Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

PS. Har dem barfota även på sommaren (enligt den beryktade :rofl: Strassermetoden...) Det funkar alldeles utmärkt!
mvh
Bisse
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat! dina okunniga uttalanden gör mej mörkrädd!!Har du överhuvudtaget någon erfarenhet av många olika typer av hästar och hovar??
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Okunniga ?????? :rofl:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det finns ju hästar som har hovar som flyter ut (typ Kalle Anka). Dessa hovar brukar man sko med sidokappor för att hålla ihop hoven/stabilisera. Efter ett tag brukar det inte behövas längre.

Hur ska man göra om dom är barfota?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har också nästan bara Islandshästar.
Men den skadade måste ha skydd emot halkan, för hon har inte tillräcklig styrka för att hålla in bogen om hon halkar.
Fläkskadan är dock inte en halkskada, utan hon blev hängande över ryggen på en valack då de lekte leken "stegra sig mot varandra".

För övrigt så anser jag att hästar är till för att arbeta och inte till att vara hagprydnad, och för ett ordentligt arbete så behövs broddar eller annat halkskydd.
Easyboots med brodd kan ju vara ett bra alternativ om de sitter ordentligt.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

_ox_ skrev:
Det finns ju hästar som har hovar som flyter ut (typ Kalle Anka). Dessa hovar brukar man sko med sidokappor för att hålla ihop hoven/stabilisera. Efter ett tag brukar det inte behövas längre.

Hur ska man göra om dom är barfota?
Det går faktiskt bra med silvertejp eller elastoplast som man virar runt hoven.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tror inte att hon är okunnig, snarare mycket påläst inom en viss inriktning med tolkningar gjorda av författaren som forskar för att ta fram fakta som stödjer hennes teser.
Det finns många finesser på ett spett, o att kategoriskt hävda att endast en lösning alltid är rätt för alla i alla lägen :confused:

Men jag har alibi!!! Jag är alldeles för dum för att begripa hur det skall fungera. :cool: :cool:

Det är ju ingen hemlighet direkt att strålen är den "pump" som gör att blodet trycks upp ur hovarna igen, att man sen måste göra en video för att visa att om strålen är "låst" eller upphissad med hjälp av kilsula minskar blodflödet för att bevisa att all skoning är farligt :confused: :confused: :confused:
Jag är glad att jag inte finansierade det jippot!!!

Jag kan bara inte begripa varför man tror att det bevisar att allt utom Strassermetoden är fel :confused:
Det finns många hästar som kan gå barfota, färre som bör göra det med tanke på användning, men visst är det viktigt att den som skor gör det rätt!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har inte sett Pollits video själv men vad jag förstått har han inte alls dragit de slutsatser som Strasser gjort, hon är ganska duktig på att plocka ut de bitar som passar henne. Jag har ägnat en del tid att läsa motsvarande diskussioner på http://www.horseshoes.com/forums/ det blir ganska likartat, skillnaden är att det är många hovslagare o ett antal veterinärer som uttalar sig.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Förresten så var det inget bra tips som du gav.
Det var av typen "Skit i halkskydden och låt hästarna halka omkring, för det är naturligt", och det hjälper liksom inte mig.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

_ox_ skrev:
Det finns ju hästar som har hovar som flyter ut (typ Kalle Anka). Dessa hovar brukar man sko med sidokappor för att hålla ihop hoven/stabilisera. Efter ett tag brukar det inte behövas längre.

Hur ska man göra om dom är barfota?

Man bör undersöka orsaken till varför hovarna flyter ut.
Antagligen är lamellranden stressad av någon anledning och inte riktigt håller ihop hoven. Hovväggen kan vara för lång och hästen kan ha dålig hovkvalite som då gör att hovväggen är mjuk och "sticker iväg".
Hoven kan vara relativt "plattfotad" pga "utsmetade" traktstöd som påverkar hovformen.

Om en sån häst ska vara barfota så bör man se till att sulan tar en del av vikten och att hoväggen verkas ner till nivån på sulan och även att traktena verkas ner till sulnivå.
En del förespråkar en avrundning av den utflytna hovväggen in till vita linjen en del förespråkar det inte. När då stressen tas bort lite från hovväggen kommer lamellranden att "tajta till sig" från kronranden (där tillväxten sker) och så småningom växa ner utan utflytningar.
Mvh T
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det var kul där.
De går på ungefär som här.
Några av hovslagargubbarna där hade också, precis som jag, dragit slutsatsen att Dr Strasser är en smart brud när det gäller att tjäna pengar.

Jag skall gå dit och läsa igen någon gång när jag får tråkigt.
En föreslog att de "The Farriers/Hovslagarna" ju kunde lösa en akut penningknipa genom att hålla kurser i verkning för medelålders kvinnor.
De kunde ju ha en brun papperskasse över huvudet så att inte deras Gud eller någon kollega skulle se dem göra detta giriga helt emot sina egna goda principer.

Jösses, de tar då i bra mycket värre än vad jag gör.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Anledningen till att hoven flyter ut är för att hörntracktstöden (heter det så?) inte är underhållna, detta gör att hovväggen får ta för hög belastning och viker sig utåt, därav en utflytning. Alltså kan detta korrigeras både barfota och med skor väldigt enkelt.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

*knapplån*

Jag tänkte testa att sko av min häst bak vid nästa skoning (mitten på april) och frågade min vanliga hovslagare om han gjorde någon skillnad på verkning av barfotahovar och skodda hovar. Om jag förstod det hela rätt så var enda skillnaden att han verkade in till vita linjen runt om och rundade till hoven om hästen skulle gå barfota och när den ska ha skor så tar han bort tån till kanten på vita linjen och (lite hårddraget men det var ungefär så han förklarade) sätter på en sko (efter verkning osv) för att sedan fila till hoven så att den sitter innanför skon överallt. Ni som kan det här med barfotagång, verkar det rätt? Kommer hästen att bli öm utan detta (mer än normalt) eller tar han lagom mycket om han tar in till kanten på vita linjen?

Har även en till fråga rörande skoning. Hur långt bakom hoven ska skon sticka ut? Min förra hovslagare hade alltid skon så att den stack ut en bit bakåt men då tyckte jag att den vinklades in och tryckte ihop ballarna. Den nya hovslagaren skor med en storlek mindre skor och nu ser strålen och ballarna mycket bättre ut men enligt en jag pratat med ska skon sticka ut lite bak för att ge stöd (eller nåt sånt). Hur ska det vara? Vad är rätt och vad är fel? Hovarna har inte vuxit över kanten trots en mindre storlek så på det sättet fungerar det fint. Tycker som sagt även att stråle/ballar blivit bättre men jag vill inte att hästen ska belasta sig i onödan bara för att han inte får stöd av skon. Vet ej varför det skulle vara bra med stöd för är de barfota så har de ju inget sånt men å andra sidan har jag lite kunskap inom detta område så därför vänder jag mig till er! Låt inläggen flöda! :)

/Linda
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej
Är du sur bara för att jag har mina hästar barfota enligt Strasser? Eller är du alltid så där spydig i tonen gentemot okända människor? Vad jag menade var att du kanske inte behöver rida just på blankis :idea: om nu inte dina hästar klarar det utan broddar och annat! Jag är själv en ganska anpassningsbar människa som accepterar vädrets makter och ibland avstår ifrån ridning/träning om så är nödvändigt. Mina hästars väl och ve kommer alltid först. Mina hagar är så stora att jag tyvärr inte kan njuta av utsikten av mina "hagprydnader" så ofta som jag skulle önska...
Spännande att höra att du använder dina islandshästar i tungt arbete på vintern! I skogen eller vad?
Har man en så pass instabil/handikappad häst som den du beskriver krävs naturligtvis andra åtgärder, anpassad hage, eller kanske broddar, men jag refererade till friska och hela hästar, vilket du nog egenligen förstod. :smirk:
mvh
Bisse
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Drottning skrev:
Har man en så pass instabil/handikappad häst som den du beskriver krävs naturligtvis andra åtgärder, anpassad hage, eller kanske broddar, men jag refererade till friska och hela hästar, vilket du nog egenligen förstod.

Jag frågade om råd efter bra halkskydd just med tanka på min skadade häst.
Och till svar fick jag att "friska hästar kan gå barfota och halka runt".
Rena "Goddag - Yxskaft".

Jag vet mycket väl att friska hästar kan gå barfota.
Däremot så tycket jag inte att gångarts-träningen fungerar utan skor.

Jag bli sur när folk skall tala om saker för mig som jag redan vet och som framgår av mina tidigare inlägg.
Det känns så slarvigt och respektlöst att inte läsa alla inlägg innan man skall tala om "sanningar" för folk.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag kör släde och rockard på vintern.
Den skadade hästen är en utmärkt körhäst och skadan stör inte alls i körning utan bara i ridning.
Men rockard är tungt att dra i snön, och när man kör så kan man inte välja väg på samma sätt som när man rider.
Jag har dubbdäck på rockarden och fullbroddat för körning under fötterna på hästen.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

mirage skrev:
*knapplån*

Jag tänkte testa att sko av min häst bak vid nästa skoning (mitten på april) och frågade min vanliga hovslagare om han gjorde någon skillnad på verkning av barfotahovar och skodda hovar. Om jag förstod det hela rätt så var enda skillnaden att han verkade in till vita linjen runt om och rundade till hoven om hästen skulle gå barfota och när den ska ha skor så tar han bort tån till kanten på vita linjen och (lite hårddraget men det var ungefär så han förklarade) sätter på en sko (efter verkning osv) för att sedan fila till hoven så att den sitter innanför skon överallt. Ni som kan det här med barfotagång, verkar det rätt? Kommer hästen att bli öm utan detta (mer än normalt) eller tar han lagom mycket om han tar in till kanten på vita linjen?

Har även en till fråga rörande skoning. Hur långt bakom hoven ska skon sticka ut? Min förra hovslagare hade alltid skon så att den stack ut en bit bakåt men då tyckte jag att den vinklades in och tryckte ihop ballarna. Den nya hovslagaren skor med en storlek mindre skor och nu ser strålen och ballarna mycket bättre ut men enligt en jag pratat med ska skon sticka ut lite bak för att ge stöd (eller nåt sånt). Hur ska det vara? Vad är rätt och vad är fel? Hovarna har inte vuxit över kanten trots en mindre storlek så på det sättet fungerar det fint. Tycker som sagt även att stråle/ballar blivit bättre men jag vill inte att hästen ska belasta sig i onödan bara för att han inte får stöd av skon. Vet ej varför det skulle vara bra med stöd för är de barfota så har de ju inget sånt men å andra sidan har jag lite kunskap inom detta område så därför vänder jag mig till er! Låt inläggen flöda! :)

/Linda

Jag skulle inte verka en barfota hov intill vita linjen runt om. Utanför vita linjen är ju hovväggen/bärranden.

Vid skoning så är det bra att ta ända in till vita linjen i tån där tåkappan sitter (skor är även olika en del har tåkappa som går djupare in än andra) och sedan låta bärranden finnas kvar för övrigt. Tån kortas istället mer underifrån. Visst kortar man även lite framifrån men inte hela vägen in till vita linjen.

Hur långt bak traktarmen (skon) skall gå är beroende av hur hästen är skapt. En häst med låga trakter som belastar mycket i trakten kan behöva längre traktarmar. Annars är det normala ca. 1 cm bakom hörnstöden.

Gå in på hovslagarnas hemsida där finns riktlinjer för hur man skor en hov. Vore jag som du skulle jag be hovslagaren lära dig att sko först. Bakhovar är inte mindre viktiga än framhovar när det gäller skoning och dessutom är det svårare att sko bak. Att hålla benet.

http://www.hovslagarforeningen.nu/

Hoppas Rude svarar dig med.

Hälsning Maja
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 220
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp