Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Malingbg

Hej Malingbg!

Jag känner till detta "strasserfrälsta" stall som du känner till så mycket om.... Som tur är så vet jag också vad som är sant (inte mycket tyvärr) och inte sant i din berättelse...

Det som stämmer är att djur och hälsovårdsinspektören kallas ut till lösdriftsstallet mycket ofta (det är JÄTTEBRA att folk bryr sig) det du däremot har kokat ihop (alldeles själv?) är att han/hon har något annat att säga än att hästarna och lösdriften fungerar PERFEKT :) och att det inte finns NÅGONTING att anmärka på, hästarna mår utmärkt! Det var väl roligt för dig att få veta? Du har ju uppenbarligen oroat dig alldeles i onödan! Men eftersom du ser att hästarna är kvar och sköts på exakt samma sätt har du kanske redan börjat koppla detta?

Djurskydd är proffsiga och seriösa och lösdriftsmänniskorna har inte mutat honom/henne med kakor och mjölk för att få OK-stämpel på saker som inte är bra...

Den stackars ponnyn som låg ner i några halvtimmar i stöten (detta stämmer) hade en hovböld i högerfram som gjorde ont, (trots fenylbutazon), veterinär var utringd men ansåg att han hade betydligt mer brådskande fall att åka till och avvaktade därför tills eftermiddagen.

Djurskydd var den som först och främst ringdes till platsen av några medkännande människor (brukar man som djurvän verkligen ringa DJURSKYDD i första hand om ett djur ligger och "dör" och inte en veterinär??????) men förstod naturligtvis att veterinären skulle komma när han hade tid, när djurskydd kom för att titta på den ”döende” hästen stod han och åt… Det var ingen som febrilt försökte få upp honom, ägaren var inte där samtidigt som djurskydd, utan hade en trekvart tidigare åkt hem en sväng, ponnyn stod upp även då...

På eftermiddagen kom den duktiga Distriktsvet. ut och gjorde ett litet hål i sulan så att en liten hovböld kom ut, ponnyn lite bättre, senare på kvällen sprack kronranden en bit och massor med var rann ut - ponnyn helt bra förutom lite öm i sulan av det uppkarvade hålet.

Dagen efter då djurskydd var på återbesök fanns som vanligt :smirk: ingenting att anmärka på!!

Detta stall håller sig av barfota hästar på lösdrift (de stackarna tvingas vara ute med fri tillgång på hö och vatten året runt med endast en väl tilltagen ligghall som boplats!!) och de är inte strasserverkade vad det nu har med saken att göra, men rätt skall vara rätt.

Ponnyn lever faktiskt fortfarande vilket du säkert har märkt och mår fantastiskt bra sedan många, många månader tillbaka, detta efter 2 år av upprepade svåra fånganfall då den hade skor.

Att sko ponnyn är helt uteslutet då det omedelbart (veckor) förorsakar den svåra fånganfall (tro mig allt finns noga bokfört). Uppstallning skulle med största sannolikhet fungera, men vad är anledningen??

Varför den 23 åriga ponnyn efter ett friskt liv, 17 år som skodd och detta av en mycket professionell hovslagare (troligtvis den bästa i V-Sverige) ej längre klarade av ett liv med skor kan man spekulera i jag vet att det är så och jag har mina teorier....

Kom gärna förbi om du vill och titta på våra friska, smutsiga men mycket lyckliga hästar, och kanske kan du föra korrekt information vidare i fortsättningen????

Med vänlig hälsning Lindus
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jo då jag vet vad ett diadem är :)
Din liknelse är bra och talande, men jag vill inte riktigt hålla med dig.
För det första, om du ser på diademet/hoven så upptäcker du ju snabbt att ju närmre tån detsu mindre rörelse, d.v.s. ju längre från trakten sömmen sitter desto mindre inverkan.
Sömmen är ju dessutom platt åt rätt håll och medger därför flexibilitet i hoven även där söm finns.
Att man i undersökningar kommit fram till vissa saker är rätt, men andra som tolkat resultaten kanske inte kommit fram till samma slutsatser, det beror på vad man vill bevisa.
Du vet 3 av 10 som dör i trafiken är berusade, kör inte full!!! Vadå 7 av 10 är nyktra.... Så det finns alltid utrymmen för tolkningar.
En sak som talar emot din utsaga om hovens tillväxt och begränsningarna i konicitet är ju helt enkelt det som händer om hästar går extremt länge med samma sko, hoven växer ner på utsidan av skon.(vilket i sig är en katastrof)
Vad kan då skor tillföra hästen
Hos en helt frisk hov på ett fritt djur, INGENTING!
På ett domesticerat djur, trampandes på onaturliga material, utsatta för onaturlig träning och belastning och utsatta för yttre åverkan som ej finns i det villda, då kan skon tillföra ett skydd som inte alla hästar kan vara utan, sorgligt men jag tror faktiskt det.
Vissa hästar har det bättre än andra och har ägare som verkligen gör allt för hästens hovar och samtidigt bor på ställen där miljögifter, salt och liknande inte har någon större inverkan etc.
Vad jag menar är att vissa hästar har stor möjlighet att få ett bättre liv utan skor, men andra får det bättre med skor.
Sen vill jag säga att jag är inte Strassermotståndare!
Jag är däremot motståndare till att hävda att det är lika bra för alla, jag tror inte på en standardlösning som löser alla problem, att strasser o andra metoder kan hjälpa problemhästar i vissa fall tvivlar jag inte en sekund på men inte ALLA. Skor kan inte hjälpa alla, men en väl övervägd hovvård med eller utan skor kan hjälpa de flesta.
Jag vill samtidigt önska dig lycka till i din utbildning/yrkesverksamhet. Det du gör är för hästens bästa, (olika synvinklar gör inget fel) o det duger gott i "min bok"
:bow:
 
Sv: Malingbg

Förresten....
Teorier angående varför ponnyn enligt ovan är befriad sedan över ett år tillbaka från sina två svåra år med perodisk fång välkomnas!!

Skillnaden i hästens skötsel är som sagt att hästen nu är befriad från skor och naturligtvis har hans trakter slitits ner en bit då han förut var relativt hög med skor. Från att förut också varit helt borta från fruset fructanrikt gräs under de kallare månaderna går han nu i en hage där han pillar i sig diverse frusna växter och gräsdelar. Han tål alltså inte bara kraftiga väderomslag utan även att äta fruset gräs.

Det som slipas nu är tårna och utflytningar runt hela hoven med stor noggranhet var 10de dag ca.
I övrigt får han mer kraftfoder (högenergi/högprotein) men som förut fri tillgång på bra hö.

De skobeslag och verkningsmetoder med div. sulor m.m. som finns enligt vet.medicin i Sverige att tillämpa, har prövats med obefinlig framgång.
S.k. rotation i båda framhovarna har vid flera fånganfall kunnat ses på röntgen och ordinerad medicinering samt boxvila har efterföljts.

Svåra fånganfall vid speciellt kallt väder, fånganfall efter några veckor in på skoperioden (5-6 veckor), ibland efter skoning ibland i slutet av perioden.
Det spelade ingen roll om han var på lösdrift eller uppstallad, fång fick han ändå.

Den STORA och ENDA förändringen kom då skorna plockades bort. Han hade vid tillfället ett fånganfall, och det fick bära eller brista. Drog av skorna, fimpade trakterna en bit och ute dygnet runt mitt i vintern, slutade också omedelbart med butta (på vets. inrådan) då han fått tillräckligt för vad han ev. skulle tåla.

Fången förbättrades TYDLIGT för varje dag och efter 5 dagar fanns där inga symtom, han gick då obekymrat på hårt och mjukt underlag men inte så bra på grus, vilket han också slapp...

Som sagt, teorier välkomnas! För mig är det solklart att skorna gav honom fång och förstörde hans hovar (vilka är fantastiskt fina och hårda nu!)!

mvh Lindus
 
Senast ändrad av en moderator:
barfota

peter_lundin skrev:
Visst är det en frälsningstråd, de som menar att hästar måste gå barfota försöker hela tiden visa att skor enbart är skadligt, de flesta av "motståndarsidan" har eller har haft barfotahästar hemma o skor därför att det behövs för att kunna använda hästen på det sätt vi vill.
PL

och jag hävdar då oftast att man helt enkelt inte verkat som man bör för att ge hoven rätt förutsättningar, eller inte haft tid att vänta på hästen.

Nu har jag bara erfarenhet av 3 hästar, väldigt olika och helt olika användningsområde o bakgrund förstås.
Men jag är ju även med på barfotalistor där andra berättar om lyckade barfotaövergångar på sina och andras. Ofta på hästar som haft skor i 10 år eller mer. Varför har de haft skor?

Idag skor man på slentrian och på okunskap eller ointresse av hovar/hästen. Och när några kommer o skakar om och ifrågasätter-Klart det blir spänningar. Sen, när hovslagarskolan går ut och varnar för Strasser blir det ett bakslag för oss som använder oss av en annan metod. Och alla påstår sig göra det för hästarnas bästa..
En hopplös situation.

Ni här inne som är emot barfotataförespråkarna (bf), vad vill ni åstadkomma här? och varför är ni oftast män? :) ni borde besöka dressyrforumet, det är brist på er där :p

Någon sökte efter lugn o ro för oss bf, så att vi kan diskutera våra problem precis som andra diskuterar vilka benskydd som sitter bäst. Ni är säkert välkomna till de barfotalistor som finns! För lugn o ro blir det aldrig, som tur är!

/jenny
 
Sv: barfota

Vad jag är emot är inställningen att alla hästar kan gå barfota o att det annars bara skulle vara fråga om felaktig verkning. Sen är det ju upp till var o en att begränsa användbarheten så mkt som ev behövs om man vill ha sin häst barfota. Sen ser jag en del av påståendena om hur skadligt det är med skor som förvrängning av den kunskap som finns, kunskapen om hovens funktion är långt ifrån fullständig så det kommer säkert nya rön åt ena o andra hållet.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: barfota

Vad beträffar diskutera metoder o detaljer i verkningen så har jag inte sett mycket av det , jag har faktiskt frågat bla därför att jag inte ser så stor skillnad mellan barfotaprinciperna o vad en bra hovslagare skall göra.
PL
 
Sv: barfota

Det är väl ingen som känner att det kan ge något att lufta problem här, då riskerar man få elaka kommentarer på sig. Bättre att ringa sin verkare/fråga erfarna på mejlinglistan.
Dessutom kan ju ingen följa den här tråden som har modem.

Varför tror du på att man måste begränsa användbarheten bara för att hästen använder sina egna hovar?
Ponnyer hoppar sm barfota, och de 1 % av elithopphästar på storhästsidan får väl ha skor under tävlingslivet eftersom hoppning på de höjderna inte ens är i närheten av naturligt.

Min gren, körning, hoppas jag ändrar sko kravet när mera kunskap kommer till om vad en hov kan åstadkomma :) Som det är nu måste jag sko inför en tävling...trots att man tränar flera mil i veckan.
Wrangel visste vad en sko kunde förstöra och vad en hov kunde, varför raderades det ur senare tiders hästböcker?

barfotametoder kan du jämföra här: http://www.barfotahast.has.it
Min erfarenhet är att hovslagarna är usla på att genomföra omställningsperioden, medans en redan fungerande barfotahäst fungerar bra att anlita hovslagare på. Mina ponnyer som varit barfota har alltid verkats av vanlig hovslagare och det har aldrig varit några problem, men de har heller aldrig varit skodda.

/jenny
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Mycket intressant. Hur vet du då att vi talar om samma stall om inga av mina påståenden stämmer?? :angel:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Därför att du med dina påståenden bekräftade samtliga rykten som florerar kring detta stallet....
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vi har DEFINITIVT inte samma uppfattning om detta...Du kan PMa mig istället.
 
Sv: Malingbg

Lindus skrev:
Hej Malingbg!

Jag känner till detta "strasserfrälsta" stall som du känner till så mycket om.... Som tur är så vet jag också vad som är sant (inte mycket tyvärr) och inte sant i din berättelse...

Det som stämmer är att djur och hälsovårdsinspektören kallas ut till lösdriftsstallet mycket ofta (det är JÄTTEBRA att folk bryr sig) det du däremot har kokat ihop (alldeles själv?) är att han/hon har något annat att säga än att hästarna och lösdriften fungerar PERFEKT :) och att det inte finns NÅGONTING att anmärka på, hästarna mår utmärkt! Det var väl roligt för dig att få veta? Du har ju uppenbarligen oroat dig alldeles i onödan! Men eftersom du ser att hästarna är kvar och sköts på exakt samma sätt har du kanske redan börjat koppla detta?

Djurskydd är proffsiga och seriösa och lösdriftsmänniskorna har inte mutat honom/henne med kakor och mjölk för att få OK-stämpel på saker som inte är bra...

Den stackars ponnyn som låg ner i några halvtimmar i stöten (detta stämmer) hade en hovböld i högerfram som gjorde ont, (trots fenylbutazon), veterinär var utringd men ansåg att han hade betydligt mer brådskande fall att åka till och avvaktade därför tills eftermiddagen.

Djurskydd var den som först och främst ringdes till platsen av några medkännande människor (brukar man som djurvän verkligen ringa DJURSKYDD i första hand om ett djur ligger och "dör" och inte en veterinär??????) men förstod naturligtvis att veterinären skulle komma när han hade tid, när djurskydd kom för att titta på den ”döende” hästen stod han och åt… Det var ingen som febrilt försökte få upp honom, ägaren var inte där samtidigt som djurskydd, utan hade en trekvart tidigare åkt hem en sväng, ponnyn stod upp även då...

På eftermiddagen kom den duktiga Distriktsvet. ut och gjorde ett litet hål i sulan så att en liten hovböld kom ut, ponnyn lite bättre, senare på kvällen sprack kronranden en bit och massor med var rann ut - ponnyn helt bra förutom lite öm i sulan av det uppkarvade hålet.

Dagen efter då djurskydd var på återbesök fanns som vanligt :smirk: ingenting att anmärka på!!

Detta stall håller sig av barfota hästar på lösdrift (de stackarna tvingas vara ute med fri tillgång på hö och vatten året runt med endast en väl tilltagen ligghall som boplats!!) och de är inte strasserverkade vad det nu har med saken att göra, men rätt skall vara rätt.

Ponnyn lever faktiskt fortfarande vilket du säkert har märkt och mår fantastiskt bra sedan många, många månader tillbaka, detta efter 2 år av upprepade svåra fånganfall då den hade skor.

Att sko ponnyn är helt uteslutet då det omedelbart (veckor) förorsakar den svåra fånganfall (tro mig allt finns noga bokfört). Uppstallning skulle med största sannolikhet fungera, men vad är anledningen??

Varför den 23 åriga ponnyn efter ett friskt liv, 17 år som skodd och detta av en mycket professionell hovslagare (troligtvis den bästa i V-Sverige) ej längre klarade av ett liv med skor kan man spekulera i jag vet att det är så och jag har mina teorier....

Kom gärna förbi om du vill och titta på våra friska, smutsiga men mycket lyckliga hästar, och kanske kan du föra korrekt information vidare i fortsättningen????

Med vänlig hälsning Lindus

Oj då Var det din ponny som drabbades av hovböld?? Men ni kör ju inte Strassergrejen ju :confused: Ja inte mår dom dåligt iallafall, det har jag ju sett många gånger och går fint gör han ju oxå :) Var du med på CD kursen?? Pm gärna om hur det gick!

/ fio i ny skepnad.
 
Sv: barfota

Jag har läst det mesta som finns på nätet o en hel del till. Jag skulle gärna vilja veta lite mer om skillnaderna i omställningsverkning.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bara en liten kommentar...
Ponnyn fick INTE fång av skorna, det är en omöjlighet.
Vad som gått snett är lite svårt att säga men jag tror att du redan satt fingret på det, du tog av skorna och sänkte trakterna för dom var för höga.
Höga trakter o fång är ingen bra kombination, man kan inte jämföra vad som hänt om man gjort något annat, det går ju inte att göra 2 saker på samma gång med samma häst.
Däremot tror jag att hästen klarat sig bättre i fångsituationen med skor och låg trakt än den gjorde skodd o hög trakt.
Barfota o hög trakt hade ju inte fungerat det heller.
Glad att din pålle mår bra nu!!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hejsan Rude!
Låga trakter och kort tå var något av det första min häst fick som behandling då fången upptäcktes. Det underlättade inte märkbart med låga trakter på honom som skodd heller tyvärr...
Dock är det ju så att på en skodd häst slits väl inte trakten ner något och efter 4 veckor med skor har den ju vuxit upp en bit igen, vilket inte direkt gynnar förloppet....
Men han skoddes alltså även med låga trakter!!

Huvudsaken är att han är frisk och mår bra som du skriver! Hoppet var ute många gånger.....

MVH/Linda

p.s. Rufsan/fio, PM kommer! d.s.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Malinigbg, hoppas att du har fått mitt pm, och att du förstår att det är jag som är ägaren till ponnyn (sedan bara 20 år tillbaka) som bor på lösdriften, vilket inte per automatik innebär att jag har mer korrekt information än du förstås.... :angel:

MVH/Lindus
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Boj skrev:
Men nu blir jag inte lite fundersam, bärrandsröta har jag då fått lära mig kommer från bla bakteriefloran i hage. Om det inte vore så får du allt förklara hur det då kommer sig att en barfota häst som anländer till vårat stall faktiskt har bärrandsröta, detta försvinner med tiden genom hjälp av veterinär och ägaren använder samma människa som verkar hovarna som tidigare?


Dålig hornkvalite hade bla min valack som kom från Island, detta försvann med tiden genom en bra foderstat samt naturligtvis en bra hovslagare. Har fö användt samma hovslagare i alla år av mitt hästägarskap, denna man snappade jag upp från det stället där jag jobbade tidigare. Men han menar dock att foderstaten är A och O i hornkvalite, och inte enstaka produkter som man tillsätter.


Fång, här kan ju bara hovlslagare/verkare hjälpa till med att underlätta resultatet av fång. Det lär väl inte vara särskilt troligt att man kan verka sig ifrån fång med tanke på hur den utvecklas, och hoven är ju där man ser resultatet men det var inte därifrån orsaken kom.

Du har rätt till viss del. Bakterier och svamp är allestädes närvarande och är en mycket viktig del i naturens kretslopp i funktionen att bryta ner organiskt material. Problem blir det när tillväxten av horn med god kvalitet är lägre än nedbrytningstakten. Det finns många orsaker till att hornet växer långsammare än vad som är hälsosamt, liksom kvaliteten på hornet är av mer eller mindre god kvalitet. Dålig blodcirkulation och spänningar i hoven ger skador på lamellhornet och lägre tillväxt. Bakterierna/svaparna är således inte primära orsaken till WLD, utan WLD är en signal om att hovens funktion är mindre än optimal. Att behandla med bakteriedödande medel är en kortsiktig symptombehandling som inte tar bort grundorsaken. Dessutom bör man fråga sig vad ämnen gör mot hästen som är skadliga för andra levande organismer.

Bristande näring är ytterst sällsynt som anledning till dålig hornkvalitet.

Korrekt verkning och hovmekanism motverkar fång. Svenska språket borde berikas här. I engelskan har man ordet laminities som är den inflamatoriska delen, den kan förekomma utan att man får de konsekvenser som vi i vanliga fall menar med ett regelrätt fånganfall. Om hästen har friska hovar och råkar ut för t ex en kraftig förgiftning så påverks alla fyra hovarna av inflamationen liksom resten av organen. Hästen är stel, har feber och rör sig ovilligt under några dygn sedan är "laminites-situationen "över utan vidare konsekvenser (om vi bortser från vad en förgiftning kan göra med t ex lever o njurar). Sedan har engelsmännen begreppet founder- som mer pekar på konsekvensen och det så kallade kroniska stadiet med hovbensseparation. De allra flesta "fånghästar" lider pga att man under lång tid inte tagit hänsyn till hovens korrekta funktionella fysik. Vid en sjukllig situation där kroppen länge varit överansträngd (för att uttrycka mig enkelt) behövs endast små förändringar i blodets kemi för att det ska utlösa en inflamation och påföljande hovbensseparation. Separtionen drabbar då hovarna i olika hög utsträckning beroende på hur hovens fysik var vid inflamationstillfälet.
Det finns många orsaker till inflamation det går inte ta upp allt i sådant här fora.
Jag hänvisar till bl a Lindus svar och sedan rekomenderar jag så klart Strassers utmärkta böcker. "A Lifetime of soundness" (på svenska "Ett sunt hästliv"), "Shoeing a necessary evil?" och "who's afraid of founder?"

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rude skrev:
Jo då jag vet vad ett diadem är :)
Din liknelse är bra och talande, men jag vill inte riktigt hålla med dig.
För det första, om du ser på diademet/hoven så upptäcker du ju snabbt att ju närmre tån detsu mindre rörelse, d.v.s. ju längre från trakten sömmen sitter desto mindre inverkan.
Sömmen är ju dessutom platt åt rätt håll och medger därför flexibilitet i hoven även där söm finns.
Att man i undersökningar kommit fram till vissa saker är rätt, men andra som tolkat resultaten kanske inte kommit fram till samma slutsatser, det beror på vad man vill bevisa.
Du vet 3 av 10 som dör i trafiken är berusade, kör inte full!!! Vadå 7 av 10 är nyktra.... Så det finns alltid utrymmen för tolkningar.
En sak som talar emot din utsaga om hovens tillväxt och begränsningarna i konicitet är ju helt enkelt det som händer om hästar går extremt länge med samma sko, hoven växer ner på utsidan av skon.(vilket i sig är en katastrof)
Vad kan då skor tillföra hästen
Hos en helt frisk hov på ett fritt djur, INGENTING!
På ett domesticerat djur, trampandes på onaturliga material, utsatta för onaturlig träning och belastning och utsatta för yttre åverkan som ej finns i det villda, då kan skon tillföra ett skydd som inte alla hästar kan vara utan, sorgligt men jag tror faktiskt det.
Vissa hästar har det bättre än andra och har ägare som verkligen gör allt för hästens hovar och samtidigt bor på ställen där miljögifter, salt och liknande inte har någon större inverkan etc.
Vad jag menar är att vissa hästar har stor möjlighet att få ett bättre liv utan skor, men andra får det bättre med skor.
Sen vill jag säga att jag är inte Strassermotståndare!
Jag är däremot motståndare till att hävda att det är lika bra för alla, jag tror inte på en standardlösning som löser alla problem, att strasser o andra metoder kan hjälpa problemhästar i vissa fall tvivlar jag inte en sekund på men inte ALLA. Skor kan inte hjälpa alla, men en väl övervägd hovvård med eller utan skor kan hjälpa de flesta.
Jag vill samtidigt önska dig lycka till i din utbildning/yrkesverksamhet. Det du gör är för hästens bästa, (olika synvinklar gör inget fel) o det duger gott i "min bok"
:bow:

Tack för din nyanserade inställning och jag tackar för lyckönskningen!

Jag påstod inget annat än att rörelsen i diademet/hoven är minst framme vid tån och sedan ökar ju längre bak mot trakterna man kommer. Det ändrar inte mitt påstående om rörelsen totalt i hovkapseln. Och att det behövs ett "gångjärn" på hovens sidoväggar för att det skulle vara möjligt med en korrekt hovmekanism vid fixering av hoven med en sko. Vad gäller sömmens form har jag inte reflekterat över den- det jag ser vid avskoning är dock att hovkapselns isolering är bruten och att de bakterier som jobbar som nedbrytare har haft fritt inträde så att säga. Ofta har jag sett blåmärken och nekroser på hornet runt sömhålen.

Vilken läkande effekt har järnskon på en sjuk hov? Vad innebär de så kallade "sjukbeslagen"? (Jag utgår hela tiden från att hovens verkas för korrekt hovmekansim.) (fast här säger jag emot mig själv lite. för att fästa en sko på hoven behöver den vara plan mot skon- detta i sig omöjliggör en korrekt hovmekanism av samma anledning som min beskrivning av "diademhoven". För att sidoväggarna ska kunna sjunka neråt utåt på sidorna så är hoven inte parallell med marken här utan svagt "kurvig". Men vi kan bortse från denna detalj för att se på frågorna om järnskons hälsoeffekter.)

Ett problem är bristen på dokumentation av hur friska hovar ser ut. Det gör att det sjuka betraktas som det normala och det blir svårt att söka kunskap om hur en frisk hov ska se ut eller att se orsaken till olika problem i hoven. "Den ser ju ut som alla andra hovar." Till o med på hovslagarskolans hemsida avbildas hovar som är extremt höga i trakterna, kontrakterade i sula, trakter, ballar och har 8 söm. En sådan hov kan naturligtvis inte fungera även om man tar av den skorna. Om man generalliserar så är det förfärande hög andel hästar som går omkring med alldeles för höga trakter och trakthörn. En icke fungerande hovmekanism leder ofelbart till kontraktion av hoven och därmed sämre hornkvalitet mm genom försämrad cirkulation.

Jag kan väl säga så här:
Alla hästar mår bra av att verkas enligt Strassermetoden. Det är vissa hästägare som inte klarar av det. I de fall ägarna inte klarar av det så kan man kanske säga att hästens liv underlättas med skor. I alla fall så underlättar det inte att "bara ta av hästen skorna" och köra på som förut. Jag hoppas då innerligt att det är en trend att vi ska i framtiden i högre utsträckning se till våra hästars verkliga behov för att de ska få behålla sin hälsa.

Ann
 
Sv: barfota

snigelfarmor skrev:
.... Sen, när hovslagarskolan går ut och varnar för Strasser blir det ett bakslag för oss som använder oss av en annan metod. Och alla påstår sig göra det för hästarnas bästa..
En hopplös situation.
...
/jenny

Hej Jenny,

Jag tror att vi har många gemensamma ståndpunkter vad gäller hästars väl o ve. Kan vi inte vara överrens om att sluta antyda saker om den ena eller andra metoden med lösa påståenden? Jag skulle vilja kunna använda min tid mer kreativt än att behöva bemöta felaktiga ryktesspridningar, som tyvärr inte bara en del hovslagare ägnar sig åt utan även en del representanter från "andra barfotametoder".

Jag tror att våra avsikter sammanfaller och det finns gott om hästar med stort behov av hovvård.
Jag tyckte jag kom på en riktigt vitsig formulering när jag skrev: Verka för hästarnas bästa!

Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Inget som jag är inblandad i, jag har varken finansierat undervisat eller deltagit i undervisningen så varför skulle jag ha någon som helst anledning till att svara på den frågan?PL


Jag förstår, du är inblandad i Strasser, eftersom du tydligen har anledning att yttra dig om henne. Snacka går ju ....
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men varför skulle jag rentvå mig om rykten angående hovslagarskolan, det får väl dom eller hovslagarna göra.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 272
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 704
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp