Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det ingår redan i Strassers utbildning så det området är redan upptaget.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Javisst vi kan fortsätta hantera hästarna som vi har gjort. För utvägen finns ju alltid att triangelmärka hästen vid 7-8 års åldern. Eller kanske kan vi skicka den till slakt och få ut lite (eller mycket) pengar för den. Så kan jag köpa en ny ungefär som man köper en cykel. I stället för att ändra på vår inställning och anpassa oss mer efter hästens behov. Det är självklart jobbigt att ändra sig för det kräver ju något av hästägaren. Hästarna drabbas av orimligt mycket skador är det något vi bara ska acceptera då?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ideaal skrev:
Hästarna drabbas av orimligt mycket skador är det något vi bara ska acceptera då?
Acceptera och acceptera.

Det behöver vi inte göra.
Men Dr Strasser är inte vår räddning.
Det som är bra från Dr Strasser vet vi gamla häst-tanter och häst-gubbar redan.
Och det som är dåligt, det hehöver vi inte.

Man skall inte överdriva något.
Vare sig skoning eller barfotagång eller verkning.
Att verka en häst så att den skall gå och ha ont, det ger liksom inget mervärde.
Det finns andra och mera skonsamma sätt.
Jag gillar barfotagång men inte Dr Strasser.
Och jag har hästar som inte klarar att gå barfota (Shettis med dvärgdefekt och krumma ben) och andra som klarar det bra.
Och jag anser att man inte skadar hästen så mycket av järn-skoning att man måste avstå från att använda hästen till sport, tävling eller fritid.
En frisk häst klarar av att gå skodd med järnskor helt utan att ta skada av det.
Med 3 skolösa månader/år så kan man dessutom förebygga de flesta problem som skoning ger.

Jag kan liksom tala om för mig själv att låta hästen gå barfota när den behöver det.

Och så upprepar jag igen:
Har du flera hästar att jämföra med?
Det har jag, en hel hög under många år.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Visst visst, och vad bevisar det?

Att vissa hästar inte behöver skor för att prestera, visst.
Och vad är nytt med det?
Vissa individer mår bra så och andra gör det inte.
Så då får vi anpassa oss till individerna.

Och?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tycker att vi måste lära oss att inte använda hästen över dess kapacitet. När hästen sliter ut sina hovar så är hästen antingen felverkad eller utnyttjad över sin kapacitet. Det kan inte vara möjligt att hästar har så dåliga hovar att de inte klarar av att gå utan skor. Det skulle vara det mest märkliga som i så fall har hänt i vår natur. Ett djur som inte klarar av att leva med de förutsättningar de är födda med!!!

Hästarnas naturliga förutsättningar är att ströva fritt utan ryttare på ryggen, när hästen blir utsatt för detta måste även förutsättningarna ändras också.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har flera hästar att jämföra med och jag har haft häst i över 30 år. Varför skulle hästen ha ont för att den går barfota? Det är ju för att hästen inte ska ha ont som jag måste vänja den sakta vid ett nytt underlag. Det är mitt ansvar som hästägare att se till att hästen inte har ont. Vad skulle jag vara för sorts hästmänniska om jag plötsligt efter 30 år använder en metod som gav mina hästar smärta? Fullständigt vansinnigt att tro något sådant.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Just därför har vi ett stort ansvar att ge hästarna så bra förutsättningar som möjligt för att få ett långt och skadefritt liv. Det gör vi inte om vi utnyttjar dem över deras kapacitet. Många hästar utnyttjas idag över sin förmåga, det tror jag nog att de flesta kan hålla med om. Frågan är bara om vi är villiga att ändra på det. Hästens hov är bara en del i det hela men en bra början.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nu tror jag att du missförstod mig, och jag tänker fråga dig så här. Vad gör du om det bett soom du stoppat i munnen på din häst inte verkar funka bra? Vad gör du om sadeln som hästen har på ryggen inte verkar funka bra? Vad gör du om din ridning inte verkar funka bra?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

1)Rider bettlöst sedan 10 år tillbaka. 2)Använder en bomfri sadel för att undvika de komplikationer som kan uppstå med bom. 3)Funderar på vad jag gör för fel.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Precis, du har anpassat utrustning och ridning efter din häst så där är vi överens hela vägen. Men nu till sko eller skolös, precis som med utrustning måste man se till hästens behov och utifrån den situation man befinner sig i. Vissa hästar kan gå utan skor, och inte få varken problem eller obehag av det. Sen finns det hästar som aldrig kommer att klara av det, även om som ägare önskar det aldrig så mycket.

Det här med horn och hårtillväxt, kvalite osv. Jo man kan påverka det till en viss del fast inte hela vägen. Mycket har hästen med sig när det föds, genetiskt alltså. Precis som oss människor har en del naglar som häxklor, och andra för nöja sig med de där som spricker och går sönder. Javisst man kan förbättre nageln lite, det kanske blir så stark så den inte spricker men i varje fall böjer sig. (Aj) :crazy:

Alltså generellt sett kan man inte säga att ALLA hästar kan gå utan skor, något man alltså måste ta hänsyn till.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Alltså generellt sett kan man inte säga att ALLA hästar kan gå utan skor, något man alltså måste ta hänsyn till.

Mmmm...men om vi säger så här då, de flesta hästar som går med skor idag skulle med rätt förutsättningar kunna gå utan skor.
Bara det är väl ett tecken på att vi skor hästen på ren rutin och ohejdad vana?
Tiden får väl visa vem som har rätt. Om bukefalos finns kvar om 10-15 år kan vi ju höras av och se ;)

Rolle på Österlen, som har svårt att vara tyst i vanlig ordning:crazy:
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Mmmm...men om vi säger så här då, de flesta hästar som går med skor idag skulle med rätt förutsättningar kunna gå utan skor. Bara det är väl ett tecken på att vi skor hästen på ren rutin och ohejdad vana?

Och hur kan du vara så säker på det, att hästarna är skodda pga ren ovan? Har du frågat ägarna, eller vaddå? Det är tycker jag är snudd på att omyndigförklara folk, åt bägge hållen då försåss.

Precis som det finns människor som till varje pris skall ha sin häst skolös, även fast den borde ha skor på fötterna finns det säkert sådana som skor av gammal vana. Men grejen är detta, valet måste var och en få stå för. Det val jag har gjort är ett sådant som jag anser INTE skadar mina hästar, utan är mer till nytta istället. Det värsta jag vet är när människan gör ett val som hästen egentligen inte klarar, då är man helt klart ute på fel väg för tyvärr är de dom som tar smällen för människans egomism.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

För ett år sedan startade jag med Strassertrimning på mitt 26 åriga fullblod. Jag anlitade en av studenterna på den långa utbildningen. Hästen har alltid haft problemhovar (trots bra hovslagare). Sprickor framtill och sidorna på hovarna har varit svåra att hålla hela. Hon var dessutom intåad. Idag ett år senare går hon barfota på alla underlag. Hon har ett steg som hon inte visat sen hon var unghäst. Hon har hela hovar utan sprickor och är inte längre intåad.

Hästen har inte haft ont som jag har kunnat märka. Jag har varit noga med att hon gått på ett jämt underlag utan frusna knölar som annars säkert hade gjort ont för henne att gå på. Jag har inte ridit henne under tiden.

Så jag tror inte att man kategoriskt ska säga att en viss typ av hästhovar inte kan gå barfota. Min häst hade ju de sämsta odsen eller hur?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Min häst hade skor av gammal vana. Hovlsagaren sa att han absolut inte kunde vara utan. O-lyckligtvis gick det inte att spika tillbaka alla tappskor en sommar(-03) och han är barfota sen dess. Kan inte säga att det varit en dans på rosor alltid med tillvänjningen men nu fungarar han på alla underlag. Iom det blev jag iaf övertygad om att säkert de flesta hästar faktiskt klarar av barfotagång.
Vill tillägga att han inte är någon skogsmulle utan vi tränar målmedvetet.
/T
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ideaal skrev:
Varför skulle hästen ha ont för att den går barfota?
Det behöver den inte alls ha.
Men Dr Strasser tycker att den visst kan gå och ha ont under en övergångsperiod, för att målet helgar medlen.
Det är där som Dr Strasser och jag inte kommer överens.


Ideaal skrev:
Jag har flera hästar att jämföra med och jag har haft häst i över 30 år.
Men då så borde du väl veta nu att hästar är olika och att det som fungerar på en inte alltid gör det på en annan?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ideaal skrev:
2)Använder en bomfri sadel för att undvika de komplikationer som kan uppstå med bom.
Men vissa hästar mår inte bra av bomfria sadlar heller.
De får "Kissing Spines" av dem.

Man kan inte hitta ett sätt som fungerar för alla.
Du har hittat ett sätt som fungerar för dig och din häst.
Bra för dig och din häst.

Men det betyder inte att det är rätt sätt för alla andra och deras hästar.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rolle skrev:
Mmmm...men om vi säger så här då, de flesta hästar som går med skor idag skulle med rätt förutsättningar kunna gå utan skor.
Visst kan hästar oftast gå utan skor.
Det brukar gå utmärkt.


Bara det är väl ett tecken på att vi skor hästen på ren rutin och ohejdad vana?
Nej, det behöver det inte göra.
Jag skor mina hästar för att jag vill ha den effekten och de fördelar som järnskor ger.
Oftast så skor jag ju inte hela året, utan bara under de perionder som det ger en tillräckligt stor fördel för brukbarheten av hästen.
Och jag har hittills inte sett mer än en av våra hästar som mått dåligt av det.
Och det är Nordsvensken.
Så han får gå oskodd på sommarhalvåret för att hålla hovarnas kvalitet på en acceptabel nivå.
I sommar så skall han få tofflor, jag hade tänkt mig en omgång Old Mac's.
 
And. "övernötning" och andra tankar..

FUNDERINGAR SOM SKICKAS UT I ETERN FÖR ALLMÄN ÅSKÅDAN

Kan Hästens hov bli FÖR mycket nött? Är det så att någon har varit med om att hästens hov har börjat blöda för att sulan har slitits bort?

Kan det vara så att det många kallar "övernötning" helt enkelt är så som hästen själv skapar sina hovar?

Kan hästens trakter bli för låga?

-Enligt mina tidigare traditionella hovslagare kan de bli det för att det handlar om raka vinklar osv...

Efter att jag fick se ett hovben och fick se hur det såg ut så föddes tanken att hästens trakter kanske inte kan bli för låga!

Hoven ska ju nötas i kant med sulan runt om!? Det är i allla fall så jag verkar mina hästar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 252
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp