Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rude skrev:
Maja du får gärna pm:a mig om du tror att jag kan ge svar du saknar.
Själv föredrar jag att uttrycka mig på svenska i stället för att låta som en medicin uppslagsbok.
De som vill diskutera med den vokabulären hänvisar jag till den "lokala"veterinären allas vår PL, som efter vad jag läst i hans inlägg är både kunnig och villig att dela med sig av kunskap.
:cool:

Är den kommentaren riktad till mig eller...?!? För då förstår inte jag.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Så då är inte syftet med att karva i sulan att tunna ut den för att få den att lättare ge efter och vidga sig? Då är det ju en helt annan sak.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

OK så de Strassercertifierade betalar ingen avgift efter utbildningen?
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bra, du har förstått!

Hur var det med finansieringen av hovslagarskolan då?
An
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Inget som jag är inblandad i, jag har varken finansierat undervisat eller deltagit i undervisningen så varför skulle jag ha någon som helst anledning till att svara på den frågan?
Certifieringen ger förstås även den ett ansvar för metoden även om det i min mening inte är lika starkt som om det varit en franchisingverksamhet.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej Ann.

Du har på tidigare frågat om mitt syfte, mitt syfte är att ta dej lite på "pulsen" och se hur du reagerar eftersom du är strasserstudent och gärna vill framhäva att denna verkningsmetod som den enda rätta för alla hästar. om du vill verka seriös som hästvän ombedes du svara på följande:

Har svenska strassertrimmare något sammarbete med veterinär i de fall där diagnosticerad hovsjukdom föreligger, tex fång, sammanväxning mellan djupa böjsenan och strålbenet, cystor i hovben eller strålben, etc? Frågan är befogad av anledning att du tidigare "sågat" hela veterinärkåren i dina tidigare inlägg.

Hur ser ansvarsbiten ut för er verksamhet, har ni tex ansvarsförsäkring, i fall det inte blir som hästägaren tänkt sig, eller skyller ni på tidigare utförd verkning eller skoning?

Hur ser djurskuddsmyndigheten på er verksamhet? är ni certifierade hos dem med?

Svara gärna på frågorna utan att komma med motfrågor!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rolle skrev:
Okey! Då är det möjligen så att vi inte är överens om hur mycket hästen själv kan korrigera för bästa benvinkel vilket kan bero på att vi använder helt skilda verkningsmetoder ;)

Rolle
Egentligen kanske vi kan vara helt överens eftersom jag överhuvudtaget inte diskuterat var gränsen går, det måste man se från fall till fall, det viktiga är att man inte försöker ändra en vuxen hästs benställning.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Okey, då är vi överens...i vissa fall :D ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nej den kommentaren var inte riktad till dig, ursäkta, jag borde delat av texten bättre!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

stuv skrev:
Hej Ann.

Du har på tidigare frågat om mitt syfte, mitt syfte är att ta dej lite på "pulsen" och se hur du reagerar eftersom du är strasserstudent och gärna vill framhäva att denna verkningsmetod som den enda rätta för alla hästar. om du vill verka seriös som hästvän ombedes du svara på följande:

Har svenska strassertrimmare något sammarbete med veterinär i de fall där diagnosticerad hovsjukdom föreligger, tex fång, sammanväxning mellan djupa böjsenan och strålbenet, cystor i hovben eller strålben, etc? Frågan är befogad av anledning att du tidigare "sågat" hela veterinärkåren i dina tidigare inlägg.

Hur ser ansvarsbiten ut för er verksamhet, har ni tex ansvarsförsäkring, i fall det inte blir som hästägaren tänkt sig, eller skyller ni på tidigare utförd verkning eller skoning?

Hur ser djurskuddsmyndigheten på er verksamhet? är ni certifierade hos dem med?

Svara gärna på frågorna utan att komma med motfrågor!
stuv skrev:
Hej Ann.

Du har på tidigare frågat om mitt syfte, mitt syfte är att ta dej lite på "pulsen" och se hur du reagerar eftersom du är strasserstudent och gärna vill framhäva att denna verkningsmetod som den enda rätta för alla hästar. om du vill verka seriös som hästvän ombedes du svara på följande:

Har svenska strassertrimmare något sammarbete med veterinär i de fall där diagnosticerad hovsjukdom föreligger, tex fång, sammanväxning mellan djupa böjsenan och strålbenet, cystor i hovben eller strålben, etc? Frågan är befogad av anledning att du tidigare "sågat" hela veterinärkåren i dina tidigare inlägg.

Hur ser ansvarsbiten ut för er verksamhet, har ni tex ansvarsförsäkring, i fall det inte blir som hästägaren tänkt sig, eller skyller ni på tidigare utförd verkning eller skoning?

Hur ser djurskuddsmyndigheten på er verksamhet? är ni certifierade hos dem med?

Svara gärna på frågorna utan att komma med motfrågor!

Stuv,
Jag har inte sågat hela veterinärkåren. Om det går att tolka på det viset är det felformulerat. Men jag kan ibland undra över en del veterinärers insikt i hovform och hälsa. Senaste exemplet var en stor nordsvensk med med separationer i alla fyra fötterna. Från ATG kliniken sida hade veterinären endast röntga framhovar medan höger bak var värst däran. Detta hade de inte ens sett.
Det finns områden där strassermetoden skiljer sig från traditionell veterinärmedicin ja, Bl a det här med boxvila som ordineras väldigt ofta. Detta skiljer sig ju från hur maninim humanmedicin ser på rehabilitering, där ska man upp o spankulera så fort det bara går. För hästar däremot så ska de stå still- det är motsägelsefullt när man vet hur senor och ligament är beroende av belastnign för korrekt läkning.

Det är mycket tråkigt att ha dialog med dig för du har en oförskämd ton och har många gånger visat att du har inget intresse att ta in eller pröva utan dömmer på lösa grunder. Dessutom fegar du o gömmer dig utan riktigt namn.

Jag kan bara svara för mig vad gäller samarbete med veterinär, och som det är idag är det inte så pga att jag behandlar inget häst med någon diagnos. Jag är som sagt student.

Vad gäller försäkringar så är det samma som för alla yrkesutövare. Och vad gäller att "skylla på " som du uttrycker dig (detta är ju en formulering som visar tydligt på din attityd och att du inte önskar kunskap utan vill racka ner), så är det tyvärr ofta den tidigare hovvården eller ovården som ligger bakom problem. I rebahiliteringssammmanhang så är det mycket som spelar in för lyckat resultat och det hänger inte enbart på en korrekt verkning. Hästägaren har på sitt ansvar att ge hästen den tiden den behöver för att läka. Många är allt för otåliga. En skada som är"preparerad" under lång tid, kanske flera år, kan man inte förvänta sig omedelbar läkning på. En hovkapsel tar nästan upp till ett år att växa ut- om läderhuden är frisk, finns det skador på den vilket är det vanliga (uppmärsammas inte av veterinär i vanliga fall och ger därmed ingen diagnos) efter flera år med skor så förlängs läkningsprocessen betydligt. andra faktorer är hur mycket hästen rör sig, vilket underlag man har tillgång till, klimatet gör skillnad. denna vinter med knöligt frusna marker gör att man måste sakta ner takten på verkningen för att hästen ska vara bekväm. Den nedsättningen verkningstakten förlänger å andra sidan läkningen. Ägaren har också att se till att verkning sker tillräckligt ofta- och ja, det är ofta i början när det föreligger inflamationer eftersom tillväxten sker snabbare då.

Du verkar inte veta vad en ansvarsförsäkring innebär heller, fråga din hovslagare om det är hens ansvarsförsäkring eller din hästförsäkring som gäller vid skada. Även denna fråga formulerar du på ett oförskämt sätt. Som om du vill antyda att jag ägnar mig åt att skada hästar eller skylla ifrån mig. Det är lätt att sitta bakom en datorskärm med fingerat namn o vara oförskämd mot personer man inte sett eller känner. Var lite modigare och mognare.

För övrigt låter jag inte dig bedömma om jag är seriös som hästvän och jag framhåller heller inte Strassermetoden som den enda rätta, detta tolkar du in. Jag har inte yttrat mig om andra metoder, annat än att jag efterfrågar den faktiska effekten av skor, där har det inte kommit svar från dem som förespråkar det än. Däremot har jag gått in och gett mothugg när flera här på listan säger rent felaktiga saker om strasser/strassermetoden. En del uttalanden är klara fall för förtal.
Vad gäller diskussion om skor eller inte så har vi olika ståndpunkter helt uppenbart, men det måste vara ok att som skomotståndare få försvara sina ståndpunkter utan att det används verbala tillyggen som taliban o liknande. Uppenbart är det många som känner sig strakt hotade av att man säger att skor är skadligt för hästars hälsa. Men det borde också vara deras skyldighet att visa på att så inte är fallet. Det är tråkigt att detta ämne är hänvisat till en tråd. Jag vet inte om det är ett utslag av moderatorns egen rädsla/ovillja mot ämnet eller att man har sina sympatier i ena lägret och missbrukar sin makt för att tysta? Många av de trådar som finns under ämnet hästvård har klara samband med hästarnas hovhälsa och det vore välgörande om man kunde se detta samband. Nu förvägras hästägare information. Det är upp till var o en att sedan väga information för eller emot.

Varför skulle inte motfrågor få vara tillåtna? Är det bara en part som ska svara medan andra få kläcka ur sig vad som helst utan belägg? Eller är det för att det är svårt att motivera sina påståenden?

Har du hört talas om demokrati någon gång, eller rättssäkerhet för den delen?


Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Blev lite orolig att jag skulle vara obegriplig i det jag skriver. Jag ägnar ju dagarna åt att undervisa tonåringar och då får man inte prata så att folk inte förstår. :smirk:

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Frågan angående ansvarsförsäkring är väl ganska befogad eftersom försäkringsbolagen inte tar på sig ansvarsförsäkringar för all yrkesverksamhet. När det gäller hovslagare så har jag för mig att de måste ha godkänd yrkesutbildning för att få teckna försäkring.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Först vill jag säga att jag inte är motståndare till barfotagång.
Hela denna debatten blir helt stillastående då bägge parter styvnackat håller på sitt utan eftergifter, synd då bägge sidor har positiva saker att tillföra hästarna.

Ann, du hävdar hela tiden att skor är skadligt för hästarna, du tror inte att du går lite långt i det påståendet?
En FELAKTIG skoning är skadligt (o då menar jag verkning med efterföljande skoning) så lågt är jag helt på din linje!!
Men du måste hålla med om att en felaktigt utförd verkning (i strassers namn eller inte) för barfotagång kan vara lika illa.
Tänk dig en verkning som påminner om den metod du representerar, med maximal flexibilitet i hoven, "skålformig" sula osv.
Sen sätter man dit skor, men bara 6 söm/sko, då låses inte trackten utan behåller det mesta, kanske 90% av sin rörlighet, i det läget har du ungefär den skoningen som beskrivs i hovslagarföreningens "instruktion".
Långt ifrån de skräckexempel som man kan se här o där, eller hur?
Missförstå mig rätt men är det inte också så att om man tar en alltför styvnackad inställning hamnar man i en situation där folk inte vill lyssna?
Du har mycket bra att säga o berätta men var snäll o berätta det, "kör inte ner det i halsen" på folk, då slutar dom lyssna på dina sakargument o börjar såga!
Lev väl
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rude, bra inlägg, satt o väntade på ett trevligt inlägg nån gång :)

men.. :)

varför nöja sig med 90 %
JAG har aldrig sett en skodd häst komma i närheten av så bred frisk bäbimjuk stråle som någon av "mina" barfotahästar haft. Jag har jobbat på travstuteri, travstall, proffsstall, ridskola, och haft flera egna hästar med skor. Har en nu oxå.
De dära 10 procenten förstör nog en hel del..
Du kan ju ha jätteperfekta gympadojor, men så smyger sig ett litet sandkorn in och förstör hela upplevelsen...

Jag kommer här uppe hålla mig till skor med brodd under vintern, då jag vill använda min häst fullt ut, men en viloperiod minst 4 månader från det dära sandkornet hoppas jag min häst klarar.
Och som tur är vet jag hur min häst ska verkas innan skorna sätts på och kanske uppnår jag 90% de 7-8 månaderna skorna behövs. Men nöjd med skor ska man väl inte vara?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tack :)

Visst har du rätt i att 90% inte är perfekt men med tanke på den inbyggda "överkapaciteten" som finns både när det gäller blodförsörjning och stötdämpning så räcker det till mer än väl.
Om man belastar sin häst på ett sätt som gör att den behöver 100% sliter man ut den på ett fåtal år.

När det gäller strålen håller jag med dig men skall ge en förklaring!
Hästarna du jämför med är skodda med för trång sko i trakten, med medföljande problem att smuts o skräp kilas fast mellan stråle, sula o sko. Detta sliter och nöter på strålen på ett sätt de inte är gjorda för, och det blir ju inte lätt att kratsa heller för den delen :mad:
Vår enda skodda häst har lika fina strålar som de barfota har, jag lovar :cool:
Att sen skor ger ett visst skydd för hovarna går inte att komma ifrån, det hade kanske varit onödigt om alla hästar alltid hade en perfekt foderstat, aldrig gick på cementgolv och aldrig kom i närheten av saltade vägar/paddockar osv.
Det finns anledningar att sko hästar, men det MÅSTE göras rätt, på samma sätt som att en barfotaverkning måste göras rätt.
En av mina kunder ville ha sin unghäst barfota, 3 hovisar hade sagt att det inte gick p.g.a. hästens extremt platta sulor som gjorde att hon ömmade på plant betonggolv :eek:
Hon är barfota nu :) men jag är övertygad om att hon hade mått lika bra skodd :cool:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej Rude!
Jag är den första att beklaga att tonen blir som den blir. Skulle mycket hellre ha den diskussion du efterfrågar. Jag tycker att jag har hållt mig lugn lääänge men känner att jag nu börjar få så mycket på fötterna att jag vill inte tiga längre. Det har varit många oförskämda påståenden angående Strassermetoden utan någon som helt nyansering på det här forat ett bra tag. Att det till slut kommer en motreaktion kan inte vara något någon förvånas över.

Det onyanserade från min sida är att jag inte kan se att skor kan främja hästens hälsa och det kommer jag fortsätta hävda. Däremot så kan jag gå så långt som jag ju gjort i annat inlägg. Att om man väljer att sätta på skor så kan man göra åtgärder för att minska den skadliga effekten, som du säger, verka korrekt, sätta om ofta, sko först när hovbenet är fullt utvecklat, att hornet är flexiblet så att det kan stå emot spänningar utan att spricka, röra hästen mycket osv. Skor kanske då kan vara motiverat (då självklart "korrekt skoning/verkning")för de djur där man vill använda hästen utan att först ha "tränat'" även hoven för det prestationskrav man har på den. Men detta gör man ju inte för hästens skull.

Jag håller helt med om att felaktig verkning oavsett utförare är helt förkastligt.

Jag skulle vilja flytta debatten till frågan om vilken nytta skorna kan tänkas göra. Vad är det i denna järnbit som är bra för hästen?

Det här med hovmekanism och rörelse i hovkapseln i kombination med sko. Jag håller tyvärr inte med dig när du säger att om man inte sätter söm bakom hovens bredaste punkt så behåller man ca 90% av hovmekanismen. Här är du ju lite klurig dock, genom att skriva rörlighet istället för hovmekanism, och rör sig kan jag hålla med om att hovkapseln gör- men hur?

Nu kommer en lång harrang för att försöka bildligt förklara hur jag menar...håll ut.

Om man tänker sig hoven vid marken som en fjäder i form av ett diadem (ett sådant där som tjerer har att hålla bak håret med, som ett U). När hästen lägger vikt på hoven och hovbenet som är "upphängt" innuti hovkapseln genom lammeller och lamellhorn /kronrand så vidgas botten på hoven på samma sätt som om du skulle dra skänklarna på diademet utåt med några mm. (Sulan följer med.) Det är en rörelse som går genom hela diademet så att säga ända ifrån tådelen ut i ändarna som motsvaras av trakthörnen. Samtidigt som denna rörelse sker så sjunker hovens främre/övre del neråt/innåt genom att hovbenet sjunker ner i kapseln och drar så att säga hovväggen med sig. Sidoväggarna på hovkapseln "knuffas" utåt/aningen neråt. Låt säga nu att du sätter fingrarna på utsidan av diademet på motsvarande plats som den bakersta sömmen skulle vara fäst. Nu kan inte diademet längre röra sig utåt medan hovbenet fortfarande sjunker ner och drar hovvägens främre/övre del med sig. Kraftfördelningen på sidoväggarna har ingen stans att ta vägen förutom att översättas till en inåtskruvande rörelse av hovens sidoväggar vid markplanet.
För att få den rörelse som man från hovslagarhåll säger vara kvar av hovmekanismen skulle det krävas ett gångjärn på hovkapselns/diademets båda sidor. Det är spår av denna "skruvande " rörelse som man ser på skon, inte en naturlig hovmekanism.

Men visst, det finns en rörelse i hovkapseln kvar även med skor, men den är förvanskad och ger spänningar på lamellerna framför allt på sidorna av kapseln.
En annan konsekvens av att hoven fixeras är att sulan inte kan vidgas nedåt/utåt. Denna rörelse är också vital för blodförsörjning av sulläderhuden liksom för att undvika tryck av hovbenet mot sulläderhuden. Det är svårt att tillräckligt bra beskriva med ord en fysisk rörelse och dess kraftöverföring man skulle behöva en bra 3-dimensionell modell. På Politts video visas rörelsen ganska bra trots att hoven inte är optimalt verkad. En illustration som jag saknar i videon är hur blodcirkulationen ser ut i en "korrekt " skodd hov, han visar endast oskott, skodd med belastning på sulan av skon och med "heartbar"sko resp kilsula. Sedan jämför han cirkulationen med den "felskodda" och de med kilsula resp heartbar men inte med den oskodda i det han säger.

Eftersom hovkapseln är hård och kräver mycket energi/motstånd för att "deformeras"/vidgas så utgör hovmekanismen en stor del av hästens stötdämpning. Det finns forskning från 1984 som tyder på att så mycket som 60-80 % förloras med vid skoning ("korrekt" skoning får man ju förutsätta att de menar).

Hornet i hovväggen växer med upp till 1 cm i månaden och hoven är formad som en kon som vidgar sig mot basen. När hoven växer blir den vidare vid basen- en sko vidgar sig inte och den vanliga omskoningsperioden sträcker sig över 6-10 veckor i vanliga fall. Detta innebär att konen som hoven utgör succesivt hålls ihop i en snävare form och orsakar tryck. Med längre hornrör så ökar också spänningarna när hoven belastas.

Sömmen som spikas in i lamellhornet öppnar hovens isolering och "bjuder" på så vis in bakterier och svamp.

Spänningar i hovkapseln.
Försämrad stötdämpning (vilket gör att krafterna som skulle oskadliggjorts vid inverkanspunkten istället förs uppåt benet och måste hanteras av leder/ligament som inte är dimensionerade för den uppgiften.

Kontraktion av hovkapseln med trycksakdor på läderhud som följd.

Jag har haft utbildade hovslagare som varit duktiga på mina hästar när jag skodde dem. De kom när de skulle, var trevliga med hästarna och gjorde ett bra jobb vad jag då kunde bedömma. Men jag hade även problem med så kallad bärrandsröta, dålig hornkvalitet, fång..Inget av dessa problem kunde mina hovslagare ge mig någon egentlig hälp med. Förrutom den dåliga hornkvaliteten när vi prövat biotin och förstärkare o jag vet inte vad allt, då han sa att "vi får låta hästen gå utan skor denna sommarsäsongen så hornkvaliteten blir bättre". Jag har också haft uppstallade hästar där ägarna ville ha skor på sina hästar och hovslagaren tyckte "-det var synd på hovar som var så fina". Men ägarna envisades.
Alltså vet även hovslagare att hästens hovar mår bäst utan skor. Att det är krav på att hästen ska kunna användas utan förbehåll av ryttarna utan att vi ska behöva bry oss om att "träna" även hovarna kan inte skyllas på hovslagarna.
Det var en inspirerande artikel i Hästfynd i senaste nummret av en distanstränare och träning av hästarnas kondition. Där är vi duktiga på träning, bygga muskler, balans, näring osv. Min önskan är att vi ska inse att även hovarna behöver god vård för att de ska tåla påfrestning och att om hästen går barfota mestadels på mjuka hagmarker så kan man inte förvänta sig att den ska kunna springa på knöliga grusvägar utan att först ha fått den träningen. Det vill säga det underlag du vill rida din häst på ska vara det underlag som den tillbringar en stor del av dygnet på. Har man mjuka hagar får man grusa upp runt foderhäckar o vid passager där hästarna rör sig mycket om man vill rida obehindrat på grus.

Ann

Lev väl du också!
Och verka för hästarnas bästa.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men jag hade även problem med så kallad bärrandsröta, dålig hornkvalitet, fång..Inget av dessa problem kunde mina hovslagare ge mig någon egentlig hälp med.

Men nu blir jag inte lite fundersam, bärrandsröta har jag då fått lära mig kommer från bla bakteriefloran i hage. Om det inte vore så får du allt förklara hur det då kommer sig att en barfota häst som anländer till vårat stall faktiskt har bärrandsröta, detta försvinner med tiden genom hjälp av veterinär och ägaren använder samma människa som verkar hovarna som tidigare?

Dålig hornkvalite hade bla min valack som kom från Island, detta försvann med tiden genom en bra foderstat samt naturligtvis en bra hovslagare. Har fö användt samma hovslagare i alla år av mitt hästägarskap, denna man snappade jag upp från det stället där jag jobbade tidigare. Men han menar dock att foderstaten är A och O i hornkvalite, och inte enstaka produkter som man tillsätter.

Fång, här kan ju bara hovlslagare/verkare hjälpa till med att underlätta resultatet av fång. Det lär väl inte vara särskilt troligt att man kan verka sig ifrån fång med tanke på hur den utvecklas, och hoven är ju där man ser resultatet men det var inte därifrån orsaken kom.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag skiter bokstavligt talat i hur Dr Strasser har tänkt sig att detta ska bli.
Jag bor i Göteborg och här har vi, mig veterligen - det kanske finns fler- två stall som är utpräglat Strasserfrälsta. Är båda en av-art av strasser eller vad beror det på att deras hästar stapplar fram i hagen? När jag var där och tittade var det en ponny som låg ner och kunde inte resa sig trots att ägaren och miljöinspektören febrilt försökte..., miljöinspektören får fara dit som en galning på grund av alla anmälningar (som tur är så reagerar folk). Människor vill inte se hur dessa hästar plågas medan de "härdas"...
Jag betackar mig för dina "vetenskapliga" svar nu, mig lyckas ni inte frälsa. :devil:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Detta är INTE en frälsningstråd, det är den enda tråd där vi som TROR på barfotaverkning överhuvud taget får diskutera våra metoder. Jag tycker faktiskt att det är mycket konstigt, eftersom traditionell hovvård får diskuteras i hur många trådar som helst! Minimum tycker jag är två trådar, så kan alla diskussionslystna 'min-metod-är-bäst'-människor vara på den ena, så att vi i den andra kan diskutera hur och varför, som är det intressanta, utan att var tredje inlägg är ett som sågar all barfotagång rakt av.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Visst är det en frälsningstråd, de som menar att hästar måste gå barfota försöker hela tiden visa att skor enbart är skadligt, de flesta av "motståndarsidan" har eller har haft barfotahästar hemma o skor därför att det behövs för att kunna använda hästen på det sätt vi vill.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 277
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 704
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp