Barbacka - djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barbacka - djurplågeri?

Äh, vafan. Låt henne anmäla så kan hon få stå där och känna sig dum när polis (or whatever) skrattar ut henne!
Jag tror inte att dom skulle ta en sådan anmälan på allvar. :smirk:

Lycka till med barbackaridningen bland idioterna!

Ja sitter just nu om jag ska rida barbacka idag eller inte... tror det blir nej eftersom ridbyxorna blir så svettiga. Men det var nog bland det roligaste jag hört att barbacka är djurplågeri! Synd att dom andra trådarna var borttagna....

Som avslutning skulle jag vilja säga att hur mycket skada en häst tar av att bli riden beror på hur och i vilken form den bär sin ryttare, och inte vad ryttaren ifråga har att sitta på... :banana:

Precis! Visst finns det hästar som sliter mer på ryggen av att bli ridna barbacka (om man skumpar som f*n t ex) men vi sliter på hästar bara av att använda dom till ridning. Därav blir en sån här fråga helt meningslös, alla skulle bli klassade som djurplågare på ett eller annat sätt om personen ifråga hade "rätt"

Den där tjejen snackar bara skit! Lyssna inte på henne, jag tycker du verkar ta väldigt bra hand om din häst :)

Kan du länka till sidan där hon såg bilderna? Skulle bara vilja se för skojs skull :P

Men så var jag inne på en hemsida där en tjej sa att hon tänkte polisanmäla mej för djurplågeri för att jag rider min häst så mycket barbacka.

:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?!:confused:

Fördelar med sadel:

* Trycket fördelas ut på en större yta, punkttryck undviks (om sadeln passar hästen, annars kan det bli mera punkttryck)

* Ryttaren sitter stadigare, ritten blir säkrare

.

Jag måste bara få lägga in en kommentar på "sitta säkrare" biten... I mitt fall stämer den INTE! :angel:Jag sitter av nån anledning stadigare barbacka. Sitter jag i sadel så känner jag mig framtung i överkroppen och så känns det ruskigt vingligt! I och för sig så har jag ju ridit barbacka på "heltid" sedan -01. Detta pga att jag och min kompis köpte en arabdam som ryggen var kajk på pga en dålig sadel. Vi kämpade som små troll för att hitta en sadel men vi gav upp. En rygg på ca 100 cm (!) ger inte mkt spelrum för en sadel!!! Hittade vi en sadel som passade på längden så var liksom bogen i vägen? Jag tror inte araber är gjorda för att bära sadel... ;) Jag har två araber nu, varav en inriden, och jag rider så gott som alltid utan sadel, så hon får väl anmäla mig också då... :D

Den person som skrivit detta till dig vet inte mycket om hästar.

Hon kan inte anmäla dig för djurmisshandel men du däremot kan, troligast om hon angett namn eller har dig på bild eller refererar till dig, kan anmäla henne.

Det är inte farligt med att rida barbacka, så länge som du har bra balans och inte är för tung för din häst.

Jag tycker det är löjligt att säga att om man inte kan köpa utrustning till sni häst så ska man itne ha häst heller.
På vilket sätt skulle du vara en sämre hästägare bara för att du inte köper 2 sadlar till din häst?

Nej, ta och anmäl den här tjejen.
Är det i en kommunity eller ett forum, så anmäl till admin.

*KL*

Oj oj, här har vi en första klassens djurplågare!

Nämligen mig! Jag rider in min treåring barbacka, just för att jag inte har råd att köpa sadel och för att jag inte lär hitta någon som passar så lätt.

Treåringen trivs utmärkt med detta, är glad och pigg. Men så vet hon ju inte om att det är djurplågeri heller. Så snälla, säg inte det till henne!

:D

(Får tillägga att jag brukar värma upp hästen för hand innan jag sitter upp, även de andra hästarna leder jag den första kilometern)

Senast ändrad:

Att rida barbacka ser jag inte alls som djurplågeri. Vissa hästar gillar det mycket bättre! Jag har en underbar sköthäst som jag ibland rider barbacka, han älskar det! :banana:
HAN tar då ingen skada av det. Men det varierar ju då från häst till häst.

Orkar inte läsa hela tråden, men säger som många andra. Rid på, barbackaridning är inte skadligt.
Jag red ofta min gammelhäst barbacka, som var dåligt musklad i ryggen, dessutom något tunn i hullet så inga sadlar passade öht.

Jag frågade en proffessionell sadelmakare och sadelutprovare om detta kunde vara skadligt och han tyckte absolut inte det. Mycket, mycket bättre att rida barbacka än att sitta i en sadel som inte passar. Rider du barbacka så fördelar du trycket automatiskt då du själv får samma tryck i rumpan, du flyttar hela tiden din sits några mm åt alla håll. En fastspänd sadel, hur bra den än är ger tryck över ryggen, och den flyttar sig inte heller.

Hej på er alla. Jag är både "gammal" (38) och polis samt ägare till sex stycken hästar av varierande modell och typ. En del av dessa hästar har sadel med bom (bladsadlar och engelska sadlar) andra har sadel utan bom beroende på ryggtyp, förutsättningar och eventuella problem.

Ang djurplågeri... detta är ett uttryck som man skall använda mycket sparsamt.. DJURPLÅGERI är t e x då ett föl inte fått grimman bytt och vuxit till en stor häst. Grimman har då vuxit in i hästens kött och huvud. DETTA är ett exempel på ett fall av djurplågeri. Att en hästtjej rider sin häst barbacka KAN ALDRIG ses som djurplågeri.

Att rida sin häst barbacka kan inte skada en frisk häst med en frisk rygg! Bomlösa sadlar fungerar utmärkt på vissa hästar och upplevs av hästen ungefär som barbacka ridning då det inte finns någon bom som utjämnar trycket från människans vikt.

Inlägget om att barbackaridning är djurplågeri tyder på stor okunskap i ämnet.
// Inlägg från min mor

Jag blev så otroligt arg när jag läste din tråd och jag rusade genast iväg till min mor och rådgivare för att be henne skriva ett inlägg till dig. Då hon även är polis,hästägare och Equiterapeut så kunde jag inte finna en bättre rådgivare till dig:P Min mormor är även Hälsoskyddsinspektör och jobbar med djurskydd och hon bara skrattade när jag läste din tråd! Hon rider sina hästar barabacka ofta:P
MVH// Italyme

mycket klokt sagt! :bow:
jag brukar också rida min hopphäst barbacka ibland.. hon tar ingen skada av det..ingen av mina andra hästar jag haft har gjort det heller.

(Har inte läst hela tråden)

Det är ju inte djurplågeri om du rider barbacka :eek: Är den där tjejen häst kunnig? Hmmm verkar inte så.

Det ända som inte är bra när man rider barbacka (även med sadel) är att man ofta rider på sklättet och det är inte bra, man ska rida på musklerna om de är rätt ridning så om du gör de är det ju ditt val att rida med eller utan sadel

Ang djurplågeri... detta är ett uttryck som man skall använda mycket sparsamt.. DJURPLÅGERI är t e x då ett föl inte fått grimman bytt och vuxit till en stor häst. Grimman har då vuxit in i hästens kött och huvud. DETTA är ett exempel på ett fall av djurplågeri. Att en hästtjej rider sin häst barbacka KAN ALDRIG ses som djurplågeri.

Fy f*n finns de sånna som gör så mot sina hästar?? kan man få ut grimman sen?? :eek::confused::cry::mad:

Hej på er alla. Jag är både "gammal" (38) och polis samt ägare till sex stycken hästar av varierande modell och typ. En del av dessa hästar har sadel med bom (bladsadlar och engelska sadlar) andra har sadel utan bom beroende på ryggtyp, förutsättningar och eventuella problem.

Att rida sin häst barbacka kan inte skada en frisk häst med en frisk rygg! Bomlösa sadlar fungerar utmärkt på vissa hästar och upplevs av hästen ungefär som barbacka ridning då det inte finns någon bom som utjämnar trycket från människans vikt.

Inlägget om att barbackaridning är djurplågeri tyder på stor okunskap i ämnet.
// Inlägg från min mor

Jag blev så otroligt arg när jag läste din tråd och jag rusade genast iväg till min mor och rådgivare för att be henne skriva ett inlägg till dig. Då hon även är polis,hästägare och Equiterapeut så kunde jag inte finna en bättre rådgivare till dig:P Min mormor är även Hälsoskyddsinspektör och jobbar med djurskydd och hon bara skrattade när jag läste din tråd! Hon rider sina hästar barabacka ofta:P
MVH// Italyme

Nu är visserligen tråden gammal men ämnet ständigt aktuellt.
Men Italyme, jag är avis ditt påbrå. Tänk vilken insikt du insupit med modersmjölken. Helt OT, jag vet.

Herrejättejävlar!!! Den där tjejen vet ju inte vad hon pratar om!! Snacka om att prata om solen med skuggan!! Då kanske jag ska slänga på min häst sadeln som sitter kasst på henne istället för att rida utan!!:rofl: nää, föredrar att rida utan va? Och de här med föl och grimmor? Då måste man väl typ avliva hästen? Eller? Man måste väl operera hela huvudet för att få ut grimman?

//MySunrise

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur