*knapplån*
Jag tänkte testa att sko av min häst bak vid nästa skoning (mitten på april) och frågade min vanliga hovslagare om han gjorde någon skillnad på verkning av barfotahovar och skodda hovar. Om jag förstod det hela rätt så var enda skillnaden att han verkade in till vita linjen runt om och rundade till hoven om hästen skulle gå barfota och när den ska ha skor så tar han bort tån till kanten på vita linjen och (lite hårddraget men det var ungefär så han förklarade) sätter på en sko (efter verkning osv) för att sedan fila till hoven så att den sitter innanför skon överallt. Ni som kan det här med barfotagång, verkar det rätt? Kommer hästen att bli öm utan detta (mer än normalt) eller tar han lagom mycket om han tar in till kanten på vita linjen?
Har även en till fråga rörande skoning. Hur långt bakom hoven ska skon sticka ut? Min förra hovslagare hade alltid skon så att den stack ut en bit bakåt men då tyckte jag att den vinklades in och tryckte ihop ballarna. Den nya hovslagaren skor med en storlek mindre skor och nu ser strålen och ballarna mycket bättre ut men enligt en jag pratat med ska skon sticka ut lite bak för att ge stöd (eller nåt sånt). Hur ska det vara? Vad är rätt och vad är fel? Hovarna har inte vuxit över kanten trots en mindre storlek så på det sättet fungerar det fint. Tycker som sagt även att stråle/ballar blivit bättre men jag vill inte att hästen ska belasta sig i onödan bara för att han inte får stöd av skon. Vet ej varför det skulle vara bra med stöd för är de barfota så har de ju inget sånt men å andra sidan har jag lite kunskap inom detta område så därför vänder jag mig till er! Låt inläggen flöda!
/Linda