utnyttjad över sin kapacitet. Det kan inte vara möjligt att hästar har så dåliga hovar att de inte klarar av att gå utan skor. Det skulle vara det mest märkliga som i så fall har hänt i vår natur. Ett djur som inte klarar av att leva med de förutsättningar de är födda med!!!

Det är inte bara när det gäller hovar utan inom många andra områden som vi överutnyttjar hästen, exempelvis när det gäller ridning. Hästar drabbas av otroligt mycket skador. Om hästen hade varit ett så känsligt djur så hade det aldrig överlevt fram till våra dagar.

Det är vi som hästägere som måste ändra oss vi måste lära oss att anpassa oss till hästens kapacitet, i stället för att överutnyttja hästen för vårt höga nöjes skull. Vad är medellivslängden på en häst i fångenskap? Jag har hört en siffra på 7-8 år. Hoppas att jag har fel.

Jag har en barfotatrimmad häst som aldrig någonsin ömmat på något underlag. Jag har inte börjat rida ännu. Om han då inte klarar av att gå på grusvägar eller asfalt i två timmar varje dag så får jag väl ge f*n i att rida där så mycket då. Eller om han sliter ner sina hovar så mycket att han blir öm ja då får jag väl vänta med att rida tills hovarna har växt ut lite så han inte ömmar längre. Självklart tycker jag. Inte slår jag väl på skor som jag vet är ett sämre alternativ. Jag gör väl det jag vet är det bästa för min häst.

Ideaal
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja det vore en väldig historisk märklighet om folk börjat sko hästar utan ngn som helst anledning, inovationer brukar uppstå ur ett behov.
Hur länge har du haft din häst barfota utan att rida?
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Han är tre år, alltså inte inriden ännu.

Det är skillnad att använda hästen för nöjes skulle och att använda den i jordbruket som man gjorde förr. Då fanns inte möjligheten att anpassa sig efter hästens kapacitet men idag har vi den möjligheten.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Sen är det ju upp till var o en om man nöjer sig med användebarheten utan skor eller om man har vissa mål som hästen kanske behöver skor för att uppfylla utan obehag.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det är då jag menar att man måste börja fundera på om man inte överutnyttnar hästen. Det finns ingen klar gräns här som jag försöker förmedla. När utnyttnas hästen över vad den är kapabel till? Du menar att det är upp till var och en. Tyvärr verkar det inte vara riktigt så enkelt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg medellivslängden för hästar är mycket kortare än vad den borde vara. Något är fel i vår hantering av hästar. Kan vi vara överens om det?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nej vi är inte överens om du anser det vara ett överutnyttjande att sko en häst för att tex tex tävla med den.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

emindy skrev:
Easyboot epics får man inte skav av, som maja säger. Dessutom finns det numera skydd man kan ha över taggarna så att de inte gör sönder hovväggen.


Hur funkar dessa easy-boots, barfotapållar har ju ofta har låga trakter? Den vanliga modellen har väl sagts vara mindre bra till just dessa hästar.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men det gör de ju!
Jag drar alltid åt sömmarna några gånger för varje skoperiod.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag menar att vi måste ge hästen en ärlig chans att utföra det vi begär av den. De flesta hovslagare och barfotafantaster är överens om att det är bäst för hästen att gå barfota. Då måste vi ge den de bästa förutsättningar för att klara av att vara utan skor. En unghäst som har spenderat den mesta tiden i en hage kan inte börja ridas på grusvägar direkt utan att det gör ont. Den måste anpassas till underlaget (se Bowkers forskning). Likaväl som hästens muskler måste tränas för att klara av att göra piruetter av olika slag, så måste hoven tränas för att klara underlaget. Istället för att vänta på att hästen ska anpassa sig till underlaget så är vi snabba och slår på en sko för att vi inte hinner vänta. Då menar jag att hästens kapacitet är överutnyttjad.

Samma sak är det när vi tar av en häst skorna så kan vi inte begära att hästen ska kunna gå lika bra utan skor. En skodd häst har ju haft sparsamt med kontakt med underlaget. Hästens trakter är kontrakterade och inte anpassade till underlaget. Det tar tid för hästen att vänja sig. Vi måste ge den tid att kunna gå barfota. För vi har ju konstaterat att det är bäst för hästen att vara barfota eller hur?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det känns som om Dr Strasser har hittat ett utmärkt sätt att tjäna pengar på.

Att sälja barfota hästhovar, vilken grej!
Jag undrar om jag kan sälja oklippta manar och svansar eller oklippt päls?

Lämna era hästar oklippta enligt "Inte_Ung"-metoden.
Och så säljer jag utbildning för många tusen i veckan.
Med 17 års erfarenhet av lösdrift med oklippta hästar så borde jag ju vara en självklar "Guru" i ämnet.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Heder åt dig Peter som orkar argumentera i detta.

Ibland så är ju skor bra och ibland så är det dåligt.
Det beror ju helt på individen, förutsättningarna och tillfället.
Man får göra bedömningen från gång till gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 252
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp