Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jo jag har läst några avhandlingar om just fång, men i dessa ser man endast inflammationen i hoven som en sekundär skada och att själva verkningen kan hjälpa och lindra men ej hindra utbrottet.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men kan man verkligen generellt påstå att hästen klarar sig bäst utan skor? Jag vet ändå av egen erfrenhet att så inte har varit fallet på en av mina hästar, han gick oskott av normala orsaker som unghäst. Verkades regelbundet av samma hovlsagare som som skor mina hästar, just denna häst hade så bedrövlig kvalite på hornet att man blev minst sagt mörkrädd. Han skulle alltså inte klara av en inridning utan skor på fötterna, men efter det att han har blivit skodd har även kvaliten på hornet blivit mycket bättre så jag undrar verkligen vad i skoningen skadar hovarna? För på min pålle har det då bara blivit bättre sen skorna kom på.

Sen skrev du att fodret inte spelade någon roll, men varför provade du själv biotin om det nu inte funkar så? De jag pratar med anser att foder, hovlsagare samt även typen av ridning är viktig om kvalite och tillväxt skall bli möjlig.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det var en intressant artikel i Equus januarinummer om insulinresistens och hovproblem. Klart läsvärd!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

det Kavat skrev, var att hon använt biotin innan hon fått reda på anndra fakta. använder alltså INTE biotin nu!

då följde hon ett råd från hovslagaren, nu har hon egna kunskaper i ryggen!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Putte,

Det jag säger är att skor aldrig befrämjar en hästs hälsa, snarare tvärtom även om den är korrekt skodd. Däremot så räcker det inte att bara vara barfota utan hoven måste ha en funktionell form så att hovmekanismen kan fungera som den ska. Lever hästen under förhålladen som omöjliggör för den att själv slita sin hov så måste människan med respekt "skulptera" hoven för att efterlikna naturligt slitage. Dessutom behöver den tillbringa tid på fast underlag som försäkrar hovmekanism- rörelse är a och o. Man kan bara gissa angående din häst när den var ung. Kanske den gick på mjuka hagmarker i kombination med fel hovform, uppstallad i mjuka bäddar med amoniak och med mindre motion än vad den får som inriden. Jag har tidigare skrivit vad man kan göra för att motverka skons negativa verkan på hoven- du kanske har uppfyllt flera av dessa vad vet jag. Men att påstå att det är skon i sig som gett din häst bra hornkvalitet är enligt mig fel.

Jag skrev inte att fodret inte spelar någon roll. Jag skrev att näringsbrist är en ytterst ovanlig orsak till dålig hornkvalitet.

Att jag prövade bl a biotin berodde på den rekomendation som jag fick av hovslagare (och andra hästfolk, litteratur) Och jag säger inte att biotin inte är bra för hovar- men det är inte en brist av något näringsämne som är den vanliga orsaken till dåliga hovar. Efter denna tid har min kunskap ökat och jag har lärt mig hur en hov fungerar.
Jag skrev inte om att även problem med ballförskjutning och kontraktioner, biljardering och snubbelproblem försvunnit sedan mina hästar lever sitt liv barfota med korrekt verkning. Detta trots att de hovslagare jag anlitade var utbildade i svensk hovslagarskola. Jag har lärt mig mycket på tre år.
Däremot så har jag för mycket mjukt underlag och mitt dåliga samvete handlar om att hästarna rör sig för lite. Detta måste jag kompensera genom tätare verkningsfrekvens.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

putte_nutte skrev:
Men kan man verkligen generellt påstå att hästen klarar sig bäst utan skor? Jag vet ändå av egen erfrenhet att så inte har varit fallet på en av mina hästar, han gick oskott av normala orsaker som unghäst. Verkades regelbundet av samma hovlsagare som som skor mina hästar, just denna häst hade så bedrövlig kvalite på hornet att man blev minst sagt mörkrädd. Han skulle alltså inte klara av en inridning utan skor på fötterna, men efter det att han har blivit skodd har även kvaliten på hornet blivit mycket bättre så jag undrar verkligen vad i skoningen skadar hovarna? För på min pålle har det då bara blivit bättre sen skorna kom på.


putte, kanske rörelse har hjälpt din häst? inte bara skor :) jobbig jag är va? Vad händer om han får springa utan MED riktig verkning som hjälp på traven, inte hovslagarverkning a´la sommarbete.

Håller annars med dig, det finns hästar som har kass hovkvalité, och jag kommer då vara stenhård den dagen jag ska välja pappa till mitt sto. Det om något borde stå i bedömningen av hingsten.
ex uskudar skulle jag aldrig våga ta efter...har sett too much "ankfötter"

Kavat, sorry, men jag skulle inte släppa en strasserverkare på min häst. Jag och min verkare ( aanhcp) har nåt lyckade resultat.
Och det lilla som läcker ut om strassers metod (utan att man måste betala!!) ser inte ut som något jag kan ta till mig och anse vara det vettigaste. MÅLET är det samma, men strasser verkar alltid gå så jäkla fort fram, och sen snacka vinklar hit o dit. Jag har låtit mina hästar själv slita dit de vill ha sina vinklar, och sen korrigeringsverkat snedheter och hörnstöd, och rundat kanterna.

Berätta gärna vad som skiljer aanhcp från strasser, om det är gratis.. :) :) :)

/mvh jenny
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Enligt modern forskning är det basalmembranet mellan läderhud o överhud som skadas av ngt som heter metalloproteinaser. När skadan har uppstått är utvecklingen helt beroende av krafter o belastningsförhållanden, det är därför det är viktigt att snabbt rätta till långa tår o andra felaktigheter o att ställa hästen på mjukt underlag under den akuta fasen, för höga trakter skall man inte sänka för snabbt i början. När basalmembranet väl är skadat kommer det troligen aldrig att få tillbaka riktigt full styrka vilket innebär att felaktiga belastningsförhållanden o för mycket jobb på hårt underlag kan utlösa ett nytt fånganfall, ffa gäller detta de första 6 månaderna.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Till alla: Jag är generellt intresserad att lära mig mer om verkning på barfotahästar. Finns det någon bra hemsida med bilder och instruktioner så att jag kan lära mig mera för att kunna diskutera detta med min hovslagare? Undrar Inelin.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja det har framkommit flera hänvisningare till sidor med info i tidigare inlägg, kolla skall du se.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har med intresse tagit del av tråden.
Det jag skulle vilja tillföra debatten är att det påtalas hela tiden hur mycket skon försämrar hovmekanismen.
Vad är det som gör att hoven breddar sig trakterna vid belastning,
jo det är ju elastiskaputan. Man får inte glömma bort det i detta sammanhang är att det största trycket på elastiska putan kommer uppifrån och inte som många tycks tro, enbart från strålen.
Är då hoven riktigt skodd och inte sömmad i de bakre hålen, försämras inte hovmekanismen nämnvärt.
Självklart är det bra om hästen kan gå barfota, men tyvärr funkar det inte på alla hästar.
Det har provats och forskats på skor med annat material än järn, och där kommit fram till att friktionen mellan underlag och hov som är skodd med järnsko är det som liknar barfota mest. Gummiskor eller gummi boots är alldeles för stumma och man får förslitningskador på leder och ligament istället.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

snigelfarmor skrev:
..

Kavat, sorry, men jag skulle inte släppa en strasserverkare på min häst. Jag och min verkare ( aanhcp) har nåt lyckade resultat.
Och det lilla som läcker ut om strassers metod (utan att man måste betala!!) ser inte ut som något jag kan ta till mig och anse vara det vettigaste. MÅLET är det samma, men strasser verkar alltid gå så jäkla fort fram, och sen snacka vinklar hit o dit. Jag har låtit mina hästar själv slita dit de vill ha sina vinklar, och sen korrigeringsverkat snedheter och hörnstöd, och rundat kanterna.

Berätta gärna vad som skiljer aanhcp från strasser, om det är gratis.. :) :) :)

/mvh jenny

Nu måste jag beklaga att debattnivån sjunker igen.
Du får mer än gärna tipsa om en utbildning med motsvarande kvalitet som är gratis! Jag är den första att bli tacksam. Mitt kvalitetskrav kvarstår dock. (Lyssnade på konsumentradion innan jag gick ut o mockade där de pratade om lågprisvaror kontra kvalitet köper du billig importerad broilerkyckling betalar du för 20% vatten. Det kallar jag för att bedra konsumenten.)

Det är ju bra att du o din verkare når bra resultat med din häst. Vem har påstått att ni inte skulle göra det? Jag måste vara helt korkad som inte väljer en utbildning där hästen "talar om för mig" hur den vill ha sina hovar- det verkar så mycket enklare, eller? O man kan ju lära sig på en helg eller på internet..

Du får gärna berätta vad du själv har för kunskapsbas eller om du förlitar dig på "läckor" för att göra de uttalanden du gör.

Jag har redan studieskulder från universitetsstudier med mig i mitt bagage och var mycket noggran när jag valde utbildning för att kunna inför mig själv, och min familj som ju måste offra något annat för min skull, motivera att jag tar på mig ytterligare skulder för en utbildning. Jag har gått igenom beskrivningar av de olika alternativen och studielitteraturen för att jämföra. Hovslagarskolan, Jamie Jackson(AANHCP), K C la Pierre och Strasser. Ingen är gratis snarare väldigt lika i prisnivåerna. Det som avgjorde mitt val var den oerhörda stringens,noggranhet och de resultat som Strassermetoden innebär. Ingen av de andra utildningarna kommer ens i närheten vad gäller detaljrikedom och helhetssyn på hovanatomi. Vad gäller Jamies litteratur är det snarast samma som "A lifetime of soundness". Hans fång- bok kan närmast betraktas som ett plagiat av Strassers "who's afraid of founder?"´- han har till o med snott en av illustrationerna från hennes böcker att ha på omslaget utan att be upphovsmannen om lov. Jag bryr mej ju inte om detta, det är bara bra att det sprids kan jag tycka som inte har arbets-tryckkonstnaderna för böckerna. Sorgligt blir det när denna inriktnings företrädare rackar ner på Strasser.
Hovslagarutbildningens litteratur som går att få tag på utan att gå utbildningen och som utgör deras huvudbok innehåller kanske 30 sidor om hovens form o anatomi, resten är om beslag och smideskunskaper. Vad deras kompendium innehåller får de själva berätta om, jag har inte kommit åt dem.
KC la pierre "uppfann" sin variant av hovmekansim år 2000 som det står på hans hemsida i alla fall. Det är inte ärligt att ta åt sig äran av något som varit allmän kunskap (om än med andra ord)flera decienner innan man själv kom på att göra det till en affärsidé, tycker jag. Jag hoppas att de som går den utbildningen får valuta och kunskap som de är behjälpta av. Kanske inte så mycket här som i andra länder, finns det dock en tendens att "göra sig marknadsandelar" genom att förtala och lura hästägare att Strasser skulle vara detsamma som djurplågeri. På liknande sätt som du håller på med.

I veterinärutbildningen finns inte en bråkdel av vad vi som läser Strassermetoden får av hovanatomi. (jag har inte behörighet att söka veterinärutbildning ska jag tillägga.)

Jag har alltså gjort ett urval grundat på kvalitetsgranskning trots att jag vet att rent företagsekonomiskt är det kanske ett vansinne eftersom det finns så mycket rent förtal mot just Strassermetoden.

Kan berätta att den person som nu är huvudföreträdaren för aanhcp i Sverige gick Strassers första basicutbildning i Sverige samtidigt med mig (förutom att han inte var närvarande på teorin). Sedan gick jag den första fortsättningskursen, jag går den första långa utbildningen som är Sverigebaserad och jag är fortfarande inte klar och vi har en hård studietakt. Mellantentan skrev jag under 7,5 timme i sträck- alla universitetstentor jag gjort bleknar i jämförelse. aanhcp-företrädaren har för länge sedan uppträtt som färdigutbildad. Man kan ju då undra om han har en ovanligt stor talang eller hur det egentligen ser ut med kvaliteten på utbildningen. Med så många "hemmautövare" som går helgkurser och så få som är färdiga undrar jag hur det går till med stöd o uppföljning till de som håller på själva med sina hästar. Av erfarenhet vet jag att man behöver handfast vägledning, för det är inte enkelt att verka rätt. Hur klarar man av att handleda alla som rimligen skulle behöva detta, på bara två "färdiga" (det har tydligen dykt upp en bror som är färdig med aanhcp-utbildningen också) och vad är det för kvalitet på den handledningen? Det måste vara "supermänniskor"!
Det jag befarar är att det kommer surt efter- surt för hästarna , surt för ägarna och surt för barfotafilosofin. Måtte jag befara fel!

Jag vet att den första delkursen i USA för aanhcp:are innehåller deltagande i en turridning på barfotahästar- jag i mitt stilla sinne resonerade som så att ska jag pröjsa de summorna för en utbidlning inte f_n gör jag det för att vara med på en ridtur. Om jag lägger ner tid o pengar på en utbilding har jag större krav på innehåll i undervisning och litteratur.

Om du vill ha information gratis (och inte bara skitsnack) så hänvisar jag dig till en utmärkt folkbildningsinstitution: biblioteken. Ett fjärrlån kostar 10 kr, och du kan kanske få igenom ett inköpsförslag i ditt närmaste bibliotek.

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hovens dynamik mekanik är helt enkelt inte klarlagd än, olika forskare har olika modeller.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nej hästen gick inte på bara mjuka marker och uppstallning i ammoniak, hästen gick på ett varierande underlag på sk lösdrift så han stod inte installad i ammoniak. Han vistaes i en hage som gav utrymme för mycket rörelser, så dessa bitar har inte varit något problem. Hovarna verkades av en duktig person, visserligen höll han inte på med strasser eller någon annan barfota teknik men har stor erfarenhet från hästar utan skor även om han skor också.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja rörelserna var det som sagt ingen brist på, han gick ju ute dygnet runt under hela sin uppväxt med tillgång till ligghall men inte uppstallad.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

pondus skrev:
Jag har med intresse tagit del av tråden.
Det jag skulle vilja tillföra debatten är att det påtalas hela tiden hur mycket skon försämrar hovmekanismen.
Vad är det som gör att hoven breddar sig trakterna vid belastning,
jo det är ju elastiskaputan. Man får inte glömma bort det i detta sammanhang är att det största trycket på elastiska putan kommer uppifrån och inte som många tycks tro, enbart från strålen.
Är då hoven riktigt skodd och inte sömmad i de bakre hålen, försämras inte hovmekanismen nämnvärt.
Självklart är det bra om hästen kan gå barfota, men tyvärr funkar det inte på alla hästar.
Det har provats och forskats på skor med annat material än järn, och där kommit fram till att friktionen mellan underlag och hov som är skodd med järnsko är det som liknar barfota mest. Gummiskor eller gummi boots är alldeles för stumma och man får förslitningskador på leder och ligament istället.


Ett mycket klokt inlägg. :D

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

kavat, ser absolut inte var jag har kunnat retat upp dig så till den milda grad??!! Varför tar du all kritik som personlig, heter du Hiltrud?

Strasser är inget för mig, acceptera det. Kasta inte skit på alla andra metoder, de är lika goda allihopa!
Att sen snacka skit om Ove och hans bror..ja, då ligger du på samma nivå som de du spottar på.
Ta flera av råden du fått här, lugna ner dig! Gå inte fram som en "taliban", det drabbar ju även mig som oxå förespråkar barfota.


ang järnskor: vet ni inte hur hal en sko är? Under vilka förutsättningar är en järnsko lik en hov?
Är det någon härinne som faktiskt vet hur stort glidmomentet är i trav eller skritt? På en frisk barfotahäst såklart. Skulle inte förvåna mig om de flesta normalvärde utgår från en skodd häst eftersom det är normen i vårt land.
Jag skulle nog vilja påstå att ju större glidmoment ju farligare, vet själv hur spänd jag blir i musklerna/senorna om det är det minsta halt ute.

/jenny
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

pondus skrev:
Jag har med intresse tagit del av tråden.
Det jag skulle vilja tillföra debatten är att det påtalas hela tiden hur mycket skon försämrar hovmekanismen.
Vad är det som gör att hoven breddar sig trakterna vid belastning,
jo det är ju elastiskaputan. Man får inte glömma bort det i detta sammanhang är att det största trycket på elastiska putan kommer uppifrån och inte som många tycks tro, enbart från strålen.
Är då hoven riktigt skodd och inte sömmad i de bakre hålen, försämras inte hovmekanismen nämnvärt.
Självklart är det bra om hästen kan gå barfota, men tyvärr funkar det inte på alla hästar.
Det har provats och forskats på skor med annat material än järn, och där kommit fram till att friktionen mellan underlag och hov som är skodd med järnsko är det som liknar barfota mest. Gummiskor eller gummi boots är alldeles för stumma och man får förslitningskador på leder och ligament istället.

Då säger jag samma sak här "Hovens dynamik mekanik är helt enkelt inte klarlagd än, olika forskare har olika modeller." (hoppas att det är ok att jag lånar ditt citat PL)

En annan sak jag undrar över är att även om trycket kommer uppifrån så måste det ju komma ett under för att det ska bli ett tryck över huvud taget eller?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

:bow: Tack Ann.
Det är nästan så att man blir lite avundsjuk! Vilken kunskap du besitter! Var själv på trimmingseminarium i helgen men inser nu vilken världsvid skillnad det är mellan oss "egnahästenverkare" och Er som gått långa utbildningen (vilket jag förmodar att du gjort/gör). Det känns samtidigt tryggt att veta att detta faktiskt går att föklara! Stå på dig, jag hejar på dig! :banana:
/Bisse
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej
Ja visst är det så att strålen har den mothållande uppgiften.
Det blir problem då hoven inte har en väl utvecklad stråle som kan ta upp kraften uppifrån. resultatet blir då en hov som blir trång i trakterna och den stötdämpade egenskap som hoven ska ha försvinner. Detta leder också till andra problem som ledskador, och mugg.
Ett exempel ur verkligheten: För ett antal år sedan köpte jag en häst ämnat för hoppning och fälttävlan. Denna häst visade sig reagera på böjprov på ett framknä, hästen var illa skodd och trång i trakterna, med små djupt liggande strålar.
Hovslagaren skodde då denna häst med ringsko, plastsula och tjärdrev mellan sulan och hoven.
Resultatet blev att på bara några skoperioder utvecklades strålen och böjprovshältan försvann.
Om jag inte minns fel skodde vi denna häst fyra gånger på detta sätt, för att sedan sko den med vanlig sko.
Det här problemet hade säkert kunnat avhjälpas med barfotagång också.
Min uppfattning är för att hela hästens välbefinnande krävs det rejält med rörelse. och jag tänker inte ens tanken att utsätta en häst som ömmar varje steg för träning eller motion.
Jag vill bara delge mina erfarenheter och kanske uppmuntra några till att ifrågasätta hovslagaren när hästens hovar utvecklas som jag har beskrivit.
Allt är inte svart eller vitt. Det går att sko på ett sätt som bibehåller hovmekanismen. Men min uppfattning är att träning och daglig motion är det viktigaste för att få en hållbar häst, och tyvärr är då många hästar beroende av skor.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag håller helt med dig Bisse. Fortsätt Ann att dela med dig av din kunskap. Vi är många som följer och intresserat läser det du skriver. Det är spännande när gammal kunskap ställs på sin spets och kanske får ge vika för en nyare och ganska radikalt förändrad kunskap. Det nya har i alla tider först föraktats (ex. kloka gummor med kunskap om läkekonst brändes på bål för att de ansågs vara häxor. Deras kunskap är i dag grunden till många av de läkemedel som används.) för att sedemera accepteras och därefter bli vedertagna metoder. För att återigen bli gammal kunskaps som byts eller utvecklas mot ny o.s.v.

Det är nog tur för dig Ann att vårt sammhälle har blivit lite mer civilicerat än för några hundra år sedan, annars hade jag nog rekomenderat dig att hålla dig borta från eldar. Verbal eld är i allafall lättare att hantera och det klarar du bra.

Mvh Ideaal
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 268
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 703
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp