Barbacka - djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barbacka - djurplågeri?

Ja tror barbacka ridningen är hälsosamt för både häst och ryttare. Dels måste man "koncentrear sig mer att hålls på hästen och inte behöva förlita sig på sin sadel". Och dels för att du kommer så nära hästen och det blir helt "naturligt". :P

Jag rider min pålle barbacka någon/några gånger i veckan för att underhålla min balans och sits och för att min pålle älskar det. Jag har en barbackasadel i fårskinn för att det är skönt för både mig och pållen och varje gång jag lägger på den blir pålle superglad! Han är så framåt och lyhörd när jag rider barbacka.

Fortsätt rida barbacka!!!!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Fy f*n finns de sånna som gör så mot sina hästar?? kan man få ut grimman sen?? :eek::confused::cry::mad:

Har du aldrig tittat på Djurpolisen-programmen? :crazy:
Där har det varit åtminstone ett par fall av följande scenario!:eek:

Och ja, även om många av oss är väldigt petiga och behandlar djuren som våra små bäbisar så bör man ändå tänka på vad man kallar "djurplågeri".

förlåt mig men :rofl: hon hade alltså sett på dina pixbox bilder att du bara har barbacka bilder och härjar om att anmäla.

Det är säkert någon sorglig liten stackare med extremt behov att hävda sig och trycka ner andra som tar ut sitt behov på oskyldiga individer online för att hon är rent ut sagt för feg för att ta konflikter eller hävda sig IRL.

Skit i henne och rid barbacka. :)

Jag har ridit min häst barbacka 6 månader i sträck, och har regelbundet ut ET som anser att jag kan fortsätta med det, då hästen känns väldigt fin i ryggen. Nu har jag dock sadel, men rider fortfarande barbacka då och då, både jag och hästen gillar det.

Fortsätt du med det och ignorera de som använder ordet djurplågeri hitan och ditan utan att överhuvudtaget veta innebörden av det.

kl

Om det är nån som ska anmäla så är det du! :mad:

Då är vi mååånga djurplågare här
Och jag som till och med hoppade min förra häst barbacka :eek: (Fy på mig!)

Såg att det är en gammal tråd.. Hur har det gått?

Stackars dej, det är aldrig motiverat att anfalla människor på det sättet, om hon nu vill polisanmäla dej så be henne göra det så snabbt som möjligt så blir saken utredd och hon får skämmas. Du gör ju inget fel och det kan ju vara bra för ditt självförtroende gentemot den där tjejen att få det bevisat en gång för alla, så välkomna en polisanmälan det får nog henne tyst iallafall. Jag står på din sida, har du bara en bra balans är det helt klart inte skadligt att rida barbacka, hellren det en en dålig sadel, hur sitter sadeln på den elaka tjejens häst?

Men snälla :rofl:
Djurplågeri att rida barbacka :rofl:
Då är jag en hemsk sådan då, red barbacka både i lördags och tisdags.

Den där tjejen pratar bara i nattmössan! :rofl: Inget att bry sig om!
Du är absolut ingen djurplågare!!
Barbackaridning är oerhört bra för sitsen samt om en häst har problem med sadel så är det oerhört bra om man klarar av det.
Alltså för många år sedan på 80-talet hade de ju tom barbackaSM på 1,5 m hinder. :cool:

Senast ändrad:

som många sagt så kan det vara värt att anmäla henne själv om hon fortsätter sprida dessa rykten/lögner om dig ....

det låter lite trakasserier över det hela.

Har du aldrig tittat på Djurpolisen-programmen? :crazy:
Där har det varit åtminstone ett par fall av följande scenario!:eek:

Och ja, även om många av oss är väldigt petiga och behandlar djuren som våra små bäbisar så bör man ändå tänka på vad man kallar "djurplågeri".

Jo jag har tittat på det några gånger men då har jag nog missat det :crazy:

nej att rida barbacka är absolut inte djurplågeri! fattar inte var den tjejen har fått det ifrån...:confused: forsätt rida som du gör!:laugh:

Som alla andra skriver, när du rider barbacka får du ett punkttryck där sittbenen trycker ner i ryggen (muklerna på sidan av ryggraden).. Så rid med en padd för att inte trycka ner sittbenen meer =)

Ja visst min häst gillar också den fårskinnssadeln. Jag har ett mer tryckutjämnande ilägg i den nu. Det fick plats men det gick bra utan den också. Varvar med bla. bomlös sadel med västernstuk.

Helt barbacka red jag ett tag eller med ex en ullfilt. Det gav mig bättre balans och bättre sits. Det är ju bra för hästen med att man sitter bättre.

Det är så mycket heta känslor på en del som håller på med hästar eller är intresserade av hästar att det fullständigt kan gå till överdrift. Det kan även bli missförstånd. Man ska inte döma andra. Man kan berätta saker på ett snällt sätt och fråga grejer det räcker ju. Sen finns det olika åsikter så är det ju också man kan ju hänvisa till olika källor men låta folk själva ta reda på mer. Har ej läst hela tråden men en del av den.

Hoppas du som startat tråden kan stå på dig och känna dig trygg du visar ju också att du vill ta reda på saker och ting hoppas du kan svara för dig annars får du väl be om mer hjälp lycka till.

Här finns massor med svar och stöd:):love::)

Kl

:rofl: Djurplågeri?

Kan säga att alla western-, hopp- och allroundsadlar förstör min sits HELT. Så fort jag hoppar upp barbacka får jag komplimanger för hur jag sitter, för jag blir spikrak i ryggen och får faktiskt trepunktssits. Dessutom sitter man ganska stadigt (har inte tränat min balans på ett tag så jag sitter ju inte kvar efter tjugo bocksprång i rad, men det tränar vi på!)

Klart det inte är djurplågeri! En häst i bra hull och muskler utan för tung ryttare kan ridas utan sadel. Kanske inte de där 4 timmarsturerna varje dag, men några enklare turer och dressyrpass i veckan. Mkt värre att gå med illasittnde sadel och bli stel år ut och år in.

Har du provat bomlös spansk sadel. ? Funderar på en sån till framtiden nån gång för sitsen skull. Kanske det är bättre än västern.
Har du testat bomlös västern sadel ?
Är det lika illa för sitsen i så fall tycker du som västern varit för dig ?
Kul höra folks erfarenheter.

Ska prova parellipad tänkte jag samt barbacka mera och barbacka gjord också.:)

Vet inte om jagsatt tråden rätt, men då får någon flytta på den men INTE tag bort den. För jag måste veta.

Är det djurplågeri att rida barbacka?

Jag undrar detta för jag brukar ofta rida barbacka på min häst, liksom all slags ridning, dressyr, galoppträning osv. Mest för att det ska vara lättare för han att röra sig i gångarterna.

Men så var jag inne på en hemsida där en tjej sa att hon tänkte polisanmäla mej för djurplågeri för att jag rider min häst så mycket barbacka.
Jo, jag vet att det sliter mer på ryggen än vad det gör om man rider med sadel.
Men eftersom jag känner hur han har lättare att röra sig så vill jag gärna fortsätta rida honom utan sadel så ofta jag kan.

Den här tjejen som ville polisanmäla mej tyckte även att jag skulle köpa en bomlös sadel, men eftersom jag håller på att spara till en western sadel så har jag inte råd.

Och då sa hon "har man inte råd att köpa utrustning till sin häst så ska man inte ha häst"
men hallå, det gällde ju bara att jag inte har råd till en viss slags sadel...

Men hur som helst vill jag höra vad ni tycker, vill ju inte skada min häst.... Vart otroligt sårad när jag fick höra att jag var djurplågare etc.

Snälla - svara någon!

:bow: :bow: :confused: :( :bow:

Det är inte djurplågeri att rida barbacka, men kanske inte det hälsosammaste att rida så JÄMT. Sadeln fördelar trycket på ryggen vilket det inte gör då du rider barbacka.
Varför inte variera? Du kanske helt enkelt får lära dig att känna hans rörelser i sadeln också.
Men jag kan inte påstå att barbacka är djurplågeri- indianerna red "har jag för mig" utan sadel va:crazy:;)

Off topic, men måste svara.
Bomlös spansk sadel är det bästa jag ridit i. ^__^ Tom bättre än barbacka.. x)

Jag tror/vet/tycker att barbacka är det bästa, en sadel behöver fördela trycket eftersom ryttaren sitter still + att man har stigbyglar. Rider man barbacka flyttar man sina kroppsdelar (sittben, höfter, lår, rumpa) och det blir inte ett konstant tryck på något ställe. Man kommer åt tydligare eftersom bommen i sadeln inte kan ge samma precisa tryck som ett sittben utan något emellan. Även en bomlös blockerar en del, men inte lika mycket som en bomsadel.
Men, som i all ridning måste man sitta rätt och följa med på rätt sätt. På min häst kan jag inte rida barbacka, jag har inte balans till det. Jag glider runt och spänner mig så hästen blir irriterad och trippar runt. xD
På den andra hästen går det bra.

Men jag har nog min egna uppfattning om att det är bättre barbacka än dålig sadel, hästen är ju faktiskt inte avla efter sadeln, och förr i världen när det inte fanns sadlar eller sadel var en lyx, dog hästarna snabbare då än nu? Näpp, för brandklipparen blev minsann 40 bast han!

Det fanns sadlar långt innan Brandklipparen här i Sverige. Troligen redan på 900-talet i Birkas garnison.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30