Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej Rude

Om jag behöver en hovslagare, av en eller annan anledning i framtiden, så skulle jag vilja ha en som tänker som du. Som inte omedelbart stänger dörrar mot nya tankar utan att reflektera. Det skapar förtroende. Jag tror att de hästar du verkar och skor har det så bra som det bara går med skor.

Till er andra:
Som bestämt er för att alla Strassertrimmade hästar har vansinnigt ont i sina hovar vill jag säga följande: Jag har på nära håll följt ett tiotal hästar i omställningen till barfotahovar och ingen av dom har varit så ömma som ni säger. Som hästägare måste man se till att hästarna har ett bra underlag när de eventuellt är ömma. Då slipper de att ha ont.

När min häst hade varit på hovslagarskolan och fått behandling för sina dåliga hovar så hade hon så ont att hon inte kunde stå upp. Hon låg i sin box och svettades. Det var inte snack om något smärtlindrande där inte. Detta är visserligen ett antal år sedan men jag tycker att hovslagare ibland reagerar som om de aldrig orsakade hästen smärta och sedan förfasar sig över den ömhet som barfotahästar kan få i omställningen. Det är en dubbelmoral som heter duga.

Jag skulle också vilja ställa en fråga; när hovslagare tar av hästar skor och verkar dom för barfotagång, är de då aldrig ömma den första veckan efter?

:bow:
till Rude, för att du för diskutionen utan att låsa dig vid ett synsätt, du behöver lära oss andra hur man gör :angel:

Jag tror att det är en kombination av mystisk hästhållning, skadlig(och ofta för tidig)ridning/körning av hästarna, och ett avelsarbete som spårat ur för ett bra tag sedan...

Boj skrev:
Du är ju bara för mycket, hästen fick lunginflammation pga den inte rörde sig alls. Orsaken var alldeles förfärligt onda hovar, verkade enligt strassermetoden.

Jag tror att detta kan hända om man har kvar hästen i en hage som är knölig eller stenig trots att den är öm. Hästen måste ha ett underlag som är fritt från stenar och andra knölar under omställningen. Har man inte möjlighet att erbjuda hästen rätt underlag så ska man inte göra omställning till barfotahäst vare sig det är Strasser eller någon annan form av barfotagång, anser jag.

De hästar jag har sett i omställning kan vara ömma på grus m.m. men går hur fint som helst i en gräshage (även på vintern).

Så det gäller att tänka efter innan man övergår till barfotagång. Har man inte det underlag som krävs för att hästen ska må bra så behåll skorna på.

Jag har länge frågat vad som egentligen anses skilja en "riktig" barfotaverkning från en utförd av en vettig hovslagare (med undantag för Strassers fasta hovvinklar) men egentligen inte fått ngt svar. Det blir mest en massa argument för varför en häst omöjligt kan hålla sig frisk med skor på o att alla hästar klarar sig barfota tex att en hästsko vibrerar med 800Hz (oberoende av storlek!!). Så visst tryter tålamodet ibland när det visas upp en bild som säger att så här är det, trots att så mkt forskning kvarstår innan vi vet hur en hov egentligen fungerar.
PL

peter_lundin skrev:
Ja men kroppen kan inte bilda kolmonooxid vid syrebrist.
PL
Okej, då så var det en dålig U-båtsbok som jag läste.
Skönliteratur, men jag trodde att den var faktagranskad.

Har du föresten sett den Tyska filmen "Das Boot"? där så sätter de några filter i munnen mot vad jag uppfattade som kolmonoxid.

Flera frågor.
Har du någon erfarenhet av Old Mac's?
Jag hade tänkt att köpa sådana till Nordsvensken för att ha över sommaren då han brukar gå barfota.
Den gamla typen av Easyboots tycker jag är besvärlig att använda och sitter dåligt.

Och vad använder du för sand när du sandar?
Fin eller grov och blandar du den med salt?
Jag tycker att sanden bara rullar omkring just vid grindar och utsatta ställen, så jag har inte riktigt fått det att fungera.
Jag sandar med särskild sandningsand på gårdsplanen och så.

Migo skrev:
varför skulle man behöva lära sig om hästskor bara för att man lär sig om hästhovar-sitter de ihop av naturen eller? :devil: då är dte väl bättre att du, som uppenabrligen kan det jättebra, berättar för oss som inte vet?
Det kommer man att behöva kunna om man vill erbjuda tjänsten "Barfotaverkning" som ett alternativ till skoning.
Då så måste man veta vad det som man erbjuder ett alternativ till har för fördelar.

och vilken dåre skulle sitta och diagnosticera en häst efter de få "ledtrådar" du ger ang. din hästs skador? Hur ska de få ledtrådarna kunna ge en hel och rättvis bild av din häst? :confused:
Det är ingen dåre som skall berätta det.
Det är en fullständig diagnos, och en veterinär kan på en sådan diagnos rekommendera en behandling till just den skadan.

Även om du ser vissa symptom, och veterinärerna ser vissa, betyder inte det att ni ser ALLT.
Jo det är allt på denna häst, för övrigt är hon fullt frisk och mycket trevlig att ha att göra med.

Ge för :devil: annan kunskap en chans!
Det är ju det som jag gör.
Genom att be Strasser-verkaren Kavat berätta hur hon skulle hjälpa den hästen.
Men jag får ju inga svar, bara frågor.

du är ju uppenbarligen lika mycket "expert" om Kavat utger sig för att vara, så varför svarar inte du på frågor som ställs till dig, utan kommer med löjliga "gissa själv"?!?!
Därför att mina kunskaper är de klassiska och gängse och jag vill veta vad Strasserverkaren tycker och tror.
Dessutom så säljer inte jag mina tjänster och påstår att jag kan göra något som inte andra kan eller vet något som inte andra vet och förstår.
Jag påstår att alla som tänker verka hästar skall veta just detta.
Och tycker att min hovslagare är mycket duktigare än jag på hästhovar och hästens rörelsemekanik.

Strasser är MYCKET noggran md att påpeka att hästen ska röra sig runt 1,5 mil om dagen, även om det går nästan baklängens och jättestappligt! Man kan alltså inte ställa en sjuk, barfota häst i hagen o tro att den ska bli frisk :crazy: .
Nej man skall tydligen tvinga den till att röra sig trots att den då blir utsatt för en oerhörd smärta.
För målet helgar medlen och smärtan är bara att acceptera enligt Strasser.
Detta är ju djurplågeri enligt Svensk lag.

Ideaal skrev:
Jag skulle också vilja ställa en fråga; när hovslagare tar av hästar skor och verkar dom för barfotagång, är de då aldrig ömma den första veckan efter?
Någon enstaka av mina har ömmat, men de flesta ömmar inte alls.
Kanske att en av 10 har ömmat litet.
De som inte ömmar går obehindrat utan skor från dag ett.

Ideaal skrev:
Har man inte det underlag som krävs för att hästen ska må bra så behåll skorna på.
Ja precis, just så, Yes yes yes!
Ibland så är skor helt enkelt ett bättre alternativ.

peter_lundin skrev:
Det blir mest en massa argument för varför en häst omöjligt kan hålla sig frisk med skor på o att alla hästar klarar sig barfota
Men jag kan ha mina hästar barfota alldeles utan någon hjälp från Dr Strasser.
Så även jag undrar fortfarande vad vinsten skulle kunna bli för hästägaren, som ju är den som betalar för kalaset, med att låta Strasserverka hästar i stället för att bara barfotaverka den på vanligt gängse sätt?
Och även hur dessa Strasserverkare skall kunna motivera hästagarna till att offra nöjet med skor på hästen?

Det blir ju litet svårt att skrämma de hästägare som har gamla friska och skodda hästar.

Jag tycker att du borde ta det lite lugnt med de påståenden du gör angående strassermetoden. Du insinuerar att det är någon form av lurendrejeri. Har du tillräckligt "på fötterna" för att göra sådana uttalanden?

Dina uttalande visar bara en ensidig kunskap och att du egentligen bara argumenterar för dina egna principer. Det för inte debatten framåt och är inte konstruktivt på något sätt. En mer ödmjuk inställning likt den Rude företräder gör att man lyssnar till de argument som framförs.

Jag väntar på argument som skulle visa på att Strassermetoden skulle ha något att tillföra hästvärlden.
Och ännu så har jag inte sett några sådana.
Och jag behöver inte argumentera för några egna principer.
För jag har inga egna principer.
Jag gör som Veterinärerna, följer vetenskapen och den beprövade erfarenheten som redan är vedertagen.

Och jag har inte för avsikt att vara ödmjuk mot något som har med Strassermetoden att göra, jag vill veta sanningen.
I tidningarna så står det att metoden är djurplågeri och vissa har blivit straffade för att utföra den.
Och om det är så, så är den väl inget att vara öppen inför?

Jag har inget att försvara eller förklara, men det har Dr Strasser och de som använder Dr Strassers metoder.
Jag har inte för avsikt att sätta kniven i hovarna på andra människors hästar, men det har Kavat.
Och om man tänker sätta kniven i hoven på en annan människas häst, så måste man kunna motivera sig till hur man gör detta.

Vem har blivit dömd för att ha trimmat hästar enligt strassermetoden?

Då verkar det som om du inte alls har läst de argument som framförts av ex. Ann m.fl. Hittade du verligen inget i dessa som skulle vara hållbart för att metoden skulle kunna fungera. Det är just sådana uttalanden från dig som gör att man reagerar. Du måste läsa argumenten med lite mer öppet sinne så kanske du hittar något som skulle kunna vara bra. Det är ju ingen ide att söka något i en metod om man inte vill hitta något. Du har gjort helt klart att du inte vill hitta något som är bra med Strassermetoden ändå fortsätter du envist att argumentera emot. Din ståndpunkt är klar för alla.

Det verkar mer som om du är ute efter att försöka avslöja strassermetoden som en bluff, med dina argument.

Ideaal skrev:
Vem har blivit dömd för att ha trimmat hästar enligt strassermetoden?
Jag har för mig att jag läste i ATL att denna också nu blivit dömd

strasser.jpg

Då verkar det som om du inte alls har läst de argument som framförts av ex. Ann m.fl. Hittade du verligen inget i dessa som skulle vara hållbart för att metoden skulle kunna fungera.
Jodå.
Men inget som är nytt eller som inte jag själv eller min ordinarie hovslagare kan ordna.

Du har gjort helt klart att du inte vill hitta något som är bra med Strassermetoden ändå fortsätter du envist att argumentera emot.
Jag har fortfarande inte fått några svar på mina frågor till Kavat.
Utan bara frågor tillbaka.
Och eftersom jag är van vid att de som skall behandla mina hästar kan svara på mina frågor på ett eller annat sät, så blir jag misstänksam.

Det verkar mer som om du är ute efter att försöka avslöja strassermetoden som en bluff, med dina argument
Innan denna tråden så trodde jag nog att det kunde finnas något av värde i metoden.
Men nu eftersom du nämner bluff i stället för att möta mina faktafrågor, så visst nu tror jag nog att det är en bluff påhittad av en smart kvinna som kommit på ett bra sätt att tjäna pengar på.

Innan du nämde ordet bluff så hade jag dock inte tänkt på det på det viset.
Utan mera som att någon upptäckt att barfotagång är bra för en viss häst i en viss situation, och därav dragit slutsatsen att det alltid är bäst för alla hästar i alla situationer.
Och att skor alltid är skadliga.

Och det tycker jag är kategoriskt, inskränkt och trångsynt att påstå.
Att skor alltid är skadliga för hästar.
Så alldeles väldigt enkelspårigt.

Jag har aldrig utgett mig för att kunna svar på några faktafrågor eftersom jag inte är någon strassertrimmare.

Om du vill ha fakta får du vända dig till de svar du fått av Ann.

Rude skrev:
..Vissa saker du hävdar är sanningar med modifikationer såvitt jag kan förstå, det är möjligt att skor "bedövar" hovarna och på så sätt ger intryck av att skador läkt, det är dock omöjligt att ett par järnbitar bedövar så fort att en ömmande häst omedelbart efter skoning är symptomfri.
.....

Håller med övriga här att känns mer givande att föra en vettig diskussion utan pajkastning- jag gör möjligen misstaget att bemöta på den nivå som en del här befinner sig på, vore kanske bättre att nonchalera. Men det förekommer rentförtal och det måste finnas gränser för vad en del kan häva ur sig utan att bli emotsagda.

Kan du berätta Rude, vad det är för medicinsk egenskap i skorna som ger denna effekt?
Hoven är ett mycket komplext "organ" med inre struktur av hårt o mjukt, nerver och blodkärl och med en fantastisk förmåga att ta upp stor belastning. En sko/en bit böjt järn som spikas fast i en rörlig hovkapsel är ju jämförelsevis en mycket simpel sak. Om man låt säga har en strålbenshälta (där vi som är/håller på att bli Strasserutbildade kan ge en fysiologisk förklaring till varför de hästar vi verkar blir friska, då menar jag friska inte bara symptomfria) som man sätter, förslagsvis, en ringsko på och hästen slutar uppvisa symptomen smärta genom hälta/att peka med tån/korta stickiga steg osv. Hur förklarar du att skon påverkar hästen? Vi vet alla att skon har negativa konsekvenser, vilka är de positiva? Hur påverkas strålbenshältan?

Ann

Nu så frågar du en massa igen.
Ta och börja att svara på frågor någon gång!

Eller är det så att du faktiskt inte vet?
Om du inte vet allt detta som du frågar om, så tycker inte jag att du skall verka hovarna på andra människors hästar.
Du företräder en metod som förbjuder skor på hästarna, och du kan inte redogöra för varför skor kan vara bra ibland.
Hur skall du kunna förklara för någon att PG-skorna som Veterinären har ordinerat är dåligt för hästen?
Hur skall du kunna förutse vad som händer med hästar om man tar av dessa PG-skor.
Och hur i hela världen skall du kunna kompencera för detta om du inte vet vad de är bra för?

Om du nu har för avsikt att verka hovarna på andra människors hästar, så kommer du att ha med massor med skeptiska människor att göra.
Det är så som hovslagarna har det och så du kommer att få det.
Och du varkar ärligt talat dåligt förberedd för att hantera detta.

Du dissar i denna tråden totalt en Veterinär, det är en farlig väg att gå.

till Boj:Om hästen får lunginflammation för att den inte rör sig, är det ägarens ansvar att se till att den rör sig. Strasser är MYCKET noggran md att påpeka att hästen ska röra sig runt 1,5 mil om dagen, även om det går nästan baklängens och jättestappligt! Man kan alltså inte ställa en sjuk, barfota häst i hagen o tro att den ska bli frisk

Ja nu hade denna stackare inte så stora möjligheter att röra sig utan smärta, vilket är tragiskt. Dessutom anses just de du föreskriver nu, som rent djurplågeri och strider mot djurvårdslagen. Man får alltså inte utsätta djur för denna smärta, just denna häst skulle härdas i sina hovar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
1 970
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 996
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 590
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna