Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Easy boots kan man klippa ner så att det endast berör horndelen av foten. På så sätt slipper din häst skavsår. Men å andra sidan så får hästen märken i sidan av hornet av de taggar som finns i booten. Men kan kanske vara bra de gånger du vill ta dig ut och rida på underlag som gör att din häst får ont, eller slits för mycket. För man kan ju inte rida på en häst som har ont i fötterna.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Easyboot epics får man inte skav av, som maja säger. Dessutom finns det numera skydd man kan ha över taggarna så att de inte gör sönder hovväggen.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

*lånar*

Någon la in en bild för inte så länge sedan på hur en hov ser ut, kan inte någon göra det igen? Hur ser en alldeles nyverkad hov ut på undersidan? Båda mina hästar blev verkade i dag, men det hade varit kul att se hur någon annans hästs nyverkade hov ser ut.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

öh jag vet typ inget alls om barfota pållar.. Bara att jag tycker det verkar skönt för hästarna att slippa järndojjorna som dom ändå nöter upp på ett par veckor.

Frågan är då. Borde inte hästarna nöta väldigt mycket på hovarna om dom går barfota om man rider mycket på asfalt? Jag snackar fem dagar i veckan minst tio min. Ibland en timme säkert..

Ibland kan skorna vara helt slut efter tre-fyra veckor.

Hur tar då hovarna skada av det om dom går barfota?



Hästarna är ju "gjorda" för att gå barfota. men samtidigt kanske inte gjorda för att gå på asfalt?? :crazy:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag säger att en häst som används på det vis du beskriver måste skos. Men du lär säkerligen få andra svar av barfotaentusiaster. Frågan är bara hur många av dem som provat att rida barfota som du beskriver?

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Skillnaden mellan barfota och skor är ju att hoven hela tiden växer, så även om det slits så växer det ju ut nytt.
Huruvida hornet kommer att slitas mer än det växer är det ingen som vet eftersom du uppenbarligen inte provat rida barfota.
SKULLE det vara så att hovarna slits för mycket på asfalten är det inte heller säkert att du måste sko eftersom du då kan använda boots när du rider, som skyddar mot slitaget.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Så du menar att tillväxten inte påverkas av slitaget dvs vilket underlag hästen går på?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

(jag="barfota fantast"!?)

Frågan är då. Borde inte hästarna nöta väldigt mycket på hovarna om dom går barfota om man rider mycket på asfalt? Jag snackar fem dagar i veckan minst tio min. Ibland en timme säkert..
Svar:Jag rider mina hästar jst nu ca 3-4 ggr/vecka minst 10 min asfalt varje gång, men oftast så är det ca 1/2 till 2 timmar asfalt ! BELIVE ME!!! Jag raspar hovar 2 ggr/månad Hästarna klarar detta!

Ibland kan skorna vara helt slut efter tre-fyra veckor.
Svar: Jepp! Det blir dyrt det!

Hästarna är ju "gjorda" för att gå barfota. men samtidigt kanske inte gjorda för att gå på asfalt?? :crazy:[/QUOTE]
Svar: De klarar av det! Tro mig!

Asfalt skulle man kunna säga är egentligen snällare än grus! :rofl: Anledningen är att det inte sticker upp vassa stenar i hästens "hålfot"/sula

Asfalten är "fast" den rör sig inte när hästen sätter i foten, den lilla "slipning" av hovhornet som blir är av hästens egen hovmekanism!

Grus däremot har du "dubbel friktion" grustet (till och med sand!) flyttar sig för hästens hov (friktion 1) hästens hov utvidgas/hovmekanismen (friktion 2)

Vad jag antar är att grus och sand sliter mer äm asfalt, och det är ju hästen gjord för att gå på!


Barfota är naturligt! Så länge du inte karvar där du inte ska karva och "lyssnar" till hur din pålle vill ha sina hovar så får den inte problem!

Vi skodde av 4 hästar i höstas/vintras, 2 fick problem med grusvägar (dessa hadde "häng sula") Men de var pigga på åker och skog! Alltså hade de inte ont av att ha blivit avskodda, de tyckte det var lika otrevligt att gå på grus som vi tycker när vi tar av oss skorna på våren, nu efter fyra månader så springer de utan problem på grus!

Precis som jag alltid testar med ridspö hut mycket jag kan lägga an det på hästen så yänket jag på RENT ALVAR barfota omställa mig själv i sommar! Egentligen är det lika naturligt för oss att gå barfota som hästarna!
(och man skor ju inte hundar heller direkt!) :crazy: ????
Det ska jag göra bara för att det ska bli lite mer jämnställt mellan mig och pållen (jag tänker dock ta på mig skorna igen på hösten!)

Tja, det var väll allt vad jag hade att tillägga... Det6 bliv lite mer än jag hade tänkt att skriva dock, hoppas ni förstår hur iaf jag tänker

Hopp i Galopp
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Att många hästar klara slitaget håller jag med om, när det gäller egna hästar har det oftast inte varit slitaget som varit begränsande utan ömhet, Men jag har äver haft hästar som inte klarat slitaget bla en shettis med stenhårda hovar som kördes mkt på väg.
Rent hisoriskt vägrar jag tro på att det här med skor var ett rent modepåfund det sammanföll ungefär med att man började bygga riktiga vägar.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nja, andemeningen som jag uppfattade i emindys inlägg var att tillväxten skulle troligtvis bli tillräcklig om hoven fick vänja sig vid att gå barfota. Då fick ditt svar mig att tro att du anser att hoven växer lika fort och mycket med som utan skor. Men då fårstår jag att det inte var så du menade.......

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

startgrow skrev:
..Frågan är då. Borde inte hästarna nöta väldigt mycket på hovarna om dom går barfota om man rider mycket på asfalt? Jag snackar fem dagar i veckan minst tio min. Ibland en timme säkert..

Ibland kan skorna vara helt slut efter tre-fyra veckor.

Hur tar då hovarna skada av det om dom går barfota?



Hästarna är ju "gjorda" för att gå barfota. men samtidigt kanske inte gjorda för att gå på asfalt?? :crazy:

Hej,
Slitage eller snarare fläkning av horn är ibland ett problem i början när hornkvaliteten är dålig. Dålig hornkvalitet får hästen av dålig blodcikulation som i sin tur kommer av antingen en felaktig form på hoven= felaktigt verkad, för lite rörelse och framför allt av skor. Har du en dålig utgångspunkt så kan du ha en lång omställingsperiod framför dig innan tillväxt sker snabbare än slitage- därefter är snarare problemet att det växer mycket fortare än hästen sliter ner det. Om inte hästen har andra skador så kan du, som andra här redan sagt, använda galoscher om du är bekymrad över för stort slitage.

Ju mer man rider på stumt underlag desto skadligare är skorna. Med skor har hästen förlorat mellan 60-80% av stötdämpningen. En skodd häst som skrittar på asfalt får ca 3 gånger så stor kraftpåverkan på sina leder och ligament som en barfotahäst som travar på asfalt. Den stötdämpning som inte kan tas upp av att hovkapseln "deformeras" vid nedslag tas iställetupp av vävnader som inte är gjorda för det- följden är förbeningar av ligament och inflamationer i leder.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Detta är Strassers tolkning av den forskning som finns men inget alla är förskare är överens om. Att en barfotahov har större förutsättningar att fungera narurligt tror jag alla kan hålla med om men hur stur skillnaden är återstår mkt forskning innan man kan säga säkert. Det finns tex en undersökning som visar på mkt större vibrationer i hoven på den skodda hästen men nästan ingen skillnad på kotans nivå.
Sen hur del av stötdämpningen som beror på hovens deformation är också omdiskuterat Bowker tex menar att en viktig funktion av hovens "enorma" blodkärlssystem kan vara som en slags hydraulisk stötdämpning (obs detta är bara en hypotes). Jag vet att jag inte sitter inne med ngn fullständig sanning men jag är övertygad om att att Strasser inte heller gör det.
Att rätt ut påstå att en skodd hov förlorar 60-80% av sin stötdämning är en väldigt vinklad förenkling av den kunskap som finn idag, det kanske visar sig vara rätt men det tror inte jag.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nej Peter,
Det är inte en tolkning av Luca Beins forskning, det är ett referat. Det är forskning som är gjord på universitetet i Zürich 1984.

Vilken forskning är det du hänvisar till som påvisat att Luca Bein har fel?

Det är samma forskare som visade på att järnskorna vibrerar med en frekvens på ca 800hz, en frekvens som ger skador på levande vävnad, t ex kapilärerna. Inom humanmedicin kallas det Reynaulds syndrom när människor som jobbar med vibrerande verktyg får "vita fingrar", stickningar eller förlorad känsel- hovslagare är en drabbad yrkesgrupp.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Och vem är Luca Bein o var finns forskningen publicerad, har sökt många gånger men inte hittat namnet någonstans utom i hänvisningar från Strassersidor, verkar vara opublicerat. Jag har sökt både direkt på nätet o via söksidor för forskning, inga andra forskare verkar heller ha refererat till hans verk.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Dyhre-Poulsen, H.H. Smedegaard, J. Roed, and E. Korsgaard in the Equine Veterinary Journal 1994. har tex mätt vibrationer på 185 Hz.
Forskning är en process där olika forskare ofta kommer till olika resultat beroende på att man jobbar på olika sätt. För att något skall betraktas som en sanning krävs bland annat att flera oberoende forskare kan upprepa ett försök o komma till samma resultat.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bild av en nyverkad hov:
digitalkamera_241.jpg
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Willemen MA, Jacobs MW, Schamhardt HC
Har mätt upp 15% högre amplitud på vibrationerna i hovväggen i en skodd hov jämfört med en oskodd men ingen skillnad på hovledens nivå.
Jag påstår inte att dessa försök visar den slutliga sanningen men de visar att det finns olika siffror o resultat. Skillnaden mellan att den oskodda hoven skulle tappa 60-80% av sin dämpning o att den skulle få 15% kraftigare vibrationer är ju ganska stor.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hoppsan, jag lyckades bli missförstådd (visserligen är det inte ovanligt, men men)

Försöker förklara bättre;
Om hästen sliter lika mycket som hornet växer, och dessutom jämt över hela hoven, då behöver man inte verka och man kan få illusionen att hovarna inte växer. Även om tillväxten och slitaget råkar vara enormt hög är det inget man märker av om man inte sätter märken i hovväggen så man ser hur snabbt det växer ned.

Om det däremot sitter en järnsko ser man ju exakt hur mycket som slits och måste ta ut en hovslagare att byta skon när den blir för sliten, eller använda samma sko en skoperiod till om den inte är särskilt sliten alls. (Dessutom måste ju "slitaget" på hoven skötas helt och hållet av hovslagaren, men det hör inte till diskussionen)

Alltså; en häst som normalt sliter ut ett par järnskor på 4 veckor kan mycket väl gå barfota om bara tillväxt och kvalitet på hornet är tillräcklig. Det är inte konstigt eller udda på något vis, tycker jag.

Dessutom anser jag inte att slitage vid ridning eller körning är ett problem eftersom det finns så bra boots numera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 259
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 703
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp