Barfota - på gott eller ont

R

Ridi

En tjej i mitt stall drog av skorna på sin 16-åriga häst för över 1 år sedan. Hade inga problem med skor på sin häst men det har väl gått lite mode i att ha sina hästar utan skor.

Häromdagen när hästen leddes in från hagen, som är väl täckt med gräs och har inga stora stenar och mjukt underlag efter regn, haltade den väldigt mycket på vänster fram. Ägaren var inte där så vi kollade om den hade skador etc men hittade inget. Nästa dag när jag såg ägaren frågade jag hur det var med hennes häst. Först såg hon ut som ett frågetecken men förklarade sen att det var normalt att den kom inte och var jättehalt men att det inte var något fel på hästen. Hon sätter på sådana där skor (vet ej vad de heter) när hon ska rida ut, så hästen klarar ju inte av att gå barfota egentligen. På ridbanan har vi mjukt underlag så där behöver den inte de där tillfälliga skorna.

Är det inte bara och inse att denna hästen inte klarar sig utan skor. En häst haltar inte om den inte har ont. Man kan ju inte riktigt säga att dagens hästar lever som vildhästarna gör, vi har avlat fram ädlare modeller, de lever ett helt annorlunda liv och rör på sig på ett annat vis.

Sv: Barfota - på gott eller ont

Jo, det borde väl bara vara att inse att den inte klarar sig utan skor! Stackars häst.... Behöver man sätta på såna där skor (vet inte heller vad dom heter) när hon rider, så är det ju ett klart fall som inte ska gå utan skor! Stackars liten, tänk att gå i hagen varje dag och ha ont för att matte ska följa modet.. :(

Hade hästen klarat sig utan skor så är det ju bra! Men det gör den ju tydligen inte, och det finns ju en anledning till att hovslagare finns och har funnits så pass länge.

Den borde få skor.

boots heter det och dom är jättebra när man ska rida en barfota häst för då märker man inte lika tydligt hur ömfotatad den är resten av dygnets 23 timmar när man inte rider. :angel:

man måste värka hovarna rätt från början och det kan inte hovslagre göra som hovvårdarna kan har haft skor innan jag träffade på ulla.:love: men det tar ett år ca från att börja frånen hovslagare

Kan du beskriva skillnaden mellan sätten dom verkar på, en hovvårdare och en utbildad hovslagare? Jag är nyfiken.

Hur många års erfarenhet kan en utbildad hovvårdare ha som max?
Knappast många år o inte på heltid heller.

Vet du hur gedigen deras utbildning är?
De har inte heller erfarenhet av aktiva sporthästar, mest mulle som klarar av barfota även med hovslagarens hjälp.

det är inte så himla stor skillnad mellan trad. skoning o de olika "verkningsmetoderna" när man väl börjar läsa på lite ordentligt... Inga större skillnader vad jag kunde hitta när jag skrev mitt projektarbete under gymnasiet om precis detta... Vinklarna är i princip detsamma...

om nu hästen va halt på bara ena benet så borde det väl egentligen va ngt annat än att den hade ont i hovarna pga barfotagången??? En hovböld som ligger o lurar el nått? Normalt ömmar de väl på båda hovarna isf...

Den skrittade bättre när hovarna hade kratsats ur men inga stora stenar hittades bara små som vanligtvis finns i jorden. Ägaren sa att detta var normalt att det kunde hända vilket ben som helst. Jag såg henne rida den på ridbanan följande dag och den såg då ok ut så jag antar att den inte hade något annat problem. (underlaget är väldigt mjukt med filtmaterial och fin sand) Hovvårdaren var där idag och kollade hans hovar. Jag tycker bara att det verkar konstigt om man måste sätta på sådana där boots för att kunna rida ut, den haltar för att den trampat på en pytteliten sten då vore det väl lättare att ha stackaren skodd.

min ponny som går utan skor har jag köpt boots till för att när det blev väldigt torrt och hårt på grusvägarna så ömmade han lite. men eftersom att bootsen ej passade så fick han gå utan och red då så lite på grusvägar som möjligt. och efter ca 1-2 v så gick det över:D
jag är glad att det gick över för att nu så går han barfota, men ska köpa nya boots som passar:idea: :angel: så har man hemma ifall han får en "ömmar" period igen;)

så jag tycker inte att boots är dåliga, men om hästen inte kan gå normalt på underlagen tycker jag att den borde få skor, visst att hästen kan ömma ett tag, men jag tycker att den borde ha vant sej nu.
om hästen bara ömmar lite i vissa perioder så kan jag förstå att man kan ha den barfota för det har ju jag med, men om hästen ömmar så mycket som du beskriver så tycker jag att den borde få skor.
hästar är väll trots allt inte avlade så mycket på att få starka hovar(då hade de väll varit starkare? )
nu blev allt flummigt men hoppas att det går att läsa..
lycka till!!!

Senast ändrad:

Hm.. nu fick jag en liten fundering. Har ofta hört argumentet att skor har man därför att hovarna slits mer än dom växer? Men boots måste ju skydda hoven lika bra mot slitage? Kanske bättre då även sulan skyddas mot sten och dylikt?

Dessutom finns det ju väldigt många (dom flesta) ridskolehästar som är skodda åtminstone fram och i stort sett bara rids i manegen på mjukt underlag. Varför måste alla dessa ha skor då? Borde väl va många fler som kunde gå barfota om man skor för att minska slitaget? Har förstått att balansering med hjälp av skor är en annan anledning till att sko. Men är det verkligen SÅ många stackars hästar som har så taskiga hovar och ben? Har ju sett hästar som är helt korrekta i benen men har skor?

Blev kanske lite o.t men jag förstår inte varför boots inte kan skydda lika bra mot slitage som vanliga skor. Och om hästen som trådskaparen skrev om blev så öm på gräs, vad kan då vara fel med hovarna?

Det är olagligt och går under djurplågerilagen att låta en häst lida av ömfothet bara för "att det går över". Vill man göra på detta sättet är man tvungen att ge smärtstillande under tiden man behagar plåga sin häst. Eller så kan man ju låta hästen behålla sina skor, det är ju också ett alternativ.

Era kommentarer är ju så bedrövliga.
Det står att detta är en häst som gått oskodd ett år.
En dag är den lite halt på ena benet när den går från hagen.
Den kan ju faktiskt bara trampat snett, eftersom den reds i manege dagen senare, eller när det var.

Om en skodd häst var lite halt på ett ben en dag under ett år, när den togs från hagen så skyller man väl knappast på att den är skodd???

Otroligt barnslig nivå på kommentarerna om att det handlar om plågeri. Det är inte helt ovanligt att en häst blir halt någon dag.....

Boots är väl kanon som alternativ till järnskor. Hästen ska inte ömma i en mjuk hage om den är frisk och om den behöver skydd på grusvägar är det väl bra att använda boots istället för järnskor?

En som inte fattar varför det pågår hetsjakt på alla som vill använda alternativen.

boots heter det och dom är jättebra när man ska rida en barfota häst för då märker man inte lika tydligt hur ömfotatad den är resten av dygnets 23 timmar när man inte rider. :angel:

Anser du verkligen att en frisk häst ska ömma 23 timmar om den är oskodd.
Måste så alla hästar vara skodda enl dig????
Konstigt att de inte föddes med metall på hovarna då.

Jag anser ju att om en häst ömmar av att gå på sina egna hovar utan ryttare så är den sjuk och bör utredas först och främst, inte skos först och främst, även om man kan ha sina hästar skodda om man vill.

Om man inte vill kan man ha dem oskodda och om man rider på tuffare underlag kan man använda boots. Jag tror du får acceptera att det finns andra sätt att vara rädd om sin häst än järnskor i alla lägen.

Vet du förresten att Houston polisen har barfotahästar och använder boots när det behövs. Fast det går ju inte enligt dig???? De arbetar ju mest på asfalt t o m......hemska tanke tänk om du har fel hovis.....
http://www.thehorseshoof.com/success_Houston1.html

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser ju att om en häst ömmar av att gå på sina egna hovar utan ryttare så är den sjuk och bör utredas först och främst, inte skos först och främst, även om man kan ha sina hästar skodda om man vill.

Om man inte vill kan man ha dem oskodda och om man rider på tuffare underlag kan man använda boots. Jag tror du får acceptera att det finns andra sätt att vara rädd om sin häst än järnskor i alla lägen.

Vet du förresten att Houston polisen har barfotahästar och använder boots när det behövs. Fast det går ju inte enligt dig???? De arbetar ju mest på asfalt t o m......hemska tanke tänk om du har fel hovis.....
http://www.thehorseshoof.com/success_Houston1.html

Jag tror nog att hovis var ironisk.....
För jag håller lite granna med där att om man rider med boots så "märker" man ju inte hur det är resten av dygnet, eller hur?
Och om man nu ändå tar på dom så kan man lika gärna ha skor.

Om min häst enbart behöver boots vid ridturerna och annars mår bra av att vara barfota tycker jag att det är onödigt att min häst ska behöva ha järnskor påspikade dygnet runt. Då tar jag hellre de fem minuter extra och slänger på bootsen. Sunt förnuft

Inte märker? Om någon har koll på sina hästars hovar är det de som brinner för barfota, eftersom min häst har haft problem med lamellrandseparation(hans hovar var ej omskötta innan jag fick honom och resulterade i utflytna hovar) och som det i sin tur gärna leder till WLD kollar jag hans hovar varje dag, blöter dem, håller tårna korta och överrullningen fin. Jag skulle märka direkt om något inte stod rätt till. Hur många hästägare som tar ut sin hovslagare varannan månad kan säga det samma?

Mumin

Barfota javisst, men inte till vilket pris som helst

Senast ändrad:

Du är barfotataliban va???

Och du skulle vara 100 % objektiv?? Ehm kan du fetglömma
inte alls typsikt dig att ta en mening ur ett sammanhang och istället för att förstå innebörden haka upp dig på detaljer. :-(

Mumin

En dag är den lite halt på ena benet när den går från hagen.
Den kan ju faktiskt bara trampat snett, eftersom den reds i manege dagen senare, eller när det var.

Om man läste noga i första inlägget står det så här:
"Först såg hon ut som ett frågetecken men förklarade sen att det var normalt att den kom inte och var jättehalt men att det inte var något fel på hästen" (tror att det ska stå "in" i stället för "inte").

Då är det väl knappast en engångsföreteelse, eller hur, och kanske inte så konstigt att folk reagerar?

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?