Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men då så borde du väl veta nu att hästar är olika och att det som fungerar på en inte alltid gör det på en annan?[/QUOTE]

Vart någonstans har du sett mig göra ett sådant uttalande?

Jag ska däremot göra det nu. Jag tror att alla hästar har förutsättningar att kunna gå barfota. Däremot har inte alla hästägare förutsättningar att ha sin häst barfota. Alla kan inte undvara ridning tills hästen är oöm. Alla har inte tillräckligt stora hagar (hästen behöver mycket rörelse) med varierat underlag. Alla har inte flera hagar att byta med om det skulle fruset och knöligt. Alla kan inte ha sin häst ute dygnet runt. Alla har inte tillgång till en utbildad barfotaverkare.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rolle skrev:
Ska jag tolka det som om att du inte tror att de flesta skodda hästar skulle kunna gå barfota med rätt förutsättningar?

Rolle
Det behöver du inte alls göra, men min fråga var har du frågat alla de hästägare varför de har sina hästar skodda, så du kan generellt säga att alla hästar kan gå oskodda och att de skodda hästarna är skodda pga ovana från ägaren? För jag vill nämligen påstå motsatsen, och jag tycker mig ha en ganska bra anledning till det också. Och jag kan då säga att jag led med den hästen, när den stapplade fram som den hade glödande kol under hovarna. Och detta skulle vara en erkänd barfotaverkare. :cry:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Inte_Ung skrev:
...Ibland så är ju skor bra och ibland så är det dåligt.
Det beror ju helt på individen, förutsättningarna och tillfället.
....
Nej, det är just det de inte är, skor är aldrig bra för hästen. De är endast bra för den ryttare som vill utnyttja hästen utöver vad den fysiskt klarar av utan att först behöva bry sig om att träna dess kapacitet.
När Peter säger att hans häst blev som ny var det för att skon hämmade hovmekanismen/blodcirkulationen/nervfunktionen att hästen inte längre känner av de stenar/skador som finns under/i hoven.
Än så länge har ingen av skoförespråkarna kunnat visa varför skon skulle läka hästarnas hovar.
Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rolle skrev:
Mmmm...men om vi säger så här då, de flesta hästar som går med skor idag skulle med rätt förutsättningar kunna gå utan skor.
Bara det är väl ett tecken på att vi skor hästen på ren rutin och ohejdad vana?

Med rätt förutsättningar, och med det menas att inte rida, obegränsade hagar..... :confused:

Många hästar kan gå barfota, frågan är hur mycket du vill avstå för att dom skall kunna göra det.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ideaal skrev:
För ett år sedan startade jag med Strassertrimning på mitt 26 åriga fullblod. Jag anlitade en av studenterna på den långa utbildningen. Hästen har alltid haft problemhovar (trots bra hovslagare). Sprickor framtill och sidorna på hovarna har varit svåra att hålla hela. Hon var dessutom intåad. Idag ett år senare går hon barfota på alla underlag. Hon har ett steg som hon inte visat sen hon var unghäst. Hon har hela hovar utan sprickor och är inte längre intåad.

Jag trodde att endast färdigutbildae Strasserverkare fick göra jobbet.
Bra hovslagare.. :confused: Om din häst hade de problem med sina hovar som du beskriver tvivlar jag på att din hovis var så bra som du säger.
Bara att verka hästen galet så den bilr innåt-tåad, tror jag avstår från att kommentera tydligare!!!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nej, självklart inte, men de syns väl på videon.
Den barfota hoven som de använder är för hög i trakten och har förvuxna traktstöd.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bara det är väl ett tecken på att vi skor hästen på ren rutin och ohejdad vana?

Men snälla Boj, det var ställt som en fråga inte ett påstående. Det var väl inga ömma tår jag trampade på hoppas jag ;)

Det viktiga var påståendet om att de flesta skodda hästar skulle kunna gå barfota med rätt förutsättningar.Det var vi ju överens om varför då fokusera på en fråga som inte var ett påstående :confused:

Hälsar
Rolle
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Nej, det är just det de inte är, skor är aldrig bra för hästen.
Jodå, det kan vara räddningen för vissa hästar att få skor på sig.
Jag hade en unghäst som höll på att dö av de hovbölder som han ideligen drog på sig.
De gav honom blodfögiftning och han botades med pencillin.
Med skor på fötterna så upphörde problemet.
Det var bärrandsröta som aldrig lyckades att läka ut.
Och ingen ryttare var inblandad i det.

De är endast bra för den ryttare som vill utnyttja hästen utöver vad den fysiskt klarar av utan att först behöva bry sig om att träna dess kapacitet.
Bry sig om att träna vilken kapacitet?

Vet du varför varje liten hästägare skor sin häst?
Eller är det så att du tror att det skulle bero på att hovarna inte skulle klara av ridning annars?

Kan du redogöra för mina orsaker till att sko de av mina hästar som är skodda?
Det är inte för att deras hovar inte skulle hålla oskodda, det är andra saker.

Än så länge har ingen av skoförespråkarna kunnat visa varför skon skulle läka hästarnas hovar.
Skor skyddar mot stengallor och bärrandsrötor.
Skor med brodd skyddar mot fläkskador i isiga hagar.

Och jag är ingen "skoförespråkare", jag förespråkar att man kan göra på ett sätt som passar efter situationen.
Och jag påstår med en dåres envishet, att nästan alla hästar tål att skos utan att ta skada.
Det är liksom inte farligt för hästarna att vara skodda.
Och man kan minimera riskerna genom att ge hästarna några skofria månader om året.
Hästar är avlade och uppfödda och till för att användas, de är inga djurparksdjur endast avsedda för att titta på i hagarna.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rude skrev:
Med rätt förutsättningar, och med det menas att inte rida, obegränsade hagar..... :confused:

Jo, det är helt rätt förutsättningar, men det är väl inte det vi är ute efter ;) och jag antar att det var en retorisk fråga för jag antar att du mycket väl vet vad som är bra för hästen och hoven och vad som är mindre bra ;)

Många hästar kan gå barfota, frågan är hur mycket du vill avstå för att dom skall kunna göra det.

Bra, du säger inte emot mitt påstående, vilket innebär att vi är överens? :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

För att inte inlägget skulle bli för långt var jag tvungen att utelämna vissa detaljer. Hästen sköttes en tid av hovslagarskolan de rekomenderade sedan hovslagaren som jag använde. Jag förutsätter då att de gjorde vad de kunde för att rätta till min hästs problem. Hon blev bättre men inte bra. Min tanke nu är att de hjälpte henne med symtomen men kunde inte bota orsaken till problemet. Det är just orsaken till problemet som är borta nu. Därför har hon också blivit bra i sina hovar. Är det så konstigt att jag förespråkar en metod som har hjälp min häst att bli frisk i sina hovar. Är det bättre att skylla på den hovslagare jag hade innan. Han gjorde säkert så gott han kunde.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Vad jag vill misstänkligöra är ensidiga påståenden om att det absolut inte går att få en skodd hov att fungera vettigt så har inte de forskare jag läst tolkat sina resultat. Vad beträffar Bein så har jag bara läst Strassers tolkning av honom. Jag kan inte förklara de dynaminska skälen till att min häst mådde mkt bättre när jag skodde honom men att han blev som en ny häst är helt klart.
PL

Jag kan förklara för dig. Din häst känner inte sina fötter! Den har inte blivit bättre i sina hovar eller läkt inre skador eller vad nu anledningen var till att den ömmade.

Det ensidiga ligger i att en järnsko aldrig kan göra en hov frisk eller främja hästens hälsa. Tvärtom så ger den otvivelaktigt skador av olika slag som måste kompenseras.
Jag tycker att man kan kräva av någon som vill sätta dessa skadliga saker på ens häst att de kan förklara vad det är skon ska åstadkomma. Alla vet att de är skadliga, att hästarnas hovar får bättre kvalitet utan skor. Inte_Ung fick ju kompensera trots att denna person säger att det inte blev skador (helt motsägelsefullt) genom att ta av skorna med långa mellanrum.

Boj, Inte_ung, Peter, m fl
Om ni nu vill att vi ska sätta skor på hästarna, som vi alla vet försämrar hornkvaliteten, vad är det med skon som gör hästen bra, inte bara bedövar den? Jag tycker det är ett legitimt krav att ni förklarar detta.

En av de svåraste uppgifterna som kvarstår att lösa inför sluttentan är att få fram oförstörda hovben från en framhov resp bakhov. Av alla de hundratals hovben som vi nu kokat rena så går det inte att hitta ett som inte har antingen benpålagringar eller benförluster, detta även från hovar på mycket unga hästar. Självklart är dessa hästar avlivade och förmodligen väldigt ofta på grund av problem i rörelseapparaten (i alla fall kan man med fog anta det när man ser kadaverbenen!). Man kan börja fundera på varför det inte går att hitta ett enda hovben som är friskt- någon häst måtte väl ha dött av kolik eller nåt annat än hälta?!

Blir inte ni fundersamma över vad det är i vår hästhållning som ger detta skrämmande resultat eller varför 80 %av hästarna avlivas pga problem i rörelseapparaten, att medelåldern är så låg...?

Det slutar förmodligen med att vi får anlita kontakter som finns i Mongoliet där man har hästar i semivilt tillstånd och som aldrig har sett skor och som rör sig mycket. Dessa hovben är friska. Eller att vi får göra modeller i plast.

Sedan kan jag tycka att det är konstiga forskare som håller på med hovforskning som du hänvisar till Peter som inte har omvärldsbevakning på sitt specialområde. Menar du att de inte har koll på universitet i Zuerich? Vad är det då för kvalitet på deras forskning om man inte först tar reda på vad andra har kommit fram till? "Hovforskarvärlden" är trots allt väldigt liten. Låter nästan som strålskyddsinstitutet..man väljer det som passar ens syften..

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men snälla Boj, det var ställt som en fråga inte ett påstående. Det var väl inga ömma tår jag trampade på hoppas jag

Jag uppfattatde just detta som ett påstående, i övrigt tror jag att jag redogjorde rätt klart för detta om förutsättningar i ett tidigare inlägg till ideaal. Att man måste skapa rätt förutsättningar för hästen, och hur dessa ser ut kan ju faktiskt vara indivduellt.

Jag har inga ömma tår när det gäller detta med skodd eller oskodd, jag har mina hästar skodda och står för det. Den som vill ha sin häst oskodd är också helt ok för mig, däremot kommer jag ALLTID att sätta mig på tvären i denna fråga så fort jag ser eller märker att det är mer en fråga om människans väl och ve än hästens. Jag blir också förbannad när jag måste dra in hästar med hjälp av linor, för att hästen har halkat på is under ridning och är helt utan halkskydd. Där ligger den och sparkar i vild panik, och den kommer inte upp för egen maskin.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det låter för mig som om du skulle skaffa cykel istället...
Då gör det inte så mycket om du trampar så ekrarna går av.

Det räcker inte med att ta en häst skorna, du måste även kunna verka så att hästen får en fungerande hovmekanism annars får du liknande problem som med skor, t ex så kallad bärrandsröta.
Den allra allra vanligaste orsaken till hovbölder beror på död vävnad inne i hoven som inte kunnat resoberas i blodet. Ytterst sällan kommer orsak till bölder utifrån, genom spiktram. Mer ofta på grund av att man öppnar "omogna" bölder och ger därmed tillträde för bakterier för nästa böld och nästa...

Dessutom behöver hästen en levnadsmiljö som ger den fri rörelsemöjlighet dygnet runt och på underlag som kan ge den tillräckligt med hovmekanism.

Innan du läst på bättre tycker jag du ska sluta kasta ur dig skit om att Strasser inte bryr sig om smärta.

Ann
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

däremot kommer jag ALLTID att sätta mig på tvären i denna fråga så fort jag ser eller märker att det är mer en fråga om människans väl och ve än hästens. Jag blir också förbannad när jag måste dra in hästar med hjälp av linor, för att hästen har halkat på is under ridning och är helt utan halkskydd. Där ligger den och sparkar i vild panik, och den kommer inte upp för egen maskin.

Jag med, men varför kan man inte ha hästen barfota för det. Förstår inte kopplingen :confused:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Det ensidiga ligger i att en järnsko aldrig kan göra en hov frisk eller främja hästens hälsa. Tvärtom så ger den otvivelaktigt skador av olika slag som måste kompenseras.
Läste du inte hela mitt inlägg?
Ibland så är skor bra och ibland inte.

Jag tycker att man kan kräva av någon som vill sätta dessa skadliga saker på ens häst att de kan förklara vad det är skon ska åstadkomma. Alla vet att de är skadliga, att hästarnas hovar får bättre kvalitet utan skor. Inte_Ung fick ju kompensera trots att denna person säger att det inte blev skador (helt motsägelsefullt) genom att ta av skorna med långa mellanrum.
Men ta nu och försök att svara på mina frågor.
Varför skor jag mina hästar?

Boj, Inte_ung, Peter, m fl
Om ni nu vill att vi ska sätta skor på hästarna, som vi alla vet försämrar hornkvaliteten, vad är det med skon som gör hästen bra, inte bara bedövar den? Jag tycker det är ett legitimt krav att ni förklarar detta.
Det tycker jag att du skall veta.
Om du nu är expert på hovar, så är du väl expert eller?

Man kan börja fundera på varför det inte går att hitta ett enda hovben som är friskt- någon häst måtte väl ha dött av kolik eller nåt annat än hälta?!
Prova med Island, där springer det omkring en massa halv-vilda hästar.

Blir inte ni fundersamma över vad det är i vår hästhållning som ger detta skrämmande resultat eller varför 80 %av hästarna avlivas pga problem i rörelseapparaten, att medelåldern är så låg...?
Nej, det fuderar jag inte över då medelåldern på mina hästar är så hög.
Äldsta är 27 år och i full ridhästkondition samt skodd på alla fyra fötterna året om i 15 år.
Ärligt så verkar han inte ha tagit någon skada av det.
Just han behöver inte några kompensatoriska barfotaperioder.
Det som inte behövs, det behövs liksom inte.
Men han skulle klara sig bra utan skor också, men ridningen skulle bli tråkigare.
Näst äldsta är 19 år och har en gammal fläkskada i bogen.
Hon hålls arbetsför med PG-beslag på båda fram.
Hennes hovkvalitet är utmärkt och hon klarar av att gå oskodd vad gäller hovarna, men bogen klarar det inte mer än korta perioder på sommaren.

Jag antar att du när du är färdig utbildad Strasserverkare skall försöka att sälja dina tjänster.
Men jag kan ju redan nu tala om att mig har du inte lyckats att sälja till.
Nå, vad har du att komma med?
Skrämselpropaganda fungerar inte på mig, för jag har sett alldeles för många hästar klarar av att vara skodda och friska upp i över 30-årsåldern,
Så vad skulle fördelen vara för mig?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Boj, Inte_ung, Peter, m fl Om ni nu vill att vi ska sätta skor på hästarna, som vi alla vet försämrar hornkvaliteten, vad är det med skon som gör hästen bra, inte bara bedövar den? Jag tycker det är ett legitimt krav att ni förklarar detta.

Jag har aldrig påstått att du måste sätta skor på hästens hovar, kan den gå barfota så är det ju bra. Du har min respekt för det, men ömsesidig respekt krävs och här räcker inte argument som att hästen mår bättre barfota etc. Har du någonsin funderat på att någon kanske får stå i valet mellan pest eller kolera, därför skall man inte vara så snabb att döma och generalisera som många faktiskt gör just nu.

Så jag får väl upprepa mig igen, barfota javisst men inte till vilket pris som helst.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ojdå, vilket humör.
Det ger dig nog inga kunder.
Att förolämpa erfarna hästmänniskor och veterinärer är ingen bra reklam liksom.
Varken för dig eller Dr Strasser.

Du vet inte varför mina hästar fick bärrandsröta du.
Men det borde du veta, eftersom du ju är expert på just hovar.
Så prova med att gissa, det började med hålväggar av en annan orsak.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Inte_Ung skrev:
Läste du inte hela mitt inlägg?
Ibland så är skor bra och ibland inte.


Men ta nu och försök att svara på mina frågor.
Varför skor jag mina hästar?


Det tycker jag att du skall veta.
Om du nu är expert på hovar, så är du väl expert eller?

Prova med Island, där springer det omkring en massa halv-vilda hästar.


Nej, det fuderar jag inte över då medelåldern på mina hästar är så hög.
Äldsta är 27 år och i full ridhästkondition samt skodd på alla fyra fötterna året om i 15 år.
Ärligt så verkar han inte ha tagit någon skada av det.
Just han behöver inte några kompensatoriska barfotaperioder.
Det som inte behövs, det behövs liksom inte.
Men han skulle klara sig bra utan skor också, men ridningen skulle bli tråkigare.
Näst äldsta är 19 år och har en gammal fläkskada i bogen.
Hon hålls arbetsför med PG-beslag på båda fram.
Hennes hovkvalitet är utmärkt och hon klarar av att gå oskodd vad gäller hovarna, men bogen klarar det inte mer än korta perioder på sommaren.

Jag antar att du när du är färdig utbildad Strasserverkare skall försöka att sälja dina tjänster.
Men jag kan ju redan nu tala om att mig har du inte lyckats att sälja till.
Nå, vad har du att komma med?
Skrämselpropaganda fungerar inte på mig, för jag har sett alldeles för många hästar klarar av att vara skodda och friska upp i över 30-årsåldern,
Så vad skulle fördelen vara för mig?

Om du behöver bedöva din häst med pg-beslag så har den uppenbarligen problem...
Berätta gärna vad i pg-belaget du anser vara så välgörande.
Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag med, men varför kan man inte ha hästen barfota för det. Förstår inte kopplingen

Förstår du inte kopplingen till kvalificerad djurplågeri, för det är precis det vi pratar om. Hästen skall ha tillgång till ett halkskydd i arbete, som arbete räknas ridning, körning eller anna typ av arbete med för den delen och på halt vinterväglag. Kan man inte ge hästen det, får man helt enkelt avstå från att rida. Precis det som vi pratade om innan om förutsättninga och så, du vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 243
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp