Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hon försöker redan sälja sina tjänster se annons här uppe på buke.
Jag fattar inte att ngn på fullt allvar kan påstå att en skodd häst inte har ngn känsel i hovarna det är ju hårresande okunnigt!!
Man kan ju undra om den som påstår det har ngn som helst erfarenhet utanför Strasserböckerna. Hur hovbölder utan tydligt ingångshål uppstått måste man var synsk för att kunna säga men det ingår säkert i utbildningen.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Innan du läst på bättre tycker jag du ska sluta kasta ur dig skit om att Strasser inte bryr sig om smärta.

Ann

För mig verkar det som strassertrimmare får utbildning om hur de skall hantera "okunniga" som tycker synd om hästarna.

Citat ur Who´s afraid of founder:

Smärta är det största problemet när man återskapar en sund hovform. …
En del hästägare får problem med sina grannar, när dessa ser uppenbarligt sjuka hästar utomhus. Grannarna förstår inte att ett sjukt djur som behöver mycket syre har det mycket bättre ute än inne. Det finns ett stort behov av mer kunnande inom detta område: hos allmänheten, distriktsveterinärer och djurrättsaktivister.”
slut citat.

Att påstå att de flesta hovbölder kommer inifrån är helt befängt. Alla hovbölder som jag hittat har alltid haft ett ingångshål i sulan eller lamellranden.

för att yttrligare spetsa till det lite angående detta med känseln i hovarna som blir så förstörd av skor, hur kommer det sig då att de som tappar en sko blir ömma så snabbt?

Efter som Ann inte gillat mina tidigare inlägg på denna tråd så förväntar jag mig en skopa ovett direkt :smirk:

Med vänliga hälsningar :stuv
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Om du behöver bedöva din häst med pg-beslag så har den uppenbarligen problem...
Berätta gärna vad i pg-belaget du anser vara så välgörande.

Varför besvarar du allt med en fråga?
Och varför svarar du inte på mina frågor?

Och nej, PG-beslaget är inte en bedövning, det fyller en annan funktion.
Och det borde du också veta vilken.
Skadan sitter i bogen och inte i hoven.
Vilken nytta kan bogen ha av ett PG-beslag?
Använd din fantasi och kreativitet nu.

Och det är inget som jag anser, det är något som har visat sig fungera för att hålla en häst med en gammal skada smärtfri, hältefri och arbetsför.
Och det finns ingen verkning i världen som kan ge samma effekt.
Man kan inte frikoppla hoven från resten av rörelseapparaten utan måste se allt i sin helhet.

Nå, försök nu att svara på frågan varför man kan vilja ha hästar skodda trotts att hovarna faktiskt inte mår som bäst av det.
Men att däremot hela hästen gör det.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hittils så har Kavat endast fått mig helt övertygad om att hon inte kommer att verka någon av mina hästar någonsin.
Jag verkar alldeles själv tack.
Så det blev en ganska så dålig reklam denna tråden.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Förstår du inte kopplingen till kvalificerad djurplågeri, för det är precis det vi pratar om.

Nä, jag förstår inte kopplingen djurplågeri och barfotahästar. Varför gör du kopplingen barfotahästar och inte halkskydd, givetvis har man halkskydd till barfotahästar också. Det är ju så självklart att det inte behöver nämnas. Det är minst lika vanligt med halkskydd till barfota som till hästar med järn på nageln :cool:

Lite konfunderad
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nej se det håller jag inte med om, och det har diskuterats rejält här på bukefalos. Om jag förstod saken rätt så behövde en barfota häst inget halkskydd då hoven fungrade som en sugpropp på isen, nåväl nu vet jag ju efter denna hemska olycka att oskodda hästar inte är bläckfiskar vintertid. :mad: Det är alltså ingen självklarhet, iså fall verkar du hör till de få.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Innan du läst på bättre tycker jag du ska sluta kasta ur dig skit om att Strasser inte bryr sig om smärta.

Ann


Lite mer tänkvärd läsning ur Strassers bok Who´s afraid of founder:

Citat
”Läkeprocessen börjar då man tar av skorna och verkar hovarna så att de fungerar korrekt. Men, beroende på hur allvarliga skadorna är inne i hovarna och i resten av kroppen, är det inte säkert att de inre organen är tillräckligt starka för att fullfölja läkeprocessen. (Eftersom detta kräver högre temperatur, ökad metabolism, att hjärtat arbetar hårdare för att förse de skadade områdena med syre och näringsämnen och forsla bort restprodukter, etc.) Lever, njurar eller hjärta kan sluta att fungera och hästen kan komma att dö inom den närmaste tiden efter det att hovmekanismen återskapats. I sådana här fall bör man komma ihåg att de här hästarna skulle ha avlidit i vilket fall som helst eftersom deras metabolism var så skadad att deras liv redan ”hängde på en skör tråd”. slut citat.

För de som inte känner mig kan jag nämna att jag är mycket postivt inställd till barfotagång, dock inte under vilka former som helst.

Med vänliga hälsningar: stuv
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Även om en rätt verkad barfotahäst har en förbluffande förmåga att ta sig fam på halt underlag tycker jag att boots med broddar ska användas vid ridning. Jag vet inte vad Du har för umgängeskrets men i min omgivning används boots med dubbar om det ska ridas när det är halt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Varken du, Peter eller nu då "Inte ung" svarar på frågan, vad i skon gör hästen frisk?
Vad är det som händer i hoven när ni sätter på skon? Ni måste väl ändå kunna svara på frågan eftersom ni förespråkar skon som en lösning?

Vi vet att det blir sämre hornkvalitet, klämmskador på vävnader, kontraktioner, skador på ligament o leder... vad är det som är så bra att detta priset är värt att betala? (Precis som om hästen hade valt det priset!)

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kan du vidareutveckla frågan, är inte säker på att jag förstår den?

Rolle
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vilka boots?
Och hur gör hästarna i hagarna resten av dygnet?
Sandar ni?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag vill ha bra tips på halkskydd till barfotahästar i hagen (och för all del även för ridning).
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har ingen umgängeskrets i det fallet, detta är vad jag läser på bukefalos och som även denna hästägare tillämpade sorgligt nog. Det har blivit en modefluga av detta med okodda hästar, men alla har inte tagit reda på vad som är vad sas. Men i mitt arbete träffar jag på mycket tragiska saker, det skall inte stickas under stolen med.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vi vet att det blir sämre hornkvalitet, klämmskador på vävnader, kontraktioner, skador på ligament o leder... vad är det som är så bra att detta priset är värt att betala? (Precis som om hästen hade valt det priset!)

Vad är det då för bra att låta hästen bli sjuk på annat sätt? Tex genom att den blir så öm i hovarna att den står still på samma plats, att hästen inte rör sig alls är förödande för hela kroppen. Här var min fråga, om en hästägare måste välja mellan pest eller kolera vad tycker du själv? Den har ju inte heller valt att inte få kunna röra sig alls, och genom det bli riktigt sjuk.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Inte_Ung skrev:
Varför besvarar du allt med en fråga?
Och varför svarar du inte på mina frågor?

Och nej, PG-beslaget är inte en bedövning, det fyller en annan funktion.
Och det borde du också veta vilken.
Skadan sitter i bogen och inte i hoven.
Vilken nytta kan bogen ha av ett PG-beslag?
Använd din fantasi och kreativitet nu.

Och det är inget som jag anser, det är något som har visat sig fungera för att hålla en häst med en gammal skada smärtfri, hältefri och arbetsför.
Och det finns ingen verkning i världen som kan ge samma effekt.
Man kan inte frikoppla hoven från resten av rörelseapparaten utan måste se allt i sin helhet.

Nå, försök nu att svara på frågan varför man kan vilja ha hästar skodda trotts att hovarna faktiskt inte mår som bäst av det.
Men att däremot hela hästen gör det.

Jag får väl fortsätta be dig förklara vad i PG-beslaget som är bra eftersom du inte svarar. Jag kan berätta vilka skador det ger och berättar det, du som förespåkar måste ge en rimlig förklaring till vilken effekt det har som skulle kunna ge läkning.

En tillräckligt kontrakterad och förvuxen/felverkad hov får samma problem som en skodd även om den är barfota.

Vilken temperatur har din pg-beslagna häst på benen/hovarna?

Hörru du "inte_ung" hur kan det komma sig att du inte vågar stå för vad säger med ditt namn? Det är ju jättemodigt och moget, nästan som STUV, att var oförskämd som du är bakom en pseodonym.
Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kavat skrev:
Varken du, Peter eller nu då "Inte ung" svarar på frågan, vad i skon gör hästen frisk?

Jag använder inte järn-skor på hästar främst för att de gör hästen frisk.
Jag anväder dem för att de gör arbetet med hästarna roligare och enklare och för att de inte skadar hästarna nämnvärt.
De är bra att skruva broddar i så att hästarna inte halkar.
De sitter bra utan att ge skavsår.

Och så några saker till.
Men dessa får du gissa.
Du har fortfarande inte svarat på hur PG-beslag kan hjälpa min häst med fläskada i bogen.
Utan du bara fortsätter att fråga saker.
Frågar, det gör man när man inte vet.
Men om du nu skall verka hästar åt folk, så måste du ju veta.
Du skall få en ledtråd om stoet med PG-skor och fläkskada.
Hon skulle kunna ha Easyboots i stället.
Men de sitter så dåligt och ger dessutom klämskador på hoven samt skavsår i kronranden.
Så jag ser PG-skon som ett bättre alternativ.

Du som skall veta allt om hovar.
Vet du vad som händer med en hov om man sätter tejp runt den så att den binds ihop på samma sätt som med Easyboots?
Det vet jag, och det var ingen vacker syn.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Inte_Ung skrev:
Vilka boots?
Och hur gör hästarna i hagarna resten av dygnet?
Sandar ni?

Om man inte sandar, då blir de ju billiga i drift för man behöver inte fodra så mycket det är nämligen bara de hästar som har fäste som kommer och äter. :devil:

(Nu var jag elak) :angel:

Allvarligt talat, det där är ett himla problem på sina håll. Dock har vi inte haft något av den varianten, dels genom att de flesta hästar är skodda i vårat stall och de avställda utan skor slapp den värsta isen när de var oskodda.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag skall ju egentligen bara vara tyst i denna fråga, för jag har några hagar som är helt ofarliga för barfotahästar.
Dock så fungerar damen med PG-skorna inte utan halk-skydd.
Så fick Kavat ännu en ledtråd.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

...
men du kan ju aldrig göra hästen frisk med skor. Du kan endast dölja problemen som fortgår men nu omärkta i den skodda hoven.

Jag skulle vilja säga att det beror väldigt mycket på prognosen eller anledningen till smärtan. Ibland vore galoscher en lösning för att hjälpa hästen att röra sig, ibland räcker det med ändrade levnadsförhållanden. Att välja att sätta på en sko för att dölja ett problem? Jag kan inte se det som en lösning om man inte väljer taktiken stoppa huvet i sanden o köra på så länge det går..i förlängningen har problemet blivit större.

Ann
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 243
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp