Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Svara nu rakt på frågan vilken temperatur denna PG-beslagna stackars häst har på benen/hovarna.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

men du kan ju aldrig göra hästen frisk med skor. Du kan endast dölja problemen som fortgår men nu omärkta i den skodda hoven.

Hästen ifråga skoddes inte av pga problem i hovarna, däremot blev den sjuk pga att den skoddes av. Hängde du med nu, alltså den var inte sjuk innan men blev det sen.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Vilken temperatur har din pg-beslagna häst på benen/hovarna?
Olika beroende på om de kommer direkt in från -20 och snö eller gassande sol.
Halvljummen i stallet dock, samma som på de hästar som aldrig varit skodda.

Hörru du "inte_ung" hur kan det komma sig att du inte vågar stå för vad säger med ditt namn? Det är ju jättemodigt och moget, nästan som STUV, att var oförskämd som du är bakom en pseodonym.
Pseudonyn, ja men inte annonym för för annat än ett fåtal.
Och för dig, helst annonym för evigt.
Boj vet vad jag heter och har mitt telefonnummer och de flesta av de aktivaste här har träffat mig och många har t.o.m. varit hemma hos mig,
Bengall kommer med min keps till mig i morgon.
De' du!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

stuv skrev:
..för att yttrligare spetsa till det lite angående detta med känseln i hovarna som blir så förstörd av skor, hur kommer det sig då att de som tappar en sko blir ömma så snabbt?

..

Kan det bero på att cirkulationen helt plötsligt fungerar igen månntro! Och att hästen har skador i hoven som varit "dolda" genom att man satt på en bedövande sko! :idea:

Jag tycker du ska fortsätta citera och läsa noga vad det är du citerar! Det behöver du.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Hörru du "inte_ung" hur kan det komma sig att du inte vågar stå för vad säger med ditt namn? Det är ju jättemodigt och moget, nästan som STUV, att var oförskämd som du är bakom en pseodonym.
Ann


Jaha... vad har jag nu skrivit som är så oförskämt? :o Hur som helst så fick jag ju genast en skopa ovett, precis som jag trodde ;)

Vill nog hålla med "inte ung" att du hela tiden kommer med en motfråga som försvar när din argumentation tar slut.

Med vänlig häsning Stuv
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Svara nu rakt på frågan vilken temperatur denna PG-beslagna stackars häst har på benen/hovarna.
Du kan inte skrämma mig genom att kalla den hästen för "stackars PG-beslagna".
Hon gick utan skor i många år innan vi provade PG-skor.
Och med tanke på hennes svåra skada, så tycker jag att det är befogat att ge henne den lindring i livet som hon kan få.
Jag tyckte inte att det var rimligt att avliva en i övrigt frisk och glad häst bara för att den behöver PG-beslag för att kunna fungera i livet.
Resultatet har varit över förväntan, och med hjälp av den motion som hon har kunnat få tack vara detta PG-beslag, så är skadan minskad på ett sätt som vi inte trodde var möjlig.
Vi, det är hela Hästkliniken på SLU samt den veterinär/hovslagare/ridlärare/häst-tandläkare (ja det är samma person) som ordinerade PG-beslagen.

Jag kan omöjligt sätta dina Strasser-kunskaper före den samlade kunskap som har hjälpt till att behandla denna häst.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Boj skrev:
Hästen ifråga skoddes inte av pga problem i hovarna, däremot blev den sjuk pga att den skoddes av. Hängde du med nu, alltså den var inte sjuk innan men blev det sen.

Den blev inte sjuk av att den togs av skorna men den fick sin känsel tillbaka och du märkte att den var sjuk. Självklart kan du ha orsakat den sjukdom genom felaktig verkning eller inte gett den rätt levnadsbetingelser också. Hängde DU med?

Vad var det i skon som du anser höll den frisk?

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Inte_Ung skrev:
Du kan inte skrämma mig genom att kalla den hästen för "stackars PG-beslagna".
Hon gick utan skor i många år innan vi provade PG-skor.
Och med tanke på hennes svåra skada, så tycker jag att det är befogat att ge henne den lindring i livet som hon kan få.
Jag tyckte inte att det var rimligt att avliva en i övrigt frisk och glad häst bara för att den behöver PG-beslag för att kunna fungera i livet.
Resultatet har varit över förväntan, och med hjälp av den motion som hon har kunnat få tack vara detta PG-beslag, så är skadan minskad på ett sätt som vi inte trodde var möjlig.
Vi, det är hela Hästkliniken på SLU samt den veterinär/hovslagare/ridlärare/häst-tandläkare (ja det är samma person) som ordinerade PG-beslagen.

Jag kan omöjligt sätta dina Strasser-kunskaper före den samlade kunskap som har hjälpt till att behandla denna häst.

Jag försöker inte skrämmas, jag tycker synd om din häst.

Om den hästen var frisk för övrigt varför ordinerades pg-beslag och vad är det pg-beslagen har för verkan?

Det här börjar bli tjatigt...svara nu på vilken terapeutisk/läkande verkan har PG-beslag?

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Du förtjänar det.
:bow:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Okej, fortsätter citera. detta ur "Ett sunt hästliv"

Citat:
Det behöver knappast sägas att många hästar instängda (dörrar och fönster stängda för att förhindra drag) i normalstora stall faktiskt kan få brist på andningsbar luft. Koldioxid bildas men med en samtidig brist på syre ombildas det till kolmonoxid.”.
Slut citat

Kan Kavat förklara för mig och alla andra hur detta går till? Alltså hur det kan bildas kolmonoxid av koldioxid i rumstemperatur? (för jag förstår i alla fall inte det)


En kunskapstörstande Stuv.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Den är inte frisk för övrigt.
Den har en svår fläkskada i bogen med nervskador och muskelskador som kvarstående problem.
Och om du skall kunna kalla dig för expert så är det dags för dig att börja att svara på litet frågor och inte alltid bemöta allt med en motfråga.

Om den hästen var frisk för övrigt varför ordinerades pg-beslag och vad är det pg-beslagen har för verkan?

Det här börjar bli tjatigt...svara nu på vilken terapeutisk/läkande verkan har PG-beslag?
Det skall inte jag behöva svara på till dig.
Det är något som du skall veta om du skall kunna verka hästhovar.
Nu så har du en beskrivning av skadan.
Då så skall du veta vilken hjälp hästen behöver.
Det är nerven som går över bogen som är skadad.
Och musklerna som skall hålla in bogbladet mot kroppen som är skadade och förtvinade.
Hur skulle du hjälpa den hästen?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jösses, jag bara baxnar.
Inga direkta kemiska kunskaper där.
Visst kan det bli kolmonoxid, men inte på det viset och då så krävs det extremt syrefattig luft.
Typ ett gäng instängda i en ubåt skitlänge.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Du är ju bara för mycket, hästen fick lunginflammation pga den inte rörde sig alls. Orsaken var alldeles förfärligt onda hovar, verkade enligt strassermetoden.

Annars uppevde jag faktiskt en liknande historia med min pålla i somras, skillnaden här var att hon hade sina skor kvar och orsaken till att hon inte ville röra sig i en stor omfattning berodde på erlichea. Nu drabbades hon inte fullt ut, därför att hon fick medicin i tid samt smärtlindring för lederna som var påverkade. Genom detta började hon röra mer och mer på sig, men även efter att hon skulle igång i ridning igen hade hon mycket slem kvar i luftvägarna. Detta försvann succesivt med ökad träning och motion, men man ser vad illa det kan gå i andra delar av hästens kropp bara genom att man försämrar deras rörelseapparat frivilligt eller ofrivilligt.

Alltså allting är inte svart eller vitt, ibland måste man räkna med gråzonerna också.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej.

När jag gick i skolan så sas de att Kolmonoxid bildas vid ofullständig förbränning.


Mvh Stuv
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Att det skulle bildas kolmonooxid av koldioxid är ju en vetenskaplig sensation men jag har börjat förstå att vanliga fysikaliska regler inte gäller i Strasservärlden.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

stuv skrev:
Hej.

När jag gick i skolan så sas de att Kolmonoxid bildas vid ofullständig förbränning.


Mvh Stuv
Ja just det.
Och det blir ofullstädig förbränning vid syrebrist.
Det är som att strypa en brasa.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne


Har inte behövt använda några i år men tänkte köpa:

http://nh.ebutiken.nu/product_info.php?products_id=109&osCsid=515af28e9cbcae1d712698e7c5099b09

till nästa säsong med dubbar.
Och hur gör hästarna i hagarna resten av dygnet
I vinterhagen (5ha)går de på varierat underlag, gammalt kulturbete med skogsdunge och stenar och ojämn terräng samt en del vall. Alltihop väl dikat och dränerat.För att Boj inte ska behöva bli orolig så får de höbalen på en liten kulle alldeles intill vintergrinden där det inte står vatten. ;) Eftersom det är varierande typgrafi finns det också liten del våtmarker på höst och vår. Men det har aldrig hindrat pållarna att gå där när det är fruset utan problem. Även när vi skodde hästarna gick de barfota under vintern och det har inte blivit värre iom att vi kör barfota året om :smirk: Det har hänt vid ett par tillfällen när bekanta med "storhästar" har hälsat på och när jag kallat på flocken har de kommit med galopp nerifrån andra sidan, över gropar och stenar. De som ser det för första gången blir likbleka och är övertygade om att det kommer att sluta med förskräckelse :eek: :eek: Men det är ingen fara eftersom de är vana vi terrängen och har därför styrkan och balansen, och känsligheten i hovarna eftersom de är barfota ;)
Har man lösdrift har man också ansvar att se till att markerna är beskaffade så att man kan hålla hästar där den årstid man anser ha dem där. Kan också vara skönt att inte ha skodda och broddade hästar i flock, inte för att pållarna här sparkas i första taget men erbjuder man inackordering vet man inte vad som kan komma :eek:

Ja utanför grindarna och på klargöringsplatserna för att vi inte ska halka :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Blir inte ni fundersamma över vad det är i vår hästhållning som ger detta skrämmande resultat eller varför 80 %av hästarna avlivas pga problem i rörelseapparaten, att medelåldern är så låg...?


Ann

Det ligger en del i vad du säger, MEN jag kan inte hålla med i din grundtanke att det är skorna som orsakar detta.
DET ÄR RIDNINGEN/KÖRNINGEN i kombinaton med en ogenomtänkt prestationsavel.
Det är möjligt att det är PRECIS som du säger, men det kan också visa sig med tiden att vissa saker är fel, heder åt dig som slåss för dina åsikter.
Vissa saker du hävdar är sanningar med modifikationer såvitt jag kan förstå, det är möjligt att skor "bedövar" hovarna och på så sätt ger intryck av att skador läkt, det är dock omöjligt att ett par järnbitar bedövar så fort att en ömmande häst omedelbart efter skoning är symptomfri.
Jag är inte intresserad av att dissikera alla inlägg och därefter såga och prisa efter mitt eget tycke.
Vad jag saknar, har skrivit det tidigare i tråden är en mer saklig debatt utan hugg åt bägge håll.

Jag vill också berätta att jag sett saker på skodda hästar som nästan får en att gråta, jag var hos en häst i veckan som var skodd med så små skor att tåkappan var böjd framåt för att skon skulle kunna sitta under hoven, dessutom var den verkad till 60 graders tåvinkel på FRAMHOVARNA :eek:
Med detta vill jag ha sagt att det inte bara är "barfotaverkare" som kan ställa till smärta och lidande för våra fyrbenta vänner.
Tack för ordet
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Inte_Ung skrev:
Den är inte frisk för övrigt.
Den har en svår fläkskada i bogen med nervskador och muskelskador som kvarstående problem.
Och om du skall kunna kalla dig för expert så är det dags för dig att börja att svara på litet frågor och inte alltid bemöta allt med en motfråga.


Det skall inte jag behöva svara på till dig.
Det är något som du skall veta om du skall kunna verka hästhovar.
Nu så har du en beskrivning av skadan.
Då så skall du veta vilken hjälp hästen behöver.
Det är nerven som går över bogen som är skadad.
Och musklerna som skall hålla in bogbladet mot kroppen som är skadade och förtvinade.
Hur skulle du hjälpa den hästen?


om du inte tänker svara på de frågor som ställs till dig i en diskution, varför tror du att andra tänker svara på dina? :confused:

varför skulle man behöva lära sig om hästskor bara för att man lär sig om hästhovar-sitter de ihop av naturen eller? :devil: då är dte väl bättre att du, som uppenabrligen kan det jättebra, berättar för oss som inte vet?

och vilken dåre skulle sitta och diagnosticera en häst efter de få "ledtrådar" du ger ang. din hästs skador? Hur ska de få ledtrådarna kunna ge en hel och rättvis bild av din häst? :confused:

känns lite som den hästen jagvar och hämtade igår. Ökänd i stallet där den bodde för att den var knäpp och farlig. Ägarna sa att det berodde på att den var farlig och elak...det var vad de såg(hemmablinda är vi alla...). När jag kom dit tog det TRE MINUTER innan hästen var mycet lugnare och väl hemma hos oss var den som en filbunke...
Även om du ser vissa symptom, och veterinärerna ser vissa, betyder inte det att ni ser ALLT. Ge för :devil: annan kunskap en chans!

du är ju uppenbarligen lika mycket "expert" om Kavat utger sig för att vara, så varför svarar inte du på frågor som ställs till dig, utan kommer med löjliga "gissa själv"?!?!

till Boj:
Om hästen får lunginflammation för att den inte rör sig, är det ägarens ansvar att se till att den rör sig. Strasser är MYCKET noggran md att påpeka att hästen ska röra sig runt 1,5 mil om dagen, även om det går nästan baklängens och jättestappligt! Man kan alltså inte ställa en sjuk, barfota häst i hagen o tro att den ska bli frisk :crazy: .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 228
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp